سایر منابع:
سایر خبرها
معنای معرفت و راه های کسب معرفت امام علیه السلام
مؤمنان است. امامت، اساس رشد یابنده اسلام و شاخه بلند آن است. تمامیت نماز و روزه و حج و جهاد و گردآوری مالیات و صدقات و اجرای حدود و احکام و حراست از مرزهای اسلام، همه به دست امام است. حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می کند و حدود خدا را برپا می دارد و از دین خدا دفاع می کند. او با حکمت و اندرز و حجّت رسا [مردم] را به راه پروردگارش فرا می خواند .(20) با توجه به روایت به خوبی روشن می شود که ...
هشدار درباره توافقنامه پاریس/نباید چشم بسته توافقی را که هیچ سودی به حال کشور ندارد امضا کنیم
گلخانه ای انسان ساخت است مورد اجماع دانشمندان و متخصصان تغییر اقلیم است و مبنای متقنی از نظر علمی برای آن وجود دارد؟ قویدل: اساساً در حال حاضر بحث اصلی گرمایش جهانی است که در صورت تداوم و تشدید شاید منجر به تغییر اقلیم از نوع تغییر در طبقه بندی اقلیمی شود. بر این اساس بله می توان گفت که حجم وسیع گازهای گلخانه ای تولیدی از صنایع بشر در کل زمین می تواند و این پتانسیل را دارد که اقلیم را ...
رایانش ابری و مدل تازه ای برای محیط کار
، انتقال یا بازنشستگی شرکت را ترک می کنند، بخش اعظمی از این دانش را نیز با خود می برند و به این ترتیب، شرکت ها دانش خود را از دست می دهند. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث از دست رفتن دانش سازمانی می شوند اما مهم ترین آنها از دست دادن نیروی کار با استعداد است . نیروی کار سختکوش و متعهد بر سودآوری سازمان تاثیرات مثبتی دارد، از کاهش نرخ گردش نیروی کار و عدم رضایت شغلی کارکنان گرفته تا کاهش هزینه ...
جایگاه ولایت فقیه در اندیشه ملاصدرا و نقش فلسفه اسلامی در تحول علوم انسانی
حیات بخش فلسفه اسلامی قلمداد می نمایند. اول خرداد ماه در تقویم فرهنگی ایران اسلامی، به نام "روز بزرگداشت ملاصدرا" نامگذاری شده است، به همین بهانه خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با حجت الاسلام سیدعطاءالله ارکیان مدرس حوزه و استاد دانشگاه، پیرامون دیدگاه صدرالمتألهین در مورد حکومت اسلامی، جایگاه ولایت فقیه در اندیشه ملاصدرا، نقش فلسفه اسلامی در تحول علوم انسانی، و ... به گفتگو نشسته است ...
مسیرهای مختلف شناخت ریشه های علوم انسانی/ 3 مرحله در تفکر مدرن
در ابتدای این نشست بیان داشت: بحث ما در باب اهمیت علوم انسانی در دوره ما است. ما یک تلقی عام از علوم انسانی به معنای علومی داریم که مانند علم النفس به انسان می پردازند. اما آنچه در دوره مدرن به عنوان علوم انسانی شناخته می شود، معنای خاصی را دربرمی گیرد که ترجمه ای از humanities است و ترجمه بهتر آن نفسانیات است. حال سؤال اینجاست که از چه زمانی نفسانیات به علوم انسانی تبدیل شد؟ به عبارت دیگر از چه ...
نابغه ایرانی،صدرنشین نوابغ جهان
در زمان حیات ملاصدرا ، یعنی در اواخر قرن دهم و شروع قرن یازدهم هجری ، کلام و فلسفه از علوم رایج و محبوب آن زمان به شمار می رفت. دلیل عمده ی گسترش این علم نسبت به سایر علوم آن زمان مانند فقه، ادبیات عرب، ریاضی، نجوم ، طب و ...، همچنین هنرهای رایج آن زمان مانند خط ، معماری و کتیبه را می توان در شرایط اجتماعی آن دوران که خود زاییده ی شرایط سیاسی حاکم بر کشور بود جستجو نمود. عدم وابستگی و ...
سرنوشت فلسفه سرنوشت ما است/ گزارش نشستی با حضور رضا داوری، محمدرضا بهشتی، حمید طالب زاده و حسین غفاری
علوم انسانی یعنی تاریخ و زبان شناسی و... منظورم این است که اگر علوم انسانی بخواهد زادگاه و خاستگاه خود را پیدا کند، باید تعامل ذاتی با فلسفه داشته باشد. در این دانشکده از ابتدا رشته فلسفه بوده است. بنده 40 سال است که به عنوان دانشجو و استاد در این دانشکده حضور دارم و تاکنون ندیده ام یکی از رشته های دیگر این دانشکده یک گردهمایی یا نشست یا همایش در تعامل با فلسفه برگزار کنند. در حالی که این رشته ها ...
هگل به روایت لوکاچ
شلینگ و گسست او از شلینگ می پردازد و در پایان کتاب پدیدارشناسی روح را بررسی می کند. در نشست هگل به روایت لوکاچ که دوشنبه هفته گذشته توسط انجمن علمی فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد محسن حکیمی، مترجم این کتاب، ابتدا چکیده ای از فلسفه کانت، هگل و مارکس ارائه داد و سپس با نگاهی انتقادی به بررسی رویکرد فلسفی و سیاسی لوکاچ پرداخت و در انتها نیز به سئوالات دانشجویان پاسخ داد ...
دنیای عجیب دانش آموزان عشایری
وجود خستگی راه و سختی هایی که وجود داشت، وقتی چهره بچه ها را می دیدم همه چیز را فراموش می کردم. اینکه می دیدم در دل دشت کسی نیست که به استعدادها و توانایی های این بچه ها توجه کند، از طرفی بچه های عشایر خیلی مودب و خوب اند. ضمن اینکه معلم های عشایر هم دلسوزند. در مدارس شهری بازرسی و سرکشی زیاد است، اما در مدارس عشایر سرکشی کمتر است. با این حال معلم ها واقعا با اخلاص و وجدان کار می کنند و استعداد و ...
نقش فلسفه در تمدن سازی/ موثرترین راه مقابله با دسیسه های غرب
واقع و تحولات آن ندارد. ممکن است قوم و قبیله ای در عرصه های مختلف زندگی مدنی و به کارگیری تجربی فنون عمران و آبادانی جامعه خود بسیار پیشرفته باشد، ولی در فلسفه علم و دسته بندی علوم، دیدگاه نظری مستقلی نداشته باشد. از این رو هیچ گاه از صرف دسته بندی کردن و طبقه بندی کردن و تقسیم بندی کردن علوم و فنون و دانشها، تمدنی زائیده نمی شود و مدنیتی شکل نمی گیرد. بلی! با این کار توسعه علمی و ارتقاء علمی ...
تبارشناسی حقوق بشر در نظریه حقوق اسلامی
انسان ها نیز دلیلی جز این نداشتند (مطهری،1370: 17) به عبارت دیگر، قوانین علمی کلی حاکم بر طبیعت، واقعیت عینی دارند اما واقعیت عینی آن ها ورای این واقعیت عینی است که دو اتم ئیدوژون و یک اتم اکسیژن می دهد آب (حسینی بهشتی، 1390: 75)؛ بنابراین، حقوق طبیعی و فطری از آنجا پیدا شده که دستگاه خلقت با روشن بینی و توجه به هدف، موجودات را به سوی کمالاتی که استعداد آن ها را در وجود آن ها نهفته است، سوق می دهد ...
اعتیاد به خریدنِ کتاب؛ جنون یا فرهیختگی؟
...> با وجود تحسین حفاظت مورها از فرهنگ غربی طی دوره ای که تلویحاً دوران تاریک نامیده می شود، تعداد کمی از آن آثار، برای محققان مدرن دارای ارزش است. گردآورندگان کتاب ها در جهان اسلام با زبانی کاملاً مستشرقانه [اما] با همان عبارت هایی تحقیر می شوند که برای نقد گردآورندگان بریتانیایی به کار می رفت: ما نمی توانیم با تخیلات نشئه وار آن ها دربارۀ عشق همدردی کنیم، یا استعداد چندانی را در تصویرها و توصیفات ...
بولتن سینما و تلویزیون: نا امیدی از دومین نهنگ/ وودی آلن؛ نابغه ی طناز ولی دیوانه! / مایکل مور سراغ ...
(مهناز افشار) برای ازدواج با ارژنگ (رضا عطاران) آن هم پس از چند ازدواج در آمریکا و خون دل خوردن ارژنگ. در مسیر رفتن به محل برپایی عروسی در یکی از شهر های شمالی، خاطرات مرور می شود. طبعاً در این خاطره گویی، داستان مربوط به گذشته، سیر روایی منسجمی ندارد و هر بار گوشه ای از یک اتفاق روایت می شود. ضربه اصلی را نهنگ عنبر 2 از همین نقطه می خورد چرا که در بازنمایی دهه شصت حرف تازه ای نسبت به قسمت یک ندارد ...
جایگاه اومانیسم در توسعه کوثری
.... به این دلیل، اومانیسم در مقابل خداگرایی است. تضاد ماهوی غرب مدرن با اسلام نیز در همین جوهر اومانیستی مدرنیته نهفته است، چراکه غرب مدرن در همه شئون و جنبه های خود اومانیستی و بشرانگار و از این رو، غیردینی و بلکه ضددینی است. اومانیسم، اصلی ترین شاخص تفکر و تمدن مدرن است که حقیقت آن، سیطره ساحت نفسانی وجود آدمی بر ساحت روحانی وجود وی و اسارت در چنگال نفس اماره است و با انکار بندگی خداوند به اثبات بردگی نفس اماره می پردازد. دموکراسی نیز صورت سیاسی اجتماعی تفکر اومانیستی است. امام(ره) با توجه به نظریه فطرت بر اصل خدامحوری تأکید می ورزد و آن را مبنای توسعه کوثری قرار می دهد. ...
50 سالگی پیکان؛ ماشین نوستالژیک ایرانیان
حدود 98 هزار دستگاه پیکان تولید گردید. هرچند که اقتصاد ایران در زمان تولد پیکان در قله رشد خود قرار داشت، اما نمای کلی جامعه نوین نبود؛ مردم بیشتر به دو دسته متمکن و فقیر تقسیم می شدند و طبقه متوسط به معنای امروزه وجود نداشت؛ بنابراین تا پیش از ورود پیکان به زندگی مردم ایران تنها طبقات مرفه خودروی سواری داشتند که از نمایندگی های شرکت های مختلف خارجی در ایران چون بیوک، کرایسلر، کادیلاک ...
بحثی در اصالت
لذت حاصل از مشاهدۀ اصل و نه بدل یا دست کم تصور اینکه مشاهدۀ اصل در مقایسه با بدل، منشأ لذت بیشتر است، ناشی از آن است که تجارب بی واسطه و اصطلاحاً دست اول بیشتر رضایت خاطر را فراهم می سازند. ما به نسخه بردار، بدل ساز یا جاعل به مثابۀ حائلی میان خود و تجربۀ زیباشناختی می نگریم؛ حائلی که ما را از لذت تجربۀ مستقیم و سهیم شدن در نگاه هنرمند دور می کند. توضیح سلبی این فرایند روان شناختی این است که تجارب بی واسطۀ هنری به ما امکان سهیم شدن در عظمت آن آثار را می بخشد و علاوه بر آن، ما با اطمینان از اصالت و اعتبار اثر، فضای امن تری برای اظهار فضل می یابیم. ...