سایر منابع:
سایر خبرها
دینانی: سهروردی قائل به اصالت نور است نه ماهیت/معنی اشراق در حکمت سهروردی
که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است پس قائل به اصالت ماهیت است، در حالی که این عین نادانی است. چرا که سهروردی قائل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا، ارسطو و ملاصدرا قائل به اصالت وجود هستند، اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قائل به اصالت نور است. وی درادامه گفت: فلسفه نور خودش روشن بالذات است و همه چیز را روشن می کند خداوند نیز ظاهر است ...
حکمت الاشراق سهروردی باعت تداوم فلسفه شد/گفتاری از غلامرضا اعوانی
غلامرضا اعوانی در همایش شیخ اشراق گفت: حکمت الاشراق سهروردی در واقع پاسخی صریح به غزالی است و باعث می شود که فلسفه به حیات خودش ادامه دهد. به گزارش پرس شیعه ، غلامرضا اعوانی در مراسم بزرگداشت روز شیخ اشراق که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد سخنرانی خود را درباره سهروردی و غزالی آغاز کرد و گفت: تلاشم این است که دلایلی بیاورم که سهروردی تحت تاثیر غزالی بوده است یا خیر ...
دوران صفویه دوران تعالی ماده و معنا در فرهنگ ایران و اسلام است
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی: همایش نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت(ع) و احیا هویت ایرانی به همت کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در این شهر برگزار می شود. به همین مناسبت گفت وگویی کوتاه با دکتر حسن بلخاری قهی، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره صفویه و ...
آیت الله محقق داماد: شیخ اشراق یکی از قربانیان تکفیر است
ماهیت دانسته اند، گفت: طی این زمان فلاسفه بیان کرده است که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است قایل به اصالت ماهیت است در حالی که این عین نادانی است چرا که سهروردی قایل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا ارسطو و ملاصدرا قایل به اصالت وجود هستند اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قایل به اصالت نور است. به گفته این چهره ماندگار فلسفه، نور خودش ...
شیخ سهروردی پرچمدار مکتب اشراق
درباره این شیخ تاملات مهمی داشته اند. سهروردی در طول عمر کوتاه خود که 38 سال بود کارهای بسیار فشرده و ماندگاری انجام داد و در حکمت اسلامی نوعی جریان به وجود آورد. بعد از محمد غزالی فلسفه نمی تواند به راحتی کمر راست کند. ولی حکمت الاشراق آغاز راه جدیدی در فلسفه بود. بنابراین هر چقدر در باب عظمت کارهای ایشان کار شود باز هم کم است. وی در ادامه به تشریح نسبت میان امام محمد غزالی و سهروردی پرداخت و افزود ...
سهروردی با حکمت اشراق جان فلسفه را نجات داد
...، سهروردی بعد از حمله غزالی به فلسفه، نظام فلسفی را تاسیس کرد و با تاسیس فلسفه اشراق، فلسفه توانست به حیات خود ادامه دهد. جالب اینکه کسانی مانند فخر رازی و شهرستانی معترض حکمت اشراق نشده اند و حملات آنها فقط متوجه ابن سینا بوده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: فخر رازی و سهرودی همشاگردی بوده اند و گفته شده بعد از شهادت سهروردی، فخرازی کتاب حکمت الاشراق را دیده و آن را بر سر نهاده و اشک از چشمان او جاری شده است. پایان پیام/ 248 ...
ایرانیان معنویت را وارد جامعه بشری کردند/حکمت شیخ اشراق نوری است
، طی سخنانی با بیان اینکه شیخ شهید ما صاحب حکمت الاشراق است و فلسفه سهروردی فلسفه اشراقی است، اظهار کرد: کلمه اشراق عربی و از باب افعال است. مجرد این واژه شَرق و شَرَقَ است، چنانچه گفته می شود اشرقت الشمس. وی ادامه داد: شَرَقَ یعنی طلوع خورشید، به همین دلیل آنجایی که خورشید طلوع می کند را شرق می گویند، بنابراین شرق یعنی طلوع خورشید، طلوع نور. ابراهیمی دینانی تصریح کرد: هر نوری ...
حجت الاسلام خسروپناه: مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است
اندیشه شان زاییده علت نباشد این جامعه عقلانی است اما اگر اندیشه ها زاییده یک علت و دلیل باشد آن وقت جامعه منحط می شود. بسیاری از فلاسفه برای وجود خدا دلایلی می آورد اما عده ای با مثال می خواهند وجود خدا را رد کنند. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به انحطاط عرفانی اشاره کرد و توضیح داد: حقیقت عرفان سلوک از کثرت به وحدت است و هرچه به لحاظ نگرش انسان کثرتش به وحدت تبدیل شود ...
اندیشه ورزی دینی در جریان اصلی حوزه و دانشگاه رخ نداده است/ راه دشواری تا تولید اندیشه های نو در علوم ...
...، وجود داشته و در پاره ای از زمانها عملیاتی هم شده بود اما ویرایش امام از آن، ویرایشی جدید است. امام خمینی(ره) معتقد بودند که فقها، ابتدا به ساکن، وظیفه دارند که حکومت را تأسیس کنند و به دست بگیرند و خود ایشان به عنوان یک اسلام شناس جامع الشرایط، همین نظریه را اجرایی کرده و حکومت تأسیس کردند. برخی گمان می کنند که ولایت فقیه در جریان بررسی و تصویب قانون اساسی عملیاتی شد اما این گونه ...
سهرودی فلسفه اش را بر مبنای نور و ظلمت پایه ریزی می کند
را در مورد سهروردی داشته و از جمله آثار او می توان به کتاب نظام معرفت شناسی اشراقی سهروردی اشاره کرد. *سهروردی و فلسفه او که به نام فلسفه اشراق می شناسیم چه جایگاهی در نظام فکری و فلسفی ایران و اسلام دارد؟ جایگاه سهرودی با توجه به سیر تاریخ فلسفه اسلامی قابل مطالعه و بررسی است. ما به لحاظ تاریخی در سنت فلسفه اسلامی سه دسته عمده از متفکران را داریم؛ اگرچه برخی معتقدند که می ...
بررسی کتب دینی مدارس در میزگرد شفقنا:ماشین آموزش و پرورش به سرعت به پرتگاه می رود و نیازمند تغییر رویکرد ...
که هر دینی اسلام، مسیحیت یا یهودیت حداقل سه معنا می تواند داشته باشد؛ می گویند اسلام عبارت است از کتاب و سنت یا متن مقدس، یا دومین تعریف دین اسلام و تفسیرهایی که از این کتاب و دین و سنت شده است. در حال حاضر در اسلام کدام تفسیر را بیان می کنیم، تفسیر عرفا، مولوی، فلاسفه، ابن سینا، امام محمد غزالی یا تفسیر فقها؟! دیگری ساحت فعل خارجی مسلمانان است، فعل مسلمانان از اول زمانی که دین اسلام ...
عقل سرخ و زبان سرخش
...، شهاب الدین یحیی، متولد 551 یا 549 - 587 هجری قمری، فیلسوف ایرانی در سهرورد متولد شد؛ وی به خاطر علاقه مندی به فلسفه همواره مورد اتهام برخی فقها بود و در نتیجه آزار و اذیت آنها، با وجود مخالفت الملک الظاهر به امر صلاح الدین به قتل رسید. این در حالی بود که شیخ فیلسوف ما تنها 36 یا 38 سال داشت و با توجه به عمر کوتاهی که داشت، آثار بسیاری از خود باقی گذاشت؛ تعالیم حکمت اشراقی وی ...
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
عقل فعال برسد به گذشته و آینده و ... علم پیدا می کند و حتی پیامبری را هم در همین راستا تفسیر می کنند. وی در ادامه افزود: اما در هستی شناسی سهروردی اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اصلا نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که اینها از نظر شکل و شمایل بسیار متفاوت هستند. بنابراین مقوله عقل فعال در نگاه سهروردی اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
مقتول است. در سال 539 هجری در روستای سهرورد از توابع استان زنجان کودکی پا به عرصه هستی گذاشت که سالها بعد احیاگر فلسفه شد و به فلسفه جانی دوباره بخشید و آن را احیا کرد. شیخ اشراق دلبستگی خاصی به حکمای فارس داشته است شیخ شهاب الدین ابوحفص عمر بن محمد بن عبدالله بن محمد بن عمویه بکری فیلسوف بزرگوار ایرانی در سال 539 هجری در شهر سهرورد چشم به جهان گشود. ...
از حی بن یقضان تا رابینسون کروزویه(شرح رساله الغربه الغربیه شیخ شهید سهروردی)
نگاشته است.و این رساله را باید در ردیف دیگر اثار عربی او یعنی التلویحات ، المقاومات ، المشارح و المطارحات و حکمه الاشراق که به زبان عربی هستند گنجاند، هر چنداین چهار کتاب بزرگ با این رساله که در اثار رمزی شیخ اشراق گنجانده می شود متفاوتند. هانری کربن فرانسوی برای نخستین بار انرا تصحیح شده و در جلد دوم مجموعه مصنفات شیخ اشراق در کنار حکمه الاشراق در سال 1331 خورشیدی در ترکیه منتشر شده است ...