سایر منابع:
سایر خبرها
خدا؛ سرچشمه هستی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) در فراز نوزدهم از نامه خود به امام حسن مجتبی(ع) فرموده است: فرزندم، وصیتم را بفهم و بدان که مالک مرگ، مالک زندگی است.آفریننده، میراننده است و فانی کننده، بازگرداننده است، بلادهنده، عافیت بخش است و استقرار دنیا، جز بر نعمت و گرفتاری و پاداش در معاد، یا آن چه خواست اوست و بر تو ناپیداست، نخواهد بود.اگر دانستن چیزی از آن بر تو دشوار آید ...
ریای حرام داریم و ریای مستحب/ عالمانِ بسیار خطرناک چه کسانی هستند؟
متن این اظهارات در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) به شرح زیر است: ریای حرام یا ریای مستحب! گاهی کسی در مقام تصفیه که اولین قدم است جای دارد. تصفیه این است که انسان رذائل را از وجود خود دور کند که بزرگترین آنها شرک است. از مراتب شرک، ریا است. ریا به این معناست که انسان فعلی را انجام می دهد اما نه به خاطر خدا یا نه تماماً به خاطر خدا. بلکه مثلا در گوشه ذهنش این است که ...
حکومت امانت الهی
. (احزاب، آیات 72 و 73) احتمال دارد که ذکر صفت ظلوم و جهول درباره انسان پس از بیان موضوع امانت پذیری او، توجه دادن به عامل خیانت در امانت باشد. در ضمن باید یادآور شد که جهل در آیات قرآن گاه در برابر علم و گاه عقل قرار داده شده است. پس عامل خیانت می تواند جهالت به معنای نادانی یا سفاهت و بی خردی باشد. 4. ستم ورزی: براساس همان آیات و مطالب پیش گفته می توان دانست که از دیگر عوامل خیانت، ستم ورزی ...
مومن بین دو خوف است
بهشتی اند (بنا به آیه 35 که درباره همین افراد است) خود را از اینکه به عذاب گرفتار آیند، در امان نمی بینند. در مقابل، بسیاری از افراد که باورشان به معاد سست است و اعمالشان به گونه ای است که حقیقتا شایسته جهنم اند، خود را بهشتی خیال می کنند و از خدا طلبکار! (کهف/36) معیار بهشتی و جهنمی بودن، آن نیست که خود انسان خیال می کند؛ آنانکه خود را ایمن می بینند، در خطرند؛ و آنان که خود را در خطر می بینند، ایمن اند . به قول حافظ شیرازی: ای دل اندر بند زلفش از پریشانی منال مرغ زیرک چون به دام افتد تحمل بایدش... تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش ...
هدایت و جذب حداکثری؛ فلسفه مهلت خدا به کافران
دانش است و زمانی که عالم گرفته شود یعنی زمین کاسته شده است، امام صادق(ع) می فرماید: نقصان زمین به ازبین رفتن علما است ، لذا از دست دادن عالم و دانشمندان زنگ خطر است. میرعمادی با اشاره به این که در روایتی از امام علی(ع) آمده است که فرمود: حیات جامعه به علم است ، عنوان کرد: حیات جامعه به علم است، امام علی(ع) در حدیثی دیگر فرمود: قلب انسان به واسطه علم و دانش است ، لذا اگر در جامعه ای جهل رواج پیدا کند، آن جامعه مرده است و گسترش علم در یک جامعه به معنای حیات، آبادانی و پیشرفت و تعالی است. ...
بررسی اجمالی منزلت عقل از دیدگاه آیت الله میرباقری
شریفه” ان الله یحول بین المرء و قلبه”، آمده است که انسان اراده انجام هر کاری که بکند می فهمد که خوب است یا بد؛ که با توجه به حائل شدن خدا بین انسان و قلب، معنایش این است که در صورت تسلیم، این گونه به او می فهمانند نه اینکه مستقلاً می فهمد. حضور و احاطه حضرت حق است که او درست می فهمد. این نکته که حجت درونی در طول حجت بیرونی است و ولایت، عقل را شکوفا می کند و این که جنود عقل از خانه نبی اکرم(ص) درعالم ...
ترس را بترسانید!!
خندان به سوی قربانگاه خود در حرکتند که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: اگر نبود اجل طبیعی هر انسانی که خدا مقرّر فرمود، روح آنان یک چشم بهم زدن نیز از شوق پاداش بهشت و از ترس عذاب جهنّم در بدن هایشان قرار نمی گرفت. (5) آخرت گرائی و زندگی جاودانه پس از مرگ می تواند به غریزه مطلق خواهی انسان پاسخ مثبت دهد و روحیه شهادت طلبی را در او تقویت کند. امام علی علیه ...
شرکت های بیمه ای در پرداخت غرامت خسارت دیدگان پلاسکو بهانه تراشی نکنند
کافر است مزینانی یادآور شد: خدای تبارک و تعالی در این آیه از مؤمنان خواسته است تا آن چه خدا به آن ها روزی داده در راه خدا انفاق کنند؛ روزی انسان صرفا در خوراک خلاصه نمی شود بلکه مسئولیت و جایگاه شغلی و اجتماعی نیز از جمله ارزاق الهی است و چون برخی از افراد مغرور به مال و جاه شده و در نهایت دچار توّهم می شوند و به همین دلیل آخرت را بر فرض قبول، مانند دنیا تصور کرده و فکر می کنند چون در دنیا ...
داستان من، سیزیف انسان را در جهانی از بی معنایی ها قرار می دهد
، اما باید در نظر داشت بردگی انسان در بند جهالت پایان ندارد. وجه تفاوت هنر غرب و هنر ایران این روزها بدون تعمیم دادن به همه آثار هنری این است که هنر غرب اصالت خودش را دارد. همین اصالت و مردمی بودن آن فارغ از اینکه زبان گفتاری شخصیت های نمایش چه باشد با همه مردم در همه جهان ارتباط برقرار می کند. اصل ارتباط برقرار کردن فارغ از اینکه اثر چه می خواهد بگوید از جانب هنرمند غربی رعایت می شود؛ چرا ...
اخلاص؛ اولین منزل سلوک است/ تفاوت ریای حرام و ریای مستحب!
که ساعت معینی از خواب برمی خیزد و مهیای عبادت می شود به این قصد که او هم یاد بگیرد و تشویق شود لذا عمداً عبادت خود را به شیوه های مختلف اظهار می کند. در این صورت این ریا اشکال ندارد. آن اولی همان طور که از خدا توقع اجر و پاداش دارد دوست دارد از دیگری هم بارک الله بشنود و همین احسنت مزد اوست. این ریا، حرام است و مرتبه ای از شرک است که به آن شرک خفی می گویند اما دومی در همین عمل ریایی هم می خواهد بر ...
جریان غلو در مذهب تشیع و واکنش امامان شیعه نسبت به آن
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسندگان: پیمان باقری تلواژگانی (1) مینا معینی (2) غلوّ یک جریان فکری انحرافی است به این معنا که انسان چیزی یا کسی را از آن حدی که هست بالاتر بداند. بطور مثال بگوید حضرت مسیح (ع) خدا یا فرزند خداست. یا امام علی (ع) خالق جهان است. غالیان کسانی بودند که رهبران دینی خود را فراتر از اندازه ی بشری می پنداشتند و ...
گستره معرفتی حماسه آتش نشانان از نگاه آیت الله مکارم شیرازی
منافع خویش می گذرد و تن به محرومیت می دهد تا انسان های دیگر راحت باشند. وجود این فضیلت اخلاقی نشان دهندۀ ایمانی است که فراتر از مسائل مادی است و با چیزی نمی توان آن را مبادله کرد، همه جا با انسان است و لحظه ای از او جدا نمی شود، و همه چیز در برابر آن کوچک و کمرنگ است. *چیستی مفهوم ایثار ایثار عبارت از این است که انسان دوست دارد دیگران در نعمت باشند، هرچند خودش در ...
راه و مسیر رشد انسان از دیدگاه قرآن
بینی قرآن موجودی است که از دو سوی راه رشد به او نشان داده شده است: یکی هدایت فطری یا هدایت درونی و دیگری هدایت بیرونی یا هدایت تشریعی. خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که با الهام فطری می تواند بسیاری از امور را تشخیص بدهد؛ می تواند تشخیص بدهد که کدام مسیر حق است و کدام مسیر باطل؛ کدام چیز در جهت رشد اوست و کدام چیز در جهت سقوط او؛ کدام عمل می تواند او را به کمال وجودیش برساند، و کدام عمل او را ...
قرآن در جایگاه یک کلام خطابی
خطاب در قرآن را می توان تحت دو مقوله جامع بررسی کرد: عام و خاص. (62) باید به خاطر داشت این دو عبارت با لفظ جمع و مفرد مترادف نیست. زرکشی توضیح می دهد: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ : (63) اوست خدایی که شما را آفرید و سپس به شما روزی بخشید. و نیز یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ : (64) ای انسان! چه چیز تو را بر آن داشت تا به ...