سایر منابع:
سایر خبرها
مواظب باش آقای عطاران
نام خودش به عنوان کارگردان پایش حک شده در جذب مخاطب دچار استیصال شود. خوابم می آد و ردکارپرت در گیشه موفق بودند اما هیچ کدام از رضا عطاران کارگردانی موفق نساختند و باعث نشدند موفقیت تلویزیونی اش تکرار شود. آیا شکست دراکولا او را از ادامه کارگردانی سینما منصرف می کند یا با وسواس بیشتر و انتخاب فیلمنامه ای بهتر پشت دوربین می ایستد؟ اگر سیر فروش دراکولا را بررسی کنیم متوجه می ...
کسی بوکسورها را دوست ندارد؟
روزهای اوجش برمی گردد و به قهرمان می رسد و به الگویی در سال های دهه 1930 بدل می شود. واکنش منتقدان: نقدهای مثبتی توسط 207 منتقد سینما در راتن تومیتوز درباره فیلم نوشته شد. امتیاز متاکریتیک فیلم نیز براساس 40 نقد نوشته شده، 69 درصد برآورده شده و امتیاز A مثبت را در سینما اسکور به دست آورده است. با وجود استقبال منتقدان، فروش فیلم در گیشه آمریکا ناامید کننده بود و به ویژه در چند هفته اول ...
فاجعه برای فیلم فاجعه ای مارک والبرگ
چنین فروش افتتاحیه ای، فیلم قادر خواهد بود رقم هزینه های کلان تولید خود را تامین کند. به نوشته امپایر آنلاین، با رقم افتتاحیه پایین 20 میلیون دلاری، دیپواتر هرایزن بیش از 60 تا 70 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش نخواهد کرد. داستان فیلم برگرفته از یک ماجرای تلخ تاریخی است که در سال 2010 اتفاق افتاد و با نام دیپواتر هرایزن معروف شد. دیپواتر هرایزن یک سکوی نفتی 112 ...
آسپرین از رویا تا واقعیت
گویم اگر کلیت سریال خوب نباشد، آن تاثیر برای چند قسمت اول است. بوده اند سریال هایی در شبکه خانگی که سوپراستارهای زیادی داشته اما موفق نبوده و بعضی های شان اصلا ادامه پیدا نکرده اند. آسپرین اولین سریالی است که بدون وفقه و هفت روزه توزیع شده. سریال آسپرین شروع خوبی نداشت، داستانش گنگ و مبهم بود و مخاطب را در فهم قصه گیج می کرد. به همین نسبت آدم ها هم مبهم و غیر سمپات بودند. اگر کمی از ...
یادداشتی بر نمایش قصه ظهر جمعه
پیشکسوت که بعد از سالها افتخار دیدن این عزیزان را بر روی صحنه تئاتر یزد داشتم قابل قبول و دوست داشتنی است و می توان گفت در کل همه بازیها دلنشین و بجا است. موضوع شاید کلیشه باشد اما بیان جدیدی از اصلی ترین معضل و دغدغه خانواده و درسطحی کلی تر جامعه است. متن ضمن روایت دقیق از یک مراوده و کنشهای موجود دریک خانواده سنتی در دهه شصت دارای بار خلاقانه و حامل یک معنا ونتیجه دقیق نیست استفاده از دیالوگ ...
یک سرباز شیزوفرنیک در نقطه مرزی چه می کند؟
هدف ما؛ مخاطب خاص است. مخاطب هنر و تجربه می داند که قرار است فیلم خاص ببیند و به خاطر همین معمولا مشکلی پیش نمی آید. دلیل انتخاب هومن سیدی و خانم کاتوزی چه بود؟ هومن سیدی بازیگری باهوش، خلاق، بااستعداد و درنهایت متناسب با نقش است و به نظر من جزو بهترین هاست. خانم کاتوزی هم خیلی مسلط به فیلمنامه است که با تحلیل های خاص با متن برخورد کردند. چون متن را خودشان نوشته بودند؛ مرز ...
نویسنده ای که 100ساله شد!
کتاب هایتان را از کجا پیدا می کنید؟ همیشه همه چیز از یک دانه ی کوچک یا یک ریشه ی بسیار ریز و نازک شروع می شود. البته یافتن این دانه ی کوچک یا ریشه ی تازه جوانه زده، اصلاً کار آسانی نیست. حتی ممکن است گشت و گذارم برای پیدا کردن یک مورد مناسب، یک سال هم طول بکشد و چیزی به دست نیاورم. اما به محض این که موضوع و ایده ی مناسب را برای نوشتن کتاب پیدا کنم، سریع آن را مکتوب می کنم تا ...
آسوشیتدپرس | شغل ایتالیایی در تلویزیون
فیلمبرداری شدند. داستان این فیلم درباره چارلی با بازی والبرگ است که به عنوان مغز متفکر گروهی سارق، قصد دارند کار استیو با بازی نورتن را که یکی از دوستان سابق شان است و به آنان رودست زده تلافی کنند و جیب او را از تمامی درآمدهای نامشروعش خالی کنند. حالا در سریال قرار است با توجه به داستان هر دو فیلم قبلی، این گروه به چند خانواده گانگستر بدل شوند که برای انجام یک کار دیگر از بازنشستگی ...
بازنشستگی پایان زندگی نیست
اینها بخشی از صحبت های آتش تقی پور بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینماست. بازیگری که چند نسل از او خاطره دارند. صبور و با لهجه شیرین آذری جواب سوال هایم را می دهد، درددل های زیادی از روزگار دارد، با همه اینها زندگی و حرفه بازیگری را دوست دارد و همچنان به راهش ادامه می دهد. با تقی پور درباره زندگی در دوره سالمندی هم صحبت شدیم. کم پیدا هستید! چه می کنید این روزها؟ خیلی ها کم پیدا هستند! تولیدات کم شده و برای بازیگرانی در سن و سال من کمتر نقش نوشته می شود. در زندگی امروزی چنین به نظر می رسد که دایی، عمو، پدربزرگ و... اهمیت چندانی ندارند، زندگی شان را کرده اند و باید صحنه زندگی را ترک کنند. به همین دلیل در آثار نمایشی هم کم رنگ شده اند. البته سالمندانی که درآمد دارند و از طریق کسب و کارهای دیگری جز بازیگری جیبشان پر از پول است، قرب و ارزش خودشان را دارند. اما قضیه برای ما که جیبمان خالی است، فرق می کند. اما به نظر می رسد وقتی ارزش سالمندان در جامعه کم می شود، رسانه ها بیشتر باید به این گروه توجه کنند تا آنها جایگاه خود را در جامعه و خانواده پیدا کنند. این که شما می گویید به برنامه ریزی فرهنگی، هنری، رفاهی و اقتصادی نیاز دارد. در جامعه ما توجه به تجربیات نسل های گذشته کمرنگ شده و به این گروه سنی توجه نشده و به آنها اهمیت داده نمی شود. در کشور ما وقتی ابلاغ بازنشستگی را به دست کسی می دهند یعنی این که تو دیگر به کار ما نمی آیی! و این خیلی روی روحیه آدم ها تاثیر منفی می گذارد. من بعد از این که از وزارت ارشاد بازنشسته شدم به فعالیت بازیگریم ادامه دادم و سعی کردم نقش های بهتری را بازی کنم تا ثابت کنم که زنده ام! تولیدات تلویزیون کم شده، اما من بیکار ننشسته ام. در تئاتری به کارگردانی آقای خلج به نام گلدونه خانوم بازی کردم و در یک نمایش که به زبان آذری در موزه آزادی به روی صحنه بردیم. الان هم در سریال یاسی بازی می کنم که در شهر اراک ساخته می شود و برای بچه هاست. شما 71 ساله هستید، در این سن بازیگر برای رفتن روی صحنه تئاتر باید آمادگی بدنی و فن بیان قدرتمندی داشته باشد، شما چطور این مهارت ها را حفظ کرده اید؟ در درون هر آدمی نیروهایی به صورت ذخیره وجود دارد که اگر پای عشق و علاقه وسط باشد آن نیروها آزاد می شود و به او انگیزه می دهد که کارش را انجام دهد.یادم هست چند سال قبل نمایش دایی وانیا را اجرا می کردیم که حال خانم مهری مهرنیا بد شد و اورژانس آمد و به او آمپول زد اما آنقدر حالش بد بود که حتی متوجه آمپول زدن نشد، همه ما نگران بودیم که چه کنیم اما چند دقیقه مانده به آغاز اجرا به او گفتیم: بلند شو باید برویم روی صحنه، می توانی بیایی؟ فوری بلند شد، مثل آدم هایی که از خواب می پرند و روی صحنه آمد و نقش اش را اجرا کرد. به این می گویند عشق و اعتقاد به حرفه ای که داری. من حتی زمانی که کاری ندارم متن هایی را حفظ می کنم، تمرین می کنم تا اصول بازیگری را فراموش نکنم. همیشه خودم را آماده نگه می دارم. هرچند پا به سن گذاشته ام و باید قبول کرد که بدن ضعیف می شود اما تا جایی که امکان دارد باید خودت را قوی نگه داری و به این فکر نکنی که به پایان راه رسیده ای. در خارج از کشور به بازیگران سالمند نقش های بسیار برجسته می دهند. من بارها آنها را دیده ام و از خودم پرسیده ام چگونه کارگردان جرات کرده و به آنها نقش های اصلی را داده است؟ اما بعد به این نتیجه رسیده ام که بازیگری به سالمندان انرژی و روحیه زیادی می دهد و آنها نقش هایشان را درخشان بازی می کنند. برخی بر این باورند که از طریق بازیگری می توان به شهرت و پول رسید، با تجربه ای که دارید با این نگرش موافق هستید؟ به شهرت می توان رسید اما به پول نه! تعداد افرادی که از طریق بازیگری به پول زیاد رسیده اند بسیار اندک است. دستمزد بازیگران کم و کار هم کم است مگر به یک بازیگر در سال چند تا نقش می دهند که او بتواند پولدار شود؟ بجز بازیگری، حرفه دیگری هم دارید؟ نه! هیچ کار دیگری ندارم و جالب این جاست که حتی نمی توانیم وام هم بگیریم. چند سال است که از صندوق هنرمندان درخواست وام کرده ام اما هنوز نداده اند. اصلا به هنرمندان و اهل فرهنگ توجه نمی کنند. مشکلاتمان را خودمان باید حل کنیم، هیچ کس کمکی به ما نمی کند. شما سال هاست نقش های مختلف را بازی می کنید و معمولا در آنها از لهجه شیرین آذری هم استفاده می کنید، این پیشنهاد خود شما بود یا این که برای چنین نقش هایی انتخاب شدید؟ متاسفانه بازیگران را بعد از مدتی داخل کلیشه قرار می دهند و مدام نقش های مشابه به او پیشنهاد می دهند. بازیگران وجوه مختلفی دارند که می توان از آنها در نقش های مختلف استفاده کرد ...
دیگر تکلیفی برای ساخت فیلم جنگی ندارم
مختلف که هیچ متکثر هم نیست. وقتی می گویید مختلف، یعنی دیدگاه های مختلف و آدم های مختلف وجود دارد که این دیدگاه های مختلف می توانند فیلم شان را بسازند. نه. این گونه نیست. یک دیدگاه جدی تری توانسته بگوید. دیدگاه دفاع مقدس را من باید تعریف کنم و نتیجه اش این چیزی شده که الان در خصوص دفاع مقدس ایجاد شده. البته اشاره می کنم رابطه خود دفاع مقدس و مردم صد در صد است. همه در خانواده، اقوام، کوچه یا محله ...
آسیب شناسی مطبوعات ادبی؛ استبداد نام ها و ضعف تخصص
را از ادامه صحبت آقای گلستاتی پی می گیرم که درباره مرورنویسی بود. یکی از آسیب های صفحات ادبی روزنامه ها، و البته مجلات ادبی، فقدان یا ضعف همین مرورنویسی هاست. مثلا مجله همشهری داستان، که نسبتا نشریه خوبی است، اما بخش مرور یا ریویو ندارد. یا برخی روزنامه ها، نقد و مرورنویسی را با هم ترکیب می کنند، از سر عدم شناخت، و ملغمه ای نامناسب تحویل مخاطب می دهند. گلستانی: و امروز یکی از آفت های ...