سایر منابع:
سایر خبرها
چه کسی اهل تظاهر است؟
کلام و رفتارش هستم چون حرف نیست، سخن نیست، ادعا نیست بلکه سراپا عمل است. نرد عشق با معشوق می بازد نه در سخن. مال و جان به پیشگاه معشوق می برد. در لحظه ابراهیم است و همزمان اسماعیل که قربانی به قربانگاه می برد. این آیت خداوندی و این خاندان کرم، یقین بدان که مردم را با هر مرام و مسلکی اکرام می کنند. شیفتگان این بزرگمرد عاشق هم از هر گروه و قشری که باشند چه باک؟ مثل او نیستیم و نخواهیم بود اما از توسل ...
حافظ عارف بازیگوش؛ مولانا مسند نشین نخبه گرا
...، محمدرضا استعلامی به نقد روایت هایی که از حیات این دو ارایه شده پرداخت و مقصود فراستخواه با نگاهی جامعه شناختی به بررسی زمینه و زمانه مولانا و حافظ و بازتاب خلاقانه آن در اندیشه ایشان پرداخت. مولانا، حافظ و آرکی تایپ ها محمدرضا سرگلزایی روانپزشک و عرفان پژوه مفهوم آرکی تایپ Archetype از دو بخش آرکی یعنی باستانی و تایپ یعنی سنخ و گونه تشکیل شده است. این مفهوم بیش ...
حافظِ همیشگیِ اسرار الهی
مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود یاد باد آن صحبت شب ها که با نوشین لبان بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود حسن مهرویان مجلس گرچه دل می برد و دین بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود انتهای پیام/ ...
خطبه توحیدیه امام رضاعلیه السلام
الهیت خدا. اله یعنی معبودی که با عشق و شیفتگی عبادت می شود و الهیت مصدر جعلی از اله است و ژ کسی است که الهیت یعنی معبود و معشوق بودن خداوند بر قلب او حکومت می کند. منشاء الهیت خداوند صفات و کمالات بی نهایت اوست که عین ذات او هستند و به طور ازلی و ابدی از آن اوست. آری ذات بی نهایت او با کمالات ازلی و ابدی و نامحدود اوست که انسان و سایر موجودات را شیفته و عاشق و عابد خود می کند. این حقیقت ...
تاثیرپذیری ادبیات آلمان از ادبیات فارسی ایران/ حافظ شاعری جهانی است
مفهوم فنا را بیان می کند و البته این مفهوم را از سوختن پروانه در آرزوی شمع که در دیوان حافظ آمده است، اقتباس می کند. دیوان گوته دوازده دفتر دارد که همه دفترها نامی فارسی دارند مانند مغنی نامه، مغنی نامه، حافظ نامه، ساقی نامه ، عشق نامه و... تأثیر دیوان شرقی پس از پیدایش بر ادبیات آلمان په بوده است؟ پس از تصنیف دیوان شرقی در اروپا و آلمان شاعرانی از آن الهام ...
جلوه عرفان در معارف علوی
. این دو کاملاً متفاوت است؛ چه این که فلسفه در واقع مقدمه عرفان است. از این روست که اساتید بزرگ عرفان فراگیری عرفان را بدون خواندن برخی آثار فلسفی اجازه نمی دهند.[7] اما در رابطه عرفان با کلام اسلامی گرچه تفاوت های اندکی مطرح است ولی باید توجه داشت که نظر دقیق در این باره آن است که عرفان با علم کلام رابطه ای بسیار تنگاتنگ دارد و عرفان و کلام در واقع هر دو علم عقاید است که هر کدام با رویکرد ...
درس هایی که از حافظ آموخته ام
به گزارش شیرازه ، امروز مصادف با روز حافظ است؛ درباره خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی همشهری شیرین سخن ما، سخن فراوان گفته شده است، یکی او را قلندر یک لاقبای کفر گو می داند که .... یک تنه وعده رستاخیز را انکار می کند، خدا را عاشق و شیطان را عقل می خواند و شلنگ انداز و دست افشان می گذرد که: این خرقه که من دارم در رهن شراب اولا / و این دفتر بی معنی غرق می ناب اولا . و به قول او: به ...
لطافت طبع و ظرافت حافظ؛ جان و روح هر خسته دلشکسته ای را امید و نشاط می بخشد
ذوق و خیال خود وزن می کنند و آنان که در پایین به نظاره اند روانی و خنکای تصاویر رنگارنگ اشعارش آرامش بخش جانشان است؛ از این رو شعر حافظ همه را از مراد و مرید، پیر و جوان، صوفی و زاهد به خود میهمان می کند. دکتر ذبیحی در ادامه با اشاره به برخی از اشعار حافظ به بیان ویژگی های کلام حافظ پرداخت. رند خراباتی شیراز مستی خود را آن سری می داند: مستی عشق نیست در سر تو رو که ...
حافظ بیشتر یک فیلسوف است تا عارف
جای جای شعر او نمونه هایی را پیدا کنیم که ثابت کند او از افلاطون تاثیر پذیرفته، از ارسطو تاثیر پذیرفته، از فلوطین، ابن سینا و خیام، همه اینها کسانی هستند که رد اندیشه های فلسفی شان را می توان در آثار حافظ پیدا کرد. نویسنده کتاب کانت و مابعدالطبیعه ادامه داد: در کلام هم همینطور است. ما می دانیم حافظ از کسانی چون غزالی متاثر است و در عرفان هم که مشخص است از ابن عربی، مولانا، نجم الدین رازی، احمد ...
از زهد ریایی تا چندرنگی جهان سیاست با حافظ
کاشان نیوز -محمدثابت ایمان: شعر حافظ، صرف نظر از تقسیم بندی معمول عرفانی، عاشقانه و سیاسی اجتماعی، در محور و مختصات جامعه شیراز قرن هشتم چرخ می زند. ویژگی اساسی آن، رندانگی های بجا در برخورد با مصادیق منحرف؛ زهد _ مفتی – قاضی – اهل منبر و مدرسه و بالاخره اهل قال است. او یک ملی گرای متشرع، متصف به آداب درست طریقت، در همان عرفان ایرانی می باشد که پیش از او هم در مکتب عشق، با امثالی چون ...
20 مهر، روز بزرگداشت حافظ شیرازی گرامی باد
دانسته اند. [19] ندیدم خوش تر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری نمونه ای از اشعار پیش از اینت بیش از این اندیشهٔ عشّاق بود مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود یاد باد آن صحبت شب ها که با نوشین لبان بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود سایهٔ معشوق اگر افتاد ...
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ ... به قرآنی که اندر سینه داری
." خَم زلف تو دام کفر و دین است ز کارستان او یک شمه این است جمالت معجز حسن است لیکن حدیث غمزه ات سحر مبین است ز چشم شوخ تو جان کی توان برد که دایم با کمان اندر کمین است بر آن چشم سیه صد آفرین باد که در عاشق کشی سحرآفرین است عجب علمیست علم هیئت عشق که چرخ هشتمش هفتم زمین است تو ...
راهی که حافظ برای طریقه رندی پیش گرفت/لسان الغیب تصویرگری شود
ادامه با اشاره به اینکه تصویرگری یک بیت از اشعار حافظ وقت و انرژی بیشتری از هنرمند و ایده پرداز می گیرد، ادامه داد: آن وقت است که گفته می شود در جایی از تاریخ و این سرزمین هنرمندان به مفاهیم تصویری شاعرشان پرداختند. فرهنگ که پایان نامه کارشناسی خویش را بر مبنای پوسترها و عکسهای حافظ تدوین کرده با نمونه آوردن از این شعر خواجه اهل راز که شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است/آفرین بر نفس دلکش ...