سایر منابع:
سایر خبرها
مرد بالشی راز قتل ها را افشا می کند/ تلفیق 4 متن در یک تئاتر
به گزارش بولتن نیوز ، سیاوش اسد کارگردان نمایش مرد بالشی که در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است گفت: استقبال از مرد بالشی در سالن پایتخت به گفته مدیر و مسئولان تماشاخانه نسبت به تئاترهایی که آنجا اجرا رفته بسیار خوب بوده است و خوشبختانه مخاطبان نیز با رضایت سالن نمایش را ترک می کنند. وی درباره داستان نمایش توضیح داد: در شهر قتل هایی اتفاق می افتد که به نوشته های یک نویسنده ربط دارد اما ...
سارا بهرامی: اول باید آرتیست باشی، بعد بازیگر
اجتماعی هم سراغ روان شناس نمی روند. برفایی که من می شناسم آدم بی اخلاقی نیست اما خیلی خودخواه است. کاملا حق به جانب رفتار می کند. من هیچ وقت نمی توانم این طوری زندگی کنم. آخرش به نادر می گوید تو خسته نشدی من آن قدر بلا سرت آوردم و تحمل کردی؟ او با خودش هم لجبازی می کند. داستان از یک فضای شاد و موزیکال شروع می شود و بعد از رسیدن به یک نقطه فرضی در اوج، به سراشیبی می رسد. بنابراین ما باید ...
نگاهی به دو فیلم پیله و پروانه و صبح سپتامبر
دریچه دوربین، همان چیزهایی را می بیند که ژان آنها را با چشم چپ می بیند که به نوعی مخاطبان شاهد تجربه ای سخت و جدید می شوند. در این میان نباید از ژانوس کامینسکی فیلمبردار پیله و پروانه غافل شد چراکه او در صحنه هایی که فیلم را به وسیله چشم ژان می بینیم، نمای دید او را با زندگی و زیبایی پر می کند و فیلم در بردارنده تعدادی از خلاقانه ترین شگردهای استفاده از دوربین است. در فیلم نا امیدی و تلاش بسیار زیبا ...
گفت و گو با فریدون جیرانی، درباره داستان های جنایی و خفگی
تلقی نمی شوی و سعی می کنند بگویند ایشان هم رفت و تغییر کرد. البته من سر تولید فیلم جدال نکردم، چون تولید فیلم دست خودم بود و دوستان خودم سرمایه گذار فیلم بودند. آنها مشکلی با سناریو نداشتند ولی وقتی خفگی در جشنواره فجر سال قبل به نمایش درآمد، اطرافیانم برخورد خوبی با من نداشتند. حتی دوستان کارگردانم متلک انداختند که زمان فیلم شما هم زیاد است و باید کم کنید. من هم جواب هیچ کس را دادم. ...
گالیله خوانی با پدر و سمندریان در ارگ بم
... گالیله برای ما از همان دوران کودکی و از همان کتاب های درسی یک قهرمان بود؛ کسی که کشف بزرگی کرد و حتی خیلی هامان دوست می داشتیم که به جای او بودیم یا درآینده کاری می کردیم که مثل او قهرمان باشیم. گالیله این نمایش اما، این تصورات ما را بر هم می زند. نه این که سیاه باشد اما دچار ضعف هایی هم است که آن تصویر غالب را مخدوش می کند. چرا؟ من معتقدم در این نمایش، گالیله دزدی نمی کند بلکه ...
اوائل قبول نمی کردم آخوند شوم: بخش هایی از زندگانی آیت الله حائری شیرازی از زبان خودش
فرضی بودند. حکایت آن کتاب در باره قضا و قدر و آداب و رسوم یا بخت برگشتگی بعضی ار آدمها بود. از نشریات آن زمان هم استفاده می کردید؟ استاد حائری شیرازی: بعد ار شهریور بیست، دوره ، دوره نشریات بود و یک مقدار آزادی بیان پیش آمده بود. البته نویسنده های انقلابی هم بودند و خیلی ها هم حرفهایشان را از طریق داستان می گفتند. مثلاً چندین سال داستانهای مجله تهران مصور ادامه داشت، داستان آقا ...
صدای تراژدی زنان ایران
گروه تئاتر و موسیقی: کوکوی کبوتران حرم نمایشنامه علی رضا نادری برای نخستین بار در سالن چارسو به مدت 10 شب اجرا شد. شوربختانه این نمایشنامه که به عنوان یکی از آثار غنی ایرانی مشهور است، بارها ممیزی شده است و به قولی زیر تیغ سانسور رفته است. البته نادری تمام قد از کوکوی کبوتران حرم حفاظت کرد، تا امروز که افسانه ماهیان بار دیگر این نمایشنامه را در سالن تماشاخانه آفتاب به روی صحنه برده است. ...
دوراهی ماندن یا رفتن
ارگانی از من حمایت نکرده است. وی درباره ایده این کار نیز بیان می کند: از اواخر شهریورماه تمرینات یک شاخه گل سرخ شروع شد. من به دنبال یک متن مذهبی بودم برای محرم و این متن به نظرم جذاب آمد. متن نمایش اثر سیروس همتی است و مهم ترین ویژگی آن چالشی زیباست بین ماندن یا نماندن. متن نمایش، ترکیبی از گذشته و زمان حال است مردی که از گذشته می آید ولی امروزی صحبت می کند. آن مرد شمر است و جذابیت متن ...
نخل گردانی به مثابه متن آیینی
تکرار می کند و صحنه ای از واقعه ای تاریخی را احیا و بازگو می کند که حدود 1400 سال از آن گذشته و زمینه اسطوره ای به خود گرفته است. این شمارش، به سنت تکرار بازمی گردد و اعمال آغازین نیاکان مردم را باز می نمایاند که گویی در زمان حال روی داده است. (کربن، 1358، ص 114) میرچا الیاده این جهان بینی را تکرار ادواری، حضور ابدی می نامد و معتقد است که نمایش مصایب و آلام قدسیان، یعنی نمایش مرگ و ...
سیمای زنی در دوردست
هونگ سانگ- سو، کارگردان 57 ساله اهل کره جنوبی این روزها با چنان سرعتی فیلم می سازد که فقط می شود با دوران اولیه فیلم سازی ژان لوک گدار مقایسه اش کرد، همان زمانی که گدار ازنفس افتاده و سرباز کوچک را در یک سال ساخت و یا دو سه چیزی که از او می دانم ، زن چینی و آخر هفته را هم در یک سال ساخت. سانگ- سو سال 2017 سه فیلم ساخته و هنوز سال تمام نشده. این سه فیلم شب هنگام تنها در ساحل ، دوربین کلر و روز بعد ...
محمدرضا خاکی: از بازی خوب حدیث فودلاوند شگفت زده شدم
محمدرضا خاکی که از مهمانان ویژه شب های گذشته نمایش پا برهنه در پارک بود، در گفت وگو با روابط عمومی نمایش گفت: از بازی خوب حدیث فولادوند متعجب و شگفت زده شدم. وی با اینکه رشته معماری خوانده، اما به خوبی توانست روی صحنه تئاتر ریتم و بازی خوبی دارد و توانسته در کنارهمسرش به عنوان نقش مقابل کاراکترهای باورپذیری را ارائه کنند. وی با تاکید بر اینکه این نمایش نقش باورپذیر دارد و از ریتم خوبی هم برخوردار ...
تَیَمُمْ واجب است وقتی که خاک است...!
...، همان خفگی که سال ها است در گلویش رسوب کرده است. باید شانه هایش را بتکاند و در خاک هوا تیمم کند. بعد برای مردمش که هشت سال جنگیده اند، درد کشیده اند، خاک خورده اند و دود نفت در چشم هایشان رفته است کفن بپوشد و فاتحه بخواند چون کسی مردمانش را از پشت پرده خاک نمی بیند چون هیچ کس صدایشان را نمی شنود. اهواز عجیب درد دارد و آن قدر خون دل و خاک خورده که هوایش سرخِ سرخ است، خونی تر از ...
نقش سلبریتی ها در رونق بازار
شکلی پنهان بود. یعنی تئاتر واقعی، در درون تمرین ها شکل می گرفت که گاه بسیار طولانی بود. اتخاذ رویکرد و منطق سرمایه، نوع تمرین ها و فرآیند آماده سازی یا ساخت یک اثر تئاتری را واژگون کرد. شاید بتوان گفت، این رویکرد، با تغییر شکل ساخت و خلق آثار، نوع تازه ای از تماشاگر را نیز تولید کرد. زیرا اثر باید در زمان مقرر و وعده داده شده به مخاطب ارائه می شد. زمانی که از قبل به اطلاع مخاطب یا خریدار ...
ترانه برایم افتخار نیست افتخارم غزل است
هر تقدیر من از کودکی بسیار به شعر علاقه داشتم و در همان سال ها یادم هست اشعار مولوی، خیام، پروین اعتصامی و باباطاهر را خوانده ام، چون پدرم علاقه داشت و کتاب های این شاعران را در کتابخانه کوچک خود نگهداری می کرد و گاه با آواز اینها را می خواند، همین باعث شد من هم علاقه مند شوم و در نهایت از دوم راهنمایی یعنی از سال 76 خودم شروع کردم به نوشتن. اولین شعر و نخستین غزلی که به صورت رسمی نوشتید، دو ...
امیر دژاکام: متأسفانه به کسانی پول می دهیم که تخصص ندارند
بعد از چند سال خیلی روی دیگران تأثیر دارد. خیلی های دیگر روضه ها را تبدیل به نمایش می کنند. تسنیم: اثری موفق شد از خورشید کاروان جلو بزند؟ دژاکام : نه، مثلاً تا جایی می رسد که من مورد مؤاخذه قرار می گیرم. مورد مؤاخذه بسیار شدید قرار می گیرم که چرا تماشاگر در پایان نمایش دست می زند. در نمایش یک دامان ماه و ستاره دوستانی آمدند با شخصیت های ویژه، تقریباً یک دادگاه سیار را برای ...