سایر منابع:
سایر خبرها
نمونه ای از نقد به شیوه استفهام در آیات قرآن
خمینی (ره)، امام روح الله. (1372). صحیفه نور. تهران: تصویرگران. دلشاد تهرانی، مصطفی. (1372). اخلاق حرفه ای. تهران: نشر دریا. دهخدا، علی اکبر. (بی تا). لغتنامه. قم: ارزشمند. ذاکری، مصطفی. (1388). اصول نتایج و گونه های نقد . عیار نقد. به کوشش علی اوجبی. چاپ اوّل. تهران: مؤسّسه خانه کتاب. راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (1412ق.). المفردات فی غریب القرآن. دمشق ...
برخی از مصادیق مخالفان و آزارگران پیامبر(ص)و اهل بیت(ع) و ولیّ فقیه
.... محمّد بن اسماعیل بخاری گوید آیة اوّل و دوم سورة حجرات یعنی ﴿لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ... لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ﴾ در باب خلیفة اوّل و دوم نازل شد. چون آنان رعایت ادب نکردند و صدای خود را در حضور پیامبر بلند کردند که مصداق حبط عمل می شوند: إِرتَفَعَت أَصوَاتَهُمَا فَأَنزَلَ اللهُ هَذِهِ الآیَةَ (بخاری، 1359، ج6: 47). با توجّه به ...
اِسناد روایات ترتیب نزول
...، یعنی ابن أبی داوود) زندگی کرده اند. در دوره نخست، روایت در 6 منبع وجود داشته است: صحیح بخاری، مسند ابن حنبل، فضائل القرآن ابوعُبید، تفسیر عبدالرّزاق، مسند طیالسی و مغازی موسی بن عُقبه. طیالسی و عبدالرّزاق فقط یک نمونه نقل روایت را با سند آورده اند، امّا ابوعبید جز آن به دو نقل بسیار مشابه دیگر اشاره و تنها سند آنها را ذکر کرده است. ابن حنبَل دو روایت مختلف ارائه می کند؛ یکی بلندتر و دیگری ...
عاشورا و نقد نمادین قدرت
دربارة مراسم تعزیه خوانی و عزاداری در دورة صفویه می نویسد: تجدید خاطرة فاجعة کربلا به صورتی که در زمان صفویه جانی تازه گرفت، دنبالة سنتی قدیمی از آداب مذهبی است؛ مانند بقاع شهیدان کربلا، سینه زنی و روضه خوانی در روز عاشورا و در دهة اول محرم، که به وسیلة مسلمانانی که گرایش های عقیدتی گوناگون دارند، اجرا می شده است... و نیز موضوع گرفتن انتقام امام حسین از دیرباز بر بخش اعظم تجدید خاطرة فاجعه کربلا حکم ...
آیا امام حسین (ع) خواستار توافق با یزیدیان بودند؟!
سیدالشهدا علیه السلام را داده از بین ببرد. ابن سعد به او گفت: چرا به آن خیر خواهی ای که به تو کردم گوش ندادی؟ عمر سعد غیر از این نامه ای که برای جلوگیری از کشته شدن امام علیه السلام به ابن زیاد نوشت و به دروغ هم متوسل شد، چه خیر خواهی ای داشته؟ هیچ نکته دیگری نقل نشده است. [15] خود طبری آورده که هیچ فردی از مضمون سخنان حسین علیه السلام و عمر سعد مطلع نشد و آنچه گفته می شود صرفا شایعاتی است غیر ...
سرانجام مصاحفی که عثمان به نقاط مختلف فرستاد
298 ح1. 23. مقدمه ی شرح مفصل ابن یعیش 1: 15، از یان، نقل از مذاهب التفسیر السلامی298 ح1. 24. برای اطلاع بیشتر از مصاحف خطی به جلد دهم کتاب شووان مراجعه کنید. Chauvin:Bibliographie des ouvrages Arabe ou Relatifs aux Arabes,Li ge x. p. 45-56. منبع مقاله : رامیار، محمود؛ (1392)، تاریخ قرآن، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ سیزدهم ...
معنیِ پیامبر امّی
تفسیر کلمه ی امّی در روایتی کسانی را هم که کتاب آسمانی در زبان سامی نداشته و به رسولان و انبیاء سامی معتقد نبودند (چون مجوس) امّی خوانده اند. (7) طبری در روایتی از محمد بن جعفر بن زبیر نقل می کند امّیین کسانی هستند که کتاب ندارند (8) و نیز از ابن عباس روایت می کنند که گفت: امیّون کسانی بودند که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و کتاب خدا را تصدیق نمی کردند. خودشان کتاب هایی می نوشتند و به مردم ...
درباره ی خط قرآن
زبان و دل راست تر و به امانت بزرگتر بودند، پس سزاوار نیست که خرده ای بر آنان بگیریم. درباره ی خط نخستین قرآنی که به زمان پیغمبر نوشته شده گفته اند: ... به خط حمیری بود و پس از آن برحسب اشارت پیغمبر با حروف سریانی نگاشتند و از آن پس کاتبین وحی که از آن جمله علی بن ابی طالب و ابن عباس و عثمان بن عفان می بودند قرآن را با خط کوفی نوشتند (9) ولی دلیلی بر آن یافت نشد. به هر صورت، نوشتن ...
اصول نقد در قرآن و نهج البلاغه
، 1375، ج 3: 152). از تعبیر های برخی واژه شناسان برمی آید چنانچه واژه نقد در مورد انسان به کار رود، مثلاً گفته شود فلانی را مورد نقد قرار دادم به این مفهوم خواهد بود که سخن و کار او را ارزیابی کرده ام و با وی مناقشه نموده ام (ر.ک؛ ابن منظور، 1414ق.، ج3: 425 و فیروز آبادی، 1415ق.، ج 1: 643). در فرهنگ لغت زبان فارسی نیز این معانی برای نقد و نقد کردن ذکر شده است: جدا کردن دینار ...
نخستین نقطه گذاری های قرآن
.سوره ی 9 براءة آیه ی 3. 13.جامع الاحکام قرطبی1: 24، المحکم: صفحه 4 حاشیه ی 2 به نقل از کتاب الایضاح فی الوقف و الابتداء ابی بکر بن انباری متوفی 327 نسخه خطی شماره ی 35 قراآت دارالکتب ظاهریه دمشق 15-16. 14.ابن خلکان: وفیات الاعیان1: 240، معجم الادباء یاقوت 14: 49، نزهة الالباء: 5، انباء الرواة1: 4 و 15، طبقات القراء ابن جزری1: 346. 15.زیاد بن سمیه و یا زیاد بن عبید و یا زیاد بن ابیه ...
مبنای تفکیک تشخیص آیات قرآن
از ابیّ بن کعب گفته اند که رسول خدا فرمود: ای ابوالمنذر! آیا می دانی کدام آیه از کتاب خدا با تو هست که بزرگتر آیه است؟ -گفتم: الله لا اله الا هو الحیّ القیوم . پس زد به سینه ی من و گفت: گوارا باد بر تو دانش ای ابوالمنذر... امام احمد در مسندش از ابن مسعود نقل می کند: فروخواند بر من رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سوره ای از ثلاثین از آل حم. گفت: یعنی الاحقاف. زیرا سوره ای هم که چند آیه ...
آیا بسملة جزو سوره ها است؟
. ولی قرّاء کوفه و مکه آن را آیه ای جدا حساب کرده و به صدای بلند می خواندند (19) و نیز روایات زیادی از امیرالمؤمنین علی و امام محمد باقر و امام جعفر صادق (علیهما السلام) نقل شده که در همه ی آنها بسمله را آیتی جدا در هر سوره ای محسوب داشته اند. در اخبار عامه و خاصّه هر دو آمده که ابن عباس گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پایان سوره را نمی شناخت تا بسم الله الرحمن الرحیم بر او نازل می شد. (20 ...
آخرین آیه ی نازل شده بر پیامبر
مسیب و شعبی (عامر) نقل می کند (6) که عمر، و ابن عباس گفته اند که آیه ی ربا آخرین آیه ی نازل شده است (7). ولی شناسایان حدیث آن را ضعیف شمرده اند (8) زیرا هرچند اسنادش صحیح است ولی مرسل می باشد. شعبی زمان عمر را درک نکرده و سعید بن مسیب چیزی از او نشنیده است. 3) گفته اند که آیه ی دَیْن وام آخرین آیه است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَی أَجَلٍ مُسَمًّی ...