سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به شؤون و مناصب رسالت نبوی (صل الله علیه و آله)
در اقوال فقهای متأخر و متقدم نیز عیناً مورد اشاره قرار گرفته است. ولایت مطلقه فقیه یعنی همان که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است یکی از احکام اوّلیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیّه حتی نماز، روزه و حج است... و می تواند هر امری را چه عبادی و چه غیر عبادی که جریان آن مخالف مصالح اسلام است تا مادامی که چنین است ...
تعالیم اسلام دوکلمه است؛ توحید و عدل - مشتاق بودم شما را زیارت کنم
به اسلام ذکر کردند، و امتیازهایی خواستند ... علی فرمود: این مال – که در بیت المال نزد دولت است – مال خداست، و شما همه بندگان خدایید. و من در کتاب خدا (قرآن) نظر کردم و ندیدم که کسی را بر کسی امتیاز داده باشد. امام علی: به گناهکاران می فرمود: نزد من نیایید و به گناه خود اقرار کنید تا شما را حد بزنم (تنبیه کنم)، بلکه بین خود و خدایتان توبه کنید (اگر چه اجرای حد، برای حفظ عصمت جامعه و تعالی ...
واللّه بانکداری اسلامی امروزه دروغ است و چنین چیزی در اسلام نداریم
به گزارش آرمان پرس؛ آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه اخلاق خود به موضوع خطورات و مراقبه پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: راه استیلا یافتن بر شهوات راه رسیدن به مقام بندگی پروردگار عالم، این است که انسان، توفیق دوری از خطورات نفسانی و شیطانی را برای خودش حاصل کند. اگر این قاعده درست شد و حال او، حالی شد که ...
احادیث نبوی و کارکردهای آن در نهج البلاغه
: دفتر انتشارات اسلامی. معلوف، لویس. (1377).المنجد. احمد سیّاح. چاپ بیست و دوم. تهران: انتشارات اسلام. مکارم شیرازی، ناصر. (1390). پیام امام(ع). چاپ اوّل. قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع). موحّدی لنکرانی، محمّدفاضل. (1382). آیین کشورداری از دیدگاه امام علی(ع). حسین کریمی زنجانی. چاپ اوّل. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. میرتاج الدّینی، سیّد محمّدرضا ...
آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است
هجرت پیغمبر به مدینه - که قبل از ورود پیامبر به این شهر، یثرب نامیده می شد و بعد از آمدن آن حضرت، مدینةالنّبی نام گرفت - مثل نسیم خوش بهاری بود که در فضای این شهر پیچید و همه احساس کردند کأنّه گشایشی به وجود آمده است؛ لذا دلها متوجّه و بیدار شد. وقتی که مردم شنیدند پیغمبر وارد قُبا شده است - قُبا نزدیک مدینه است و آن حضرت پانزده روز در آن جا ماند - شوق دیدن ایشان روزبه روز در دل مردم مدینه بیشتر می شد. ...
شاخصه های عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی
.... 2جلدی، الطبعة الاولی، قم: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث. طبرسی، فضل بن حسن، (1412ق)، مجمع البیان فی علوم القرآن، 10جلدی، الطبعة الاولی، بیروت: دارالکتب العلمیة. طوسی، محمدبن حسن، (1409ق)، التیبان فی تفسیرالقرآن. 10جلدی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی. عطاردی، عزیزالله، (1406ق). مسند الامام الرضا. 2جلدی، مشهد: آستان قدس. فاضل لنکرانی، محمد، (1418ق). مدخل التفسیر. چاپ سوم، قم ...
تحلیل چگونگی اعطای پاداش ورود به بهشت در برابر گریه بر امام حسین (ع)
...، رابطه ی خود را با خدا تقویت کرده و در نتیجه، حقایق اسلام را بهتر می شناسند. از این رو گریه و عزاداری برای امام حسین (علیه السّلام) به منزله ی نگاه داشتن اساس اسلام است تا مردم با تأسی به آن بزرگوار به یاد خدا بوده و هر چه بیشتر پایبند به برپایی فرائض و حدود الهی شوند، در این صورت است که گریه بر امام حسین (علیه السّلام) بهشت را بر انسان واجب می کند (پیشوایی و دیگران، 1390، ج 1: 260-265). ...
کریم خاندان کرم
های اولیه یک جامعه که همان خانواده باشد را شکل می دادند و در نتیجه جامعه مورد تربیت امام قرار می گرفت. به نظر من امام حسن مجتبی(ع) پایه گذار اولیه شبکه وکالت میان شیعیان بودند. اگرچه گستردگی شبکه ایشان به اندازه دوران امام کاظم(ع) نبوده است اما رگه هایی از آن به خوبی در اقدامات امام حسن(ع) دیده می شود. چرا میان خاندان کرامت او را کریم اهل بیت خوانده اند؟ همه می ...
وقف، نوعی مشارکت مردم در امور حکومت داری است - اگر حکومت اسلامی در جامعه حکمفرما شود، یک حکومت ایده
به گزارش خبرگزاری حوزه ، خدیجه گل گیری با اشاره به اهمیت مسئله وقف در اسلام گفت: با اشاره به این که روز 27 صفر به عنوان روز وقف نام گذاری شده است، اظهارداشت: در مکتب اسلام، تمهیداتی برای رفع فقر و تنگدستی پیش بینی شده است، اسلام برای فقرای سید، سهم سادات و برای غیرسیدها زکات و برای همه فقرای جامعه از جمله افراد سید و غیرسید، کفارات و صدقات مستحب را در نظر گرفته است. وقف نقش به سزایی در ...
تجدید نظر طلبی درباره حدیث در روزگار معاصر
القدیمة و الحدیثة، بیروت 1416/ 1995. (49) علی بن ابی طالب (ع)، امام اول، نهج البلاغة، چاپ صبحی صالح، بیروت 1387/ 1967، چاپ افست قم (بی تا). (50) اکرم عمری، بحوث فی تاریخ السنة المشرفة، بغداد 1972. (51) محمد غزالی، السنة النبویة بین اهل الفقه و اهل الحدیث، قاهره 1410. (52) عمر فلّاته، الوضع فی الحدیث، دمشق 1401. (53) محمد جمال الدین قاسمی، قواعد التحدیث من فنون مصطلح الحدیث ...