سایر منابع:
سایر خبرها
مشاهده حضور خدا، مهمترین عامل بازدارنده از گناه
ذِکْرِنَا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ (2) یعنی؛ از کسی که، غیر از دنیا نمی خواهد اعراض کن. چون دانششان فقط به عالم طبیعت می رسد و بس، و از محدوده طبیعت نگذشتند و طبیعت آفرین را ندیدند. بشر در برابر وحی انبیاء به دو دسته تقسیم شده اند، یک عده؛ کسانی که خدا را در تمام شئون زندگی شاهد اعمال خود می یابند، و خود را در محضر الله می بینند، اینها اهل ...
ارتباط با مبدأ عزت، سرّ مصونیت وحی
عذاب را بخواهند بچشند شدید است، چه رسد به خود عذاب. بعضی از آثار آن عذاب را، قرآن کریم این چنین معرفی می کند: یَأْتِیهِ الْمَوْتُ مِنْ کُلِّ مَکَانٍ وَ مَا هُوَ بِمَیِّتٍ (8) از هر طرف نشانه ی مرگ، به سراغ او می آید ولی او نمی میرد تا از درد برهد. چون از هر طرف عذاب قیامت او را در برمی گیرد و از هر سوی هم، درد کشنده را بر او تحمیل می نماید. یعنی هم از راه لامسه؛ عذاب کشنده را ...
احیاء جوامع بشری، از راه تفکر صحیح
می دهد. زیباها را، برای او زشت و ناپسند معرفی می کند. او را به آرزوی خام زنده نگه می دارد. دستش را از ایمان و عمل صالح کوتاه می کند. وَ قَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فرمود؛ این تبهکاران، گرفتار عذابی شدند، و آن این است که؛ ما برای اینها دوستان و قرین های بدی را، گماردیم و برانگیختیم و این دوستان، گاهی به صورت انسان، گاهی به صورتهای دیگر، می کوشند آنچه که فعلاً دارند همان را برای آنها زینت دهند ...
عمل، فقط با عامل خود در ارتباط است
آنها که در فزع اکبر از گزند هر ناملائمی محفوظند و از ایمنی کامل برخوردارند؟ مؤمن؛ که به پناهگاه امن خدا سر سائیده، از گزند هر آسیبی محفوظ است. هرگز مؤمن راستین گرفتار آسیب و گزند نخواهد شد. نه در قبر که همان برزخ است و نه در قیامت. چه اینکه در هنگام ورود به عالم برزخ، یعنی لحظه مرگ، از رنج و وحشت انتقال به عالم جدید مصون است. بلکه هیچ لذتی برای مؤمن گواراتر از لذت مرگ نیست. زیرا در آن حالت ...
برهان، لازمه ی ذات توحید و بی برهانی، لازمه ذات شرک
مَا أَحْضَرَتْ (21) آن روز انسان متن عمل خود را می بیند. مؤمن هر عمل خیری که انجام می دهد همان را می یابد و می بیند. ولی درباره ی اعمال کافران می گوید أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّی إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئاً عمل کافر، مانند حرکت شتابزده ی تشنه ای است که، در بیابان به دنبال سراب حرکت می کند، وقتی به آن مقطع رسید می بیند چیزی نیست. کافران ...
حجاب گناه اضلال کیفری خدای سبحان در دنیا
سبحان دو هدایت دارد و یک اضلال. یعنی دو گونه هدایت برای خدا ثابت است و یک گمراه کردن. هدایت اول؛ همان راهنمایی تشریعی است که خدای سبحان، همگان را به آن هدایت کرد. هم با عقل، که حجت درون است، و هم با وحی، که حجت بیرون است انسان ها را هدایت کرد، و فرمود: إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ (9) ما انسان را هدایت کردیم. چون خداوند، همه ی موجودات را به کمالشان هدایت می کند. انسان را هم، از راه تفکر ...
معنای اضلال خدای سبحان
نداشته باشد. و آن هنگام قیامت است. چون در قیامت، و در برزخ و لحظه ی مرگ، ایمان و اعتقاد آوردن ممکن نیست. در لحظه ی مرگ کم کم پرده های دل و چشم و گوش کنار می رود و انسان خوابیده بیدار می شود. الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا (5) توده ی مردم خوابند، هنگام مرگ بیدار می شوند. انسان تا نمرد بیدار نمی شود أهل الدنیا کرکب یساربهم و هم نیام . (6) اکثر انسانها تا زنده اند در خوابند و در لحظه ی ...
گفت وگوی منتشرنشده وردی نژاد، دعایی، مهاجری، شریعتمداری و کرباسچی با آیت الله هاشمی/همه خاطراتم قابل ...
حضرتعالی فرصت دادید در این ایام که به نوعی به مطبوعات کشور تعلق دارد، در خدمت چند تن از مدیران مسئول مطبوعات خدمتتان برسیم تشکر می کنیم. اگر اجازه بفرمایید اولین سوال را مطرح کنیم. همان گونه که مطلعید جشنواره مطبوعات در هفته گذشته برقرار شد. از آنجایی که حضرتعالی از شخصیت های فرهنگی و برجسته سیاسی هستید خواهش می کنم بفرمایید انتظاری که از مطبوعات به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دارید آیا ...
مقام زن در عرفان ابن عربی
، مردان خاضع و زنان خاضع، مردان صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن، مردان یاد کننده ی خدا و زنان یاد کننده ی خدا خداوند برای آنها آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.(11) او در باب هفتاد و سوم همان کتاب هم می نویسد که خداوند اقوامی از زنان و اقوامی از مردان را به صفاتی موصوف کرده که زمان از وجود این مردان و زنان هرگز خالی نمی ماند. پس از ...
حرفهای شنیدنی مطبوعات در فردای تشییع آیت الله
نشرسیاست بارها تجدید چاپ شد و همان گونه که از نام کتاب پیداست ،سیاست ها و برنامه ها و جهتگیری های دولت سازندگی را مورد نقد قرار داده ام؛ اما در همان کتاب و در آن زمان نوشتم که اگر بخواهیم منصفانه سخن بگوییم و از کسانی که کشور را از زیر بار ویرانه های جنگ بیرون آوردند و ایران را به کارخانه سازندگی، کار و تلاش مبدل کردند و بسیاری از زیرساخت های بزرگ کشور را ایجاد کردند، باید از هاشمی رفسنجانی به ...
انسان کامل در عرفان ابن عربی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: مسن جهانگیری در این مقاله ی کوتاه درباره ی مفاهیم و حقیقت انسان کامل و مصادیق و افراد آن در عرفان نظری محی الدین ابن عربی مُرسیایی (560-638 ه) و صدرالدین شیرازی (979-1050 ه) سخن خواهیم گفت. این دو بزرگ که در زمان حیات خود از اعلام و اقطاب و مشاهیر علمی و فرهنگی دارالاسلام به شمار آمدند پس از مرگ نیز در ...
احوال و آثار و افکار شیخ بهایی
1864 به زبان فرانسه ترجمه شده است.(38) 6. رساله ی تضاریس الارض. این رساله در ذیل شرح چغمینی در تهران به طبع رسیده است. 7. رساله ی اعمال اسطرلاب. 8. تشریح الأفلاک. این کتاب را امام الدین لاهوری و ابوالحسن الشریف بن حاج محمد اسماعیل لاری اصطهباناتی شرح کرده اند و خود مؤلّف هم بر آن حواشی نوشته و در هندوستان و تهران به چاپ رسیده است. 9. رسالة فی نسبة اعظم الجبال الی قطر الارض ...
آموزه های ابن عربی
می کند. ابن عربی مدّعی است که کتاب فتوحات مکیّه نیز از این نمط است و سوگند یاد می کند که از آن حرفی ننوشته مگر از املای الهی و القای ربّانی یا نَفث روحانی در قلب کیانی، امّا در عین حال اعتراف می کند که با وجود این ما نه رُسُل مشرِّع هستیم و نه انبیای مکلِّف، زیرا رسالت تشریع و نبوّت تکلیف با رسول خدا محمد صلی الله علیه و آله پایان یافته است.(6) حاصل اینکه اهل الله علم خود را مستقیماً از خدا ...
پرتوی از انوار زندگی حضرت عباس (علیه السلام )
علیه السلام می فرماید: خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان گونه که برای جعفر بن ابوطالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند. در کلام امام صادق (علیه السلام) امام صادق ...
ابن عربی وحدت دین و اختلاف شرایع
.... ابن عربی، محمد بن علی، فتوحات مکیّه، دارصادر، بیروت،[بی تا]. ابن عربی، محمد بن علی، فصوص الحکم، بیروت، 1365ش. تهانوی، محمد اعلی بن علی، کشاف اصطلاحات الفنون، تصحیح محمد وجیه و عبدالحق و غلام قادر، کلکته، 1862م. جهانگیری، محسن، محیی الدین ابن عربی، چاپ چهارم، مؤسّسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1375ش. شعرانی، عبدالوهّاب بن احمد، الیواقیت و الجواهر فی بیان ...
ملاصدرا شارح متفلسف ابن عربی
الصّوفیة الاقتصار علی مجرّد الذّوق و الوجدان فیما حکموه علیه و امّا نحن فلانعتمد کلّ الاعتماد علی ما لا برهان علیه قطعیّاً و لانذکره فی کتبنا الحکمیّة (36) در تفسیر سوره ی بقره هم آنجا که درباره ی مرگ و زندگی بحث می کند،(37) در تفسیر آیه ی کیف تَکفرون بالله و کنتم أمواتاً فأحیاکم ثم یُمیتکم ثمَّ یُحییکم ثمّ إلیه تُرجعون : (چگونه به خدا کافر می شوید و شما مردگان بودید، پس او شما را زنده کرد، پس شما را می ...
مرد مصلحت چگونه می اندیشید / گفت وگویی 200 صفحه ای برای تاریخ
العقول عن آل الرسول، ابومحمد، حسن بن علی بن حسین حرّارنی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، چاپ دوّم، 1363 ش، از ص 383) همان مضمونی که مرحوم آیت الله شیخ انصاری در فرائد الاصول در حجیّت قطع ناشی از عقل روی آن تکیه می کند: و وجه الاستشکال فی تقدیم الدلیل النقلی علی العقلی الفطری السلیم ما وردمن النقل المتواتر علی حجّیه العقل و انّه حجّه باطنه و انّه ممّا یعبد به الرحمن و ...
فتح الفتوح ابن عربی
نهایت متفاوت است، اما عالی ترین مراتب کمال زمانی حاصل می شود که تجلّیات صفات خدا در انسان چنان متناسب و متعادل باشند که شخص مظهر صورت کامل حضرت الهی یعنی مظهر همان وجود واسعی باشد که با کلمه ی الله از آن یاد می شود. ابن عربی به این مقام اعلای کمال انسانی با نام های متعدّدی اشاره می کند؛ مثلاً آن را مقام لا مقام می نامد، زیرا واصلان به این مقام در حالی که در همه ی صفات خدا شریک اند، ممکن نیست ...
مکتب ابن عربی
هرآنچه می داند، همین امر است. در واقع، قونوی خود را از جمله ی مستعدترین مریدان ابن عربی به لحاظ روحانی می شناسد؛ او می نویسد: پانزده سال پس از مرگ شیخ، در هفدهم شوال 653، ابن عربی در رؤیایی بر او ظاهر شد و او را به جهت نیل به مقامی معنوی، ارفع از مقام دیگر مریدانش، ستود.(17) اما قونوی حتی به هنگام سخن گفتن از امور رؤیا گونه ای که بیرون از دسترس عقل است، گفت وگو را با روشی بسیار عقلانی و روشن ارائه می ...
منابع قرآنی اندیشه های اوّلین حکمای مسلمان
...، نتیجه موهبت عقل، امکان شناسایی هستی و دست یافتن انسان به حکمت و علم اعلی است. پس عقل، قوّه ادراکی و صفت ممیّزه انسان از دیگر موجودات است که ناشی از وجود روح الهی در اوست؛ آیه الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همان کسانی که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می ...
قرآن؛ معجزه جاوید پیامبر(ص)
زیاده خوای در قران نازل شده به قلب رسول الله(ص) واقع نشده است و این قرآن کریم که در میان ما مسلمانان است، همان قرآنی است که کاتبان وحی در زمان پیامبر گرامی اسلام نوشته اند و حتی تاریخ نشان می دهد و اگر کسی دانسته و ندانسته تحت تاثیر بعضی روایات مجعول که دشمن برای مخدوش کردن قرآن شریف و در نتیجه اسلام وضع کرده است، قائل به تحریف قرآن شریف می شد، از حیث اجتماعی به گونه ای مطرود می شد که چاره ای جز ...
گفت و گوی تاریخی 200 صفحه ای با آیت الله هاشمی رفسنجانی
، ابومحمد، حسن بن علی بن حسین حرّارنی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، مؤسسه النشر الاسلامی، چاپ دوّم، 1363 ش، از ص 383) همان مضمونی که مرحوم آیت الله شیخ انصاری در فرائد الاصول در حجیّت قطع ناشی از عقل روی آن تکیه می کند: و وجه الاستشکال فی تقدیم الدلیل النقلی علی العقلی الفطری السلیم ما وردمن النقل المتواتر علی حجّیه العقل و انّه حجّه باطنه و انّه ممّا یعبد به الرحمن و یکسب به الجنان ...
واکنش های داخلی و خارجی به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
...> نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ارتباط با برگزاری مراسم یادواره شهدای کربلای 4 و 5 استان اردبیل گفت: برگزاری این گونه مراسم تنها برای خاطره گویی از جنگ و یا بیان پند و موعظه نیست و اگر این گونه باشد و در برگزاری مراسم این گونه فکر کنیم به طور قطع منحرف شده ایم . وی بیان کرد: برگزاری مراسم یادواره شهدا برای این منظور است که یاد و نام شهدا برای همیشه در جامعه زنده بماند و بتوانیم با ...