سایر منابع:
سایر خبرها
نظریه پردازی، معیار و شاخص ارزش و اعتبار اندیشه به شمار می رود
(ره) برگزار شد. این محقق و نویسنده کشورمان در ابتدای سخنانش گفت: فرهنگ و تمدن بشری در گستره زمین و امتداد تاریخ، نشان می دهد که پیشرفت دانش و معرفت انسان ها و جوامع و ملل در ساحت های گوناگون علوم پایه، علوم تجربی، علوم انسانی، فلسفه و عرفان، همه رهین نظریه پردازی های دقیق و روشنی است که نظریه پردازان شهیر تاریخ تنظیم و عرضه کرده اند. وی افزود: نظریه پردازی را باید اساس و بنیان ...
مفهوم و مختصات نظریه در علوم انسانی اسلامی
...، وجود حقیقی و عینی دارند؟ فصل دوم، اهم مختصات هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی و غایت شناختی علوم انسانی اسلامی است که انشاالله در بحث مختصات معرفت شناختی، وارد موضوع روش شناسی هم خواهم شد. فصل سوم، نگاهی گذرا به ارتباط علوم انسانی اسلامی به جهان های چهرگانه است. فصل چهارم، توضیح اجمالی درباره ساخت درونی علوم انسانی اسلامی و فصل پنجم نیز مفهوم نظریه در علوم انسانی اسلامی و توضیح اولیه ...
گزارش نشست هم اندیشی "جایگاه دیپلماسی علمی ودانشگاهی بعد ازتحریم ها "
نتیجه دیپلماسی از ابتدای زندگی بشر وجود داشته و روح آن ثابت بوده که حل و فصل اختلافات، تعامل گرایی، صلح گرایی و ایجاد فضای دوستی را شامل می شود. دیپلماسی در دوران معاصر: دیپلماسی در دوران معاصر شکل و انسجام ویژه ای پیدا کرده است. یکی از ویژگی های مهم دیپلماسی در دوران جدید شکل گیری دیپلماسی چند جانبه است به این معنی که این شکل از دیپلماسی به جای ارتباط دو کشور، چندین کشور با هم ارتباط ...
اسلامیت فلسفه های مضاف به چه معناست؟
فلسفه زبان صحبت می کنیم، مقصود ما هستی شناسی این امور است و هنگامی که از فلسفه علوم صحبت می کنیم، مقصود ما مبادی و مبانی علوم، مثل چیستی علوم، روش شناسی علوم، مبانی مختلف علوم، رابطه علوم با علوم دیگر، قلمرو علوم و مسائلی از این قبیل است. 2) بخشی از فلسفه های امور، جزء فلسفه محض قرار دارد؛ یعنی وقتی به همین فلسفه رایج اسلامی مراجعه می کنیم می بینیم که از فلسفه هستی یا فلسفه نفس یا فلسفه ...
ایده ای برای دست یابی به طبقه بندی جدید علوم سیاسی
فضیلت علوم انسانی را بر سایر علوم نظیر علوم طبیعی، و فضیلت فلسفه و الهیات را بر سایر علوم انسانی نظیر علم اقتصاد یا اجتماع، اثبات کرده اند. البته امروز دیدگاه هایی وجود دارد که به دلیل تفاوت روش در علوم انسانی و سایر علوم، منکر نسبت علوم انسانی با سایر علوم می شود؛ هرچند روشن است که در علوم انسانیِ مدرن، شاهد اشتراک روش ها نیز هستیم؛ امری که به آن ایرادات جدی وارد است. با این حال، می توان ادعا کرد که ...
تحلیل جامعه شناختی نقش انجمن های علمی در فرایند سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی کشور
مدنی در سیاست های آموزشی و پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی پرداخته شده است . با توجه به اینکه مفاهیم اصلی تحقیق عبارت است از: سیاست گذاری علمی و انجمن علمی ،لازم است مفاهیم یاد شده تعریف شوند. سیاست علمی به معنای مجموعه ای از سیاست هاواولویت هادرحوزه های آموزشی،پژوهشی وفناوری برای اداره نظام علمی کشوراست؛به بیان دیگر سیاست علمی : مجموعه ای از خط مشی ها وتصمیمات کلی به منظورافزایش معرفت علمی و ...
علم خنثی نیست/ نیازمند یک ابرنظریه در علوم انسانی اسلامی هستیم
علوم انسانی اسلامی یک اصل است. هر نظریه ای که مقاومت بیشتری در مقابل نقدها نشان دهد به واقعیت نزدیک تر است؛ به ویژه در دوران غیبت معصوم. البته هر نظریه را باید با ابزارها و روش همان نظریه نقد کرد. وی افزود: در علوم انسانی اسلامی، استفاده از روش های ترکیبی قابل ملاحظه است؛ چون می تواند یک منطقه از مناطق علوم انسانی اسلامی را از سایر مناطق متمایز کرده و از آن حمایت کند. روش های ترکیبی در ...
اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حرم حضرت معصومه(س)
با توضیحی در مورد چگونگی برگزاری مراسم های باشکوه سه کنگره ی گذشته افزود: در حال حاضر دبیرخانه ی کنگره با بیش از 2000 پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط مؤثر و جدی دارد و علاوه بر انتشار چندین کتاب در حوزه ی فلسفه ی علوم انسانی اسلامی، در 22 جلد مجموعه مقالات همایش های گذشته خود را منتشر کرده است. وی در پایان صحبت های خود با اشاره به آنکه در جهان تنها شیعه ی اعتقادی و معنوی را می ...
فقه اجتماعی و نقص های روش تفقه/ در تفقه فقه اجتماعی در جایگاه مطلوبی نیستیم
مجموعه جامعیت و تعادل دارد و از اجزای مختلف برخوردار است، این اجزاء هیچکدام مستقل از هم نیستند بلکه در نسبت با هم معنا پیدا می کنند و همین نسبت است که اجزا را تعادل می بخشد و به عبارت دیگر اجزای مجموعه با یکدیگر یک ارتباط شبکه وار دارند، اگر شما یک جزء از این مجموعه را خارج کردید یا از جایگاه خودش تغییر دادید و آن را در یک جایگاه دیگری قرار دادید به تعبیر قرآن کریم، مبتلا به زیغ شده اید و تعادل این ...
پیشینه روش مقارن، به امام صادق(ع) بازمی گردد
شیخ طوسی عمده آرای مذاهب فقهی اهل سنت را در کنار مباحث فقهی شیعه مطرح نمود. در این میان اهل سنت نیز در اواسط نیمه دوم سده سوم هجری از کارکردهای مقارنه ای بهره جستند که اوج روش شناسی مقارنه ای در آن برهه از زمان را می توان در آثاری هم چون التعلیقه فی مسائل الخلاف بین الائمه ، خلافیات، اختلاف الفقهاء، اختصار اختلاف الفقهاء مشاهده کرد؛ که نشان می دهد گروهی از بزرگان جامعه اهل سنت نیز به فقه تطبیقی ...
علوم انسانی؛ چیستی، ساحت ها و فرایندهای تحول در آن
روانکاوی فروید دورتر است؛ حال ما در دانشگاه ها می توانیم با طرح گرایش های متعارض و توسعه گرایش های نزدیک به اسلام تا حدودی از آسیب علوم انسانی معاصر دوری گزینیم. پیشنهاد کوتاه مدت، تقویت و برگزاری جلسات نقد نظریه های علوم انسانی معاصر در دانشگاه ها برای پایین آوردن ابهت آن هاست. مقصود نگارنده از علوم بشری، مجموعه گزاره های نظام مند و روش مند درباره خدا یا انسان یا طبیعت (موجودات ...
عقلانیت، پیشرفت و انحطاط علمی
اعرابیان صد پاره کرد تا عرب در حلقۀ دامش فتاد آسمان یکدم امان او را نداد اقبال، بر خلاف پاره ای از روشنفکران مسلمان، برای حل مشکلات مسلمانان و مسئله انحطاط جامعه اسلامی، تئوری پروتستانتیسم و لوتریسم اسلامی را مطرح نمی کرد و بر این باور بود که بت کلیسایی در اسلام وجود ندارد تا برای شکستن آن حاجتی به لوتر باشد ولی بر احیای علوم اسلامی و پیشرفت در عرصه علوم و تکنولوژی تشویق و تأکید ...
علم کلام، مبانی تولید علوم انسانی اسلامی است
جهت وارد حوزه علوم دیگر شده است؛ در صورتی که وظیفه اش این نیست و توان این کار را هم ندارد. این به ضرر هر دو علم است. وقتی فلسفه در همه جا دخالت می کند، بدون اینکه ابزارش را داشته باشد خود فلسفه ضرر می کند. وقتی کارکرد کلام را به فلسفه می دهیم، کلام هم نابود می شود. مورد دیگر، بحث تأثیر گناه در معرفت است که غربی ها از ما جلوتر افتادند. ما باید ساحت های انسان و ارتباط آنها را بشناسیم و آن ...
قرآن شناسی کاربردی
البته همچنان نیز برقرار است- به شدت وابسته به گزاره های متنی نشان می دهد و اصلاً با ایستاانگاری قرآنی مشخص می شود. در این مرحله مفسران می کوشند تا قرآن را با علوم گوناگون آشتی دهند و لذا جاودانگی متن قدسی را ثابت کنند. آنچه مفسران در این تاریخ دراز انجام داده اند خود گواه همین ادعای مجمل است و هکذا نیاز به پرچانگی های بیشتر نیز ندارد. اینک به برجسته ترین این تفسیرها دقت کنید: ...
مدعیان فلسفه برای کودک در ایران قواعد بازی را نمی شناسند
سه فراتر رفته است و فراتر از این سه بنیاد معرفتی دستگاهی عقلانی ارائه کرده است که همه اجزا و بخش های سازنده آن در یک کل هماهنگ کنار یکدیگر سازوار شده اند. در یک مقایسه گذار، برنامه فلسفه برای کودکان در غرب و چنانکه در ایران تبلیغ می شود تنها بر پایه میراث فلسفی غرب استوار است و به دیگر روش ها و منابع معرفت بی اعتناست. فلسفه ملاصدرا ضمن اینکه جنبه مشخصه فلسفه ورزی را که همان سازواری و سازگاری ...
عقل معدل آکادمی ایرانی
اکنون در سن 81 سالگی به سر می برد، تربیت کنندۀ جامعه شناسان مطرح دیگری در سپهر جامعه شناسی ایران بوده است که هر یک در کارهای خود وام گیرنده وی به شمار می روند. اینها تنها بخشی از تعابیری است که جامعه شناسان و اصحاب علوم اجتماعی در بزرگداشت مقام علمی غلامعباس توسلی در وصف او گفتند، جامعه شناس 81 ساله ایرانی که با وجود مصایب جسمانی به سختی و با گام های آرام در این مراسم حضور یافت تا شاهد ...
امر اجتماعی به جای امر سیاسی - درآمدی بر جامعه شناسی طبقه مرفه جدید
شناخت در روش تفسیری علوم اجتماعی است. ایده آل در این جا به معنای آرمانی، مطلوب یا هدف نیست بلکه مراد ایده و ساختی عقلانی از واقعیت است که با حذف تداخل ها و محدودیت های واقعی موضوعات مورد بررسی، در ذهن دانشمند علوم اجتماعی نقش می بندد. [3] . بیانات در دومین نشست اندیشه ی راهبردی27/2/1390. [4] . بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی 1376/04/25. [5] . بیانات در 25/ 04/ 1376. [6] . بعدها ایشان ادبیات مقابله با اشرافیت، فقر، فساد و تبعیض را برای شکل دهی این جریان می پرورانند. ...