سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به عرفان و ولایت از منظر علاّمه طباطبائی(ره)
...> (دیوان حافظ). د) امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: إِنَّ قَوماً عَبَدَ اللهَ عِبَادَه التُّجَّارِ... عِبَادَه العَبِیدِ... عِبَادَه الأَحرَارِ...: گروهی خدا را به امید مزد می پرستند. این پرستش بازرگانان است و گروهی او را از روی ترس عبادت می کنند و این عبارت بردگان است و گروهی وی را برای اینکه خدا لایق بندگی و ستایش است، می پرستند و این عبات آزادگان است (نهج البلاغه/ ح 229). ...
بررسی همنشینی تقوا و احسان
، امّا در احسان، پاداش و جزا بیش از عمل و رفتار است، همچنان که برخی در تعریف احسان نوشته اند: احسان چیزی برتر از عدالت است؛ زیرا عدالت این است که انسان آنچه بر عهده اوست، انجام بدهد و آنچه را متعلّق به اوست، بگیرد، ولی احسان این است که انسان بیش از آنچه وظیفه اوست، انجام دهد و کمتر از آنچه حقّ اوست، بگیرد (راغب اصفهانی، 1412ق.، ج1: 236). حضرت علی(ع) در نهج البلاغه درباره تفاوت رعایت عدل با رعایت ...
سرمایه اجتماعی روحانیت بسیار کاهش یافته است
راه خدا جلوگیری می کنند . یا خدا در سوره آل عمران می فرماید وَغَرَّهُمْ فِی دِینِهِمْ مَا کَانُوا یَفْتَرُونَ آن افترایی که به خدا می بستند آنها را مغرود کرد ، یا در سوره ی توبه آیه ی 30 می گوید روحانیت خودشان یعنی احبار و رهبانانشان را به جای خدا ارباب می گرفتند این آیه ها همه به استفاده ابزاری از دین اشاره دارد. حضرت علی(ع) در نامه مالک اشتر در نهج البلاغه تعبیری دارد که می فرماید انَّ هَذَا ...
پاسخ های زیبای مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی به نامه گله مندانه یک دختر به امام زمان علیه السلام
اصلاح کنید. آنچه در ذهن شما است اشکال نیست، بد فکری و تعبیر صحیح از عالم و تفسیر درست از مسائل و کائنات و ازل و ابد نداشتن است. امّید است با توجّه به این که در نامه شما مواردی بود که از آن بقاء روشنایی فطرت و گرایش به خدا و حقیقت بود؛ همان توفیق بزرگی را که در شانزده سالگی برای شما پیدا شده و اتمام حجّت بوده است آن را در خود زنده و راه خدا و بندگی و اعمال صالح را پیش بگیرید. ان ...
سختی و آسایش دو آزمون الهی
...> آل فرعون؛ به موسای کلیم گفتند؛ آن پیمانی که با خدا داری که اگر کسی توبه کرد و ایمان آورد، توبه اش پذیرفته و ایمانش مقبول شود، و عذاب برطرف گردد، از پروردگارت بخواه که عذاب را برطرف کند إِنَّنَا لَمُهْتَدُونَ ما تعهد می نمائیم که هدایت شویم و راه را ببینیم و طی کنیم. فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ (9) وقتی ما عذاب را برطرف کردیم، و اینها به رفاه و آسایش رسیدند إِذَا هُمْ یَنْکُثُونَ ...
تقوی، رمز نزول برکات، گناه، پرده ناپیدا
...، و از جایزه فرعونی برخوردار گردند، ولی ایمان و توحید به خدا نصیبشان شد، و همچنین ملکه سبا در برابر نامه ی سلیمان - سلام الله علیه - به امید ظفرمندی و دستیابی بر قدرت ظاهری حرکت کرد، ولی اسلام نصیبش شد. اگر کسی؛ استعداد درونی داشته باشد، و راه ظریف را فراموش نکند، و از ظرافت تقوی برخوردار باشد، روزیهای ظریف او، از روزنه هایی که قابل پیش بینی نمی باشد نصیبش می شود. اگر انسان؛ این چنین ...
چشم و گوش و دست و پا، شاهدان اعمال
فصلت که یکی از حوامیم سبعه است چنین آمده: وَ أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَیْنَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَی عَلَی الْهُدَی فَأَخَذَتْهُمْ صَاعِقَةُ الْعَذَابِ الْهُونِ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (6) قوم ثمود را، ما هدایت کردیم، و به آن ها راه سعادت را نشان دادیم. عقل را در درون آنان نهادیم و پیغمبر را از بیرون اعزام کردیم، ولی اینها کوری را بر هدایت ترجیح دادند، و به نابینایی نسبت به حقیقت علاقمند بودند، و ...
ارتباط با مبدأ عزت، سرّ مصونیت وحی
امن قلب مطهر آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) راه نداشت. زیرا اضطراب مرض قلب است و طمأنینه، سلامت قلب. و آنان که دارای قلب سلیمند از مرض نوسان و اضطراب محفوظند. آنها که فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ گرفتار اضطرابند. آنها که مشمول إِلاَّ مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ (32) می باشند از طمأنینه کامل برخوردارند. قرآن کریم؛ هم اشکالات را که در حکمت نظری، مرض قلب است با برهان حل می کند و شفاء ...
باید از مقتدا آموخت
مثال خوب است توجه کنیم به خطبه های امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه که طی آن بارها اشتباهات خلفای سه گانه را مطرح و جز به جز تشریح می فرمایند و همین طور در مورد اشتباه طلحه و زبیر باز شاهد همین رویه هستیم، نتیجه اینکه این اشتباهات چون به انحرافات اجتماعی و تعطیلی حدود الهی برمی گردد و مسئله حق شخصی در میان نبوده تا حضرت با مرگ آن ها از حق فردی خود گذشت فرمایند، بر بیان آن اصرار دارند تا این تذکرات ...
حجاب گناه اضلال کیفری خدای سبحان در دنیا
معنای دوم مخصوص مؤمنین است. کسی که راه وحی را شناخت، و آن را پذیرفت و به راه افتاد، از هدایت پاداشی حق برخوردار است. اما اضلال و گمراهی خدا هرگز بیش از یک قسم نخواهد بود و آن همان اضلال کیفری است. زیرا خدای سبحان هرگز ابتداء احدی را گمراه نمی کند، بلکه همگان را هدایت می نماید ولی اگر کسی با داشتن عقل؛ در درون، و با دیدن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از بیرون، و با تمام شدن حجت حق، که ...
معنای اضلال خدای سبحان
لَهُ (4) دری را که، خدا طبق رحمت باز کند، احدی توان بستن آن را ندارد، و دری را که خدا، طبق قهر ببندد احدی توان گشایش آن را ندارد. قهر خدا، همان بستن در رحمت است. اضلال خدا همان نرساندن لطف و هدایت است، نه آنکه چیزی به نام ضلالت به کسی اعطاء کند. وقتی هدایت از کسی گرفته شد، عقل او از درون شکوفا نمی شود، پیام پیام آوران الهی هم، از بیرون نفوذ نمی کند. نه سخنان انبیا از مجرای گوش به دل می نشیند، و ...
حجت الاسلام احدی: پیکر مومن پس از مرگ پوسیده نمی شود+گزارش تصویری
فرمودند که کجا دفن می شود؛ قم، قم چطور می شود؟ قم مهد تربیت زندگی ما اهل بیت علیهم السلام است. قم مرکز زندگی خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله است. لذا تبیین این بحث جدی است دل به قرآن و نهج البلاغه بدهید که خیلی حوزه فوق العاده ای است . عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها برگزیده بودن این خانم (حضرت معصومه سلام الله علیها) حتما یک پایگاه و شالوده ای دارد. عصمت پایگاه معرفتی ایشان هست ...
خصوصیات یک مدیر لایق و شایسته از دیدگاه اسلام
محبت بهترین عامل برای اصلاح و اداره و رهبری و هدایت مردم است است (تحف العقول،ص 19 ) حضرت علی(ع)در عهدنامه مالک اشتر(نهج البلاغه،نامه 53)ابتدا او را به تقوا و ترس از خداوند،ایثار و فداکاری در راه طاعتش و پیروی از آنچه که خدا در قرآن به آن امر نموده است، فرمان می دهد و به او می فرماید که دین خدا را با قلب و دست و زبان یاری کند زیرا خداوند یاری کسی دین که او را یاری کند،تکفل کرده است و کسی که او ...
اهتمام به تربیت جوانان در سیره اهل بیت(ع)/تربیت پذیری جوان، استثنایی است
: یاران حضرت مهدی(عج) همگی جوان اند و پیری در میان ایشان نیست، مگر به اندازه سرمه در چشم یا به قدر نمک در توشه راه، که کمترین چیز در توشه راه نمک است . جوان در وصیت نامه امام علی(ع) رهنمود ماندگار و جاودانه درباره لزوم تربیت جوان، نامه 31 نهج البلاغه است که به عنوان منشور بزرگ تربیتی، شهرت یافته است.این نامه را امیرمؤمنان علی(ع) به جوان برومند خود، امام حسن مجتبی(ع) نوشته و در واقع، نوعی ...