سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله خامنه ای مانند "آفتاب" روشن است/ رهبر انقلاب مورد تائید مراجع تقلید هستند
علیه السلام خدا سایه ایشان را بر سر کشور نگه دارد. درباره منزلت علمی ایشان نیز باید گفت کسانی که به درس ایشان می روند افراد بسیار فاضلی هستند. اگر در ایشان علم و منزلت نبود کسی در درس شان حاضر نمی شد. الحمدلله شخصیت والایی هستند و خدا حفظشان کند. خون شهدا راحت به دست نیامده که هرکس بنشیند انقلاب یا رهبری را تضعیف کند/ باید روحیه انقلابی را نگه داریم * رهبر معظم ...
خاطرات شنیدنی مسیح مهاجری از روابط امام و رسانه ها/ ایشان هیچ وقت در مطالب روزنامه دخالت نمی کردند
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از سایت جماران، اکنون بخش اول این مصاحبه که به خاطرات ایشان از امام خمینی می پردازد، منتشر می شود: آقای مهاجری! حضرتعالی از ابتدای انقلاب سکاندار یکی از چند روزنامه اصلی کشور بودید. امام در یکی از ملاقات های خود در تاریخ 26 مرداد 1368 که در صحیفه امام، ج18، ص 61، درج شده است؛ می گویند: مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند تا مردم را از همه مسائل بخصوص مسائل روز آگاه نمایند، و به صورتی شایسته از انحرافات جلوگیری کنند، و اگر کسی انحرافی دید با آرامش در رفع آن بکوشد. بطور کلی ...
چه چیزی انسان را می سازد؟
در علم است، از وجود ذهنی سخن به میان می آورند، علم همچنان بِکر مانده است، دست نخورده مانده است؛ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء ، همچنان ناآشنا مانده است. امیدواریم توفیقی عطا شود که همه ما عالِم شویم، از علم سخن بگوییم نه از معلوم، از علم سخن بگوییم نه از وجود ذهنی. آن که می گوید از علم رهیدیم و به معلوم رسیدیم ؛[29] یعنی از وجود ذهنی رهیدیم و به معلوم عینی رسیدیم، اگر ...
قرآن روی علم تاکید دارد نه وجود ذهنی
...، علم همچنان بِکر مانده است، دست نخورده مانده است؛ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء ، همچنان ناآشنا مانده است. امیدواریم توفیقی عطا شود که همه ما عالِم شویم، از علم سخن بگوییم نه از معلوم، از علم سخن بگوییم نه از وجود ذهنی. آن که می گوید از علم رهیدیم و به معلوم رسیدیم ؛[29] یعنی از وجود ذهنی رهیدیم و به معلوم عینی رسیدیم، اگر واقعاً انسان به علم برسد، از علم نمی رهد ...
عمادِ مقاومت ؛ شهیدی که خونش عامل نابودی اسرائیل است
مغنیه در فهرست افراد تحت تعقیب اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت و برای کشتن او پنج میلیون دلار جایزه گذاشته شده بود. همچنین حاج رضوان در 20 سال گذشته از هدف های اصلی سرویس های امنیتی آمریکا بود تا جایی که سیا 25 میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، در نظر گرفته بود. عماد در نبردهای حزب الله با ارتش اشغالگر اسراییل در سال 2000 که ثمره آن آزادی جنوب لبنان بود، نقش معجزه ...
خاطرات شنیدنی مسیح مهاجری از روابط امام و رسانه ها
ارگان مطبوعاتی آن را بر عهده دارد؛ حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری حدود 4 دهه است که مدیرمسئولی یکی از سه روزنامه قدیمی وابسته به نظام را بر عهده دارد و گاهی در قالب سرمقاله مواضع خود را بیان می کند. او در حساس ترین سال های ترور، بحران و دفاع مقدس در زمانی که رادیو و تلویزون و روزنامه ها انحصار رسانه را در اختیار داشتند، اداره یکی از سه روزنامه اصلی کشور را بر عهده داشت و خاطراتی ...
حوزه انقلابی، ضرورت ها و موانع
بگوییم که طبق فرموده رهبری، حوزه انقلابی هم بی نام خمینی شناخته شده نیست. ** با وجود گذشت 37 سال از انقلابی که روحانیت پیشرو آن بود و چهره های نوگرایی چون مطهری و بهشتی در آن سهم بسزایی داشتند، چه شد که تحول و جهش مورد انتظار در حوزه رخ نداده است؟ پاسخ به این پرسش نیازمند بحث مفصلی است. اجمالاً می توانم بگویم که بواقع من هم متحیر هستم و این پرسش برای من هم مطرح است که چرا ...
فارس گزارش می دهد دومین پاسخ دکتر محمدرضایی به دعاوی مجتهد شبستری
تعریف شده است) و از این رو، تعارض بین علم (کارکرد عقل در حوزه تجربی) و دین آن گونه که در مسیحیت وجود دارد در اسلام قابل تصور نیست و همچنین با توجه به اینکه فیلسوفان و متکلمان اسلامی، شبهات و اشکالات کانت و هیوم را نسبت به براهین اثبات وجود خدا و مابعدالطبیعه نادرست می دانند؛ تفسیر شلایر ماخر در حوزه اسلام صحیح و کارآمد نیست. پیشنهاد آن است که تقلید و کپی برداری از احیاگری و نواندیشی دینی مسیحی در حوزه ...
سیّدحسین نصر، معلم چهارم
... ناگفته نماند مقایسه ارسطو و فارابی به جهت اشتراک در فلسفه مشایی و تأسیسی بودن هر دو نباید ما را از تفاوت بزرگی که در تلقی از استدلال در نگرش عقل محور ارسطو در مقابل دیدگاه عقل وحدانی فارابی وجود دارد، غافل کند. به طور خلاصه می توان گفت تمام فلسفه فارابی و هر آنچه درباره خدا، نفس، عقل، اخلاق و سیاست می گوید، از یک روح واحد و اصل توحید در معارف دینی اسلامی ناشی شده است. در عین حال هر دو در ...
حضرت زهرا علیها السلام کل قرآن است/ شگفتی های وجود زهرا (س) را نمیتوان شمارش کرد
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حضرت آیت الله شیخ حسین انصاریان سخنرانی مهمی پیرامون شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام) و مصائب آن حضرتچندی قبل بیان کرده اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استاد انصاریان، متن کامل سخنرانی به شرح ذیل می باشد: بسم الله الرحمن الرحیم وجود مبارک رسول خدا (ص) فرمودند: اگر دریاها مرکب بشود، درختان قلم بشوند، جن و انس بنویسند با این قلمها و کمک گرفتن ...
تبیین نظریه - منطقة الفراغ -
الا و له اصل فی کتاب الله عزوجل و لکن لاتبلغه عقول الرجال (کلینی، پیشین، ص 60). هیچ امری نیست که دو نفر در آن اختلاف نظر داشته باشند، جز آن که برای آن در کتاب خدا ریشه و بنیادی است؛ ولی عقل های مردم به آن نمی رسد. حال اگر این سخن را به روایات دیگری ضمیمه کنیم که امام (علیه السلام) در آن فرمود: انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا (حر عاملی، 1414، ج 18، ص 41) و یا علینا القاء ...
شرحی بر کتاب صحیفه سجادیه +دانلود PDF متن کتاب
... آنگاه درباره امام سجاد علیه السلام می گوید: علی بن الحسین زین العابدین در املاء و انشاء و کیفیت سخن گفتن و خطاب و عرض حاجت به پیشگاه الهی بر مسلمین حق تعلیم دارد؛ زیرا اگر آن حضرت نبود، مسلمانان آیین سخن گفتن و عرض حوائج خود را به خدای متعال نمی دانستند؛ لذا آن امام به مردم آموخت که هنگام استغفار چگونه با خدا سخن بگویند و در موقع درخواست باران رحمت با چه زبانی از خداوند نزول باران بخواهند، و زمان ترس از دشمن چگونه به خدا پناه برده، دفع شر دشمنان را بخواهند... . دانلود فایل PDF متن کامل صحیفه سجادیه: Sahife-Sajadie انتهای پیام/ ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
، به این معناست که احکام شرعی الزاماً از مصالح و مفاسد واقعی در متعلق متابعت نمی کند و نباید حکم شرعی را دلیل چنین مصلحت یا مفسده ای دانست. به عنوان مثال، اگر روزه ی ماه رمضان واجب و روزه عید فطر حرام می گردد، نمی توان آن را دلیل بر وجود مصلحتی ملزمه در اول و مفسده ای حتمی در دوم دانست. اما هرگاه در کاری مصلحت لازم التحصیل (6) یا مفسده ی لازم الترک از نظر عقل باشد، قطعاً حکم شرعی به لزوم عمل در فرض ...
امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع
...، بر این باورند که بر فرض اعتقاد به وجود مصالح و مفاسد به عنوان مناطات مورد نظر شارع در جعل حکم، این مصالح و مفاسد جز از طریق نص شارع قابل فهم نیست و نمی توان با استمداد از عقل به فهم این مصالح و مفاسد رسید و براساس آن به استنباط حکم شرعی پرداخت. 1. طرفداران این دیدگاه محمد امین استرآبادی (استرآبادی، [بی تا]، صص 129-130 و 162)، سید نعمت الله جزایری (جزایری، [بی تا]، ص 46-47/ 1414، ص 498 ...
تأملی در حجیت خبرموثق
...، ولی نه آن گونه که فقه را مضطرب گرداند، یا فقه جدیدی ایجاد کند و این گونه نیست که اخبار موثق، صرف نظر از این اشکال حجت می بود تا لازمه اش از دست دادن هزاران روایت باشد، بلکه بسیاری از این روایات از جهات دیگر ضعف دارد و مورد استناد نبوده است؛ یا به همان مضمون احادیث صحیح وجود دارد، یا در مسائل غیر الزامی است. پی نوشت ها: 1. عضو هیئت علمی مدرسه ی امام خمینی (این آدرس ...
فقه و ملاکات احکام
وجود ندارد که بتواند با این مفسده برابری کند و موجب جواز معامله با این صنف گردد. بنابراین روایاتی را که درباره ی جواز فروش محصولات کشاورزی به خمار وارد شده است (حرعاملی، پیشین، ج12، ص168-170) و در پاره ای از آنها به فروش ائمه هم اشاره شده است به جهت مخالفت با کتاب خدا و سنت مستفیض و مخالفت با حکم عقل و مخالفت با روایات امر به معروف و نهی از منکر، باید زخرف و باطل دانست و به دیوار زد (موسوی ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
عقل می شود و لاجرم موجب اعتقاد می گردد. اینجا اثبات گزاره همان و تثبیت آن در قلب آدمی نیز همان؛ در نتیجه، انسان وقتی مثلاً با عقل به وجود خدا پی می برد، همزمان به خدا معتقد نیز شده است و میان شناخت و باور ، میان ادراک و ایمان فاصله ای نیست. در شمارش و شرح کارکردهای عام عقل به همین عدد و حدود بسنده می کنیم، هرچند کارکردهای عام عقل افزون تر از موارد برشمرده شده است. در ادامه، پاره ای از ...
قلب انسان مؤمن جایگاه رحمت الهی است
کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ ، این دست خدا است، خدا حمایت کرد و وجود شما را از این بدی ها مطرود کرد، وجود شما را دارای دافعه قرار داد. همان گونه که موجودات برای حفاظت خود، صیانت از حیات خود به طور طبیعی از طرف خدا مجهّز هستند، مثلاً بعضی از حیوانات چنگال قوی دارند مثل شاهین، بعضی از حیوانات پنجه ی قوی دارند، بعضی از حیوانات دندان کشنده ای دارند. این ها برای ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
حَلوائی (16) گوید: جز این نبود که با بزرگداشت آموزگار بدین دانش دست یافتم . دانش آموز باید با فروتنی سخن گفتن، چرب زبانی، نیایش، خدمت، یاری دادن و مانند آن، در پی شادمانی آموزگار برآید، و حقّ استاد را بر حقّ پدر و مادرش و دیگر مسلمانان واپیش نهد؛ چنان که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: بهترین پدران، کسی است که به توآموخت و نیز: جز این نیست که آموزگار، پدرِ تو است، همچون پدر نسبت به فرزند ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
به استقصا و تحقیق در آنچه نزد این فرقه هاست پرداختم . (8) همان گونه که از عبارت فوق به دست می آید غزالی مدعی است جهت بررسی اندیشه اصناف اهل حقیقت به تحقیق گسترده و استقصای تام دست برده است. وی این ادعا را در ذیل بررسی و نقد تک تک این اصناف نیز تکرار می نماید. مطابق با آنچه در این نوشته در مقام بیان آنیم، در ذیل بررسی باطنیه چنین می نگارد: بر آن شدم که در آرا و عقاید آنان جستجو نمایم و ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
است که این عمدتاً به معرفت شناسی آنان و آگاهی بر محدودیت های عقل بشری بازمی گردد. اما آنچه از انتقاد غزالی برمی آید به تعبیر فخر رازی چیزی جز این نیست که در معرفت، وجود عقل ضرورت دارد اما ضرورت عقل به هیچ روی نشان نمی دهد که عقل در این راه بسنده نیز می باشد یا نه. حسن صباح چنان که فخر رازی هم بعدها نشان داد مدعی نبود که به عقل حاجت نیست. ادعا داشت که عقل کفایت نمی کند ورنه بدون عقل قول معلم ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
، ص89). پس مذهب عرفان نیز در کنار دو مذهب قرآن و برهان در ساختن سیستم او نقشی اساسی ایفا می کند، و روش وی مرکب از مشی قرآنی، عرفانی و عقلانی است و غزالی در کنار تلقی اشعری و اخباری خود از دین و علم دینی، عقل را کاملاً رها نمی کند و عرفان را از نظر دور نمی دارد. 2-1. مختصات علم دین غزالی مکتب غزالی که ما از آن به احیاء علم دین یاد می کنیم، نه آفرینش تمام عیار یک مکتب و نه گرته برداری ای صرف ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
فلسفه در نزد او در واقع به معنی نقادی عقل و برهانی بر محدودیت آن است. بر او روشن شد که راه حقیقت و رستگاری، در طریق صوفیانه است. برای اولین بار، دیدگاه صوفیانه را به طور جدی در نظر آورد و تعارض شدید میان زندگی (صوفیانه) مطلوب، و شیوه زندگی خودش را به عینه مشاهده کرد. به بیان دیگر، این درک و فهم نارسایی علوم سنتی و نقش علما ، به بحران دوم منجر شد، یعنی تعارض تعلقات دنیوی با اشتیاق شدید به خدا و ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
در رد عقاید دهریون و منجّمین بیان می کند و یادآور می شود که بیشتر اختلاف میان خلق در شناخت حق، آن است که هر کس به یک گوشه دستگاه آفرینش نظر می کند. تا این جا، غزالی مطالب نظری را مطرح می نماید. حال که آدمی به این معرفت دست می یابد، ضرورت دارد که حق را تسبیح کند. در همین فصل، اولین گام در اخلاق عملی بر بنیاد مذهب برداشته می شود. غزالی تسبیحات اربعه را تعلیم می دهد و شرح مختصری از هر یک بیان می کند ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
وی نپرسند (ص418) 10. آن است که تکبر بر والی، غالب باشد و از تکبر، خشم غالب بود و وی را به انتقام دعوت کند و خشم، غولِ عقل است... چون این غالب باشد باید که جهد کند تا در همه کارها میل به جانب عفو کند و کرم و بردباری پیشه گیرد (ص420). آیین حکومت یا به قول غزالی علم ولایت با تذکار ده گانه او در باب عدالت و ذکر حکایات و روایات در این زمینه به پایان می رسد. او به سایر وجوه حکومت نمی پردازد، گویا ...
رابطه حبط یا پوشاندن عمل با عدالت خدا(پرسش و پاسخ)
...: آیا حبط عمل یا پوشاندن اعمال سیئه با عدالت خدا سازگار است؟ پاسخ: دیدگاه ها و آرای علما درمورد مسئله احباط مختلف است؛ سر اینکه چرا آرای علما در مورد احباط مختلف است این است که: اگر احباط را به همان معنا که متکلمین آورده اند (ارتداد یا بعضی گناهان کبیره اعمال حسنه گذشته یا تمام یا بعضی ثواب آنها را از بین برده و محو و نابود می کند) قبول کنیم در نظر ابتدایی با نقل و عقل مخالف ...
کوثر یا تکاثر؟
زمینه ی تکاثر و تفاخر بعدی را به همراه دارد. امام علی علیه السلام فرمود: دو چیز مردم را هلاک کرده است: ترس از فقر و تفاخر. (بحار ج73 ص290). و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من از فقر بر شما نمی ترسم ولی از تکاثر بیم دارم. (تفسیر نمونه ج 27 ص282). وقتی قلب و دل انسان مملو از محبت به دنیا و از عشق به خدا و معنویت تهی باشد به خاطر دست یابی به تکاثر و تفاخر دست به هر جرم و جنایتی، هر سرقت و غارتی ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
و انجام دهنده ی آن، سزاوار مرگ است؛ و اگر کسی از غیر خداوند شفاعت جوید، کافر است؛ همانگونه که اگر دست یاری به سوی غیر خدا دراز کند نیز کافر می شود. در عرصه ی علم و دانش نیز معتقدند علمی که پایه و ریشه ی قرآنی نداشته یا برگرفته از سنت نبوی و برداشت های ضروری عقل نباشد بر خطاست و گمراه کننده، همان گونه که تفسیر قرآن بر اساس تأویل را نیز به دور از هدایت می دانند. با توجه به اثر گذاری جدی این اصول در ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
که هیچ چیز را جز وی بود حقیقی نیست. (7) نکته مهمی که از این مبنای غزالی در حوزه تربیت می توان آموخت این است که تربیت باید معطوف به دو جنبه باشد: جنبه ی عقلانی؛ و جنبه ی اشراقی و شهودی که غزالی بر پایه این نظر، نظریه ی تربیتی خود را پرداخته است. 2) مبنای خداشناختی. غزالی پس از اثبات وجود خدا به بررسی صفات او پرداخته و می پذیرد که صفات قابل شناخت است. اما برای شناخت آن ها از تمایز قایل ...
چارچوب حرکت انقلاب اسلامی اطاعت از خدا و خدمت به مردم است /گیلان تجربه رویارویی با بحران برف راداشت، ...
عنایت خدا ملت 38 سال نظام را در مقابل دشمنان حفظ کرده اند تصریح کرد: نعمت خداوند جهت پایداری نظام مستمر باقی می ماند و یکی از ذکر های شکر نعمت خداوند نماز و ذکر یاد خداوند متعال است. شاخصه اصلی نظام اسلامی اطاعت از خدا و خدمت برای خلق خداست علیزاده یاد خدا را امر خداوند در اطاعت از وی دانست و عنوان کرد: مهمترین اذکار الهی اطاعت از خداوند و اجرای فرامین او و دیگری زکات و دست گیری ...