سایر منابع:
سایر خبرها
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
دعوت به رهبری امام معصوم است و این عمده ترین و زبده ترین عقاید آنان است. جزئی از این نظریه هذیان ظاهر البطلان است و جزء دیگر سخنان کفرآمیزی است که از ثنویان و مجوس گرفته اند. (6) وی اعتقاد به امام معصوم را با دو مبنای عقل و نص منافی و معارض می داند. غزالی بر آن است که قرار دادن امام معصوم و اتکاء به تعلیم یعنی نفی ضرورت عقل و معطل نمودن آن در معرفت حق. این انتقاد معرفت شناسانه ناشی از گمانی ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
در المنقذ سخن از فلسفه ی سیاسی به میان می آید، او بدون ارائه ی هیچ مستندی، اندیشه ی سیاسی فیلسوفان را سیراب شده از آبشخور وحی و تعالیم دینی پیامبران می داند. بنابراین برهان غزالی برهانی ایدئولوژی زده و مقید است؛ و بر خلاف ادعای خود او، فهم وی از عقلیات هرگز کامل و ورای بالاترین متخصصین این علوم نبوده است (غزالی، 1349، ص56). اما از طرف دیگر روش غزالی صبغه ای عرفانی نیز دارد و گرایش عرفانی ...
تحول غزالی، و طرحی نو (1)
.... هرچند، با بررسی دقیق تر، به مدد عقل می توان ثابت کرد که برای حسی همیشه هم قابل اعتماد نیست. اما این بدین معنی نیست که حقایق ضروری همان علم لغزش ناپذیری است که او می جوید. باز امکان وجود ادراک ماوراء عقلی یی هست که نادرستی عقل را ثابت کند، به همان نحو که عقل نادرستی ادراک حسی را ثابت می کند. حقیقت امر آن است که بر طبق نظر غزالی، جهانی که بر صوفیان در حالت فنا (نابودی خودآگاهی) گشوده می شود ممکن ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
درست می داند، همچنین سعی می کند نوگروی غزالی را در یک پس زمینه اجتماعی و تاریخی بفهمد. اولین بحران غزالی، بنابر نظر وات، معلول شکست فکری او بود. دومین، تعارض وجودی بود، تعارضی مربوط به احکام اخلاقی یی که وجود بالفعل فرد را درگیر می کرد. این تفسیر کاملاً با توصیف المنقذ موافق است. از سوی دیگر وات کناره گیری غزالی را نتیجه ساده این نوگروی نمی داند. او می کوشد معنای اجتماعی و تاریخی عمیق تری در پشت ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
در رد عقاید دهریون و منجّمین بیان می کند و یادآور می شود که بیشتر اختلاف میان خلق در شناخت حق، آن است که هر کس به یک گوشه دستگاه آفرینش نظر می کند. تا این جا، غزالی مطالب نظری را مطرح می نماید. حال که آدمی به این معرفت دست می یابد، ضرورت دارد که حق را تسبیح کند. در همین فصل، اولین گام در اخلاق عملی بر بنیاد مذهب برداشته می شود. غزالی تسبیحات اربعه را تعلیم می دهد و شرح مختصری از هر یک بیان می کند ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
نیز بر آن مترتب است پس بایست راه اعتدال پیمود. فواید مال آن است که در نفقه خود و اهل خود و یا در راه عبادت و نیز صدقه دادن و حفظ آبرو و خیرات عام مصرف شود. اما آفات مال، صرف آن در راه معصیت و تنعم زیاده از حد و غفلت از یاد حق است. اگر این آفات و فواید به دقت مورد نظر قرار گیرند، علاج به دست می آید. رذیله مال اندوزی دو مفسده ی اخلاقی دیگر را سبب می شود: 1. طمع 2. حرص. راه علاج این دو، کم کردن مخارج ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
اسلامی آستان قدس رضوی مشهد 1372. 41. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران 1378. 42. مطهری، مرتضی، نهضت های اسلامی در صد سال اخیر، چاپ دوازدهم، انتشارات صدرا، تهران 1368. 43. ملکیان، مصطفی، عقلانیت ، فصل نامه نقد و نظر، ش 26-25، 1380-1379. 44. موثقی، احمد، جنبش های اسلامی معاصر، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران 1374. 45. نصر، عبدالمنعم، مسلمانان در نهضت آزادی ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
توان گفت که غزالی با فطرت انسانی سروکار دارد که تحقق هر نظریه ی تربیتی به شناخت آن مرتبط است. او فطرت انسانی را پاک و عالی از آلایش می داند. به رغم اختلافاتی که در میان افراد وجود دارد روح از روی فطرت می تواند به شناخت حقیقت اشیا نایل آید. (18) بنابراین غزالی وجود انسان را از نقطه نظر تربیتی وجودی تغییرپذیر و سعادت و شقاوت آدمی را در گرو تربیت او می داند و به نقش اساسی و انحصاری آن در نجات ...
فراز و فرود القاعده در سیاست خارجی آمریکا
به چگونگی شکل گیری این جریان و همکاری های ایالات متحده با سران این گروه می پردازد؛ مرحله دوم، غیریت سازی غرب از القاعده را بررسی می کند که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز و با حادثه یازده سپتامبر اوج می گیرد. این دوره با به راه افتادن بیداری اسلامی در جهان عرب پایان می پذیرد؛ مرحله سوم از همین نقطه آغاز می شود و ایالات متحده برای عقیم کردن نهضت بیداری اسلامی از مکانیسم های مختلفی استفاده کرد که ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)
نظریه تربیتی وی آسیب وارد می کند. غزالی دست یابی به کیمیای سعادت در این دنیا و رستگاری در آن دنیا را مشروط به توجه به این چهار عنصر می داند. وی در واقع تربیت را بدون توجه به این عناصر کافی و موفق نمی داند. در واقع دست یابی به سعادت یاد شده از طریق معامله و مکاشفه حاصل می شود که معامله به حوزه عمل دینی و مکاشفه به حوزه قلبی انسان مربوط است و این دومی نتیجه تحقق اولی است. از نظر او اگر عقل ورزی و علم ...
اثری کم نظیر در تاریخ نگاری نظری سیاست
...، جان فارنون، ای. اس. هادسن جسپر، جانسون نیال کیشتاینی، جیمز میدوی، آنکا پوسکا و مارکوس ویکس و با ترجمه شهروز ابراهیمی، به همت انتشارات سبزان در 416 صفحه منتشر شده است. این کتاب از کتاب های پرفروش سایت آمازون است و با ترجمه ای روان، اثری ماندگار را به ادبیات سیاسی کشورمان عرضه می کند. در خصوص کتاب کتاب سیاست یکی از صد کتاب برجسته سایت آمازون است. معتبرترین سایت فروش کتاب ...
انقلاب اسلامی در واقع انقلاب فاطمی است
تمام شده و قرائت اجرایی در حال حاکمیت است. پس بحث ما از اسلام، قرائتی است که نواندیشان شیعه در برابر اخباریگری بیان کرده و امام با این قرائت، توانسته انقلاب را ایجاد کند . این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: خواجه نصیر نه تنها کلام را با فلسفه تقریب کرد)برهانی کرد) مشاء را نیز به اشراق تقریب نموده و عقل را به دل تقریب کرد؛ وی حکمت نظری را به عملی نزدیک و حکمت را به حکومت تقریب نمود؛ ولی ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
اثبات تحرف کتاب رب الارباب/ عرض... نقد، (بی نا، بی جا)، 1428. 58. مرعشی نجفی، سید محمود، میراث ماندگار، کتابخانه بزرگ آیة الله مرعشی نجفی، قم 1382. 59. مسائلی، مهدی نهم ربیع، جهالت ها خسارت ها، وثوق، قم 1386. 60. مشهدی، محمد، مزار الکبیر، قیوم، قم 1419ق. 61. مطهری، مرتضی، آزادی معنوی، صدرا، تهران 1389. 62. ، حج، صدرا، تهران 1386 ش. 63. معرفت، محمد هادی، مصونیت ...
میراث سیاسی و اجتماعی دارالعلوم دئوبند و نهضت - دئوبندیه - در شبه قاره هند
شبه قاره، زمینه های تاریخی شکل گیری این نهضت در تحولات قرن های یازدهم و دوازدهم هجری (هیجدهم و نوزدهم میلادی) جهان اسلام نیز ریشه دارد؛ یعنی دورانی که کشورهای اسلامی شاهد هجوم نظامی و برتری جویی علمی کشورهای استعمارگر غربی بودند و این امر تغییرات فکری و فرهنگی گوناگونی در میان اندیشوران مسلمان به وجود آورد و موجب پیدایش جنبش های تجددطلبانه و اصلاح طلبانه در سرزمین های اسلامی و نیز ظهور اندیشه های ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
...، غزالی تفسیر ظاهری و فهم حقایق را متناقض نمی داند بلکه آنها را مکمل یکدیگر می داند. پی نوشت ها 1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. 2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. کتابنامه : قرآن کریم به ترجمه ی محمد مهدی فولادوند. ابوزید، نصر حامد، معنای متن، ترجمه ی مرتضی کریمی نیا، تهران: طرح نو، چاپ سوم ...
تحلیل جغرافیایی- سیاسی علل شکل گیری و گسترش بنیادگرایی اسلامی
ژئوپلیتیک جدید قدرت در خاورمیانه : http://www.nehzatejahani.com 3. حافظیان، محمدحسین، زنان خاورمیانه در حوزه عمومی ، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره های 106 و 107 و 108، مرداد، شهریور و مهر 1385. 4. سائول برنارد کوهن، ژئوپلتیک نظام جهانی، ترجمه عباس کاردان، انتشارات ابرار معاصر، تهران 1387. 5. علوی، حسن، قطر، کتاب سبز، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه، تهران ...
امر معقول، جاودان و احساس زودگذر است
. همه عالم را به او بدهند، ولی وقتی بفهمد که جاودانه نیست و زودگذر است، راضی نمی شود و می گوید جاودانگی را به من بدهید ؛ عمر که از دست می رود. چهره ماندگار فلسفه در ادامه گفت: اگر انسان فقط سرگرم محسوسات شود، آفت است. هر چیزی در این عالم در جایگاه خودش مطلوب است؛ حتی محسوس در مرحله محسوس بودن، مطلوب است. ما نباید محسوسات را نادیده بگیریم. محسوس، محسوس است، موهوم، موهوم است، فلسفه، فلسفه است ...
بازخوردهای ضد امنیتی هستی شناسی اجتماعی سلفیت جهادی
اجتماعی درهم تنیده شده و به کنشگری اجتماعی افراد سو می دهد. در هر حال موضوع هستی شناسی از بنیادی ترین، کهن ترین و در عین حال پیچیده ترین موضوعاتی است که از دیرباز، محققان بسیاری درباره ی آن به تلاش های فکری دست زده و طرح ریزی و مهندسی منظومه هستی شناسانه مطلوب خود را در صدر اهتمام هایشان قرار داده اند. چه آن که پاسخ به بسیاری از دیگر بنیادهای نظری بشر، در گروی رویکرد فیلسوفانه بشر در حوزه هستی ...
عدل الهی از منظر غزالی (2)
نداشته و نسبت به هر کدام وضعیتی یکسان دارند. از نظر غزالی تحقق وجود یا عدم بر ممکنات نه ناشی از ذات نامتغیر الهی است و نه صرف قدرت او، بلکه حاصل اراده ی او یا به عبارت صحیح تر تقدیر الهی، یعنی تلفیقی از قدرت و اراده ی خداوند است. وی در الاقتصاد فی الاعتقاد ضمن رد دیدگاه فلاسفه که جهان را ناشی از ذات الهی و قدیم فرض می کردند، بر حدوث عالم به هنگام تخصیص اراده بر وجود یا عدم ممکنات تأکید می کند. از نظر ...
انقلاب اسلامی؛ محصول علوم انسانی اسلامی
که پیش از آن عالمان مسلمان در فلسفه، عرفان، کلام و فقه آن را ذیل معارف اسلامی نظام داده اند و نسبت به موضوعاتی همچون هستی، جامعه، انسان، معرفت، علم و جامعه تبیین های روشن و نظرات مستقلی داشته است و برای دست یابی به اهداف و مقاصد خود دارای برنامه ریزی و طرح اقدام بوده است و از این طریق توانست عموم ملت را بسیج و صاحبان فکر و اندیشه را با خود همراه کند، نظام شاهنشاهی را نابود کند و نظام جمهوری ...
انقلاب را بخوان
قالب یک درام بلند به شرح داستانی فعالیت های گروه های فعال هنری در شهر مشهد می پردازد که فعالیت آنها مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز بوده است. در این رمان و برای نخستین بار کاراکتر مقام معظم رهبری به عنوان یک شخصیت داستانی و براساس استنادات تاریخی، حضوری ویژه و قابل توجه دارد. این کتاب را سعید تشکری نوشته و انتشارات نیستان چاپ کرده است. قیمت یک دوره 2 جلدی 60هزار تومان است. اسماعیل: شرح ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
در طرح فکری و عملی مسائلی همچون ردّ علیت ، فطرت طبیعی انسان ، نقد عقل ، شک ، اخلاق و ... (به ترتیب) پیشرو هیوم (انگلیسی)، ژان ژاک روسو (فرانسوی)، کانت (آلمانی)، دکارت (فرانسوی)، اسپینوزا (هلندی) و ... به حساب می آید، می تواند افتخاری برای مسلمانان باشد. پی نوشت ها 1- اعترافات (ترجمه ی المنقذ من الضلال غزالی)، زین الدین کیائی نژاد، تهران، (مؤسسه ی مطبوعاتی) عطائی، 1349، ص68 ...
فرشته تاریخ
هنگامی که همه چیز به شیوه هگلی از پیش تعیین شده و گذار از مراحل مختلف تاریخی اجتناب ناپذیر اعلام گردیده و وقوع هر رویدادی، حتی نوع جابرانه و ظالمانه آن، برای رسیدن به فرجام نهایی، وآرمانشهر وعده داده شده مثبت و ضروری ارزیابی گردیده، و خلاصه در حالی که همه امیدها و آرزوها به آینده یی دور و دراز و خارج از اراده ما واگذار شده، ناگهان بر خلاف همه پیش بینی ها و حساب و کتاب ها، فرشته تاریخ در زمان حال و در اکنون ظهور می کند و اراده و شعاع تاثیرش تمامی محاسبات و معادلات را برهم می ریزد. ...
مطهرنیا: افراد دیگری طراح برنامه های ترامپ هستند تیم ترامپ، فرا نومحافظه کار، طرفدار روسیه و ضد ایرانی ...
چیزهایی اشتراک نظر دارند؟ همه آن ها را اگر نگاه کنید در چند چیز وجه مشترک دارند، آنها نمایندگان لیبرالیسم اقتصادی آمریکا هستند و به نحوی می توان گفت وابسته به یک اقتصاد تراستی آن هم عمدتا تراست های تسلیحاتی در آمریکا هستند. دوم همه اینها به مسکو نزدیک هستند و جهت گیری همگرایانه با مسکو را دنبال می کنند. سوم همه اینها در ضدیت با تهران وجه مشترک دارند. از این رو تیم ترامپ یک تیم پست نو ...
چیستی فلسفه ی فقه
، 1370. 7. مطهری، مرتضی؛ مجموعه آثار (5)؛ چ 5، قم: انتشارات صدرا، 1376. 8. واعظی، احمد؛ پارادوکس جامعه مدنی دینی ؛ نقد و نظر، ش 12، پاییز 1376. منبع مقاله: بای، حسینعلی؛ (1394)، فلسفه ی فقه (جلد اول)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول. کلمات کلیدی : فلسفه , فلسفه ی فقه , مبادی و مسائل علمی , فلسفه ی مضاف , اصول فقه , تداخل ...
فلسفه ی فقه
نظرخواهی از دانشوران ؛ نقد و نظر، ش 12، پاییز 1376. 14. العسکری، ابوهلال؛ الفروق اللغویة؛ قم: مکتبة بصیرتی، [بی تا]. 15. علیدوست، ابوالقاسم؛ فقه و عرف؛ تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1384. 16. ؛ فقه و عقل؛ تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه اسلامی، 1381. 17. الفیروزآبادی، مرتضی؛ عنایةالاصول فی شرح کفایةالاصول؛ قم: انتشارات فیروزآبادی، 1376. 18 ...
گفتمان فلسفه ی فقه
.... 30. کاتوزیان، ناصر؛ فلسفه حقوق؛ ج 1، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1377 ش. 31. ؛ مقدمه علم حقوق. 32. کاشانی، فیض؛ تفسیر الصافی؛ بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1402 ق. 33. کاشانی، مولی فتح الله؛ منهج الصادقین؛ تهران: انتشارات اسلامیه، [بی تا]. 34. لاریجانی، صادق؛ معرفت دینی؛ چ 1، قم: مرکز ترجمه و نشر کتاب، 1370 ش. 35. محقق حلی؛ شرایع الاسلام فی مساائل الحلال و الحرام ...
جایگاه و کارکرد شک در فلسفه های دکارت و غزالی
متکلمان و فیلسوفان وی را آشفته ساخته است، آگاهی زیرکانه از این که به یقین در معرفت نمی توان از طریق حواس یا عقل دست یافت، نیز ذهن او را برآشفته بود. در واقع ناخرسندی فکری او چنان شدید و گسترده بود که او را به بحرانی احساسی- جسمانی دچار ساخت طوری که خود می گوید دو ماه طول کشید.(3) وی با ذکر این که مطلوب من علم به حقایق امور است ،(4) به شرحی زیست نامه ای از شک گرایی خود می پردازد. اما قبل از آن ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
. موسوی رکنی، سیدعلی اصغر؛ ارتداد از دیدگاه مکتب فقهی ؛ مجله ی پژوهش های علوم انسانی، ش سوم، دوره ی اول، 1379 ش. 29. نجفی، محمدحسن؛ جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام؛ ج 29 و 33، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1981 م. 30. الهندی، علاءالدین المتقی بن حسام الدین؛ کنزالعمال؛ ج 11 و 15، [بی جا]: مؤسسة الرساله، [بی تا]. منبع مقاله: بای، حسینعلی؛ (1394)، فلسفه ی فقه (جلد اول)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول. کلمات کلیدی : تساهل , تسامح , حقوق , مجازات , اجتماع ...
قلب، محبت و اخلاق غزالی در احیاء علوم الدین
، تجارب الامم، الفوز الاکبر و الفوز الاصغر در زمینه اخلاق دارد، که مهم ترین آن ها را در زمینه علم اخلاق و آن چه که امروزه فلسفه اخلاق خوانده می شود، کتاب تهذیب الاخلاق است. 3- جی. ام. ویکنز، اخلاق دانش نامه جهان اسلام (ایرانیکا) زیر نظر احسان شاطریار (تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360، ج10) ص1339. 4- همان، ص1342. محمد جواد شریعت این کتاب را ماده اصلی احیاء العلوم دانسته است. نک: خوارزمی ...