سایر منابع:
سایر خبرها
مهم ترین دلیل قاعده لاضرر چیست؟
نهایت کمالش، دانشمند شدن در دین و صبر در بلا و اقتصاد در زندگی است. به نظر می رسد که جمع این موارد کمال آور است نه به تنهایی. همچنین با واو عطف شده است نه با أو. یعنی فقیه باید اهل تدبیر فی المعیشه و اهل هزینه کردن در راه خدا باشد. صبر، هزینه کردن در راه دین است. مدرک قاعده لا ضرر مدرک قاعده لاضرر طوایفی از روایات بوده که اهمّ آن ها قضیه سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَب است ...
تجلی حیات معنوی موحد در گرو فهم لا اله الا الله است
نماز نیست و نماز هم جاده سفر نخواهد بود. در سوره مبارکه طه می خوانیم که اولین باری که موسی ابن عمران(ع)، صدای پروردگار را شنید و از زمان حضرت آدم تا آن زمان، اولین کسی هم بود که صدای خدا را می شنید و خدا او را برای شنیدن صدای خودش انتخاب کرده بود، پروردگار فرمود: لا اله الا انا یعنی معبود فقط من هستم و هیچ بتی معبود نیست و تمام بت ها ساخت دست بشر و مخلوقند، چون هیچ کاری از دستشان برنمی آید ...
امام جمعه اهر : ما ایستاده ایم تا یاوه گویان فکر نکنند که ملت ایران اراده اش سست گردیده است
حاجی زاده با اشاره به سخنان سخیف و یاوه گویی رئیس جمهور جدید آمریکا در مورد ایران یادآور شد: این شخص با این سخنان سعی در ایجاد ایران هراسی و اسلام هراسی دارد و فکر می کند که می تواند دنیا را با دیکتاتوری خود به هراس وا دارد و همه را با خود همراه نماید تا بهتر بتواند به غارت خود ادامه دهد، اما کور خوانده! حضرت آقا فرمودند که پس از چند روز مردم در راه پیمایی جوابش را خواهند داد و اینطور هم شد، ترامپ دیوانه جوابش را از مردم ما در خیابان های ایران اسلامی گرفت. ...
یوم الله 22 بهمن
یکی از روزهایی است که خداوند متعال نعمت بزرگ پیروزی را به ملت به پاخاسته ایران اسلامی عطا فرمود و به فرموده امام امت از ایام الله گردید. ملتی که سال های سال زیر چکمه های حکام جور و دژخیمان خودفروخته، آخرین نفس های حیات خود را می کشید، خداوند متعال با برانگیختن رهبری فرزانه و بی نظیر روح تازه ای در آن ها دمید و با حرکتی یک پارچه و پرخروش، با سلاح ایمان و رهبریت روح خدا در مقابل طاغوتیان تا ...
نگاهی به شعر و شاعری ابوحامد محمد غزّالی توسی (1)
فارسی داشته است یا نه. او هیچ گاه در میان فارسی زبانان به شاعری شناخته نشده بوده است. نویسنده ی مجمع الفصحاء(5) چند شعر به غزّالی پیوند داده است که جای اما و اگر دارد. آن شعرها چنین اند: گفتم دلا تو چندین بر خویشتن چه پیچی؟ *** با یک طبیبِ محرم این راز در میان نه! گفتا که هم طبیبی فرموده است با من: *** گر مِهر یار داری صد مُهر بر زبان نه! کس را پس پرده ی قضا راه نشد *** و ز سرّ ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
غلو زیدیه و دیگر شیعیان در حق اهل بیت (علیهم السلام) دانسته است. همان گونه که اشاره شد، ابن جبرین نیز غلو شیعیان در مورد امام علی (علیه السلام) و اختصاص صفات الهی به آن حضرت را از دیگر دلایل خویش در تکفیر شیعیان بر شمرده است. وی هم چنین گفته است: شیعه، علی را ربّ، خالق، متصرف در کون و عالم غیب، مالک سود و زیان و مانند آن دانسته اند. (46) عقایدی که ابن جبرین در اینجا به آن ها اشاره دارد ...
سروده هایی در سوگ ریحانه النبی(س)
...> مظلومشان دیدند، در را وا نکردند وای از زمانه، وای از دست زمانه چهل شب تمام شهر را گشتند با هم اما بدون یار برگشتند خانه وقتی عزادار رسول الله بودند از درب خانه می کشید آتش زبانه آتش زدند این لانه را حتی نگفتند این مرغ چندین جوجه دارد بین لانه در باز شد وقتی که زهرا پشت در بود دخت نبی افتاد بین آستانه دستی ورم کرده ست و دستی هم شکسته ...
فاطمه(س) حجت خدا بر حجج الهی است
) [و] همان طوری که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله علیها) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین(علیه السلام) که انسان نمونه است و مقتدای همهٴ انسانها است [و] مخصوص مردها نیست. (این مطلب اوّل). دلیل قرآنی بر اسوه بودن زن با فضیلت بر مردم ...
تقارن 22 بهمن با شهادت صدیقه کبری (س) سرمایه ای برای ماندگاری نظام اسلامی
را در اختیار من بگذارد ببیند چه می کنم. آن موقع رادیو تهران بود. اما حالا خدا عنایت کرد نه تنها رادیو بلکه ده ها و صدها ایستگاه تلویزیونی و چقدر تریبون در اختیار ما گذاشت. چه می خواهیم بکنیم؟! خدا حجت را بر ما تمام کرده است وسائل تبلیغ برای ما تمام است چه بکنیم؟ چه می خواهیم بکنیم؟ آیا این مردمی که اگر در گذشته بعضی هایشان گریزان از دین بودند، امروز دیگر گریزان نیستند؟! آیا دسته دسته سراغ ما می ...
ضوابط و احکام بدعت از نگاه مذاهب فقهی
که هر امر نوپیدایی را بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بدعت و حرام پنداشته اند. از شافعیه امام شافعی، عزبن عبدالسلام، نووی، ابوشامه؛ از مالکیان قرافی و زرقانی؛ از حنفیان ابن عابدین از حنبلیان: ابن جوزی، بربهاری، (26) ابن بطه، ابن تیمیّه (27) و محمد بن عبدالوهاب همین نظر را دارند. (28) سلیمان بن سحمان النجدی نواده محمد بن عبدالوهاب بر اساس این دیدگاه مسائل مرسوم زیادی را بدعت می ...
زندگی نامه شهید آزادی از شهدای روحانی شهرستان خدابنده+تصاویر
...، وقتی رادیو در مورد پذیرش قطعنامعه مطلبی را پخش کرد شهید آزادی آهی کشید و گفت : عچب جنگ تمام شد و ما لایق نشدیم در راه این انقلاب لا اقل یک دست و پایی بدهیم . و بسیار افسوس خورد که دوستانش شهید شده اند. شیخ ذکریا بعداز خوردن چای به سنگر خودشان رفت ، هنوز چند دقیقه از رفتن او نمی گذشت که ترکش خمپاره او و محمد حسین قنبری را که اهل روستای پنبه زبان بود به درجه رفیع شهادت رساند. به همراه آنها یک ...
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
شهر طابران طوس دیده به جهان گشود. وی که پدرش را در کودکی از دست داده بود، از همان ابتدا تحت آموزش علی احمد رادکانی درآمد و سپس علوم مختلف را از استادانی چون ابونصر اسماعیلی (د 477)، امام الحرمین جوینی (د 478) و دیگران آموخت. با تلاش و کوشش فراوان توانست به تحصیل فنون خلاف، جدل، کلام و مقدمات فلسفه بپردازد. غزالی در سال 484 بنا به دعوت خواجه نظام الملک (د485) برای تدریس در مدرسه ی نظامیه ی ...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی - اجتماعی اسلام
...، فرمانده آنان را فرا می خواند و یارانش را پیش روی می نشاند؛ سپس به آنان می گفت: به نام خدا و با توکل به خدا و در راه خدا و بر آیین پیامبر حرکت کنید. نیرنگ مزنید. خیانت مورزید. دشمنی را، مثله نکنید. هیچ درختی را جز به ناچاری قطع مکنید و هیچ پیرمرد فرتوت، کودک و زنی را به قتل مرسانید (عاملی، 1362 ج 4، باب 15 از ابواب جهاد العدو). با آن که سرسختی و قاطعیت در روح جهاد موجود است و با نگاه ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی
وضعی و در مورد هر مجرمی. همان گونه که نادیده گرفتن عوامل فرهنگی و اجتماعی فاسد و انحراف و بسنده کردن به عنصر مجازات در حل ناهنجاری های اخلاقی و اصلاح جامعه، نگرشی یک سویه و غیرواقع بینانه است، بی توجهی به مسأله ی مجازات شرعی و حدود اسلامی و دست کم گرفتن یا تعطیل آن نیز دو از واقع بینی و مصلحت اندیشی خردورزانه است؛ بدین جهت قرآن کریم خطاب به خردمندان می فرماید: وَ لَکُم فِی القِصَاصِ حَیَاةٌ یَا ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. مگر آنکه دلیل برمحال بودن آن داشته باشی. پس بهتر است که امثال این سخنان را در بقعه امکان قرار دهی تا آنکه برهان آن را مردود سازد. (2) وی به عزم نقد گرانی گاه باطنیه که همان نظریه امامت معصوم بود در تمام آثار خود از جمله فضائح الباطنیة کوشید که به زعم خود دلایل برآمده از عقل و نص که مورد استناد امامیه بود مورد نقض و رد قرار دهد و گاه در این راه چنان زیاده روی می نمود که به جای رد دلایل و حتی ...
جلوه های پایداری در شعر احمد صافی نجفی (علمی-پژهشی)
است و حکومت صهیونیست ها بر آن را باعث آلودگی آن می داند. صافی جایی را که جایگاه روحانیت و ربانیت است، اکنون جایگاه کفر و مادی گری می بیند و از خدا می خواهد برای آزادی آن از دست صهیونیست ها کاری کند. أتُصبِحُ هَاتَیکَ الحَقَائِقُ أوهَامَا*** وَتَحکُمُنَا صَهیونُ عَرَباً وَ إسلامَا الهِی إن نَعجِز فَلَستَ بِعَاجِزٍ*** فَفِیمَ إذَن أسکَنتَ بیتَکَ، هَدّامَا أفِی ...
تأثیر روابط اجتماعی صمیمانه بر بهداشت روان
مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ (شعراء: 8889)؛ در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی بخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید. طبق بیان مفسّران، مراد از قلب در بسیاری آیات، روح و روان انسان می باشد 19 و کلمه سلم و سلامت نیز به معنای دور بودن از آفات ظاهری و باطنی است. 20 بنابراین، می توان نتیجه گرفت که منظور از قلب سلیم همان سلامت روانی است. منتها از دیدگاه ...
فراز و فرود القاعده در سیاست خارجی آمریکا
ندیده است، پرچم اسلام در افغانستان واضح لا اله الاالله محمد رسول الله است و هدف برپا کردن حکومت اسلامی. در افغانستان رهبری جهاد را مسلمانان به عهده دارند و قضیه جهاد هم به دست مجاهدین است، در حالی که در فلسطین این شکل نیست. برتری دیگر افغانستان به نظرِ عزام این بود، که سر حد افغانستان برای مجاهدان باز بود و علاوه بر آن، در اطراف افغانستان مناطق قبایل نشین وجود دارد، که تابع هیچ قدرت سیاسی نیستند ...