سایر منابع:
سایر خبرها
زرق و برق خارج، جای وطن را پر نمی کند
شهین تسلیمی با بازی در سریال زن بابا به شهرت رسید و بعد از این سریال بود که به بازیگری پرکار تبدیل شد.تسلیمی با حضور در سریال وضعیت سفید نشان داد هر چند دیر وارد دنیای بازیگری شده اما اصول آن را بخوبی می شناسد و قرار نیست همیشه نقش زن های مهربان و مادرهای از جان گذشته را بازی کند. با تسلیمی درباره فراز و فرود زندگی هم صحبت شدیم. معمولا روحیه خوبی دارید و بیشتر اوقات می خندید، آدم ها چگونه می توانند شاداب باشند هرچند می دانیم زندگی فراز و فرود زیادی دارد؟ از ظاهر آدم ها نمی توان به درون آنها پی برد. آدم ها در تنهایی و در خلوت خانه خود، خلق و خویی دارند که آن را در جمع و کنار مردم بروز نمی دهند. در جمع و وقتی سرکار هستم، تلاش می کنم سرزنده باشم چون مردم را دوست دارم و سعی می کنم آنها را خوشحال کنم. وقتی سرکار می روم، همکارانم به من می گویند، بمب انرژی! در جمع بودن را بیشتر از تنهایی دوست دارم. در دوره ای که مردم گرفتارند و اغلب اوقات خموده و ناراحت، تلاش می کنم تا جایی که می توانم غم و غصه را از دل آنها بردارم. شادی دیگران شادم می کند و از ناراحتی دیگران غصه می خورم. این که این همه نوع دوست هستید، نقطه مثبت و با ارزشی است، آن هم در روزگاری که خیلی از مردم گلایه می کنند که نوع دوستی کم شده و مردم نسبت به هم بی رحم شده اند. بله نسبت به هم بی رحم شده ایم و این در دنیای سینما و تلویزیون خیلی بیشتر است.تا زمانی که بازیگری بتواند مقابل دوربین بازی کند کم و بیش به او نقش می دهند، اما همین که بازیگر مریض شود یا اتفاق ناخوشایندی برایش رخ دهد، کمتر سراغ او را می گیرند و این خیلی آزاردهنده است. دنیای امروزی خیلی پوچ شده، مردم مثل سابق با یکدیگر صمیمی نیستند و همدیگر را دوست ندارند.اگر هم دوست دارند به خاطر منفعت شخصی است. و موقعیت و منفعت طلبی می تواند جامعه را با بحران اخلاقی روبه رو کند. دقیقا! حتی بچه ها هم الان اینجوری شده اند ! اما در دوره ما مردم یکدیگر را صمیمانه دوست داشتند و به مشکلات هم رسیدگی می کردند، اما اکنون از کنار هم رد می شوند و اصلا مهم نیست که دوست، همسایه یا فامیل آنها مشکل مالی یا حتی عاطفی داشته باشد. معیارها چرا تغییر کرده و همه از گذشته به نیکی یاد می کنند؟ گرفتاری های اقتصادی در روحیه و سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته است. کسی که پول ندارد و با هزار مشکل در زندگی روبه روست دیگر فرصت رسیدگی به هم نوعش را ندارد، وقتی خودش پر از درد است، چگونه می تواند همدردی کند!؟ امنیت مالی و اجتماعی خیلی مهم است؛ چیزی که در کشور ما کم است. مثلا اگر بیمار شوی، هزینه درمان بسیار بالاست و اینها مردم را از آینده می ترساند. مردم اگر پولی هم دارند، ترجیح می دهند به جای کمک به دیگران آن را برای روز مبادا پس انداز کنند چون اگر مشکلی برای خودشان رخ دهد، هیچ کس از انها حمایت نخواهد کرد. در گذشته قلب مردم روشن بود، به خدا توکل می کردند و با همین توکل همه امورات زندگی خود را سروسامان می دادند اما الان از آن روشنی قلب هم دیگر خبری نیست! پول جای ایمان و توکل را گرفته است. شنیده ام آدم دنیا دیده ای هستید به کشورهای زیادی از جمله ترکیه و هند سفر کرد ه و مدتی در کانادا زندگی کرده اید، چطور شد به ایران برگشتید؟ چند سال قبل همراه بچه هایم به هند رفتیم تا آنها زبان انگلیسی یاد بگیرند. ترکیه هم زندگی کرده ام چون دخترم در آنکارا درس می خواند. مدتی در کانادا زندگی کردم و اقامت هم گرفتم اما نتوانستم دوام بیاورم و برگشتم. کانادا جزو بهترین کشورهای دنیاست اما به من اصلا در آنجا خوش نمی گذشت. زرق و برق کانادا زیاد بود، اما به من آرامش نمی داد. تکنولوژی پیشرفت کرده و جوان ها اسیر آن شده اند. اما کاش من صد سال قبل به دنیا می آمدم و زندگی آن دوره را تجربه می کردم. تکنولوژی، مهربانی را از بین برده است. دوست دارم بروم در روستایی دورافتاده زندگی کنم؛ شاید مردم آنجا وقتی به من سلام می دهند، واقعا سلامتی ام را می خواهند و به خاطر ماشین، خانه و ... حالم را نمی پرسند! با تجربیاتی که در زندگی دارید، آرامش را در چه پیدا کردید؟ آرامش آدم ها نسبت مستقیمی به سن و سال آنها دارد.در سن و سالی که من هستم، بیشتر دوست دارم، فرزندانم در کنارم بوده و سالم باشند. وقتی سن بالا می رود، فقط محبت است که آدم را راضی می کند. بچه های من هرکدامشان یک طرف هستند و آنقدر کار دارند که کمتر وقت می کنند دور هم جمع شویم. قدیم ها بچه ها و پدر و مادرها در یک خانه زندگی می کردند و از در کنار هم بودن، لذت می بردند اما الان همه از یکدیگر دور شده اند. واقعیت این است، مادیات راضی ام نمی کند، الان بیشتر دوست دارم کاری انجام دهم که ثابت کنم هنوز مفید هستم و می توانم برای دیگران کاری انجام دهم. تنها زندگی می کنید؟ همسرم در استرالیا زندگی می کند و گاهی چند ماهی به ایران می آید، اما من دوست ندارم در خارج از ایران زندگی کنم. می خواهم در کشور خودم باشم. بسیار وطن پرستم و عاشق ایران هستم. تنهایی اذیتم نمی کند، وقتی سرکار نیستم با سرگرمی های مختلفی وقتم را پر می کنم. البته باید به فکر آن دنیا هم باشم! نمی توان با چمدان خالی به آنجا سفر کرد. باید تا جایی می توانیم گره از دل و کار ...
کوشیدم پلیس متفاوتی باشم
از ضوابط و ویژگی های این نقش بگویید. شخصیت پدرام که از قضا همنام با خودتان هم هست چه ویژگی هایی دارد؟ پدرام پلیس جوانی است و شخصیتی دارد که به عقیده من او را به انسانی ایده آلیست تبدیل می کند. او ذاتا آرام است و سعی می کند به تمام تعاریفی که ما از یک پلیس خوب داریم پایبند باشد؛ ضمن این که توانایی های بدنی بالایی هم دارد و به قول معروف آدمی عملیاتی محسوب می شود و حوزه ماموریت هایش فقط محدود به پشت میز و کارهای اداری نیست؛ بلکه همراه با تیمش در خیابان ها حضور دارد و ماموریت های مختلف به این صورت برایش رقم می خورد. در واقع گشت ویژه هستید و حوزه عملیات وسیعی دارید. بله، کاملا درست است. دامنه اتفاقاتی که این تیم پوشش می دهند زیاد است و باعث می شود ماجراهای متفاوتی را هم در طول داستان ببینیم. در این گروه شما جوان ترین پلیس هم هستید و احتمالا بخشی از این ویژگی ایده آل گرا بودن شخصیت تان از این موضوع ناشی می شود. بله. به هر حال این ویژگی هایی است که برای نقش تعریف شده بود و بخشی از آن هم به همان جوان بودن شخصیت برمی گشت. بازی در کنار حمید گودرزی و شاهد احمدلو را برای نخستین بار در این کار تجربه کردید. درست است؟ بله. برایم تجربه خوبی بود. حمید گودرزی را که از مدت ها پیش و با بازی در مجموعه های گوناگون در تلویزیون می شناختم و همیشه بازی هایش را دیده بودم. شاهد احمدلو را هم که بیشتر به عنوان کارگردان می شناختم و بودن در کنار هر دو نفرشان و هم بازی شدن با آنها در این مجموعه برایم جالب و جذاب بود. چقدر دنبال این بودید تا تصویری که از شخصیت پدرام ارائه می کنید شبیه پلیس های واقعی جامعه باشد؟ یا نه، از ابتدا تصمیم داشتید شخصیت هایی آرمانی و قهرمانانه را برای مخاطبان به تصویر بکشید؟ من با این تصور جلو رفتم و از ابتدا این را به خودم گفتم که دوست دارم پلیس های مملکتم چه شکلی باشند و چگونه انجام وظیفه کنند . یعنی به این فکر کردم که شخصیت یک پلیس ایده آل باید چه ویژگی هایی داشته باشد. به هر حال ما در هر شغل و برای هر شخصیتی، هم ویژگی های خوب را می توانیم تعریف کنیم و هم ویژگی های بد. این قضیه در هر صنف و پیشه ای صدق می کند. با وجود این کوشیدیم از تصویرهای اسطوره ای و کلیشه ای هم دوری کنیم. فکر می کنم الان در سطح جهان هم پربیننده ترین مجموعه ها آنهایی هستند که اصول دراماتیزه کردن شخصیت ها و داستان هایشان را به خوبی بلدند و رعایت می کنند. من هم تلاش کردم این قضیه را به تصویر بکشم که اگر پدرام شخصیت خوبی است، این خود او بوده که این خوب بودن را انتخاب کرده است. یعنی پدرامی که ما در داستان می بینیم هیچ ویژگی های منفی یا بدی ندارد؟ منفی که نه ولی نقاط ضعفی دارد که اتفاقا باعث واقعی تر شدن شخصیتش می شود. مثلا در جاهایی عصبانی می شود، اما تلاش می کند به خودش مسلط شده و اعصابش را کنترل کند. یا در مواقعی متهمان کلافه اش می کنند یا تصمیمات شخصی را در کار دخیل می کند. اینها مواردی است که به این شخصیت جان می دهد و اتفاقا لازم است که در داستان باشد. شوخی های کلامی جالبی هم در طول کار میان شما سه نفر وجود دارد که به خوبی شکل گرفته و کاملا طبیعی به نظر می رسد. این شوخی ها از ابتدا در فیلمنامه کار نوشته شده بود یا در طول فیلمبرداری شکل می گرفت؟ بیشتر این موارد و شوخی ها همان سر صحنه شکل می گرفت؛ چون متن ما همزمان در طول ضبط کار نوشته می شد و لذا این امکان فراهم بود که خانم معتضدی تغییراتی را به کار اضافه کند و داستان را بر اساس اتفاقاتی که شکل می گرفت جلو ببرد. برای مثال در شوخی های ما سه نفر با استیو (امیر کاظمی) این اتفاق به خوبی رخ داده و شوخی ها شکل گرفته است. ما پیش از این شما را با ایفای نقش هایتان در عرصه های دیگر هنر می شناختیم؛ تئاتر و سینما و حالا هم که تلویزیون تجربه جدیدی برایتان محسوب می شود و احتمالا به دلیل همه پسندی و فراگیر بودنش موجب می شود از این به بعد طیف مخاطبان وسیع تری شما را بشناسند. در طول همین مدتی که از پخش کار می گذرد چه برخوردها و واکنش هایی را از جانب بینندگان این مجموعه دیده اید؟ نمی توانم بگویم که شوکه شده ام. انتظارش را داشتم و می دانستم که ساختار و قدرت تلویزیون به گونه ای است که ارتباط رودررو یی را برای مخاطبان فراهم می کند. وقتی در تئاتر یا سینما کار می کنید، این مردم هستند که برای دیدنتان به سالن می آیند و شما را برای تماشا انتخاب می کنند. اما تلویزیون کاملا فرق می کند و این شما هستید که به خانه های مردم می روید و مهمانشان می شوید. در نتیجه، هم مردم راحتی بیشتری را با شما احساس می کنند و هم به دیده شدن بهتر کارها کمک می شود. این اتفاق در همین مدت کوتاه برای من هم افتاده است و برخوردهایی را می بینم که برای من بسیار جالب است. حتی گاهی می بینم به نکات بسیار فنی و ظریفی دقت می کنند که حداقل برایم تازه است و باعث تعجبم می شود. به نظر می رسد گشت ویژه این تصمیم را داشته که ساختار و قواعد مجموعه های پلیسی پیشین تلویزیون را دگرگون کند. خط داستانی کار در آن کمرنگ است و در عوض همه چیز بر پایه حرکت و هیجان و عملیات ها به پیش می رود. آیا از ابتدای کار همین هدف را داشتید؟ بله از ابتدا و طی صحبت هایی که با سازندگان کار می کردیم، الگوی سریال هایی مثل کبرا11 را در ذهن داشتیم؛ اما خب به هر حال امکا ...
خداداد عزیزی: نباید به کی روش بهانه بدهیم/ شکست ازبکستان بلندترین گام به روسیه است/ ایرانی ها عاشق امام ...
روش ندهیم. * مهران مدیری در برنامه دورهمی به فوتبال پرداخت و از خیلی ها ایراد گرفت. نگاه خداداد عزیزی به این موضوع چیست؟ طبیعتا مهران مدیری دوست دارد که برنامه اش پرمخاطب باشد و هر بار موضوعی را مورد کاوش قرار می دهد. معتقدم که انتقادات او کاملا به جاست. بحث کارشناسی که مدیری در برنامه اش انجام می دهد بیانگر مشکلات و معضلات فوتبال ماست. مثلا اینکه دلالی در فوتبال ما بیداد می ...
طنز نود شبی مسکن مهر را می نویسم/ مذاکره با کارگردان سینمایی
شبکه برسد. برای اولین بار نگران هستم نویسنده مجموعه شب های برره درباره اینکه چقدر نگرانی دارد که مسکن مهر به عنوان یک نود شبی بتواند مخاطب را با خود همراه کند، گفت: اتفاقا این نگرانی را دارم و چندی پیش به پیمان قاسم خانی گفتم که خیلی شانس آورده است چون زمانی سرپرست نویسندگان بوده است که نویسندگانش من، سروش صحت، محراب قاسم خانی و امیرمهدی ژوله بودیم، حتی عده ای هم به عنوان ...
90/ آقای مدیری! اتهام شما مسخره کردن فوتبال است
علیه هم باند تشکیل داده و شب نشینی و قلیان کشی و در کل خلاف کردن از مهم ترین ویژگی های رفتاری آنهاست! یک بی انصافی محض که اگر بخواهیم این اتهامات را با آنچه که در دنیای هنر می گذرد قیاس کنیم به این نتیجه می رسیم که باز هم صد رحمت به فوتبال! آقای مدیری! اتهام شما مسخره کردن فوتبال و فوتبالیست ها آن هم به خاطر جذب مخاطب بیشتر برای برنامه دورهمی است و به همین دلیل از شما می خواهیم که با حضور در دادگاه از خودتان و اتهاماتی که وارد نموده اید دفاع نمایید. ...
رادیو را بهتر بشناسیم
واقعیت این است که توسعه شبکه های رادیویی در دوره ای که به عصر تصویر معروف است، این نکته را ثابت می کند رادیو همچنان با پویایی و امید به حیات رسانه ای خود ادامه می دهد و این که هیچ رسانه ای نمی تواند جایگزین رسانه دیگری شود و کارکردهای آن را بازتولید کند. شاید رادیو نمایش در ظاهر واجد معنایی متناقض باشد، چراکه رادیو بر صدا استوار است و نمایش ماهیتی تصویری دارد، اما نمایش های رادیویی در سال های اخیر نشان می دهد با صدا هم می توان دید و گاه گوش همچون چشم عمل می کند و چه بسا گاهی بصیرت آن بیش از چشم هم باشد. از منظر علم ارتباطات، رادیو رسانه ای گرم است و تلویزیون رسانه ای سرد، اما اکنون در رادیو نمایش با ترکیب و آشتی صدا و تصویر، تجربه تازه ای از یک رسانه متفاوت را شاهدیم. رسانه ای که به واسطه صدا و از طریق کلام تلاش می کند یک موقعیت بصری و عینی را برای مخاطبان رقم بزند. در واقع این رسانه، بیش از رادیوهای دیگر با بهره گیری از تخیل شنونده ها به سهیم شدن مخاطب در شکل گیری محتوای برنامه منجر می شود. نمایش در رادیو گرچه مبتنی بر صداپیشگی است، اما درک مخاطب از آن براساس یک فرآیند فعال خیالپردازانه صورت بندی می شود. شاید شنونده نمایش رادیویی از امکان دریافت تصویری موقعیت های درام محروم باشد، اما با بهره گیری از تخیل و ذهنیت خلاق خود می تواند لذت بیشتری از این تجربه کسب کند. همواره سه بخش از برنامه های رادیویی مورد توجه شنوندگان بوده است: اخبار، موسیقی و نمایش های رادیویی. نمایش رادیویی به عنوان یک آیتم یا رادیو نمایش به عنوان یک نهاد رسانه ای نمایش محور، می تواند بار دیگر مردم را به این رسانه، پیوند زده و در این بازار شلوغ تصویر های تلویزیونی متوجه خود کند. از سوی دیگر فرصتی فراهم می شود تا تئاتر از رکود و مهجور بودن خارج شود و بازیگران این عرصه، استعداد و توانایی خود را این بار در رادیو به نمایش بگذارند. در عین حال رادیو نمایش می تواند فرهنگ تئاتر دیدن و نمایشنامه خوانی را نیز اعتلا ببخشد و قطعا این شبکه راهی است به سوی رشد فرهنگی جامعه. نمایش رادیویی به عنوان یک متن هنری، صرفا با وجود یک شبکه و رسانه رشد نمی کند و مستلزم متن و نمایشنامه های خوب، بازیگری و اجرای موثر و کارگردانی و عوامل دیگری است تا این رادیوی نوپا نیز غنی و پرمحتوا شود که در این صورت، دیگر رادیو رقیب کوچکی برای تلویزیون نخواهد بود. غیر از جذابیت های بصری تلویزیون باید عادت رسانه ای مخاطبان را نیز در گرایش به استفاده از رسانه رادیو یا تلویزیون لحاظ کرد. خیلی از افرادی که امروز از رادیو دور شده یا با آن غریبه هستند لذت استفاده کردن از آن را نشنیده اند یکی از عوامل مهمی که می تواند گوش سپردن به رادیو را به تجربه ای لذتبخش بدل کند، تولید همین نمایش های رادیویی است که علاوه بر سرگرمی و جلب رضایت مخاطب می تواند زمینه و بستری برای اشتغالزایی علاقه مندان به بازیگری و هنر نمایش هم باشد. لزوما یک بازیگر سینما نمی تواند بازیگر خوبی برای نمایش های رادیویی باشد. شاید در این حوزه بازیگران تئاتری موفق تر عمل کنند با این حال متخصصان و کارشناسان بازیگری معتقدند تربیت بازیگر رادیویی متدهای خاص خود را داشته و باید برای نمایش های رادیویی بازیگران خاص خود را پرورش داد. مثلا تربیت صدا و مهارت در فن بیان و حتی صداپیشگی از جمله مهارت هایی است که یک بازیگر رادیویی باید داشته باشد. سیدرضا صائمی ...
سوپراستار نیستم!
بدون انگیزه آن را بازی کردید؟ اتفاقا نقش دزد برایم جذاب بود. منظورم این است که نقش خاصی نبود، اما کاراکتر این دزد در گشت ویژه متفاوت از دیگر کاراکترهای خلافکاری بود که در کارهای قبلی ام بازی کرده بودم. به هر حال هر نقشی ویژگی های خودش را دارد، ضمن این که من مدتی بود که نقش های طنز در تلویزیون بازی می کردم و دوست داشتم نقش جدی هم در فواصل نقش های طنز داشته باشم. شما برای ایفای ...
واکنش عادل فردوسی پور به طعنه های مهران مدیری درباره 90
قسمت از سری اول برنامه تلویزیونی دورهمی در حالی روی آنتن رفت که مهران مدیری انگشت روی سوژه فوتبال گذاشته بود. سازنده سریال های ساعت خوش، پاورچین، شب های برره، باغ مظفر، مرد هزارچهره، مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ و... در این شب تیکه هایی هم به عادل فردوسی پور انداخت! مهران مدیری در بخشی از برنامه شنبه شب دورهمی پس از متلک انداختن به مدیران غیرفوتبالی، مجری- تهیه کننده برنامه پرمخاطب 90 را ...
آنها که می گویند هر دو حرکتم خطا بوده، حسود و مغرض اند
در لیگ شرکت کنم اما در دقیقه 90 متوجه شدم که قصد تیم دادن ندارند. متأسفانه فعلاً بدون تیم مانده ام و پیشنهاد خاصی هم ندارم! پیشنهاد داشتم اما چون قراردادم با یاسین پیشرو 2 ساله بود، پیشنهاداتم را رد کردم اما الان که قراردادی ندارم، پیشنهادی هم ندارم! فعلاً برنامه خاصی برای حضور در لیگ ندارم. اگر پیشنهاد خوبی مطرح شود، در لیگ شرکت می کنم * در زمان مدیریت محمد رویانیان با باشگاه پرسپولیس ...
واکنش فردوسی پور به طعنه های مهران مدیری
روزنامه خبرورزشی نوشت: سری اول مجموعه طنز دورهمی با وجود انتقاداتی که به آن وارد بود بازتاب نسبتاً خوبی در میان مخاطبان داشت و در مجموع رضایت مردم را جلب کرد. مهران مدیری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تأثیرگذارترین برنامه ساز حوزه طنز در کشور به شمار می رود کاری ارائه داد که با وجود کپی از روی یک برنامه تلویزیونی هندی توانست بار دیگر نگاه ها را به خود معطوف کند اما شنبه شب گذشته آخرین قسمت از سری اول برنامه تلویزیونی دورهمی در حالی روی آنتن رفت که مهران مدیری انگشت روی سوژه فوتبال گذاشته بود. سازند ... ...
حمایت مایلی کهن از مهران مدیری / حمله دوباره به کی روش
به گزارش وانانیوز ، محمد مایلی کهن درباره انتقاداتی که برخی افراد از مهران مدیری به خاطر صحبت های فوتبالی اش در برنامه دورهمی داشته اند در گفت و گویی اظهار داشت: من تا قبل از حضورم در برنامه دورهمی آقای مهران میدری را از نزدیک ندیده بودم اما همان زمان هم اعلام کردم که ایشان خیلی با شخصیت است و دلقک نیست و هنرمند است. ایشان کار طنز را بدون دلقک بازی انجام می دهد. البته بنده کاردلقک را زیر سوال نمی ...
درد فوتبال از طعنه های مدیری!
اوضاع فوتبال سراسر حاشیه ایران به قدری اسفناک است که همه افراد جامعه در هر قشری که باشند می توانند انتقادهای به جا و البته درستی را از فوتبال مطرح کنند، کاری که مهران مدیری انجام داد تا خیلی ها علیه اش جبهه بگیرند. برنامه پرطرفدار دورهمی فضای خیلی خوبی بود تا وضعیت این روزهای فوتبال مثلاً حرفه ای را به تصویر بکشد. مهران مدیری مجری و کارگردان شناخته شده صداوسیما در آخرین برنامه اش پیش از آغاز ماه ...