سایر منابع:
سایر خبرها
اسلام، آیین صلح و دوستی و رأفت و رحمت با نظری بر درجه بعد گروه های افراطی از اسلام
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عبدالله دریایی صلغی (1) چکیده: گروه های تکفیری به نام اسلام، مسلمانان را کافر و مشرک می خوانند و جنایات بسیار زشت و خشونت آمیزی را نسبت به مسلمانان روا می دارند. حال آن که هیچ یک از این رفتارها با اسلام سازگار نیست زیرا اسلام دین رأفت، رحمت و دوستی است. و رفتارهای خشونت آمیز گروه های تکفیری از ...
حرمت تکفیر اهل قبله در کتاب و سنت و اندیشه علمای اسلام
از اهل قبله را به سبب گناه و معصیت آن تکفیر نمی کنیم تا زمانی که آن را حلال نداند. حضرت ابوحنیفه حتی می فرمایند: ما نحوه برخورد با خوارج را از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابوطالب آموختیم که ایشان خوارج را تکفیر نکردند و حتی برای آن ها از کلمه اخواننا استفاده نمودند. امام اعظم ابوحنیفه در شرح فقه اکبر و شیخ ابوالحسن اشعری در حواشی شرح عقاید، نظریه اهل سنت و جماعت را بیان کرده اند: و من قواعد اهل ...
نقش گروه های تکفیری در تغییر نقشه منطقه
در سرزمین های اسلامی وجود دارد برجسته کنیم و نشان دهیم که این کشورها تا چه حد به سوی ناامنی و آشوب می روند. (19) البته خوشبختانه امروز بسیاری از علما و مسلمانان اهل تسنن، با بصیرت و آگاهی به ترفندها و مکر دشمنان پی برده اند و در نهایت با وحدت و همدلی، نقشه های آنان را نقش بر آب خواهند کرد؛ به عنوان نمونه امیر جماعت اسلامی عراق که به خوبی خطر گروه های تکفیری را درک کرده است، با خطرناک خواندن ...
نگاهی به یک اثر جامعه شناختی درباره محرم/ مهم ترین مناسک معنابخش در زندگی شیعیان
، موضوع مهمی برای پژوهش به شمار می رود. البته تحقیق و بازخوانی حادثۀ عاشورا همیشه کانون توجه اندیشمندان و علما بوده است. از بازنمودهای بسیار مهم این تلاش ها، سنت مقتل نویسی است که به نوعی، برای نقد و پیرایش روایت های این حادثه بوده است. اما در حیطۀ علوم جدید نیز علوم متعددی به این موضوع توجه کرده اند. در دوران معاصر و در تقسیم بندی علوم انسانی جدید، علوم اجتماعی وظیفه دار مطالعات اجتماعی دین شده است. به همین سبب، بسیاری از روشن فکران و منتقدان اجتماعی در جوامع شیعی ازجمله ایران، خواسته یا ناخواسته، با این موضوع مواجه بوده اند و بدان پرداخته اند (رحمانی، 1386). /6262 ...
وقت رهایی حُرّ...
حادثه کربلا را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. .. و تو ، ای آن که در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده ای و اکنون ، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت ، پای به سیاره زمین نهاده ای ، نومید مشو ، که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حَصینِ لازمان و لامکان ...
حرمت تکفیر اهل قبله در کتاب و سنت
رد و عدم قبول تکفیر در این دو پایه ی اسلام که هر حکمی می بایست مبتنی بر آن باشد مورد توجه قرار گرفته و حرمت اهل قبله و گویندگان کلمه ی توحید و حفظ خون و جان و مال آنان در قرآن کریم و احادیث صحیح نبوی (کتاب و سنت) در حد مقاله ای مختصر مورد بررسی واقع شده و با توجه به محدودیت های ساختاری مقاله سعی بر آن بوده است که مستقیماً و از منابع اولیه همچون قرآن کریم و ترجمه ها و تفاسیر معتبر قدیم و جدید و کتب ...
توسل از دیدگاه قرآن و سنت
در اصطلاح و در لسان اهل فلسفه، کلام و مفسران، مفهوم عام و گسترده ای دارد و شامل هر عمل نیک و شایسته ای است که موجب قرب به خدا می گردد؛ به عبارت دیگر، می توان گفت: وسیله یک معنای عام دارد که شامل تمام اعمالی می شود که سبب تقرب به خداست و یک معنای خاص که اتمّ مصادیق آن پیامبران و اولیای خدا هستند که شایستگی دارند وسیله ای برای تقرب به خدا گردند. بخش دوم: توسل از منظر قرآن در ...
علم دین از منظر دو تکفیری
شکری مصطفی رهبر جماعت المسلمین بود که رسانه ها و نیروهای امنیتی آن را التکفیر و الهجرة می نامیدند، این جماعت در سال 1969 توسط سیزده جوان شکل گرفت که در رأس آنها شکری مصطفی قرار داشت. او معتقد بود که دعوت به سوی خدا و برپایی دولت، ابتدا منوط به اعتزال و هجرت است، چرا که همه جوامع جاهلی هستند. یکی از افراطی ترین نظریات او این بود که اظهار می کرد کسی که دعوت جماعت المسلمین به او برسد، ولی توجه نکرده و عضو آن نشود کافر است. او در ایده جامعه جاهلی، از سید قطب متأثر بود. جهیمان العتیبی هم رهبر جماع ...
رسائل جهیمان و اعضای جماعت
جماعت سلفی محتسبه از زمان تأسیس ، به مدت 10 سال یعنی تا سال 1975 چیزی از افکار خود را منتشر نکرد ، چراکه خود را استمرار مدرسه اهل حدیث و روش سلفی می دانست و از اینروی آثار البانی و رسائل بن باز مصادر کافی برای آنها به شمار می رفت. بعلاوه اینها قبلا عضو جماعت تبلیغ بودند که نوعی تزهد در تألیف در آنها وجود دارد. نکته دیگر اینکه آنها نسبت به سطح علمی خود تواضع داشتند. همه اینها سبب خودداری از نوشتن ...
دستورالعمل های اخلاقی آیت الله محمدتقی بهجت
...> 2- به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه می باشد؟ و اگر در حال حاضر فردی را می توان الگو قرار داد و شما می شناسید، معرفی نمایید؟ ج: بسمه تعالی کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [فرد کامل] ولی عصر (عج) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای ...