سایر منابع:
سایر خبرها
جایگاه مسجد در فرهنگ اسلامی - موثرترین عامل افزایش کارکرد مساجد
را با آداب اسلامی آشنا می کردند، فعالیت های اجتماعی و سیاسی پیامبر در مسجد النبی (ص) صورت می گرفت، چون به هر حال ما قائل به این هستیم که سیاست هم جزئی از دین است و پیامبر اکرم(ص) وظیفه خود می دانستند که به امر سیاست و اجتماعیات مردم هم بپردازند و بهترین مکانی که امکان داشت این فعالیتها در آنجا انجام شود مسجد النبی(ص) بود و یا حضرت علی(ع) در مسجد کوفه سخنرانی داشتند و مردم را نسبت به جریان های ...
چگونه با انتظار قائم آل محمد(ص)، خونخواه اباعبدالله(ع) باشیم؟
.jwplayer{ display: inline-block; } امام باقر(ع) فرمودند: خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین(ع) بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به همراه ولی او، مهدی آل محمد(ص)، طلب خون آن حضرت کرده و به خونخواهی او برخیزیم. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: از امام باقر(ع) نقل شده است: در روز عاشورا این گونه به همدیگر تعزیت و تسلیت بگویید: اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السّلام ...
تطبیق های احتمالی و بدون دلیل
مُلُوکُ الْأَرْضِ مِنْ آلِ هَاشِمٍ وَ بُویِعَ مِنْهُمْ مَنْ یَلَذُّ وَ یَهْزَلُ صَبِیٌّ مِنَ الصِّبْیَانِ لَا رَأْیَ عِنْدَهُ وَ لَا عِنْدَهُ جِدٌّ وَ لَا هُوَ یَعْقِلُ فَثَمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ الْحَقُّ مِنْکُمْ وَ بِالْحَقِّ یَأْتِیکُمْ وَ بِالْحَقِّ یَعْمَلُ سَمِیُّ نَبِیِّ اللَّهِ نَفْسِی فِدَاؤُهُ فَلَا تَخْذُلُوهُ یَا بَنِیَّ وَ ...
سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام
...> تو امر به قسط و عدل فرمودی، و به آن دو حقیقت دعوت کردی 1 . سلام بر تو ای بزرگ جوانان اهل بهشت! ای آن که رضا و خوشنودی تو و سخط و غضبت از خشنودی و غضب خداست! سلام بر تو ای امین خدا! حجت حقّ! ای باب اللّه! ای دلیل به سوی خدا و دعوت کننده به اللّه! ای آن که حلال خدا را حلال دانستی، و حرام حقّ را حرام حساب کردی، نماز برپا داشتی و زکات پرداختی، و امر به معروف نمودی و نهی ...
مراقب آبروی دیگران باش!
اسلامی باید آگاه باشند که اظهارات و تهمت های ارائه شده پیرامون چهره های مذهبی جامعه ما، که در سایت ها و برنامه های دشمنان این سرزمین هدایت می شود، اقدامی برای مخدوش کردن کتاب خدا، دین مبین اسلام و مروجان آن، است. مگر این آیه را نشنیده اند که خداوند متعال فرمود: انَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُوْمِنُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ (نحل/105) تنها کسانی دروغ پردازی می کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند. منابع: – قرآن کریم – نهج البلاغه، حکمت 161 – بحار الانوار، ج 2، ص 248 – تحف العقول، ص387 فرآوری: حامد رفیعی ...
متاسفانه به نیمی از آیه - نفر - عمل شده است - دلسوزی واقعی برای ایجادشبکه ملی ارتباطات مشاهده نمی
مشخص می کند. معظم له خاطرنشان کردند: در خصوص دستورات جنگی نیز آیات و آیه وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَیءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ ... رخ نمایی می کند که مفهوم قوه در این آیه کاربردهای بسیاری در شاخه های مختلف مقابله با دشمنان در مقابل ...
سخنی با مدیران و مسئولین شهرم به بهانه ی وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهر
...> * برادران و خواهران مسئول : شهید مجید طیب طاهر در وصیت نامه اش نوشت : درباره ی مظلومیت شهدا می گویم. آنها رفتند از یک سو خوشحال که به کمال رسیدند و از سوی دیگر نگران که آیا کسی پا روی خونشان نمی گذارد؟ پس بدانید ای مردم که شهدا با بعضی از شما خون دل خوردند و همچون شمع سوختند و صحبتی نکردند . اما بدانید در روز یوم الحساب از شما سوال می کنند که در مقابل خون گرانمایه ی شهدا چه کردید ؟ ...
فقه سیاسی با محوریّت فقه حکومتی
خاطر درگیربودن این مسائل با حاکمیت سیاسی در آن زمان ها، می توان این مباحث را نماد ظهور و بروز فقه سیاسی در آن ادوار به شمار آورد، بلکه اگر نامی از جهاد، مرابطه، صلح و یا امر به معروف نیز در حوزه فقه سیاسی به میان می آمد، به حیثیت فردی مکلفان و گستره ای محدود، عنایت داشته و اگر نام و یادی از حاکم در ابواب مختلف فقه می شد، به جهتِ رفع نیازهای محدود شیعیان، ضروریات جامعه محدود شیعه در قالب امور حسبه ...
چرا مؤذّن بر انسان حق پیدا می کند؟
لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ . وَ اما حقّ أذان گو این است که بدانی او خدایت را به یاد تو می آورد و تو را به حظ و نصیبی که داری دعوت می کند و او بهترین یاور و کمک کار تو در انجام واجبی است که خداوند به عهده تو نهاده است، پس او را بر این کار، سپاس گوی؛ همچنان که نیکوکاری را نسبت به خود سپاس می گویی و اگر در خانه ات نسبت به مؤذّن بدبینی داری (و او را به دلایلی متهم می دانی) در امر أذان ...
گفتاری از استاد اصغر طاهرزاده: جوان و انتخاب بزرگ
سالشان باشد. چون نتوانسته اند انتخاب بزرگشان را انجام بدهند، در کودکی متوقّف شده اند و به جوانی نرسیده اند. شما سراغ دارید انسان هایی را که مثلاً چهل سال دارند، ولی از برنامه های کارتونی که تماماً بازی خیالات است، خوششان می آید، اگرچه می دانند که این برنامه ها خیالات و دروغ است. این اشخاص انتخاب بزرگ نکرده اند و در حدّ خیال مانده اند. اما برعکس آیا یک انسان عاقل حاضر است فقط با خیالات ...
سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع)
، محمدرضا، مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، مشهد: آستان قدس، 1386- 14- فاضل قانع، حمید، سبک زندگی و رسانه، تهران. 15- صدوق، معانی الاخبار، قم: جامعه مدرسین، 1403 ق. 16- -، التوحید، قم: جامعه مدرسین، 1398 ق. 17- صدیق سروستانی، رحمت الله و سیدضیاء هاشمی، گروه های مرجع در جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی با تأکید بر نظریه های مرتن و فستینگر ، نامه علوم ...
درک عقل به لزوم اطاعت از اوامر و ترک نواهی الهی
لِتَفْتَروا علی الله الکذبَ اِنَّ الذین یفترون علی الله الکذب لایُفلِحون : با آنچه که زبانتان توصیف می کند به دروغ نگویید که این حلال و آن حرام است تا به خدا کذب و افترا ببندید که هر کس بر خداوند دروغ و افتراء بندد، رستگار نمی شود (نحلآیه116). 4. در تعدادی آز آیات به پیامبر فرمان می دهد که تنها و تنها از وحی الهی پیروی نماید و از پیروی آرا و هواهای نفسانی دیگران، به شدت بپرهیزد: و ان ...
اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (ع)
و او را بهم ربط داده است (8). در راه انجام وظیفه ی امر به معروف روش تبلیغ و راه و رسم امر بمعروف و نهی از منکر امام (ع) شیوه مخصوص داشت که امکان نداشت نفس گرم و مسیحائی او بر قلب مستعدی دمیده گردد و او از گناه خود بر نگردد. داستان زیر میتواند نمونه بارزی از این مقوله بشمار آید. بشر بن حارث حافی از اهالی مرو بود و مدتی از عمرش را به گناهکاری و شهوات گذرانده ...
در این خانه به دوره صفوی سفر کنید
بیدگلی از خانواده ای که از سادات خوشنام و ثروتمند زواره بودند دعوت کردند تا برای زندگی و کار به این منطقه مهاجرت کنند. خاندان طباطبائی که به پارچه بافی مشغول بودند، به منطقه ی درب مختص آباد می آیند و در زمین وسیعی برای خودشان خانه می سازند. خانه ای 7 هزار متری که که مدام کوچک می شود و حالا فقط 4800 متر از آن باقی مانده. ساخت و ساز خانه از دوره ی صفویه شروع می شود و در دوران قاجار به پایان می رسد. زلزله ...
برگزاری جلسه ی هم اندیشی برنامه ی عملیاتی طرح خود مراقبتی و رفع ناهنجاری ها وآسیب های اجتماعی
خداوند خود نوعی حفاظ است البته انسان بایستی مراقب زبان خویش باشد تلاش کند تا لقمه ی حرام وارد زند گی او نگردد چون اینها خود عواملی هستند که سبب بروز ناهنجاری ها در جامعه می شوند . وی تصریح نمود : کسانی که به عنوان مدیر و مسئول در جامعه ی اسلامی وظیفه ی خدمت رسانی را بر عهده دارند بایستی هم مراقب مردم جامعه و هم مراقب پرسنل و نیروهای تحت امر خود باشند که این خود می تواند عاملی در راستای کاهش ...
بررسی زوائد اصول، از اوامر و عام و خاص تا دوران الأمر بین تخصیص و نسخ
. این در حالی است که کم ترین آشنایی با متون دینی روشن می سازد که ما هیچ أمر تمرینی در شرع نداریم و در تمام آن ها فعل اراده شده. بنابراین تمام آنچه آمده، مولا فعل را اراده کرده. در مثال معروف أمر صبیان به نماز و روزه[3]، مولا انجام نماز و روزه را واقعا اراده کرده و جای شک و ابهامی ندارد. اکبرنژاد پیرامون بحث عدم جواز الأمر مع العلم بانتفاء شرطه خاطر نشان کرد: بحث بر سر این است که (آیا ...
اجزا و مبنای دولت اسلامی جزء احکام اولیه اسلام است
بشوند دنیا طلب و دنیا چشمشان را بگیرد این هم یک آفت حکومت دینی است که در این آیه بیان شده. در پایان هم می فرماید (وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرون). *سکولاریسم اعتقادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: اگر یک عده بگویند احکام فردی را قبول داریم، اما احکام اجتماعی، سیاسی، قضایی و امثال اینها غیر قابل قبول است این می شود (نُؤمِنُ بِبَعضٍ ...
چرا احکام اسلام متغیر است؟!
الله علیه و آله) تا روز قیامت حرام است". الکافی ج : 1 ص : 58ح19- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِی ءُ ...
راز نصرت خواهی خداوند و اولیای الهی از مردم
خود می طلبد. مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ .(حدید / 11) کیست آن کس که به خدا وامی نیکو دهد تا [نتیجه اش را] برای وی دوچندان گرداند و او را پاداشی خوش باشد. اگر به سیره اهل بیت(ع) هم توجه کنیم ایشان در ظاهر امر، خود را جدای از سایر مردم نمی دانستند و در نیازهایی که برایشان پیش می آمد در صورت لزوم به غیر خدا ...
پترا | شهر باستانی رز قرمز
آن ها اولین ساکنان پترا بوده اند، تا جایی که می دانیم آن ها آداب و رسوم و فرهنگ شبیه به مصریان داشته اند و به خط العمرانه می نوشتند. مورخ یهودی یوسفوس می گوید: اولین اطلاعاتی که درباره ی ساکنان شهر پترا از روی سنگ نگاره ها به دست آمده متعلق به 1340 سال پیش از میلاد باز می گردد. در آن زمان شهر پترا توسط پنج پادشاه که به نام پکم ( Rekem ) معروف هستند اداره می شد، این نام به ...
حق قصاص در فقه جزایی اسلام
: آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن. پس اگر کسی از سوی برادر (دینی) خود، چیزی به او بخشیده شود، (حکم قصاص او، تبدیل به دیه گردد) باید از راه پسندیده پیروی کند و او [ قاتل] نیز، به نیکی دیه را بپردازد.** ج) و تمام حرام ها (قابل) قصاص است و هر کس به شما تجاوز کند، همانند آن بر او تعدی کنید.* به این بیان که آیات مذکور ظهور در این آموزه دارند که مجازات جرایم ...
سلام تختی!
و میانداری کند ولی او قبول نکرد و گفت: جایی که وفادار هست من این کار را نخواهم کرد. در پایان مراسم که قرار شد جوایز گروهی از قهرمانان کشتی اهدا شود او باز هم قبول نکرد و این کار را به من واگذار کرد. او احترام خاصی برای سنت های خوب ورزش قهرمانی قائل بود. وقتی تختی به مشهد می آمد خیلی ها دوست داشتند او را به طرف خود بکشانند. خیلی از دست اندرکاران و مسئولین هم از او دعوت می کردند، اما تختی دعوت ...
امر و نهی الهی و الزامات شرعی
، قبیح (حرام) است. به بیان دیگر، تنها مناط حسن و قبح افعال حکم شارع است، صرف نظر از آن، مناط دیگری برای حسن وقبح وجود ندارد، پس اعمال ذاتاً نه خوب و نه بد می باشند، بلکه خوبی و بدی آنها به حکم شارع بستگی دارد (ر.ک: ارموی، [بی تا]، ج2، ص252/ مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، 1392، ص221222). به همین دلیل از نظر این گروه، چون منشأ احکام شرعی، امر و نهی خداست، فقط اوامر و نواهی الهی می توانند منشأ ...
رقیه بنت الحسین (رحمه الله)
مقدمه پس از انتقال اهل بیت (علیهم السلام) به شام، ایشان را در جایگاهی بس خراب جای دادند که موجب اذیت های فراوان به ایشان گردید). عموم محدثان و مورخان این مکان را مکانی توصیف کرده اند که موجب ایجاد تغییر در پوست بدن ایشان گردید). برخی از این سخنان را مرور می کنیم: 1. شیخ صدوق (متوفای 381 به سندش از فاطمه بنت علی (رحمه الله) نقل می کند: ثمّ انّ یزید (لعنه الله) أمر ...
چرا تمرکز بر زنان؟
نموده است، از جمله در رابطه با اقدام دولت پاکستان در اعدام 332 تن از مجرمان و شبه نظامیان این کشور پس از برداشتن منع قانونی در اجرای حکم اعدام در سال 2014.[2] عاصمه عضو هیئت امنای گروه بین المللی بحران است که خود را یک مؤسسه ی غیردولتی برای کاهش تنش های بین المللی معرفی می کند. گروه بین المللی بحران در سال 1995 توسط سرمایه دار معروف ماسون و صهیونیست، جرج سوروس راه اندازی شد که معروف است ...
سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنّت پیشوایان معصوم (ع)
، ولی آنان نمی پذیرند؟ فرمود: چون امر و نهی کنید، آنچه را که بر عهدة شما بوده است، انجام داده اید (همان). آنچه از این آیه استفاده می شود، تنها تأمین هزینة زندگی، تهیّة مسکن، تغذیه و... وظیفة پدر و سرپرست نیست، بلکه مهم تر از آنها، تغذیة روح و جان اعضای خانواده است. نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم نمودن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی در فضای خانه ...
آموزش نماز صبح و تعقیبات و نافله آن
...> صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ پس از سوره حمد، یک سوره دیگر از قرآن را می خوانیم به عنوان نمونه، می توان سوره توحید را خواند: بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ...
مبانی فقهی انقلاب اسلامی/ ملاحظات امام پیرامون امربه معروف و نهی از منکر
...، یعنی از پند و اندرز و تذکر زبانی به صورت خصوصی تا اعتراض علنی و تا انجام اقدامات عملی کاملا رعایت می کردند. ایشان در ابتدا صاحبان قدرت را پند و نصیحت کرده، و از آنان خواستند که به حدود شریعت تجاوز نکنند. اگر زمامداران ستمگر رژیم شاهنشاهی دست از منکرات برداشته، و وظیفه خود را در اداره جامعه به درستی انجام می دادند، نیازی به ورود امام به مراتب دیگر امر به معروف و نهی از منکر نبود. امام به قدری ...
حجت الاسلام رفیعی: یکی از مشکلات بزرگ جوانان، ضعف اطلاعات است
نام اهل بیت در قرآن و حدیث که نویسنده ی آن آیت الله ری شهری است و همه ی مطالب و روایات و آیاتی که درباره ی اهل بیت است در آن آمده است. این شش ویژگی را در شب های قبل به دو مورد آن پرداختیم که علم و حِلم بود. ویژگی سوم سخاوت و جود در اسلام نسبت به حقوق و کمک به مردم خیلی اهمیت قائل شده است. آیت الله آملی می فرمایند: شیخ عباس قمی مفاتیح را نوشتند که در مفاتیح غالبأ 4 چیز وجود ...