سایر منابع:
سایر خبرها
محمود دولت آبادی به تماشای سپنج رنج و شکنج فرخنده رفت
خیال و واقعیت خیلی نازک می شد و مخاطب واقعا گیج می شد که ادامه نمایش را می بیند یا اتفاقی خارج از عالم نمایش افتاده است. این تردید و تردد مخاطب بین واقعیت و نمایش مزیت این کار بود. نمایش سپنج رنج و شکنج فرخنده بر اساس نوشته ای از مجموعه تک نگاره های محمود استاد محمد برای سکوت به کارگردانی شهرام گیل آبادی و با بازی فریدون محرابی، شمسی صادقی، نوشین حسن زاده، رویا فلاحی و نازنین مهیمنی و ...
خاموشی دریا (2)
تئاتر در شهرستان های رشت، ساری، مشهد و زاهدان روی صحنه رفت. شاید مهم ترین اتفاق، اجرای حسن کچل نوشته علی حاتمی در فروردین ماه سال 1348 بود که در تالار 25 شهریور روی صحنه رفت و از طرف تماشاگران بسیار مورد توجه قرار گرفت. بازیگران این نمایش پرویز فنی زاده، عصمت صفوی، مهین شهابی، یدالله شیراندامی، حمید طاعتی، اصغر سمسارزاده، فرخنده باور و فریدون نوری بودند. اما این نمایش را خیلی ها ...
دولت آبادی: تئاتر چهل سال است که به صورت تجربه گرا پیش می رود
، نوشین حسن زاده، رویا فلاحی و نازنین مهیمنی و با آواز قربان نجفی تا 31 شهریورماه هر شب ساعت 20 در پلاتوی اجرای تئاتر شهر روی صحنه می رود. سایر عوامل این نمایش عبارتند از: هانیه جوادی منش دستیار کارگردان، سحر طلایی سرپرست گروه، میثم صفری طراح نور، فرشاد محمدی صدابردار، طاهر مهدوی و ستاره خدایی راهنمای فرهنگی، داوود نمدکلاهی مسئول پلاتو، فرشاد آذرنیا نور و صدا، احسان رافتی عکس و ایمان خاکسار طراح گرافیک. ...
رادیو تهران مسابقه عید تا عید را برگزار می کند
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی تهران، سیدامیر بنی هاشمی تهیه کننده برنامه عید تا عید با اعلام این خبر گفت: اعیاد قربان و غدیر یکی از بزرگترین و شاد ترین اعیاد شیعیان هستند که نیاز به تبیین و یادآوری دارند و رادیو نقش مهمی در تبیین و یادآوری این ایام دارد. مسابقه عید تا عید کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران است که تا عید سعید غدیر خم هر روز از ساعت 18 تا 19 و 30 دقیقه لحظات شادی را برای مخاطبان به ارمغان می آورد. وی افزود: مهم ترین بخش این برنامه اجرای مسابقه است، علاقه مندان به شرکت در مسابقه می توانند از طریق شماره پیامکی برنامه 3000094 در مسابقه عید تا عید رادیو تهران شرکت کنند. به گفته تهیه کننده، طراحی سوالات برنامه براساس این اعیاد فرخنده و هفته ولایت است وشرکت کنندگانی که امتیاز بیشتری کسب کنند برنده مسابقه خواهند بود. بنی هاشمی با اشاره به موضوع های این برنامه افزود: این ویژه برنامه با موضوع های روزانه روی آنتن می رود؛ قربانی، میعادگاه ابراهیم اولین موضوعی است که دوشنبه به آن پرداخته می شود. احرام(مهیای حرم)، طواف (بر گرد دوست)، سعی(تلاش بر درگاه دوست)، تقصیر (کوتاهی)، وقوف (کفش ها را بکن)، ولای علی، قدر غدیر و عید غدیر از دیگر موضوعاتی است که در این 9 روز به آنها پرداخته می شود. مهدی رستمی، کارشناس مذهبی برنامه با حضور در برنامه از عید قربان که شاخص بندگی و اطاعت حضرت ابراهیم (ع) است و ولایت این پیامبر از سوی پروردگار تا عید غدیر که تجلی رسالت در امامت و منصوب شدن حضرت امام علی (ع) توسط پیامبر اکرم (ص) به جانشینی و امامت مسلمین و... اطلاعاتی را ارائه می کند. در این برنامه تلاش می شود تا ضمن ایجاد فضای شاد ومفرح ویژه این روزها، اهمیت و ضرورت دهه امامت و ولایت (از عید قربان تا عید غدیر) در جامعه نهادینه و در جهت تبیین و ترویج استمرار رسالت با امامت و ولایت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی گامی برداشته شود. ...
موسیقی متن، فراموش شده جذاب
در این سال ها، موسیقی های اثرگذار زیادی برای بسیاری از مجموعه های نمایشی تلویزیونی ساخته شده است؛ موسیقی هایی که به وسیله قدرت نفوذ خود گاه حتی از خود آن اثر نمایشی هم جلو زده و اعتباری دوچندان به کار بخشیده اند. موسیقی متن سریال هایی چون سربداران، بوعلی سینا، سلطان و شبان، هزار دستان، امام علی(ع)، مختارنامه، کیف انگلیسی، پهلوانان نمی میرند، همسران، مدینه، چهارگانه پایتخت و بسیاری دیگر از این گونه اند. با این حال به نظر می رسد طی سال های اخیر، موسیقی متن کم کم جایگاه خود را در آثار نمایشی تلویزیونی از دست داده و به ترانه های ساخته شده برای تیتراژ شروع و پایان مجموعه ها منحصر شده است، اما براستی موسیقی متن چه جایگاهی در یک اثر نمایشی دارد و تاثیراتش در ارتقای کیفی آن تا چه میزان است؟ جام جم در گفت وگو با کارشناسان موسیقی به این مهم پرداخته است. تجارت به جای موسیقی فریدون شهبازیان، از استادان بنام و سازنده موسیقی متن بسیاری از مجموعه های موفق این سال ها، تجاری شدن جایگاه موسیقی در آثار هنری نمایشی را زیر سوال می برد. این آهنگساز در گفت وگو با جام جم تصریح می کند: موسیقی متن در مجموعه های تلویزیونی به دلیل تفاوت هایی که ماهیت این رسانه با سینما دارد خود به مقوله ای متفاوت تبدیل می شود و ضوابط آن تغییر می کند. در تلویزیون مسأله دقیقه و زمان به شکلی محسوس تر از سینما دیده می شود و بسیاری از کارگردانان گاهی برای پر کردن فضاهای خالی مجموعه شان یا طولانی تر کردن زمان آن به موسیقی های متن روی می آورند. مثلا از 50 دقیقه زمان یک مجموعه، 20 دقیقه اش به موسیقی می گذرد و در قالب صحنه ها کش می آید. سازنده موسیقی متن سریال کلاه پهلوی به رونق گرفتن موسیقی تیتراژ در مجموعه ها طی سال های اخیر هم اشاره کرده و می گوید: خیلی وقت ها دیده شده خود خواننده های جوان برای این که مطرح شوند به برخی تهیه کنندگان پولی می دهند تا در عوض بتوانند موسیقی تیتراژ آن مجموعه را بخوانند. لذا بخشی از ماجرا هم به نبود بودجه ها در ساخت آثار برمی گردد که سازندگان را مجبور به قبول چنین شرایطی می کند. شهبازیان تاکید می کند: هیچ راهکار موقتی برای درمان این روند وجود ندارد. روش غلطی از گذشته پایه گذاری شده و با تصمیمات سرسری نمی شود کاری انجام داد. باید از ابتدا جلوی این قضیه را می گرفتیم و حالا هم باید از بن و اساس کاری کرده و اعتبار را به موسیقی متن برگردانیم. جایگاهی فراموش شده رضا مهدوی، کارشناس و منتقد موسیقی، کیفیت آثار نمایشی تلویزیونی را شرط اصلی در دیده شدن موسیقی متن آثار می داند. او می گوید: در وهله اول خود کار باید از کیفیت خوب و ساختار قوی برخوردار باشد و برای دیده شدن فقط به موسیقی متوسل نباشد. موسیقی ای درست است که همیشه جذابیت های خودش را دارد و در جاهایی آن قدر از فیلم جلو زده که مردم موسیقی های فیلم یا مجموعه ای را بیشتر از داستان کار در خاطر دارند؛ اما این طور هم نیست که برای دیده شدن اثرمان فقط به وجود موسیقی خوب اکتفا کنیم. این کارشناس موسیقی ادامه می دهد: رویکرد استفاده از خوانندگان مشهور در خوانش ترانه تیتراژ های سریال ها در دهه 70 و اوایل 80 تلویزیون اوج گرفت و بخصوص در تلویزیون برای نخستین بار در مناسبتی چون ماه مبارک رمضان شاهد بودیم بحث موسیقی تیتراژ دوباره به شکلی جدی تر دنبال شد و حتی در مواردی این تیتراژخوانی ها بر کیفیت خود اثر هم اولویت پیدا کرد. اعتبار بخشیدن به موسیقی متن وی می افزاید: این روال هم چند سالی ادامه داشت و مردم منتظر بودند هر قسمت از کار تمام بشود و تیتراژش را بشنوند که این اتفاق اثر نمایشی را تحت تاثیر قرار داده و در مواردی قصه، موضوع و محتوای سریال را کمرنگ می کرد. مهدوی در ادامه صحبت هایش به آسیب یابی این قضیه و زیر سوال رفتن استقلال موسیقی متن هم اشاره می کند و معتقد است: شاید یکی از دلایلش این باشد که سازندگان علاقه ای به خرج کردن پول برای موسیقی ندارند. آنها اب ...
دهمین اجرای سپنج رنج و شکنج فرخنده به زنان و خانواده های بدسرپرست تقدیم شد
دهمین اجرای نمایش سپنج رنج و شکنج فرخنده که با حضور صبا کمالی، مهدی صباغی، مریم نشیبا، الهام چرخنده، زهره هاشمی گوینده رادیو و حسین جعفری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شب گذشته (21 شهریورماه) روی صحنه رفت، به زنان و خانواده های بدسرپرست تقدیم شد. به گزارش روابط عمومی نمایش، با اجرای بخش آغازین نمایش فریدون محرابی از حاضران خواست تا درباره هرآنچه که دوست دارند سخن گویند که بخشی از آن ...