سایر منابع:
سایر خبرها
اعضا و جوارح که به صورت ناخود آگاه از انسان صادر می شود؛ اما رفتارهای غیر بازتابی رفتاری هایی هستند که در آنها بین محرک و پاسخ، ذهن یا ادراک قرار گرفته است که رفتارهای معنادار نیز خوانده می شوند. دو. اخلاق اخلاق جمع خُلُق است که اهل لغت درباره آن بسیار گفته اند. (از جمله بنگرید به: ابن فارس، 1387: ماده خلق؛ ابن فارس، 1969: 2؛ راغب اصفهانی، 1961: 158؛ ابن مسکویه، 1371: 51) ...
را از دو طریق علم و عمل تصویر کرده است. او استکمال علمی را از طریق اتصال نفس با عقل فعال ممکن می شمرد، اتحاد نفس با صور معقوله را به شدت انکار می کند و از تقرر و حلول صورت ها در نفس سخن می گوید. ابن سینا استکمال عملی نفس را نیز از طریق تأثیر اعمال در تهذیب و پاک ساختن نفس ممکن می داند. تنزیه و تهذیب حقیقی از منظر وی به این است که شخص هیئت ها و حالات مادی و جسمی را که ضد اسباب سعادت است، از خود ...
از سایر حیوانات شده و ملاک ارزش و فضیلت اوست در ذیل کدام معنا قرار می گیرد؟ ازآنجاکه منشأ افعال انسان عقل اوست و درصورت عدم تعقل و به تبع آن عدم حصول علم برای انسان اراده ای تحقق نمی یابد، و اساساً اختیار با مبنای جهل معنا نخواهد داشت، همه افعال انسانی با قصد و گزینش محقق می شود و جبر مفهومی ندارد؛ البته ممکن است عملی از روی غفلت و بی توجهی انجام گیرد. 3. محال بودن وجود دو ...
با لذت حسی قابل قیاس نباشد و این به دلیل قوی تر بودن، زیادتر بودن، لازم تر بودن و شدیدتر بودن (الزم) اسباب این لذت است (7) . ابن سینا در ادامه ابراز عقیده می کند که وقتی نفس از بدن جدا شود و عقل بالفعل برای ما حاصل شود، امکان اقبال کامل نفس به عقل فعال فراهم می شود. در نتیجه نفس بر معشوقات حقیقیه به صورت دفعی اشراف حاصل می کند و ما با آنها ارتباط و اتصال پیدا می کنیم و توجهی به عالم ...
بخش اول چکیده متفکران، همواره بر شناخت سرشت انسان (طینت) و ابعاد وجودی، به ویژه ماده اولیه آفرینش او توجه داشته اند. پس از مفهوم شناسی طینت که غالباً آن را گِل و عین ثابت معنا کرده اند، حکما و متکلمان با توجه به اندیشه خود در باب انسان شناسی و اینکه آیا حقیقت انسان همان نفس مجرد است یا مجرد بدنی بوده و ماهیتش جوهر جسمانی است، به تحلیل و بررسی اخبار طینت پرداخته، و مباحث چالش ...
، 1376ق. 7. ......................... ؛ سیره الرسول، صور مقتبسه من القرآن الکریم، بیروت، المکتبه العصریه، بی تا. 8. رامیار، محمود؛ تاریخ قرآن، تهران، امیر کیبر، 1362ش. 9. شاکر، محمد کاظم؛ نیاز به تفسیر، ذاتی یا عرضی؟ ، مقالات و بررسی ها، دفتر 74، 1382. 10. ....................... ؛ علوم قرآنی، قم، دانشگاه قم، 1387ش. 11. شبر، سید عبدالله؛ تفسیر ...
مرتبۀ انسان بودن نرسیده؛ چراکه هنوز در مرحلۀ نفس حیوانی به سر می برد. به همین جهت ایشان می گوید انسان بالقوّه خلیفه الله است ؛ (صدرالدین شیرازی، 1376: 72) باید از استعدادهای عقلانی درونی استفاده کرده و این قوّه را به فعلیت برساند. انسان در ابتدای خلقت، در مرتبة عقل هیولانی است، (همو، 1981: 3 / 42) که استعدادِ یافتن حقایق و رسیدن به مقام خلافت الهی در ملک و ملکوت را داراست؛ او می تواند براساس حرکت ...
بُعد از یک نگاه به عقل و جهل هستند که از حقیقت انسان ناشی می شوند، اما ما در اینجا ضمن دو نگاه به تحلیل آن می پردازیم تا با وضوح بیشتری همراه گردد. اما دو نگاه ملاصدرا به عقل: یک. عقل به مثابه قوه ای از قوای نفس؛ قوه ای که حقایق را درک می کند. (صدرالدین شیرازی، 1383: 1 / 30) این قوّه به اعتبار ادراکاتش به عقل نظری و عملی تقسیم شده است و لذا ملاصدرا می گوید: فللنفس فی ذاتها قوتان: نظریة ...