سایر منابع:
سایر خبرها
26 اسفند ایرانیان نوروز را چگونه جشن می گیرند
را با غذایی که در بشقاب هر یک از افراد خانواده باقی مانده مخلوط می کند و در جایی که مواد غذایی را نگه می دارند، می گذارد تا وقتی نوروز می آید به انبار، سفره و همه آنچه در خانه هست، برکت دهد . خراسان در بعضی مناطق خراسان هم سفره سفیدی پهن کرده و دور آن می نشینند. روی سفره آینه و روی آن تخم مرغ می گذارند و اعتقاد دارند هنگام تحویل سال تخم مرغ روی آینه می چرخد . یک ظرف عسل ...
اهل قلمی که از دنیا رفتند +تصاویر
رابعه تا فروغ ، زن شبانه موعود (نشان زن در آثار سهراب سپهری)، کسی که مثل هیچ کس نیست درباره فروغ فرخزاد، مجموعه شعر خوشبختی در خوردن سیب های سرخ ، مجموعه داستان دیداری در پاییز ، مجموعه رباعی جنگ مشوش ، داستان های بلند در پس آینه و آتش و باد ، رمان در انتهای آتش و آیینه و فرهنگ کارنمای زنان کارای ایران از دیروز تا امروز می توان اشاره کرد. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی چهره مطرح سیاست و ...
از ملاصدرای شیرازی تا بانو همایونی اصفهانی
الهاشمیه استاد معظم بانوی ایرانی نوّرالله مرقدها الشریف توفیق یافته بودم در این راه بی تجربه نبودم چون در تالیف اربعین مذکور از عبارات ملاصدرا و فیض کاشانی و مجلسی رحمه الله علهیم اجمعین و سایر عرفا و دانشمندان بسیار استفاده شده بود. لذا به حول و قوه الهی مشغول شدم و چون از این رزق کریم روحا استفاده نمودم از فیّاض عالم درخواست ترجمه بحث توحیدش را نمودم و تا آخر طَرفِ اول که به نام بخش ترجمه ...
دست روزگار، گیوه را به اندرونی تاریخ سپرد/ احیا گیوه بافی به حمایت همه جانبه نیاز دارد
دو نفر در کل شهر چند هزار نفری محمد آباد به گیوه بافی مشغول هستند. حاج حبیب الله از میزان درآمدش این چنین گفت: سه روز زمان لازم است تا یک گیوه کامل شود و گیوه قیمت های مختلفی در بازار از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان بسته به نوع جنس کفی و نخ دارد ولی به دلیل عدم فروش آن، درآمد ماهانه من از ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان بیشتر نشده است ولی خوشحالم که لقمه نان حلال در زندگیم جاری و ...
زندگینامۀ سیاسی میرزا حبیب الله خان خوانساری و سهم وی در نهضت مشروطه
مشروطه خواهان، پایمال و تمام زحمات، آرمان های ملی و اهداف والای آنان نادیده گرفته شد. بنابراین مبارزات و مجاهدت های مرحوم میرزا حبیب الله خان خوانساری جهت مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و حفظ استقلال و تمامیّت ارضی کشور، تنها به عصر مشروطیّت محدود نبوده است، بلکه این روند سال ها بعد از انقلاب مشروطه و انقراض حکومت قاجار نیز تداوم داشت و این مبارزات او شامل مخالفت با حکومت پهلوی ...
روستائیان ساوه جوراب و تخم مرغ عیدی می دهند
ماهی نیز از دیگر رسوم ساوجی ها در شب تحویل سال است که با حضور اعضای خانواده در منزل بزرگ فامیل همراه است . زیارت امامزادگان جمع کثیری از مردم ساوه رسم بران دارند که در زمان تحویل سال نو، نخست به زیارت امامزادگان مشهور این شهر یعنی امامزاده اسحاق و امامزاده سید علی اصغر می روند و بعد از نیایش و راز و نیاز و پخش نذورات، مشغول دیدوبازدیدهای ایام نوروز می شوند . ...
اسطوره سازی برای کودکان؛ باب جدیدی که در تبلیغ دینی و فرهنگی باز شده است
بسیار جای کار دارد؛ البته آقا نورالله تا حدودی بین مردم اصفهان به خاطر فعالیت های خانه مشروطه در چند سال اخیر شناخته شده است، اما الگوسازی جامع چنین شخصیت های علمی و دینی که در تاریخ معاصر هم در زمینه های مختلف اجتماعی فرهنگی و مذهبی تاثیرگذاری بالایی داشتند از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به آن ورود جدی داشت. خارج از بحث ادبی، آیت الله آقانور الله روابطشان با کودکان چطور بوده و چه ...
کرامات حضرت عباس (علیه السلام) در بیان علما
نامه ای سه کرامت زیر را مرقوم داشته اند: 1. خانواده این حقیر مسمی به معصوم برهانی در سال 1345 شمسی مدت هفت ما ه تمام به مرض یرقان مزمن مبتلا شده بودند ، به طوری که بارها به اطبای قدیم و جدید مراجعه کردیم اما هر چقدر معالجه و مداوا نمودیم ، بهبودی حاصل نشد و کسالت و مریضی او به شدت بیشتر گشت. تا اینکه شبی خود این حقیر بدون اطلاع همسر مریضم عریضه ای به حضرت ابوالفضل(ع) نوشتم و آن را در چشمه آب ...
درباره علامه حاج ملا اسماعیل فدایی کزازی، از علمای قرن سیزدهم هجری علامه ای اهل شعر و عمل در قرن سیزدهم ...
سال ها به خدمتگزاری در دربار علوی مشغول بوده است در سال های قحطی و عسرت با کِبَر سن ناگزیر می شود که برای تأمین معاش از نجف دور شود. او که آزرده خاطر است در خواب می بیند که امام به او می گوید که چرا ما را ترک کردی و به او دستور برگشت می دهد. او پس از مراجعت با فرد ثروتمندی مواجه می شود که هرچه داشته به او می دهد. او خوشحال و شادمان می پرسد چرا چنین حاتم بخشی می کنی در جواب می گوید من از جانب صاحب ...
کار، کار فرانسوی هاست
آنچه به ذهن مردم می رسید و جنبه تقدس داشت، به این شب اسطوره ای نسبت می دادند. در کل با جمع این وقایع، شب چهارشنبه آخر سال برای ایرانیان، شب شادی شناخته شده و سنن، عقاید و خرافاتی در نظر گرفته شده بود که به تدریج کمرنگ و کمرنگ تر شد، تا اینکه امروزه هیچ اثری از آنها باقی نمانده است. عدد چهار: حسام الدین مهدوی در کتاب جشن ها و آیین های ایرانی درمورد چهارشنبه سوری می نویسد: بر روی چهار و ...