سایر منابع:
سایر خبرها
محسنات لفظی در کلام امام رضا و امام سجاد (ع)
، عقلانیت فرد را هدف قرار داده اند. همین خطاب عقل گرایانه منجر به ایجاد نوعی خشونت در کلام ایشان شده، چراکه کلام، عاطفه ی کمتری دارد. ترصیح تقسیم سخن به قسمت های گوناگون و آوردن هر لفظ با موافق آن در وزن و روی و به سخنی دیگر، به کارگیری سجع های متوازی در کلام است (عبدالحمید، 2001م: 106). نمونه های آن در صحیفةالرضا (علیه السلام) عبارت اند از: - أللهم أشعِب به الصَّدع وارتق به الفَتق و ...
مفسّران و فهم متن قرآن
...> 1 ناسازگاری آیات کتاب مقدّس با عقل و براهین عقلی؛ مانند آیاتی که نشان از جسمانیّت خدا دارد وجه الله ، ید الله و... یا آیاتی که حکایت از مستی نوح(ع)، ازدواج لوط(ع)با دخترانش و... دارد. 2 ناسازگاری اناجیل در آیات؛ مانند آیاتی که در مورد شجره نامه عیسی است؛ در انجیل متّی، پدر بزرگ عیسی(ع) یعقوب و در انجیل لوقا، هانی معرّفی شده است. 3 ناسازگاری آیات عهد قدیم و جدید با علم؛ مانند ...
شرط معرفت ذات الهی
...> جان کلام آنکه انسان با قوای ادراکی اش فقط می تواند به معرفت ذات از طریق صفات نایل شود اما از معرفت ذات به ذات ناتوان است؛ یعنی انسان توسط حس، وهم، خیال و عقل، به معرفت صفات می تواند برسد. می توان گفت تا انسان، انسان است و به چشم دوبین عقل می نگرد، تا دویی بین عارف و خدا از میان نرفته است، فقط این راه –یعنی معرفت ذات خداوند از راه اسماء و صفات او- برای او گشاده است (اشوتس، 1385: 76). صفت ...
نسبت بقا و حفظ زمین و آسمان ها به امامان
) می باشد که با امر و قدرت الهی زنده و قوام آن به وجود آن حضرت متقوم است. 3. پیامبر و امامان واسطه معرفت الهی و دینی: فلسفه آفرینش انسان شناخت خداوند و عبادت در برابر اوست تا بدین وسیله انسان مراتب کامل را طی نموده و به مقام ربوبی و سعادت جاودانه نزدیک شود. این هدف و غایت با شناخت پیامبران و شریعت الهی حاصل می شود که بر یک سری راهکارها و باید و نبایدها مشتمل است. پیامبران و امامان از ...
نخستین وظیفه تمام متفکران سنت های معنوی نقد مدرنیسم است
. (نصر الف، 1385، 284) بر همین اساس، معتقد است نخستین وظیفه تمام متفکران سنت های معنوی و دینی مانند اسلام نقد مدرنیسم است. (نصر ب، 1385، 300) طبق این رویکرد، تجدد گرایی نگرشی خاص به جهان است که در دوره نوزایی شروع شد. آنچه انسان-گرایی، عقل گرایی و دوره نوزایی نامیده می شود، حقیقت مطلق و نهایی متعالی از سطح انسان ها را انکار کرده و نظام الهی به نظام انسانی فرو می افتد. تجددگرایی خود انسان را ...
دور باطل: نئولیبرالیسم و نئوفاشیسم در سرمایه داری متأخر
فکر می کند و نه دغدغه رستگاری اتباعش را دارد. بلکه فقط وفقط به حفظ، تقویت و گسترش خودش در جهانی متشکل از دولت هایی که دغدغه مشابهی دارند فکر می کند. این هدف استراتژیک واحد در مصلحت دولت کلاسیک و مدرن به شیوه های متمایز یا به بیان دقیق تر، با تکنولوژی های متفاوتی پیگیری می شود. تکنولوژی های متفاوت برای حفظ، تقویت و گسترش خود دولت. همین نکته ما را به وجه تمایز مصلحت دولت کلاسیک و مدرن و در نتیجه ...
سرخط ...
جمهوری ایمان و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران است که قبلا در این زمینه به تفصیل سخن گفته ایم و علاوه بر اصل دوم قانون اساسی که اعلام می دارد: جمهوری اسلامی، نظامی است برپایه ایمان به: 1- خدای یکتا (لا اله الا الله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و تسلیم در برابر او. 2- وحی الهی و نفس بنیادی آن در بیان قوانین. 3- معاد و نقش سازنده آن در مسیر تکاملی انسان به سوی خدا. 4 ...
فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درپیشگیری از آسیب های اجتماعی
، در واقع یک معنا و مفهوم منفرد نیست، بلکه مجموعه ای از اوصاف و کمالات دیگر را شامل می شود. به بیان دیگر: وصف علم ، در قبال سایر اسامی و اوصاف قرآن، به منزله روح، مبنا و محور اصلی به شمار می رود به همت اداره دانشجوئی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی قرآنی با موضوع بررسی تطبیقی اعجاز قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت اله معرفت برگزار شد برگزاری نشست ...
مظفر بقایی در زمان مجلس خبرگان به هیج وجه با آیت کار نداشت/ فهمیدن حقایق قبل از وقتش خطرناک است!/دکتر ...
گفته بودم و آنها رفته و با ایشان صحبت کرده بودند، چون کلاهی دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بود. آن روزها عکس فارغ التحصیلان هر سال دانشکده را در کتابی چاپ می کردند و عکس او هم بود. کلاهی جزو افراد فعال مجاهدین خلق بود. من در آنجا استاد بودم و قبل از انقلاب هر کسی که به نوعی مبارزه می کرد، روی ما حساب می کرد و هرچه هم می شد، به گردن ما می گذاشتند. گروه هائی مثل حزب توده و راه کارگر و بقیه، عضو مشترک ...
مجادله ای در باب سعدی
آگاهی را به دیگری منتقل می کند. در عین حال باید توجه داشته باشیم که هر چند این سخن می تواند افراد بی شماری را در همه ی زمان ها و مکان ها مورد خطاب قرار دهد، اما دلالت های استعاری آن به گونه ای نیست که از تجربه ی فردی انسان ها فراتر رود. مفهوم پنجاه سال در تقابل با پنج روز باقی مانده، معنا می یابد. هر دوی اینها هم به طول عمر فردی انسان اشاره دارند. این دو مفهوم را نمی توان چنان تفسیر کرد که به ...