سایر منابع:
سایر خبرها
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
آن دارد. ب- استمرار شهادت پس از رحلت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله آیاتی که به شهادت اخروی و دنیوی برخی از شاهدان اشاره دارد، آیه 105 سوره توبه است. خداوند در این آیه از رؤیت رفتار و کردار انسان ها توسط خدا و رسول او و مؤمنان خبر می دهد: (وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ ...
آمکان معرفت یقینی و مطلق به گزاره های مهدوی
: مقصود شما چیست؟ خودتان بفرمایید! امام(ع) می فرماید: من آخرین جانشین پیامبر خدا هستم و خداوند به [برکت] من بلا را از خاندان و شیعیانم دور می کند (صدوق، 1395، ج2: 441). با توجه به سه روایت مذکور و روایات معتبر دیگری که بر شناخت امام تأکید فراوان دارد؛ بی تردید پیمودن جاده انتظار در عصر غیبت بدون شناخت صحیح پیشوای موعود و امام منتظَر ممکن نیست. پیمودن این طریق، ایمان قوی و راسخ و نیز استقامت ...
دنیاداری یا دنیاگرایی
آخرت مسأله تضاد دنیا و آخرت و دشمنی آنها با یکدیگر و اینکه این دو مانند دو قطب مخالف اند، از قبیل مشرق و مغرب اند که نزدیکی به هر یک مساوی است با دوری از دیگری، همه مربوط به این مطلب یعنی مربوط به جهان دل و ضمیر انسان و دلبستگی ها و عشقها و پرستشهای انسان است. خداوند به انسان دو دل نداده است ."ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه". [12] با یک دل نمی توان بیش از یک معشوق برگزید. امیرالمومنین ...
فهم احادیث تاریخی در اندیشه علامه مجلسی
حوزه ای مثل حوزه قم نوشته شده و مؤلفش متفکر دوران خودش بوده است و هدف را این گونه می گوید که تا قیامت، راهنمای همه دانش پژوهان باشد. یا خودش می گوید من فقط روایات صحیح را در این کتاب می آورم. این معیارها باعث می شود امتیاز این کتاب بالا برود. آنچه مشخص است علامه از کتاب هایی که اعتبار آن ها بیش تر است افزون تر نقل کرده و در نقل مطالب از کتاب هایی که اعتبار آن ها کم تر است، دقت کرده است. هر ...
هشتادمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی - قبسات - منتشر شد
نمی تواند به طور یک جانبه بر شرور غلبه کند. در پایان به نقد نظریه مذکور پرداخته شده و نتیجه گرفته می شود چنین رویکردی شاید بتواند پاسخی باشد به ملحدانی که شر را دستاویز انکار خدا قرار داده اند؛ اما این رویکرد دچار اشکال هایی جدی است مانند چاره ناپذیردانستن وقوع شرور، مفروض گرفتن تلازم منطقی میان برخورداری خداوند از قدرت قاهرانه و اِعمال آن در جهان، گرفتار تحویل گرایی شدن و سرانجام برداشتی از خداوند ...
مدح خداوند از کسی، دلیل بر رستگاری او نیست
...: قسمت چهاردهم درس تفسیر آیت الله سبحانی شامل تفسیر سوره ی احزاب آیات 28 تا 29 را در ادامه می خوانید. ﴿یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمیلاً﴾[1] خداوند در آیات قبل از جنگ احزاب سخن می گفت و از این آیه به بعد به سراغ همسران رسول خدا (ص) می رود. ...
شکسته شدن، شرط قبولی توبه
آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ایمان از همان امن و امان است و یکی از اسماء حسنای پروردگار عزیز، مؤمن است. با معانی مترتّب و درجاتی که برای این منظور می شود، خداوند متعال مؤمن است یعنی خدا خود را قبول دارد، به خودش ایمان دارد، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ [3] خداوند ...
روش قرآن در مناظره برانگیختن وجدان است
در قرآن کریم پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) را امر می کند که مشرکین را خطاب قرار می دهد، در آیه 24 سوره سبأ می فرماید: قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (بگو کیست که شما را از آسمان ها و زمین روزی می دهد بگو خدا و در حقیقت یا ما یا شما بر هدایت یا گمراهی آشکاریم) اعتراض پیامبر(ص) به مشرکین، اعتراض به رزق است ...
آیات حقوقی تورات
سیّم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند می گیرم. 6. و تا هزاره پشت بر آنانی که مرا دوست دارند و احکام مرا نگاه دارند رحمت می کنم. 7. نام یهوه خدای خود را به باطل مبر؛ زیرا خداوند کسی را که اسم او را به باطل برد بی گناه نخواهد شمرد. 8. روز سبت [- شبات] را یاد کن تا آن را تقدیس نمایی. 9. شش روز مشغول باش و همه ی کارهای خود را به جا آور. 10. اما روز هفتمین سبت یهوه خدای تو ...
ورع ؛ پرهیز از شبهات
خدا نیکوکاران را دوست می دارد. (مائده، آیه93) در این آیه سه مرتبه از مراتب کلی ایمان و تقوا بیان شده است. به نظر می رسد که مرتبه سوم ایمان و تقوا، همان مقام احسان به شکلی است که احسان جزو مقوم ذات شخص شده و به عنوان محسنین قلمداد شود. دست یابی به هریک از مراتب ایمان و تقوا، موجب بهره مندی از یکی از مراتب سه گانه تعلیم الهی است؛ زیرا خداوند در آیه 284 سوره بقره فرموده است: واتقوا الله و یعلمکم ...
امام حسین علیه السلام نماد ظلم ستیزی و دفاع از دین در جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران صبح امروز در مراسمی که در امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد به اجتماع عظیم اربعین حسینی در روز گذشته اشاره کرد و گفت: اربعین پیام اخلاق، زندگی، اعتقادی، سیاسی و ولایت مداری را در خود دارد و این پیام ها به دلیل اینکه از سر اخلاص و عشق به خدا بوده تا به امروز باقی مانده اند. وی با ...
امام حسین(ع) برای همه است و اختصاصی به مسلمانان ندارد
که رحمتی که از جانب خداوند متعال با واسطه آن بزرگوار به بشریت می رسد، همه را در بر می گیرد. ما در قرآن می خوانیم که خداوند به پیامبر "رحمه للعالمین" خطاب می کند. امام حسین(ع) هم درواقع ادامه همان رحمت پیامبر(ص) به حساب می آیند. رحمت وارده به واسطه امام حسین(ع) همه را شامل می شود. گناهکاران، حاجتمندان، مجاهدان فی سبیل الله و همه و همه از برکات وجودی اباعبدالله(ع) برخوردار می شوند. به همین خاطر است ...