سایر منابع:
سایر خبرها
اربعین را نباید در اربعین زندانی کرد؛ راهپیمایی اربعین یعنی مرگ بر آمریکا و آمریکاپسندان / فرهنگ ...
عاشقان سالار شهیدان دارد. ریشه اربعین در عاشوراست، چهلمین روز شهادت آن بزرگواران است، ریشه یابی عاشورا در فرمایشات حضرت اباعبد الله(علیه السلام) این چنین آمده: ای مردم! پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: (هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار می کند; و او با زبان و کردارش با وی ...
تحلیلی بر معرفت ایدئولوژیکی
. نیز اصلاح در آن چندان راه ندارد. و یا بسیار هزینه بر است. این نوع نگرش بیانگر قرائت واقعی از دین توحیدی نیست. پس اگر ایدئولوژیها متناسب با فطرت انسان و نیز بتوانند؛ برای بشر عدالت، رفاه و سعادت آورند؛ و خشونت بار نباشند؛ و نیز درصورت نواقص و ناکارا بودن، قابل اصلاح باشند؛ آنگاه قابل قبول است. امام خمینی: اجتهاد باید تابع شرایط زمان و مکان باشد. یعنی ایدئولوژی نباید حالت آهنین و غیر منعتف ...
اصول مخاطب شناسی در نهج البلاغه
اندازه نزدیکی زمینشان با هم سازگارو نزدیکند و به مقدار اختلاف آن زمین با هم متفاوند. (بنابراین، گاهی) نیکوچهره ای کم عقل، بلندقدی کوتاه همّت، نیکوکرداری زشت منظر، کوتاه قامتی ژرف نگر، نیک صورتی با سیرت ناخوش، سرگشته دلی پریشان عقل و گشاده زبانی گویا با دلی آگاه و بیناست. امام (ع) آشنایی با ساختار فکری و شخصیّتی مخاطب را از اصول مهمّ مخاطب شناسی به شمار می آورند و بر این باورند که گِلِ ...
سرخط ...
امانت الهی است که اگر کسی نتواند حق امانت را به خوبی (با مدیریت قوی) ادا نماید پشیمانی دنیا و آخرت را به دنبال دارد . فراموش نکنیم که حضرت امام خمینی(ره) یکبار به برخی علمای قم در زمان جنگ تحمیلی با اشاره به این که نباید صرفا انتقاد کرد فرمودند عده ای از شماها توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارید آری زمامداران نظام سیاسی اسلام باید حتما دارای حسن الولایه باشند. 4- عده ای از صاحبنظران ...
خلاقیت نفس و معرفت شناسی
و وجهی به سمت عقول دارد و لذا به آن برزخ گفته می شود. او نفس کلیه را اولین برزخی می داند که به ظهور رسیده است.[i] دومین معنا از نفس، همان لطیفه انسانی است که مدّبر بدن مادّی است و به آن نفس ناطقه نیز گفته می شود و آنگاه که جسم، قابلیت لازم را احراز نماید خداوند از روح خودش در آن می دمد و آنگاه است که نفس ظاهر می شود. بدین ترتیب نفس میان نفخ الهی و جسد مادّی، واقع می شود به طوری که وجهی ...
جنبه ی سیاسی زیارت امام حسین(ع) بر جنبه ی عبادی بودنش غلبه دارد
زِیَارَةُ الْأَرْبَعِین ، این هست و درست هم است، اما این جریان که در اربعین سیلی از انسان ها به سوی امام حسین(ع) حرکت می کند قطعاً این پیام را دارد که زیارت امام(علیه السلام) محور است، محور قرار گرفتن اصل امامت، که در برگیرنده هم خودِ امام حسین(ع) است و هم آن کسی که می خواهد منتقم خون حضرت باشد. بنابراین قضیه عاشورا با قضیه مهدویت کاملاً مرتبط است؛ منتقم خون امام حسین(ع) حضرت حجت(عج) است ...
اظهارات ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد در نماز جمعه این هفته
حضرت امام حسین(ع) را تسلیت گفت و اظهار داشت: حرکت باشکوه پیاده روی اربعین یکی از سنت هایی است که امام سجاد(ع) بنیان نهادند. تقوی تصریح کرد: امروز راهپیمایی اربیعن بزرگترین راهپیمایی جهان است و این بزرگترین اجتماع بشری نشانه عظمت اسلام و عظمت اهل بیت علیهم السلام است. امام جمعه موقت دهدشت افزود: اگر همه رؤسای جمهور جهان جمع شوند نمی توانند مانع این اجتماع باشکوه شوند چون این ...
مهم ترین آسیب های اعتقادی اثرگذار بر پیشبرد گفتمان توحید در عصر امام رضا (ع)
، ایشان فرمودند: اگر منظور از دو دست، مانند دست های انسان باشد، خدا باید مخلوق باشد. همچنین در مقابله ی با همین اعتقاد به تشبیه است که وقتی یکی از شیعیان از امام (علیه السّلام) می خواهد که خدا را برای ما توصیف کن، زیرا در میان اصحاب ما در شناخت خدا اختلاف زیادی پیدا شده، آن حضرت فرمودند: إِنَّهُ مَن یَصِفَ رَبَّهُ بِالقِیَاسِ لَا یَزَالُ الدَّهرَ فِی الاِلتِبَاسِ مَائِلًا عَنِ ...
جایگاه امامت و ولایت در حدیث سلسلة الذهب
علی (علیه السّلام) در پاسخ به پرسش شخص اعرابی در جنگ جمل که از آن حضرت پرسیده بود: آیا تو می گویی خدا واحد است، آشکار می شود. آن حضرت در بخشی از آن پاسخ می فرمایند: إنَّه عَزَّوَجَلَّ أحدِیٌّ المَعنَی یُعنَی بِه أنَّه لایَنقَسِمُ فِی وُجُودٍ وَ لا عَقلٍِ و لا وَهمٍ؛ خدای عزوجل أحدی المعنی است و از این حقیقت قصد کرده اند که خدای تعالی نه در وجود ذهنی و وجود خارجی و نه در عقل و نه در وهم و خیال قابل ...
حیای پسندیده و ناپسندیده در کلام امام رضا (ع)
آثار و دستاوردهای تعالیم پیامبران الهی است که در میان مردم رواج دارد. بنابراین حیاء عامل مصونیت انسان از کارهای بدی بوده که به حکم شرع و عقل، حرام و زشت است. حیاء و غیبت حیاء صفت زیبای بزرگ اخلاقی است و از جایگاه مهم و سرنوشت سازی در زندگی انسان برخوردار است. نقش حیاء به گونه ای است که با حیاء، غیبت حرام و بی حیاء، غیبت رواست. امام رضا (علیه السّلام) در این زمینه فرموده اند: مَن اَلقی جلبابَ ...
متن کامل زیارت ناحیه مقدسه+ نوای سیدمهدی میرداماد
درود بر پیامبران و اهل بیت حضرت محمد(ص) و امام حسین(ع) و یارانش در کربلا آغاز می شود. پس از آن، به شرح کامل اوصاف و کردار امام حسین(ع) پیش از جنگ، زمینه های جنگ او، شرح شهادت او و سختی های او، و عزادار شدن تمام عالم می پردازد. سلام بر آدم یار مخلص خدا از بین آفریدگانش أَلسَّلامُ عَلی شَیْث وَلِیِّ اللهِ وَ خِیَرَتِهِ، درود بر شیث ولی خدا و بهترین بندگانش، ...
گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم ...
بنده که محرومیم از این جور حرکتها عرض بکنیم که یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً . همان طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک کننده و عمل کننده است؛ هم عشق و محبّت. تفکّر اهل بیت و تفکّر شیعی همین جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو. این آن چیزی است که در سایر فِرَق اسلامی، خلأ آن محسوس است ...
میراث تفسیری امام رضا (ع) در ذیل آیات الأحکام
چون خوک تهیه شده یا ذبیحی که نام خدا برده نشده، نمی شود، چون خداوند در جای دیگر گوشت خوک و میته را حرام دانسته است (طباطبایی،1376، ج5: 329). روایت زیادی بر طهارت اهل کتاب دلالت دارد که فقیهان به آنها استناد می کنند، از آن جمله دو روایت از حضرت رضا (علیه السّلام) است. 1. ابراهیم بن ابی محمود در حدیث صحیح می گوید: به حضرت رضا (علیه السّلام) عرض کردم شما خدمتگزار نصرانی دارید، می دانید که ...
آیا فقه توانایی پاسخ به سوالات عصر مدرن را ندارد یا مجریان تن به عجز داده اند
اولی است و از خصائل حکم اولی برخوردار است که از جمله آن خصائل، دائمی و ابدی بودن حکم است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: مرحوم کلینی در اصول کافی از حضرت امام جعفر الصّادق (ع) نقل می کند: حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أبَداً إلَی یَوْمِ الْقِیَمَهِ، وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أبَداً إلَی یَوْمِ الْقِیَمَهِ. لَا یَکُونُ غَیْرَهُ وَ لَا یَجِی ءُ غَیْرُهُ . (کافی، ج 1، ص 58) حلال ...