سایر منابع:
سایر خبرها
هند و بنگلادش و نپال تا سودان و زنگبار، گروه های انسانی مختلف با فرهنگ های گوناگون از دیرباز این جشن را برپا می کنند. ایرانیان پیدایش نوروز را به جمشید ( ییما ی اوستا و یاما ی وداها) نسبت می دهند. اما در خود اوستا یا کتاب های کهن پهلوی اشاره ای به آن نیست. تنها در متن های پهلوی دوران میانه به این جشن و آیین های آن اشاره شده است. روایت ایرانی نوروز به گونه ای که امروز درمیان ایرانیان رواج ...
های تهران شد و قصد ماندن کرد. همان وقت او به عدد سوره های قرآن 225 برج و چهار دروازه رو به چهارسوی جهان اطراف بنا کرد تا این که چرخ روزگار چرخید و آقا محمدخان قاجار در 33 اسفند یک هزارو275 خورشیدی، پایه های تخت سلطنت را دراین شهر کوبید و تهران را پایتخت خواند و در سال 2396 خورشیدی همزمان با دوران مشروطه این تصمیم، قانون شد. از آن دروازه های تاریخی حالا فقط نام ها مانده؛ دولاب، شمیران، قزوین و شاه ...
...، ابوریحان بیرونی، ترجمه اکبر دانا سرشت، انتشارات ابن سینا، سال 1321، ص29) فردوسی حتی در این حد هم از کوروش سخن نگفته، در حالی که در شاهنامه از اسکندر با صفاتی همچون خردمند ، بیداردل ، دورکننده بدی ها ، سازنده ، آرام کننده کشور ، شاهوار ، با فر و فرهنگ ، خوب چهر ، خوب گفتار ، دادگر ، پیروزبخت ، بخشنده و آشتی جو یاد شده است. (شاهنامه فردوسی، به کوشش جلال خالقی مطلق، دفترپنجم، تهران ...
ایران را به سال 538 ( قبل از میلاد) یعنی زمان حمله کوروش بزرگ به بابل نسبت می دهند و در برخی از روایت های دیگر از زرتشت به عنوان بنیان گذار نوروز نام برده شده است. کوروش بزرگ در این روز برنامه هایی برای ترفیع سربازان، پاک سازی مکان های همگانی و خانه های شخصی و بخشش محکومان اجرا می کرد. در برخی از متون کهن مانند شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متن ها ...
... ما وارثان روزگاری هستیم که اسلام و تمدن اسلامی زوایای گوناگون افکار انسان ها را در جای جای دنیا در نوردیده و علم و دانش از آبشخور کتابهای ارزشمند مسلمانان در گوشه جهان پراکنده می شد؛ اسلام در آن روزگار، نه با سرنیزه و شمشیر، بلکه با حربه تفکر و دانش به جنگ تاریکی ها و تعصب ها برخاسته و خود به عنوان مکتبی انسان پرور قد علم کرده بود. اما چه شده است که امروزه غربی ها به ...
روشنفکران کمونیست، فاشیست، و نئولیبرال قرن بیستم است. این اثر، نمونه ای است جذاب و دستیاب از تاریخ اندیشه ها، اندیشه هایی که در هر گوشه کنار زندگی روزمره مان طنین انداز هستند. گفتارهایی درباره رسالت دانشمند یوهان گوتلیب فیشته مترجم: اسماعیل سعادت ناشر: فرهنگ جاوید هدف نهایی هر فرد انسانی و همچنین تمامی جامعه، و در نتیجه هدف نهایی همۀ کارهایی که ...
اردشیر خورشیدیان گفتگو کنیم و اصل ماجرا را از زبان وی جویا شویم. کشف آتش در باور ما زرتشتیان خداوند (نام خداوند در میان ما اهورامزداه است به معنی ابردانای هستی بخش) همانند نور است. ما خدا را شیدان شید یا نورالانوار می دانیم و می گوییم همان طور که نور همه جا هست، خداوند هم در همه هستی در جریان است. در قرآن کریم هم آمده است: الله نورالسماوات والارض . به بیان دیگر خداوند ...
جای گرفته اند. این سرزمین پس از اسلام تا سده های پیاپی در اداره دیوان سالاری به زبان فارسی بوده است؛ حتی تا امروز باورهای دینی مشترک با ایرانیان، وجود واژگان فارسی و نام های ایرانی در ترکیه، آیین های مشترک و شباهت در چهره، از پیوستگی ژرف و گسترده تاریخی میان این دو ملت نشان داشته است. نوروز به روزگار ما هرچند در ترکیه مانند ایران تعطیل رسمی نیست، از آن رو که تقویم میلادی در ترکیه به عنوان تقویم ...
حتی ترکان غزنوی، زودگذر و مستعجل بود و تنها سلجوقیان بودند که با گسترش متصرفات خود، وحدت ملی ایران را ممکن ساختند. طغرل بیک ری را پایتخت خود قرار داد و در میانه سده پنجم با تصرف بغداد سلطه خود را کانون قدرت معنوی امپراتوری گسترش داد و دست آل بویه را از خلافت در بغداد کوتاه نمود. سلجوقیان برای اداره متصرفات وسیع خود از دانش و تجربه، بهره ای نداشتند و مجبور شدند فرهیختگان و کارگزاران با تجربه ایرانی ...
شعار سال: آرامگاه دکتر محمود حسابی که از نوابغ ایران زمین و نابغه بزرگ جهان علم و اندیشه ایران و جهان است، پس از 90 سال زندگی پربار علمی در 12 شهریور 1371 درشهر تفرش به خاک سپرده شد که امروز آرامگاه وی در تفرش محل تجمع مراسم مذهبی و رسمی می باشد. پرفسور دکتر سید محمود حسابی سید محمود حسابی در سال 1281 ( ه. ش) از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شدند. چهار سال از دوران کودکی ...