سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه جایگاه خود را در بهشت پیش از مرگ ببینیم؟/ خواص بی شمار خواندن آیة الکرسی
و خطری حفظ می کند. آیت الکرسی برای سفر در روزهای هفته در کتاب الامان من اخطا الأسفار ص 38 آمده: از امام صادق (ع) پرسیدند: آیا در ایامی که سفر ناخوشایند است مثل روز چهارشنبه و دوشنبه و...اگر بخواهیم سفر کنیم اما دچار نحوست آن نگردیم چه کاری باید انجام دهیم! حضرت فرمود: برای از بین بردن ناخوشایندی و نحوست آن روزها سفرت را با صدقه و تلاوت آیة الکرسی شروع کن که به مقصودت خواهی ...
حاج مهدی توکلی: طلاق؛ یک سوم خُلق پیامبر(ص) بخشش و گذشت بود
رفته است! همسر پیامبر صلی الله علیه وآله هنگام دعوا به او می گفت: تو آدمی هستی که خیال میکنی پیغمبر هستی، اما به خانه ی که می آیی شوهر هستی و پیغمبر نیستی؛ اما حضرت با آنها می ساخت. یک روز حضرت با همسرش دعوایش شد پدرخانمش به منزل آنها آمد و همسر پیامبر صلی الله علیه وآله گفت: اول تو بگو اما دروغ نگو! پدرخانم پیامبر صلی الله علیه وآله با پشت دست به صورت همسرش زد و گفت: او رسول الله است! چرا ...
چه کنیم از هجمه شیطان در امان باشیم؟/ رذائل و فضائل قوه غضب
آیت الله قرهی گفت: هر چه یاد امام زمان(عج) باشید، در حصن حصین هستید. امّا اگر یاد حضرت، کنار برود، آن وقت شیطان هجمه می کند. به گزارش پرس شیعه ، متن زیر مشروح درس اخلاق آیت الله قرهی است که در 19 تیرماه ایراد شده است. قوّه ای که سبب عدم اشتراک قوای انسانی و حیوانی می شود پیچیدگی انسان در باب این است که ذوالجلال و الاکرام، قوایی به او مرحمت کرد که این قوا بعضاً بین ...
بازخوانی یک نامه دردمندانه/ دلیل عصبانیت از فرماندهان سپاه چه بود؟
.... اما آیا حرمت شکنی و توهین به مبانی این نظام، تأسف و پیگیری ندارد؟ آیا حریم ولایت فقیه کمتر از کوی دانشگاه است؟ آیا حریم امام، آن انسان کم نظیر، کمتر از جسارت به یک دانشجو است؟ آیا چند روز امنیت کشور را دچار اخلال کردن و به هر مؤمن متدین حمله کردن و آتش زدن فاجعه نیست؟ آیا زیر سؤال بردن جمهوری اسلامی، این یادگار دهها هزار شهید و شعار بر علیه آن دادن فاجعه نیست؟ جناب اقای خاتمی! چند ...
خوش عطرترین پیرمرد مشهدی/ عطر سیدجواد!
...، طراوتت می بخشد هر زمان از روز و شب که پای در آن نهی، از سنگفرش چند صد ساله تا خشت خشت گنبد نیلوفری اش همه تو را می کشاند به خلوتی از یک عبور بی کران. این جا بازار رضای مشهد است، هیچ ایرانی نیست که به زیارت امام رئوف آمده و لحظه های پس از آن را با خنکای روح بخش و جریان زندگی این مکان تقسیم نکرده باشد. کسی نذرش به نخود مشگل گشا و برشهایی از سبزی پارچه را با خود می برد تا در آستان بنده ...
جایی که سبقت آزاد است!
به شمار می آید. همان گونه که انسان برای صحت ظاهری نماز، نیاز دارد صورت ظاهری خود را به سوی جهتی متوجه کند که پروردگار، به آن دستور داده و بر گرداندن وجه و صورت ظاهری از آن جهت، موجب باطل شدن نماز می شود، برای صحت واقعی نماز و دیگر اعمال و عبادات نیز باید با صورت دل به جهتی توجه کند که خداوند به آن جهت امر نموده و به غیر آن جهت رو نمودن موجب حبط و باطل شدن اعمال است. بنابر این امام باقر(ع) در ...
آیت الله فخر زنجانی در گفتگویی عنوان کرد: هیچ هوای نفسی در امام خمینی نبود/ در این زمان مرجعیت به شکل ...
تبارک و تعالی آنچه از ما طلبه ها خواسته، تدین است. می گویند ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان. اقلاً ضرر هم نرسانیم. ما باید همیشه خداوند را در نظر بگیریم. خداوند خودش باید حافظ ما باشد و غیر از خداوند کسی نمی تواند از چیزهایی که انسان را نگه می دارد و موجب می شود پای او بلغزد حفظ کند. * حضرت امام خمینی را از نزدیک دیده بودید؟ ** بله. در نجف خدمت ایشان رفتم. ایشان هم منزل ما ...
زندگی کردن بدون زندگی در ازدواج سفید/ توجه به ایجاد خوابگاه های دانشجویی
برابر نامحرم باعث واقع شدن در دام شیطان می شود و فرار از خلوتگاه با نامحرم اعتقاد به روز جزاست. پیامبر می فرماید: کسی که به خداوند اعتقاد دارد نباید در مکانی بخوابد که صدای نفس زن نامحرم را می شنود. امام علی(ع) می فرماید: مرد نباید با زن نامحرم خلوت کند هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نکرد، مگر اینکه شیطان سومی آنها خواهد بود. همین دو حدیث بخوبی نشان دهنده خطر بزرگ واقع شدن در عمل ...
در پارک ساحلی "غدیر" بندرعباس "مسجد" بسازید
ویانمازخانه ای برای اقامه نماز اول وقت بصورت جماعت می باشد و شهروندان خواستار احداث مسجد در این مکان هستند.سرویس گزارش روزنامه \"دریا\" گزارشی را در همین زمینه تهیه ومنتشر نموده است.دراین گزارش باما همراه باشید. \"مسجد\"، خواسته شهروندان \"موسوی\" که به همراه دختر وپسر چهار وهشت ساله اش به ساحل پارک \"غدیر\" بندرعباس آمده است، می گوید: بچه هایم خیلی دوست دارند به پارک ساحل وساحل غدیر ...
پدران شهدا نعمتی بزرگ برای جامعه هستند
شهداء تشییع و پس از آن در روستای دولت آباد ساری در جوار منور فرزندان شهیدش آرام گرفت. پدر شهیدان گرانقدر رکابی که به دلیل بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران بستری بود روز گذشته به دیار ابدی شتافت. حضرت آیت اله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران ، عضو خبرگان خبری و امام جمعه مرکز استان بر پیکر پدر شهیدان معظم رکابی ، نماز میت را بجای آورد. عباسعلی رضایی مدیر کل بنیاد شهید و ...
نماز موجب اتصال انسان به قدرت بی نهایتی است
حجت الاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: نماز موجب اتصال انسان به قدرت بی نهایتی است که همه قدرت ها برگرفته از او در برابر توان مطلق او هیچ اند اتصال و پیوند با خداوند به انسان قدرتی می بخشد که در برابر دیگر قدرت ها سر تسلیم فرود نمی آورد. وی از قلب مطمئن نمازگزار گقت و افزود: نمازگزار قلب مطمئن و آرامی دارد ...
پشت پرده نامه فرماندهان سپاه به رئیس دولت اصلاحات+ سند
دانشگاه است؟ آیا حریم امام، آن انسان کم نظیر، کمتر از جسارت به یک دانشجو است؟ آیا چند روز امنیت کشور را دچار اخلال کردن و به هر مؤمن و متدین حمله کردن و آتش زدن فاجعه نیست؟ آیا زیر سئوال بردن جمهوری اسلامی، این یادگار ده ها هزار شهید و شعار علیه آن دادن فاجعه نیست؟ جناب آقای خاتمی، چند شب پیش وقتی گفته شد عده ای با شعار علیه رهبر معظم انقلاب به سمت مجموعهٔ شهید مطهری در حرکت اند، بچه های ...
حمله ی وهابیت به یک اقدام مردمی
حین مولوی عبدالرحیم قاضی که امام جمعه ی با صفای شهر کتیج است به جمع مان پیوست تا به قول خودش خدا قوتی به جهادگران گفته و شعری که در وصف منتظران خورشید سروده بود بخواند که مانند همیشه با آن ادبیات زیبای بلوچ خواند. جهیزیه ها که چیده شد زوج های جوان آمدند و با ارایه مدرک ازدواج شان، یک به یک اجناس را تحویل گرفته و با شادی و شوری وصف ناپذیر به خانه های روستایی و کپری خود عزیمت کردند و این ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
این 5 آیه حجاب را برای زنان واجب کرده است
هستند که از همه مهمتر و لازم تر همان عنوان بندگی است که خداوند هم در قرآن کریم بارها به آن اشاره فرموده است. علاوه بر آیاتی که بطور مستقیم ما را مخلوق و عبد خود خطاب فرموده و دستور به اطاعت و پیروی داده است، عموما دستور به اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم و جانشینان آن حضرت هم داده شده است. در قسمتی از آیه 7 سوره مبارکه حشر خداوند می فرماید ...ما اتیکم الرسول فخذوه و ما نهیکم عنه فانتهوا ...
حجاب در این مملکت بسیار مظلوم است
به گزارش خبرنگار فارس از مهریز؛ در مراسمی که به مناسبت هفته حجاب و عفاف در کانون امام حسن مجتبی(ع) کمیته امداد شهرستان مهریز و با حضور 250 نفر از مددجویان برگزار شد، زارع خورمیزی اظهار داشت: مسألۀ حجاب، در صریح آیات قرآن مطرح است، آیاتی از سورۀ مبارکۀ نور و احزاب که از الفاظ و واژگانش حد حجاب استفاده می شود و همچنین در متن روایات هم مطالب ارزنده ای در مورد حجاب بیان گردیده است. وی افزود ...
کسی که مردم را از دشمن بترساند گذشته خود را نابود می کند/ اسلام حرفی در اقتصاد ندارد شعارهای ضد راه امام ...
با اشاره به پیروی مومنان از سخنان خداوند و کلام وحی، افزود: جامعه ای که در آن هر روز انسان فقیر، فقیرتر و ثروتمند، ثروتمندتر می شود بر خلاف وحی و فرمایشات الهی مدیریت می شود. کارشناس مسائل دینی، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر لزوم ایجاد چارچوب های اسلامی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ تاکید کردند اما پس از انقلاب می بینیم که در مقاطعی از زمان افرادی روی ...
هفت ویژگی اخلاقی برجسته و مهم/من طالب او ، او طالب من!
در مقابلش طشتی است که در آن خون استفراغ می کند. عرض کردم: مولای من! چرا خود را درمان نمی کنید؟ گفت: مرگ را با چه معالجه کنم؟ من گفتم: انا للَّه و انا الیه راجعون. امام(علیه السلام) نگاهی به من نمود و فرمود: قسم به خدا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با ما عهد نمود که امامت بر عهده 12 نفر از فرزندان علی(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام)است و همه ما دوازده امام یا با ...
اساس علمی و کاربردی مکتب اسلام، کسب روزی حلال است/تاکید شریعت اسلام بر کسب روزی حلال
نیست که گریه کند، یا گنبد مساجد را کاشی کند و یا این که شب های جمعه دعای کمیل بخواند، توبه اشک نیست. البته نشانه ی پشیمانی می باشد ولی ندامت خالی فایده ای ندارد چراکه مالی که از بند و بست و رشوه در طاغوت جمع آوری شود، حرام است. وی ادامه داد: امام صادق(ع) به این جوان فرمودند اگر این گونه توبه کنی، بهشت را برایت ضمانت می کنم، جوان نیز پذیرفت و آن جوان تمامی اموالی را که صاحبان آن ها را می ...
آتش به اختیار به معنای گشودن آتش به سمت نیروی خودی نیست
...، حرکت و اقدام نباید منتظر دیگران بمانند و به عبارت دیگر هرکسی باید به اندازه ی توان خویش در جهت پیشبرد جامعه ی اسلامی اقدام نماید. این موضوع، مبتنی بر فرمان الهی است که خداوند خطاب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله فرمود: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا... (2) (بگو من فقط به شما یک اندرز می دهم که دو به دو و به تنهایی برای خدا ...
ترتیب سوره های قرآن بر چه اساسی است
سوره ها و آیه ها، داده می شد زیرا قطع شدن وحی از زمان رحلت حضرت بوده است پس تا قبل از آن وحی هنوز قطع نشده است؛ لذا هر لحظه احتمال دارد که از جانب خداوند متعال آیه یا سوره هایی بر حضرت وحی شود، بنابراین طبیعی است پس از یأس و ناامید شدن از نزول قرآن، که به پایان یافتن حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم وابسته بود، سوره های قرآن قابل نظم و ترتیب خواهد بود. این گروه دوم می گویند: نظریه ...
وقتی خدا از انبیاء قول می گیرد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: حالا می خواهد این پست و مقام مدیریت یک مجموعه، معاونت، امام جمعه شهری یا حتی ریاست یک کشور یا نماینده ای از مردم باشد ... فردا روزی کنار خواهد رفت و وقتی این منصب زمانش تمام شد به راحتی باید از ان جدا شود و خود را مالک آن پست و منصب نداند. اگر خدا را یاری کنید، خدا یاریمان می کند، اما از کدام طریق؟ از طرق بسیار؛ در قلب شما ...
حجاب به دلیل امر اجتماعی بودن، صلاحیت وضع قانون را دارد/ فرهنگ سازی در سایه قانون بودن حجاب، فراموش نشود
تحریمی و کراهتی وضع کرده است تا انسان ها از طریق رعایت حدود الهی و انجام تکالیف شرعی به مقامات بالاتر انسانی و قرب الی الله راه یابند. در حدیث قدسی قرب فرائض آمده است: حضرت امام صادق(ع) از جناب رسول خدا(ص) نقل فرمودند: خداوند عزوجل فرمود: هر کس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من اقدام کرده است و هیچ چیز بنده ام را به اندازه واجبات به من نزدیک نمی کند و پس از آن هیچ چیز به رتبه ...
صفات ظالمان در قرآن
آنها و سایر شاهدان اعمال را در بر گیرد. در سوره نساء آیه 41 می خوانیم: فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّة بِشَهید وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً: چگونه است حال آنها در آن روز، که برای هر امتی گواهی بر اعمالشان می طلبیم، و تو را گواه آنها قرار می دهیم . و در مورد حضرت مسیح(علیه السلام) در آیه 117 سوره مائده آمده است: وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهیداً ما دُمْتُ فیهِمْ: من تا ...
حاج آقاکاشانی: فقط اهل ایمان؛ اهل نجات هستند
صَرْعَیٰ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ 5 ؛ قوم عاد با بادی بسیار سرد و سهمگین نابود شدند، هفت شب و هشت روز طوفان بت پرست ها و معاندین حضرت هود را کوبید یه طوری که یک نفر ازآنها هم باقی نماند. مانند درختهای خرمای پوسیده شدند که وقتی دست به بدن آنها می زدی تبدیل به پودر می شد. زمانی که بنی اسرائیل از دست فرعون فرار می کردند به رود نیل رسیدند، خداوند ندا داد که ای موسی عصایت را به آب ...
همیشه به انقلاب بدهکاریم
. امام در برابر شاهی ایستاد که آمریکا و بسیاری پشت آن بودند اما در نهایت امام پیروز شد و آنها را شکست داد. انشاالله خداوند این انقلاب را حفظ کند. از شما هم کمال تشکر را دارم. دوست دارم آن شعر را برایتان بخوانم. جهان شده به وجود سه بت شکن آگاه از این سه در سه زمان جلوه کرد وجه الله یکی ظهور به بابل نمود و بت بشکست که نام او به جهان خوانده شد خلیل الله دوم کسی که جهان پاک ...
تاکید اسلام بر کار و تولید مفید و عزتمدار(خوان حکمت)
را زنده کنند، خطاب به زنده هاست. فرمود ای زنده ها! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید که اینها شما را زنده می کنند، ما با چه چیزی زنده ایم؟ یک حیات است که وجود مبارک امام سجاد(ع) در بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص کرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق می دانند؛ اما مطابق فرهنگی که قرآن کریم به ما آموخت انسان را حیّ حمید می دانیم نه حیوان ناطق. فرمود: خدایا! اگر راه حمد را ...
راه اندازی استودیوی گفتگو محور توسط تبلیغات اسلامی فارس
داریم یک مدیریت واحدی را برای فضای مجازی استان تحت عنوان فرصت ها و تهدیدها ترسیم نماییم. حجت الاسلام مهرابی تصریح کرد: تبلیغات اسلامی فارس همچنین با همکاری دفتر نماینده محترم مقام معظم رهبری حضرت آیت الله ایمانی و سپاه فجر استان در بحث اعزام شب های جمعه تعدادی از مبلغین را جهت حضور در روستاهایی که دسترسی به آنها سخت است یا تا به حال مبلغی به آن مناطق اعزام نشده است ساماندهی و اعزام می ...
تعامل سازنده با دنیا در چهارچوب موازین قرآنی
قاعده نفی سبیل استناد شده است. آیات قرآنی(نساء آیه 141) احادیث و اجماع فقها نیز این اصل را ثابت می کند. بر اساس این قاعده خداوند در قوانین و شریعت اسلام هر راه نفوذ و تسلط کفار بر مسلمین را بسته است. و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً؛ هرگز خداوند برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط را باز نگذاشته و باز نخواهد کرد ، (سوره نساء، آیه 141). بر اساس این اصل حضرت امام(ره ...
مادر صیانت کننده نظام خانواده درتمدن اسلامی
نمک اندرانی را نمک معیار طب اسلامی است بر این اساس امام باقر(ع) فرمودند خداوند به موسی بن عمران علیه السلام وحی کرد که به طایفه ات بفرماید که (غذای خود را) بانمک آغاز کنند و بانمک به پایان ببرند، وگرنه جز خویش را نکوهش نکنند باید توجه داشت که نمک معیار در سبد غذایی طب اسلامی نمک موجود و رایج در سوپرمارکت ها نیست چراکه این نمک های تسویه شده و بیشتر مواد معدنی آن غربال شده اند با توجه به این موضوع ...