سایر منابع:
سایر خبرها
سخن عشق اثر جدید شاعر توانمند افغانستانی در بازار
واژه های مدرن و نو نسبت به واژه های کهنه و کلیشه ای بیشتر استفاده کرده است. این شاعر شهیر بلخ خلاف اکثر دفاتر شعری خود که در آن مکان و زمان سرایش اشعار خود را ذکر می کرد، در این مجموعه این کار را نکرده است. یکی از نقاط قوت این مجموعه شعری خلیق این است که به زبان روسی نیز ترجمه شده که بدون شک مخاطبان و حامیان زیادی روسی زبان را به خود جلب می کند که به این ترتیب مخاطبان این ...
آموزگار دستور زبان عشق
، سنت ها و مدرنیسمِ شعری برخی بر این باورند که فرم های هنری جدید بسختی در میان کارشناسان، مردم و جامعه جای باز می کند اما شاید بتوان قیصر امین پور را که از همان ابتدای وقوع انقلاب اسلامی، توأمان دل در گروی آرمان های انقلاب اسلامی و شعر نیمایی داشت، نقیضه ای بر این باور تلقی کرد. حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی درباره نسبت نوگرایی قیصر امین پور به نقل قولی از زنده یاد ...
زیر سایه محافظه کاری
سامان آسمانی: من از درام نویسی به وجد می آیم ، این احساس شاعرانه ای است که فقط یک نویسنده می تواند آن را تجربه کند؛ نویسنده ای که البته دستی هم بر آتش اجرای همان درامی که نوشته می شود، داشته باشد. باید موی سپید کرده باشی بر این صحنه تا بدانی طعم وجد حاصل از درام نویسی چیست. تئاتر، هنر صحنه است و صحنه گردانی. هنر زندگی است که در وجود ما جای دارد و هرکدام از ما گویی از همان زمان که بر این کره خاکی ...
گونتر گراس؛ راوی خشمگین افسانه و تاریخ مردمی بی صدا
روزنامه شهروند - امین فرج پور: 2 سال پیش در چنین روزهایی بود که گونتر ویلهلم گراس یا به قول خودمانی اش گونتر گراس در 88سالگی درگذشت. نویسنده پرآوازه ای که درباره اش گفته شده که بازتاب صدای نسلی از آلمان ها بود که در زمان سلطه نازیسم بزرگ شده بودند. او خود را روایتگر تاریخ از نگاه پایین دستی ها می دانست و با رویکردی معترضانه و هشداردهنده همواره در تمام رویدادهای مهم سیاسی و ادبی آلمان حضور موثر ...
مواظب باشیم دشمن کمین کرده
،آیااندیشه نکرده اید؟ آیا نمی بینید چه بد بختی هایی شیطان بر سر پیروان خود آورده؟آیا تاریخ پیشینیان را مطالعه نکردید تا ببینید بندگان او به چه سرنوشت شوم ودردناکی گرفتار شدند؟ ویرانه های شهرها ودیار آنها در برابر چشم شماست وعاقبت غم انگیز آن ها برای هرکس که کمترین تعقل واندیشه ای داشته باشد روشن است. پس چرا دشمنی را که امتحان عداوت خودرا بارها وبارها داده است جدی نمی گیرید؟باز با او طرح ...
مهیار علیزاده: من و مهران مدیری در حال ساخت کاراکتر موسیقایی جدیدی از او هستیم
مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان است. این آلبوم از سال 92 قرار است منتشر شود. فکر نمی کنید انتشار آن با تأخیر زیادی همراه شده؟ البته ما تولید را از سال 92 شروع کردیم و طبیعی است که انتشار در همان سال ناممکن باشد. این قدر از من در مورد این آلبوم سوال می شود که واقعاً دیگر توضیح برایم سخت شده. این آلبوم را چند وقت پیش مَستر کردیم و تا آن جایی که من می دانم، مجوز شعر و موسیقی آن صادر شده است. حتی ...
حدیث یا شکر است آن که در دهان داری
و با استادی در هر دو حوزه نثر و نظم، به حق استاد سخن لقب گیرد. به گزارش بولتن نیوز به نقل از موسسه فرهنگی هنری خراسان، لقبی که در میان بزرگان سخن فارسی فقط شایسته اوست زیرا شاعران کمتر به نثر می پرداختند و نثرنویسان نیز گاهی به تکلف شعری می سرودند و یا اگر بودند کسانی همچون خاقانی و عطار و قائم مقام که قدم در دو عرصه نظم و نثر می نهادند، شعر و نثرشان در یک پایه قرار نداشت یا مانند ...
سعدی، پیام آور تربیت و تعالی
در ادامه این گفت وگو آمده است: جایگاه شعر استاد سخن، سعدی شیرازی در دوران مدرن کجاست، ویژگی های شعری او چیست و شعر سعدی(این شاعر سده 7 هجریرقمری) در کنار دیگر شاعران در چه سکویی ایستاده است؟ ** سعدی در حافظه نسل نو دکتر یوسف شمسی مدرس ارتباطات باور دارد که باید بیش از گذشته سعدی را به زبان ساده به نوجوانان شناساند. از او می پرسم که به راستی در ادبیات ایران زمین، سروده ...
سعدی، پیام آور تربیت و تعالی
در ادامه این گفت وگو آمده است: جایگاه شعر استاد سخن، سعدی شیرازی در دوران مدرن کجاست، ویژگی های شعری او چیست و شعر سعدی(این شاعر سده 7 هجریرقمری) در کنار دیگر شاعران در چه سکویی ایستاده است؟ ** سعدی در حافظه نسل نو دکتر یوسف شمسی مدرس ارتباطات باور دارد که باید بیش از گذشته سعدی را به زبان ساده به نوجوانان شناساند. از او می پرسم که به راستی در ادبیات ایران زمین، سروده ...
هوگو، سعدی فرانسه
نابخردانه ی او شکی نیست) در مقایسه ی سعدی و ویکتور هوگو می نویسد: سعدی اندیشه های پست و بی خردانه ی زمان خود را به رویه ی پند یا حکمت انداخته و به قالب سخن ریخته است ؛ او در مقابل درباره ی ویکتور هوگو می گوید: هوس سخن بازی گریبانگیر او نبوده که بنشیند و شعر بگوید تنها برای این که می خواهد شعر بگوید... و یاوه گو نبوده است... در حالی که همه ی شاعران ایران بافنده و یاوه سرا بوده اند ؛ کسروی می افزاید: اگر ...
تاثیر زبان فارسی بر زبان قرقیزی/ بررسی تطبیقی 500 وام واژه
... 4. میان زبان های فارسی و ترکی در زمینه های عروض، بدیع و قافیه در صنعت شعر قرابت فراوانی وجود دارد. همین امر، نشانگر میزان تاثیر زبان فارسی در ادبیات کشورهای ترک زبان است. اشکال شعری رباعی، مثنوی، غزل، قصیده و... در ادبیات زبان های مذکور نیز وجود دارد. 5. میان زبان های فارسی و ترکی در فنون موسیقی، ترانه، خوش نویسی، هنر و معماری نیز مشابهت های فراوانی وجود دارد. کمتر کسی است که با ...
ما نگفتیم، تو تصویرش کن !
قصه و صحنه و بازی گرفتن از بازیگران است. اینجا هم هر شات و دیالوگ و صحنه فیلم اش به دقت و آگاهانه طراحی و چیده شده اند تا آنچه را نمی گوید بگوید. شیوه خوانش، بر این مبنا، بیشتر دیداریست تا شنیداری. نگاه باید دنبال نگاه خوانی از فیلم باشد تا لب خوانی. دید نگاه های بازیگران چه می گویند وقتی لب هاشان از سخن باز می ایستد و چشم ها چشم در چشم دیالوگ می کنند. فیلمی ست که چون فیلم های صامت در مکث و سکوت ...
گزارش ایران از آیین زادروز استاد محمدعلی بهمنی
او و صمیمیتش در شعر و شاعری بیشتر شده است اغراق نیست. بهمنی با زبان خودش به مردم نزدیک است؛بی تکلف و خیلی روان به همین خاطر عموم مردم با آثار او ارتباط خوبی برقرار می کنند.رضوی افزود: بهمنی شاعر زمان ها و دوران های دور و درازی خواهد بود و این را آینده هم نشان خواهد داد که چه تأثیرات و اثراتی از خود برجای گذاشته است. اگر بگوییم بهمنی نان صمیمیت خود را می خورد دروغ نگفته ایم البته اگر بتوان گفت ...