سایر منابع:
سایر خبرها
اقتباس ادبی در سینمای ایران
حرا - به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، پایه برجسته هر فیلم مربوط به قصه ای است که روایت می کند. از این رو برخی فیلم ها از داستان های ادبی بهره می برند.در واقع رمان، شبیه ترین نوع ادبی به فیلم است و بیشترِ اقتباس های سینمایی، برمبنایِ رمان ها صورت می گیرد. می توان اقتباس سینمایی را به نوعی ترجمه متن مکتوب به متن تصویری دانست که طی آن، فیلم ساز می کوشد با امکانات گوناگون سینما، معادل هایی ...
جمشید مشایخی ممنوع الملاقات شد
فعالیت بازیگریش را آغاز کرد و با فیلم کوتاه جلد مار در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم خشت و آینه وارد سینما شد. این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می توان به فیلمهای گاو ، قیصر ، شازده احتجاب ، سوته دلان ، خانه عنکبوت ، کمال الملک ، گل های داودی ، آوار ، پدر بزرگ ، طلسم ، سرب ، روز واقعه ، خانه روی آب ، یک بوس کوچولو ، جرم و سیزده59 و مجموعه های هزاردستان ، داستان های مولوی ، سلطان صاحبقران ، امام علی(ع) ، پهلوانان نمی میرند و ستایش اشاره کرد. ...
اگر یتی افسانه است، پس این رد پاها برای کیست؟
معنای “خرسِ یک مکان سنگی” ترجمه می شود، در حالی که نام دیگر تبتی آن میچه به معنای مرد خرس مانند است. برخی از مردم هیمالیا آن را جوزو نامیده اند که به معنای گاو خرسی است. بون مانچی یک نام نپالی برای یتی به معنای مرد جنگلی است. دیگر اصطلاحی که برای یتی به کار میبرند کنگ اَدمی یا مردبرفی است. برخی از محققان زمان مدرن احساس میکنند که یتی ها معمولی طوری به دنیا می آیند که بتوانند به طرف بالا ...
نمایش شوایک نیمی گروتسک، نیمی تراژدی است
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهران رنجبر بازیگر نمایش شوایک به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی که در تالار وحدت اجرا می رود، درباره نقش خود و حضورش در این اثر نمایشی گفت: طی چند ماه گذشته درگیر روند تمرینات نمایش شوایک به کارگردانی نعیمی بودم؛ کارگردان کاربلدی که متن این کار را از رمان سرباز خوب شوایک نوشته یاروسلاو هاشک اقتباس و آن را به درام ...
تازه ترین خبرها از وضع جسمانی جمشید مشایخی
فیلم کوتاه جلد مار در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم خشت و آینه وارد سینما شد. این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می توان به فیلمهای گاو ، قیصر ، شازده احتجاب ، سوته دلان ، خانه عنکبوت ، کمال الملک ، گل های داودی ، آوار ، پدر بزرگ ، طلسم ، سرب ، روز واقعه ، خانه روی آب ، یک بوس کوچولو ، جرم و سیزده59 و مجموعه های هزاردستان ، داستان های مولوی ، سلطان صاحبقران ، امام علی(ع) ، پهلوانان نمی میرند و ستایش اشاره کرد. ...
بر ای رشد و توسعه اجتماعی باید به تئاتر توجه کرد
...، دلایل و هدف های مختلف دارند. نمایش ماراتن اثری است سورئال با رگه هایی از پست مدرن و درگیری انسان با موجودیت خود به نویسندگی و کارگردانی آرش عسکری و تهیه کنندگی مجید دری که از جمعه 28 مهر تا پنج شنبه 18 آبان، ساعت 19:15 هر شب در تماشاخانه دا، روی صحنه می رود. با آرش عسکری، کارگردان نمایش ماراتن درباره این اثر به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید: نمایش ماراتن دارای ایده ...
آخرین وضعیت جمشید مشایخی در بیمارستان
بازیگریش را آغاز کرد و با فیلم کوتاه جلد مار در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم خشت و آینه وارد سینما شد. این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می توان به فیلمهای گاو ، قیصر ، شازده احتجاب ، سوته دلان ، خانه عنکبوت ، کمال الملک ، گل های داودی ، آوار ، پدر بزرگ ، طلسم ، سرب ، روز واقعه ، خانه روی آب ، یک بوس کوچولو ، جرم و سیزده59 و مجموعه های هزاردستان ، داستان های مولوی ، سلطان صاحبقران ، امام علی(ع) ، پهلوانان نمی میرند و ستایش اشاره کرد. انتهای پیام ...
فرهنگ و نظام زیباشناسی متجانس
... آیا ما در ادبیات دستگاه نقد و نظریه ادبی داشته ایم یا خیر؟ و اگر داشته ایم چیست و کجاست آن نظریه و نظام نظری؟ این که داستان بومی و ایرانی چیست؟ صرف ایرانی بودن شخصیت ها، اقلیم، خون و ... اثر را ایرانی می کند؟ این که نسبت ایرانی، اسلامی در فرهنگ ما کجاست و چگونه است؟ این که امکان استخراج و نو نمودن دانش نظری خلق و نقد در فضای امروز ادبیات فارسی وجود دارد یا ...
نگاهی به زندگی و آثار هنری میلر
آثار میلر نوعی ادبیات چریکی نهفته است. میلر کاملاً شبیه قهرمانان داستان هایش است. او دقیقاً همان چیزی است که می نویسد و دقیقاً روحیه اش با سبک نوشتار او منطبق است. زهرا خانلری درباره هنری میلر می نویسد: هنری میلر نویسنده ای است که در ادبیات آمریکا نمی توان او را در طبقه معین و خاصی جای داد. آثارش به طور شگفت انگیز مخلوط و رنگارنگ است. در رمان نویسی از دسته فاکنر یا همینگوی نیست. اما مانند ...
غول بزرگ مهربان*/ نگاهی به فیلم اوکجا به کارگردانی بونگ جون-هو
اگر به دسته بندی آثار علاقه مند باشیم، اوکجا را می توان در کنار آثار فانتزی پرسروصدا و زیاده گو اما دغدغه مند سینمای هالیوود دسته بندی کرد که نمونه های اخیرش هم کم نیستند. از نمونه هایی که در کنار مهارت های تکنیکی، ارزش های ادبی هم دارند؛ مانند بازی تاج وتخت (سریال) یا غ. ب. م (B. F. G) تا نمونه های سطح پایینی مثل کتاب جنگل (2016) و آلیس آن سوی آینه، همگی در دسته بندی فانتزی هایی قرار می گیرند که لااقل حرفی برای گفتن دارند. اوکجا نه آن قدر نزدیک به بالای این هرم و نه آن قدر نازل است که با نمونه هایی که گفته شد نزدیکی داشته باشد. ...
گفت و گو با زهرا عبدی نویسنده و شاعر درباره زندگی و زمانه اش
چهار غزل سیمین بهبهانی، سه اثر جلال آل احمد، داستان شیخ صنعان عطار، به کی سلام کنم سیمین دانشور، فیلم دعوت حاتمی کیا... را خواندم. تحلیل های تان همگی برپایه مسائل علمی و نه صرفا ذوقی است. مثلا نقد آلتوسری تان بر داستان بچه ی مردم حائز اهمیت است. تحلیل تان درخصوص عروسک کوکی فروغ هم ناشی از همین روح طوفانی و سرکش شماست. از شهامت فروغ می گوئید. از عصیان نسبت به باورهای همه پسند و گله وار. حتی مطلبی که ...
ژانرنویسی قدم زدن در تاریکی است/ مخاطب بی رحم می خواهیم!
مقابل پیش رفتن هم پای خواست و نظر مخاطب به صورت صرف، خطر فرار از این هزار تو و افتادن در ورطه ی هر چه بازار را خوش آید را در پی دارد و این احتمال را به وجود می آورد که اثر کم مایه و خالی از عمق متولد شود اتفاقی که برای بسیاری از آثار در ایران مخصوصا در حوزه فیلم و سریال در نیز می افتاد. آثاری بشدت گیشه محور که موجی بلند را ایجاد می کنند به سرعت می آیند و به همان سرعت هم فراموش می شوند چون مسئله شان ...
استعاره ببرِ زیرِ میزِ ناهارخوری
بازمانده روز برای مشخصات یک سرپیشخدمت که دارای تشخص است و به اعتقاد او از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، می آورد و در فیلم بازمانده روز این تکه از سوی خودِ پدر استیونز در سرای دارلینگتن آورده می شود. از این بابت فیلم بازمانده روز، ساخته جیمز آیوری که در سال 1993 بر اساس رمان بازمانده روز ، نوشته کازوئو ایشی گورو ساخته شده است و در بحث اقتباس ادبی، مثال ببر نشسته در زیر میز، نمونه خوبی است برای ...
کسی با ژانرنویسی بازی نکند
... قاسم زاده با اشاره به مجموعه رمان ژانر گفت: چند نفری شروع کرده اند به نوشتن ژانر. برخی از آن ها را می شناسم و می دانم قابلیت هایی دارند و برخی را نمی شناسم. نه می توانم آن ها را تأیید و نه رد کنم. اما ترس من از این است که جریانی در ذهن ها بیفتد و هرکسی که آگاهی دارد یا ندارد، شروع به نوشتن کند و سریع به سمت ابتذال برود؛ مانند داستان مینیمال که برخی فکر می کردند مد شد و شروع کردند به نوشتن ...