سایر منابع:
سایر خبرها
به گزارش تیترشهر: کرمانشاه از دیرباز یکی از مناطق مستعد و پرظرفیت کشور در حوزه فرشبافی و مشتقات این حرفه بوده و هنر دستان توانمند زنان و مردان این دیار، تار و پود نقوشی سرشار از احساس و عاطفه را به ارمغان می آورد. چند سالی است که آوازه هنر فرشبافان کرمانشاه رنگ باخته و دلایل مختلفی همچون عدم حمایت از این صنعت و بافندگان فرش سبب رکود این حرفه در استان شده است. فرش این منطقه و ...
نیز نامیده می شود. ملکی: نیم تنه ای بدون یقه است که از پایین نیم تنه تا بالا به وسیله دکمه بسته می شود. کله بال: نوعی از نمد پوششی است که چوپانان در مناطق چرای گله در صحرا استفاده می کنند. پیچ و کولاو: کلاه محلی کردها با دقت و ظرافت خاصی و با نقش و نگارهایی بر جایی مانده از فرهنگ اصیل کردی است. معمولا به رنگ هایی سیاه وسفید و به دو صورت کلاه بلند و تخت بافته می ...
را در گلدان های حیاط خلوت می کارم. تقریباً این کار را به صورت دائم انجام می دهم و از داشتن گیاه در خانه لذت می برم. دکوراسیون اتاق خواب با الهام از خانه های ایرانی که پشت خانه را درخت های پر برگ می کاشتند تا نور فیلتر شده سبز در اتاق ها داشته باشند، پرده های اتاق خواب را تقریباً از رنگ سبز ملایمی انتخاب کردم تا آرامشی در فضای اتاق وجود داشته باشد. رو تختی را نیز از پارچه ای ...
زیلو برخلاف بسیاری از فرش ها و زیراندازها، فاقد تنوع رنگی است. معمولا زیلوهای خانگی نسبت به زیلوهای مساجد از تنوع رنگ بیشتری برخوردار هستند و در رنگ های آبی، سفید، سبز، نارنجی، آبی و گلی بافته می شوند. علت اینکه اکثر مساجد و زیارتگاه های ایران و حتی خارج از ایران مانند کربلا، نجف، سامرا و... با زیلو مفروش می شوند، همان سادگی و بی پیرایگی است که مختص خانه خداست و آرامشی است که رنگ آبی زیلوها به انسان می دهد. رنگ هایی که در زیلو استفاده می شود همگی از گیاهان کویری تهیه می شود. ماده اولیه ساخت این رنگ ها عموما گیاه روناس برای ایجاد رنگ قرمز، نیل برای ایجاد رنگ آبی و پوست گردو برای ایجاد رنگ قهوه ای روشن است. علت اصلی استفاده کردن از رنگ های گیاهی در زیلو ثابت ماندن رنگ زیلو به هنگام شست وشو و مقاومت در برابر اشعه خورشید است.معاونت صنایع دستی و هنرهای س ...
وجود دامداری گسترده و پشم مرغوب و فراوان در منطقه، سبب کیفیت و شهرت بالای گلیم این دیار شده است . رنگ های گلیم هرسین بیشتر سفید، سورمه ای، سبز، قرمز، سیاه، نارنجی و سرخابی است که در نقش های راه راه، قاچ خربزه ای، گل و سوزنی، سجاده ای، طاق و نیم طاق حوضی، مرغابی و انواع دیگر پرنده، پنجه گربه، پاک گل (گل کوچک)، قرقره و شیردال بافته شده است . اما آنچنان که ناصری هرسینی گفت، نقش و نگار گلیم ...
در این میان، گبه و گلیم مورد استقبال بیشتری قرار گرفت و از میان این دو زیرانداز، گبه به دلیل داشتن پرز کلفت و بافت درشت و سنگین بودن بیش از حد، خریدار کمتری پیدا کرد. البته این مربوط به زمانی بود که گلیم، بازی را به فرش های کم رنگ و لعاب نباخته بود. اما با وجود اینکه خیلی وقت است خانه های ایرانی، دیگر پذیرای گلیم به عنوان زیرانداز نیستند، می توان از این یادگارهای قدیمی هنر که بیشتر به شکل صنایع ...
اصلی ورودی بنا می رسیم. در اطراف این هشتی درب های متعددی وجود دارد که هر یک به قسمتی از خانه راه دارد. هم چنین اشخاصی که به صورت موقتی با اهل خانه کار داشته اند، چهار پایان خود را در این قسمت جای می داده اند و به عبارت دیگر، این قسمت، اصطبل موقت بنا بوده است. در گوشه این هشتی ظروف و جایگاه های مربوط به آب و علوفه چهار پایان به چشم می خورد. بخش های مختلف بنا کل مجموعه به سه بخش ...