سایر منابع:
سایر خبرها
صحبت های بلوکباشی، قنواتی و مارزلف درهفتادمین زادروز احمد وکیلیان
ساعت ها و ماه ها وقت گذاشت اما این پروژه انجام نشد. او همچنین تلاش زیادی کرد تا خانه فرهنگ و مردم تاسیس شود که این پروژه نیز ناتمام ماند. دایره المعارف قصه های شفاهی نیز پروژه دیگری بود که من از سرانجام آن بی خبرم. شاید برای عده ای عجیب باشد اما به این پروژه ها اشاره کردم تا همه دست به دست هم دهیم و پروژه های انجام نشده را عملی کنیم. وی ادامه داد: کار مهم احمد وکیلیان راه اندازی فصلنامه ...
بازی و کارگردانی؛ نجات بخش اجرا
، ابتدا با مخالفت او [پدر نجیمه] مواجه می شویم و سپس شرطی که برای ازدواج دخترش می گذارد که تهیه ی چادری برای اسکان در کمپ است. شرطی که بار دراماتیک ندارد چرا که تهیه ی آن به اقدامی آنچنان که نمایشنامه نویس سعی دارد مهم جلوه کند، محتاج نیست. این کم اهمیتی شرط پدر که قرار است راه انداز قصه ای دراماتیک باشد، آنجا ناکارآمدی خود را ثابت می کند که پس از چهل و پنج دقیقه به فراموشی سپرده می شود و در گشایشِ ...
بخش خصوصی تئاتر در معرکه فروش
...، فلسفه، صنایع دستی، گرافیک، نقاش، جامعه شناس، طراحی صنعتی و... که قرار بود اجماعی از این آدم ها یک اثر را تولید کنند که در نخستین کار حرفه ای صحنه ای من، با عنوان هشتمین خان این اتفاق نمود پیدا کرد، مثلاً در هنگام تمرین دوتا نقاش مشغول نقاشی بودند، ویدئو داشتیم و تمام هنرها روی هم تأثیر می گذاشتند. تلاش می کردیم همه گرایش ها را به هم نزدیک کنیم و مسیری بین آنها پیدا کنیم که آن موقع با واقعیت ...
جشنواره سی وپنجم بازتابنده مسائل اجتماعی
، ویلایی ها به کارگردانی منیر قیدی، خانه دیگر به کارگردانی بهنوش صادقی، دریاچه ماهی به کارگردانی مریم دوستی، اسرافیل به کارگردانی آیدا پناهنده و مادری به کارگردانی رقیه توکلی. رشد چشمگیر کارگردانان زن در سی و پنجمین جشنواره فجر نقطه تفاوت امسال با سال های گذشته را رقم زده است. البته سال گذشته نیز در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر زنان کارگردان حضوری فعال داشتند که می توان به فیلم نفس ساخته ...
جشنواره امسال تقابل با فمینیسم و بازگشت به خانواده بود
مرتبط پرداخته است. به هرحال، بر این باورم که در بسیاری از فیلم های جشنواره امسال، جایگاه و حضور زن بسیار پررنگ بوده است. به عنوان مثال فیلم ویلایی ها کاملاً به زنان در دوره دفاع مقدس پرداخته و فیلمی است که سال ها در انتظارش بودیم و خلأ موجود در سینمای ایران را در ذیل ژانر فیلم جنگی یا دفاع مقدس پر کرده است. تاکنون مظلومیت ها و حماسه آفرینی ها و مقاومت های زنان در دفاع مقدس را به این ...
خیالبافی در کودکان، سفر به هزارتوی رویاها
افسانه بافی را عبارت می دانیم از حالتی که در آن فرد با سر هم کردن مقداری از مسائل بی سر و ته و روی هم کردن توهمات و خیالات سعی دارد چیزهائی را که واقعیت ندارند ساخته و به صورت قصه و داستانی آن را مطرح نماید. آنچه را که او می گوید زائیده تخیل و اوهام و حتی شبیه نوعی هذیاناست. ولی او آنها را به عنوان امور واقعی و جدی عرضه داشته و به خورد دیگران می دهد. او گاهی خود ...
فیلم هایی که می خواهند به زور شما را بخندانند+عکس
می دهم که راستی فلانی ازدواج کرد؛ بعد طلاق گرفت بعد سر فلان کار رفت.این فیلم هم دقیقا همینطور است؛ اتفاق ها بی هیچ بار دراماتیک در حال بیان شدن است. اما چه شده که شخصیت ساخته نشده است؟ در جواب باید بگویم شاید فارق از بازی های بد شخصیت محوری مخصوصا در دوران جوانی اش، آنچه می توانست انسان عام قصه را شخصیت کند پرداختن به چگونگی تغییرش از کودک احساساتی به قهرمان مشت زنی بود؛ یعنی بخشی که ...
عطشانی: فیلمم ربطی به زندگی ناصر محمدخانی ندارد
شما مثال می زنید خیلی مسائل متفاوت بود. آقای محمدخانی فرزند داشتند، اصلا در قصه فیلم ما فرزندی وجود ندارد، یا برای مثال سفر ده روزه اسپانیا وجود نداشته. شاید به تناسب قصه و درام می طلبیده که این مسائل به قصه اضافه شوند... اگر بخواهیم این فیلم را به ماجرای ناصر محمدخانی و آن اتفاق هایی که برایش افتاد را صرفا به واسطه اینکه فوتبالیست است نسبت دهیم، باید تمام فیلم هایی که مثلث ...
نگاهی به محتوای ضعیف ترین جشنواره فیلم فجر توهم سینمای امید/ سیمرغ بلورین بهترین شوخی سال به ایوبی و ...
برجسته ای از طنز در خود دارند اما تنها 2 فیلم در جشنواره امسال به صورت مستقیم در ژانر کمدی می گنجند؛ گشت2 ، خوب، بد،جلف که هر دو به پشتوانه آثار قدیمی به این جشنواره راه پیدا کرده اند. خوب، بد جلف را می توان ادامه مجموعه تلویزیونی پرمخاطب پژمان دانست، هرچند این اثر از حد یک فیلم تلویزیونی فراتر نرفته، اما اقبال نسبتا مناسب مخاطب را در گیشه به همراه خواهد داشت. گشت2 نیز از پیش مشخص بود که ادامه ...
سخنان صریح آخوندی درباره ایرباس، استیضاح و ...
ساختمان بلند پایتخت است؛ اصلا چرا باید چنین ساختمانی ساخته می شد؟ اساسا تهران در آن زمان چه نیازی به چنین ساختمانی داشت؟ همان زمان هم غلبه تکنیک را بر اندیشه و سبک زندگی ایران شهری ایرانیان می بینید. مشکل وقتی تشدید می شود که داستان غلبه تکنیک در دهه گذشته با قانون فروشی ترکیب می شود و آثار منفی اش چندین برابر می شود. می دانیم در دنیای مدرن آنچه دامنه قدرت فناوری را کنترل می کند قانون است. با وجود ...
عباس آخوندی مردی که دغدغه هایش کمی با واقعیت فاصله دارد
شعارسال : عباس آخوندی یک ساعت دیرتر از زمان قرار می رسد؛ با رئیس جمهوری رفته است برای بازدید از پلاسکوی سوخته. وقتی می آید دلگیر است. دغدغه هایش کمی با واقعیت روز جامعه ایران فاصله دارد؛ از فهم ایرانی ها از مدرن شدن تا نوع مدیریت شهری در ایران. از تراکم فروشی در تهران می گوید: این نمونه کامل مدیریت سوداگرانه شهری در یک جامعه با حاکمیت ضعیف قانون است . ذهنش، دنبال یک نقطه بازگشت است؛ می گوید: باید به خودمان بیاییم. با او در این گفت وگو از استیضاحش پرسیدیم و از انتقادها به شیوه مدیریتش بر ناوگان های حمل ونقل کشور و موضوع مسکن. در این گفت وگو روشن شد حتی عالی رتبه ترین مقام سیاست گذار حوزه مسکن هم به روند خانه سازی در ...