سایر منابع:
سایر خبرها
اشاره کرده است. داستان مشترک دیگر داستان آدم گِل خوار است و لطیفه ای شیرین است و درباره معامله ای است که آدم ها با عمر خودشان می کنند. داستان مشترک دیگر ماجرای آدم احول یا دوبین است که استعاره از وضعیت آدم هایی است که واقعیت ها را آنگونه که باید، نمی بینند. و داستان های دیگر که نشان می دهد مقوله تمثیل که حقیقتاً از بینش ژرف و درک عمیق کسانی مثل سنایی و مولانا برمی خاست که چقدر تمثیل می تواند موجب ...
دنیای دون شیر صافی پهلوی جوهای خون چون درو گامی زنی بی احتیاط شیر تو خون می شودر از اختلاط یک قدم زد آدم اندر ذوق نفس شد فراق صدر جنت طوق نفس... مولانا ✦✦✦✦✦✦ گفت: ترکم می کند! در زیر باران دور شد یک قدم برداشت اما یک خیابان دور شد گریه می کردم که شاید رد شود آرام تر رو که ...
در پی آن است تا ظواهر الفاظ را حجت دهد و، بین ظاهر و باطن، جمع نماید. او از ظاهر به باطن عبور می کند و ظاهر را، در عین تحدید، راه نمای معنای باطنی می شمارد. مولانا، همچون غالب مسلمانان، معتقد است که قرآن را ظاهری است و باطنی: حرف قرآن را بدان که ظاهری است زیر ظاهر با طنی بس قاهری است زیر آن با طن یکی بطن سوم که در او گردد خردها جمله گم بطن چهارم از نبی خود کس ندید جز خدای ...
شادی بودند ، چون اندوه را تبلیغ می کردند و آنها دوست نداشتند. همین امر موجب شد که من به این نکته توجه کنم که ماده مخدری که افراد انتخاب می کنند به شرایط ، اوضاع و احوال ساختاری جامعه وابسته است. درباره شناخت پدیده اعتیاد هر یک از متخصصان به گوشه ای از این پدیده می پردازند و به اصل موضوع راه نمی یابند ، این همان حکایت “پیل در تاریکی” مولانا است : پیل اندر خانه تاریک بود دیدنش ...
داده است با دقّت بیشتری کاوش شده است، تا مثلاً سال 50 هجری که در آن امام مجتبی(ع) به شهادت می رسند. این نگرش، ممکن است به دلیل وجود یک واقعۀ مهم یا حضور یک پادشاه یا رهبر اثرگذار یا هر اتّفاق دیگری باشد. مثلاً در مورد شخصیّت مهمی مثل پدر رسول الله انتظار می رود در تاریخ و ادبیّات، توجّه خاصّی به او بشود، چرا که هم پدر خاتم الانبیا است، هم از بزرگان مکّه و هم از موحّدان و مؤمنان زمان خود ...
شرح این قصیده همّت گماشت؛ ندای ما را لبیکّ گفت و پیشنهاد ما را استقبال کرد. چون از روح ما و وجدان ما بی شائبه ترجمه این اشعار پیشنهاد شد و ایشان هم با همان روح و با همان وجدان استقبال فرمودند. اشعار را (پنج سطر پنج سطر) شب با هم مذاکره می کردیم و ایشان فردا شبش بدون تأنّی و فاصله ترجمه آن قطعه مقسومه را با نظم فارسی با دو بحر انجام داده، در جلسه شبانه مقابله [کرده]، از نظر می گذراند و ...
کمتر از4 ماه بعد از قبول قطعنامه 598 سازمان ملل مبنی بر پذیرش آتش بس در جنگ تحمیلی،در مورخه پنجم آبان ماه 1367 ،مجلس شورای اسلامی - که اکثریت نمایندگان آن خط امام یا موسوم به چپ بودند- پیشنهاد دو فوریتی با 115 امضا را برای طرح نامگذاری روز 13 آبان هر سال به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را ارائه و نمایندگان با دو فوریتش موافقت کردند. لذا به سرعت این پیشنهاد در صحن علنی مطرح و با دفاع ...