سایر منابع:
سایر خبرها
مروری بر کتاب الصحابه الکرام، به ویژه فصل شرح حال حضرت ابوطالب(ع)
المؤمنین نوشته قاضی نورالله شوشتری نقل کرده است. قاضی نورالله شوشتری در مجلس سوم از کتاب مجالس المؤمنین که در ذکر بزرگان شیعه از صحابه حضرت رسول(س) است، به تفصیل در باره حضرت ابوطالب سخن می گوید و ضمن بحث از ایمان حضرت ابوطالب می نویسد: و ایضاً از حضرت امام رضا(ع) مروی است که نقش نگین ابوطالب رضی الله عنه این بود که: رَضیتُ بِالله ربّاً و بابن أخی محمّد نبیّاً و بابنی علیّ له وصیّاً ...
شورای نگهبان و مسئولیت حراست از آن
است نگاه فقهی اعضای محترم فقهای شورا نگهبان نیز با چالش روبرو شود. در هیاهوی ایجاد شده درباره این رویداد، برخی رسانه ها خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را مبنی بر اختلاف دیدگاه امام خمینی با شورای نگهبان در زمینه رجوع به غیر مسلمان در داوری را منتشر کردند که به نوبه خود و برخی شباهت ها قابل توجه است. آقای هاشمی در این خاطره که مربوط به 20بهمن سال 1363 است، آورده اند: با آقای [احمد ...
فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟
به آنان پیوستند، زینب(س) در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتی حزین که دل ها را جریحه دار می کرد می گفت: وا اخاه! واحسیناه! واحبیب رسول الله و ابن مکة و منی! و ابن فاطمة الزهراء! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه! پس بی هوش شد. آن گاه ام کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایی بلند می گفت: امروز محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا از دنیا رفته اند و دیگر زنان نیز سیلی به صورت زده و گریه و ...
پاسخ به پرسش هایی درباره اربعین
بی نظیر، راه هر گونه تردیدافکنی را سد کنند. در ادامه به پرسش های 22 گانه و بخشی از پاسخ آنها اشاره می شود؛ پرسش اول: اساس پیاده روی اربعین آیا پیاده روی اربعین، اساس و ریشه ای در اسلام دارد؟ دلایل مشروعیت آن چیست؟ پاسخ: زیارت اربعین با پای پیاده، از نگاه تاریخی، ریشه در زیارت صحابی بزرگ و گرانقدر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، جناب ...
ارتباط زیارت با شفاعت
مردگان که از سخن گفتن عاجزند، گفتگو می کند. رسول خدا(ص) این را دریافت و فرمود: اگر به آنها رخصت سخن گفتن داده می شد، حتماً پاسخ می دادند (ابن بابویه قمی، 1367، ج 1: 261). از سویی، همه مسلمانان به اتّفاق در تشهّد تمام نمازهایشان می گویند: السَّلاَمُ عَلَیکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ... . اگرخطابِ یا رسول الله(ص) و یا علی(ع) و مانند اینها شرک باشد و صدا زدن اموات حرام و موجب شرک و کفر می شود، پس العیاذ ...
ایمان ابوطالب
اشاره به نقش ابوطالب در ماجرای ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه، خطبه ای را به او منسوب کرده است:[9] آن گه ابوطالب این خطبه برخواند: سپاس آن خدای را که ما را فرزندان اسماعیل کرد و از وارثان ابراهیم... (در ماجرای عقد رسول الله و خدیجه) (مجلس در قصه رسول،240) در همایون نامه هم به تفصیل، از داستان ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه یاد می شود که ابیات زیر نمونه هایی از این بخش اند: ...
شیخ جعفر نقدی و کتاب مواهب الواهب فی فضائل أبی طالب(ع)
که باعث نگارش این کتاب شد، عدم یافت کتابی مستقل درباره فضیلت و جلالت حضرت ابوطالب(ع) توسط نویسندگان بزرگ است؛ البته رسائلی در اثبات اسلام آوردن و بیان نجات وی وجود دارد. سپس می افزاید: من دوست دارم تا آنچه که در احوالات، روایات و اخبار حضرت ابوطالب در کتب گوناگون به صورت پراکنده است، یکجا جمع آوری کرده و فضائل بلند و مناقب رفیع او را از هر گوشه برچینم. و رموز پنهان روایاتی را که درباره ایشان است ...
سه نکته و بایسته پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام
را بر سر دفاع از اسلام و پیامبر گرامی(ص) هزینه کرده است. از طرف دیگر، مطابق با نصوص صریح و صحیح نزد اهل سنت، حضرت ابوطالب(ع) هیچگاه مسلمان نشده و معاذ الله در حالت کفر زندگی کرده و وفات یافته است. روایات متعدد موجود در صحاح ستۀ اهل سنت، به ویژه روایات صحیح بخاری و صحیح مسلم، بر این مطلب تأکید کرده و حضرت ابوطالب(ع) را در قعر دوزخ جای داده اند. در کنار هم قرار گرفتن ...
روایتی از دلدادگی علما به اجتماع اربعین حسینی/ از غبطه خوردن مراجع تقلید به پیاده روی اربعین حسینی تا ...
فلک کشیده است. آری، آتش عشق حسین(ع) شعله ی سربه فلک کشیده و حرارتی سرد ناشدنی دارد که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند ان لقتل الحسین حرارة فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا ؛ آری این شراره های عشق حسینی (ع) و گستره ی سلطه ی سالار شهیدان بر قلوب عالمیان است که عاشقان خود در ابراز عشق به ساحت حضرت معشوقشان سر از پا ناشناس کرده است. در آستانه ی اربعین حسینی(ع)، زائران و مجاوران، پیر و جوان، فقیر و غنی، در ...
آمریکا امید داشت با دولت موقت انقلاب را کنترل کند
آقا می آمدند سر می زدند و حرکت را قبول داشتند. زمان اشغال، ایشان حج بودند ولی بعد از اینکه تشریف آوردند یک روز آمدند لانه و با گروگان ها دیدار داشتند. خیلی قشنگ صحبت کردند. دیدار دیگری هم بود که خود من با ایشان صحبت کردم. بعد از اینکه بازدید کردند یک صندلی گذاشتند و صحبت کردند. من آمدم جلو با ایشان راجع به سازمان نصر افغانستان _ که ازجمله نهضت های آزادی بخش بود_ صحبت کردم؛ چراکه آنها امکانات می خواستند و نیاز به کمک داشتند. نهایتا آن روز که آقا آمدند از فرصت استفاده کردم. برای ایشان هم این نهضت ها اهمیت داشت و حتی افراد و چهره های این نهضت را می شناختند. ...
شفای عالم نجف آبادی از تربت کربلا/ سادات اصفهان مرهون یک کتاب
این که یک سال از اقامت وی در شهر اصفهان گذشت، با توجه به برخی رویدادها از جمله آتش سوزی مغازه پدرش در نجف آباد، ناچار به برگشتن به نجف آباد می شود وی با توجه به تمامی تنگناها به ویژه از جهت اقتصادی حاضر به تحمل سختی ها می شود و به هر صورت به ادامه تحصیل در اصفهان می پردازد. محمدحسن در ایام طلبگی در اصفهان از محضر میرزا بدیع درب امامی، آخوند ملأ محمدحسین کرمانی، سید محمدمهدی درچه ای، آقا ...
محقق کرکی و دفاع، جنگ و صلح
...، 1409ق. 9. بلک، آنتونی، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز، ترجمه محمدحسین وقار، تهران: انتشارات اطلاعات، 1385. 10. بیک روملو، حسن، احسن التواریخ، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران: انتشارات بابک، 1357. 11. توفیقی، حسین، دین و دولت ، هفت آسمان، ش14، تابستان1381. 12. جعفریان، رسول، دین و سیاست در دوره صفوی، قم: انتشارات انصاریان، 1370 ...
زیارت اولیای الهی در مسیر لقاء الله است
فرماید که زیارت آن حضرت همانند زیارت خداوند در عرش او می باشد: مَنْ زَارَ رَسُولَ اللهِ(ص) کَانَ کَمَن زَارَ اللهَ فَوقَ عَرشِهِ (طوسی، 1407ق.، ج 6: 4). گویا این زیارت در زمان حیات یا پس از آن تفاوتی نمی کند؛ چراکه پیامبر(ص) فرمودند: مَنْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی وَ بَعدَ مَوتِی کَانَ فِی جَوَارِی یَومَ القِیَامَه (مازندرانی، 1429ق.، ج 5: 521). دیدار در زیارت با سایر ملاقات ها تفاوتی دارد ...
شرایط مهم یک مربی
.... تحف العقول عن آل رسول صلّی الله علیهم. ترجمه علی اکبر غفّاری. قم: مؤسّسه النّشر الإسلامی التّابعه لجماعه المدرّسین بقم. الهامی نیا، علی اصغر. (بی تا). اخلاق سیاسی. قم: زمزم هدایت. . (1386). سیره اخلاقی تربیتی امام خمینی(ره). قم: زمزم هدایت. الهامی نیا، علی اصغر و محمّدمهدی محمّدی. (1376). تعلیم و تربیت در اسلام. قم: اداره آموزش های عقیدتی سیاسی نمایندگی ولیّ فقیه در ...
ارادت و محبّت شاعر به حضرت ابوطالب
... 48- ألا یا محبّ الهاشمی محمدٍ ففیک رسولُ الله أیقن بِالهدی ترجمه: ای دوستدار پیامبر هاشمی! آگاه باش که رسول خدا به هدایت تو یقین دارد. شرح: وقتی حضرت ابوطالب وفات یافت پیامبر پس از به جا آوردن آداب دفن خطاب به مردم فرمودند: "و الله لأ شفعن لعمّی شفاعه یُعجب بها اهل الثقلین" به خدا سوگند در روز قیامت، از عمویم چنان شفاعتی خواهم کرد که إنس و جن از آن شفاعت متحیّر شوند ...
حمایت و پشتیبانی همه جانبه ابوطالب از پیامبر(ص)
) ایفا کرده و همواره سپر بلای او در مقابل مشرکان کینه توز بوده. البته هر کسی نمی توانسته تا در مقابل قریش و مکّیان از پیامبر دفاع کند، و ابوطالب به دلیل اعتبار و احترام زیادی که به عنوان بزرگ مکّه برای مکّیان داشته، از این کار برآمده است. پس از تمام این ماجراها، نقش ابوطالب در سه سال محاصرۀ اقتصادی مسلمین و وقایع شعب ابی طالب هم انکار نشدنی است. تا اینکه در آخرین روزهای محاصره، پس از سالها ...
رابطه تقدیر و قضای الهی با افعال انسان
یثبت الا ما لم یکن؟ (کلینی، 1389 ه ش، ح2: 147 و صدوق 1398 ق، ح 4: 333) درباره این سخن خدای (عز و جل) خداوند آن چه را بخواهد محو یا اثبات می کند فرمود: آیا جز آن چه ثابت بوده محو می شود؟ و آیا جز آن چه نبوده اثبات می شود؟ 3. در داستان پرسش معروف یک پیرمرد، هنگام بازگشت از جنگ صفین از حضرت علی(ع)، پیرمرد می پرسد: چگونه ما مجبور نبوده ایم در حالی که همه این موارد به قضا و قدر الهی بوده ...
افراد گناهکار پاک و شایسته ورود در بهشت می شوند
دست آوریم. کافی است که نیت مان را درست کنیم. تاملی با خویش یکی از اساتید ما نقل می کنند که حضرت آیت الله بهجت زیاد می فرمود: روز قیامت که شد خواهیم دید که بیش از همه، چوب عدم باورهایمان را می خوریم یعنی به ما گفتند؛ اما باور نکردیم و جدی نگرفتیم و بیش از همه بدین خاطر است که در آنجا احساس ضرر می کنیم. ...
مالک بن حارث که بود؟
زهرالود شهید و در مصر دفن شد. امام علی(ع) وقتی خبر شهادت مالک را شنیدند، آنقدر اندوهناک و محزون و متأسف شدند و بر منبر رفت و خطبه ای خواند و بعد از منبر به خانه رفت و بزرگان نخع به خدمت آن حضرت(ع) برای تسلیت آمدند و آن حضرت(ع) متأسف بود و فرمود : 《الا انَّ مالِکَ بنَ الحارِثِ قَد قَضی نَحبَهُ ، واوفی بِعَهدِهِ، ولَقِیَ رَبَّهُ، فَرَحِمَ اللهُ مالِکاً ! لَو کانَ جَبَلاً لَکانَ فِنداً ...
راهبردهای استکبار ستیزی از منظر آیت الله العظمی مکارم
] همان. [55] همان؛ ص 310. [56] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛15/9/1391. [57] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج 1 ؛ ص141. [58] مشکات هدایت ؛ ص173. [59] ترجمه گویا و شرح فشرده ای بر نهج البلاغه ؛ نص ج 3 ؛ ص506. [60] همان؛ ص 507. [61] پیام قرآن ؛ ج 1 ؛ ص277. [62] مدیریت و فرماندهی در اسلام ؛ ص152. [63] همان ؛ ص184. ...
عاشورا؛ قیامی سراسر مصیبت یا تبلور مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
یا اوج حماسه و ایثار را در رجزخوانی حضرت ابوالفضل به روایت نمی نشینیم که در فتنه خیز حوادث فرمود: والله ان قطعتم یمینی/ انی احامی ابداً عن دینی: به خدا سوگند اگر دست راستم را هم قطع کنید، هرگز از یاری دینم دست برنخواهم داشت . از این منظر که منظری قرآنی است، شایسته تر آن است که در مجالس بزرگداشت قیام حسینی روی پرچم ها این جمله نوشته شود: به مجلس حماسه حسینی خوش آمدید . استاد شهید آیت الله ...
تقلب سرخابی ها از روی دست یکدیگر/ پارس جنوبی همچنان در صدر +جدول
...> دقیقه 35: ارسال خوب مصطفی سالاری از جناح راست زمین با عبور از روی سر همه بازیکنان به موسوی رسید که سر توپ و شوت او با کمترین اختلاف از کنار تیرک عمودی دروازه گسترش راهی اوت شد. دقیقه 44: زنده روح از میانه زمین شوت زنی کرد که توپ او با فاصله زیادی به بیرون رفت. دقیقه 45: سزار با گم کردن توپ در مقابل دروازه گسترش فولاد باز هم یکی دیگر از فرصت های خوب صنعت نفت را هدر داد. ...
اربعین نه تقدیس رنج است نه کارناوال دنج
پیروان آن درپیش گرفت. این البته تلقی و تعریفی است که از موضع ناظر افاده شده است و با آنچه در ذهن و روح مشارکین می گذرد، فرق دارد. کنشگر دینی شاید هیچ یک از این ملاحظات و کارکردها را در نظر نداشته باشد. مشارکت او به دلیل تعلق خاطر دینی و علقه و ارادتی است که به حضرت سیدالشهدا (ع) دارد و همچنین به دلیل توصیه هایی است که از ناحیه دین شده است. آنچه برشمردیم و بسیاری که دیگران درباره این حرکت گفته اند ...
زمانی که فقر و نداری از بین می رود
قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کنند، در آن روز زمین گنج های خود را ظاهر سازد و همه برکات خویش را آشکار نماید به گونه ای که کسی از شما موردی برای انفاق و صدقه و کمک مالی نمی یابد؛ زیرا همه مؤمنان، بی نیاز و توانگر خواهند شد. (بحارالانوار،ج52،ح338) آنچه در شیوه مبارزه حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با فقر، بیش تر حائز اهمیت است، ایجاد روح بی نیازی و بلند طبعی در مردم است؛ زیرا چه ...
زندگینامه”طیب”گنده لاتی که”شهید”شد
سلول دیگه زندانی بود، بلند گفت: این حرفها رو برای ننه ات بزن! یک بار گفتم، باز هم می گم، من با بچه حضرت زهرا در نمی افتم. فردا شب، صدایی از سلول طیب آمد. فهمیدم دارن می برندشان برای اعدام. وقتی می رفتن، طیب زد به میله سلول من و گفت: محمد آقا! اگه یک روز خمینی رو دیدی، سلام منو بهش برسون و بگو خیلی ها شما رو دیدند و خریدند ، ما ندیده شما رو خریدیم. 11 آبان ماه سال 1342، طیب حاج رضایی و ...
متن زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع)
...: چهل روز از واقعه عاشورا می گذرد، جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر اربعین حسین علیه السلام؛ این یار صدیق رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم به بزرگداشت حماسه حسینی می پردازد؛ آری اربعین حسینی نقطه آغازی است برای تزریق خون حسین(ع) در کالبد جامعه اسلامی، نقطه آغازی که به قیام نهمین فرزند حسین منتهی می شود. برای 20 صفر و اربعین حسینی اعمالی مستحبی چون زیارت امام حسین علیه السلام ...
روش های شناختی آسیب زا در تربیت
الله مرعشی نجفی. ابن شعبه حرّانی، حسین بن علی. (1362). تحف العقول عن آل رسول صلّی الله علیهم. ترجمه علی اکبر غفّاری. قم: مؤسّسه النّشر الإسلامی التّابعه لجماعه المدرّسین بقم. الهامی نیا، علی اصغر. (بی تا). اخلاق سیاسی. قم: زمزم هدایت. . (1386). سیره اخلاقی تربیتی امام خمینی(ره). قم: زمزم هدایت. الهامی نیا، علی اصغر و محمّدمهدی محمّدی. (1376). تعلیم و ...
شاعری که آداب عشق ورزی را از حضرت ابوطالب آموخت
خاص باشد و در کل به موضوع محتوای اصلی قصیده مرتبط باشد. (شفیعی کدکنی، 1379: صص 185-181) در این مقاله قصیده ای 79 بیتی از شاعر معاصر عماد عبدالکریم سرور (متولد 1962) ترجمه و شرح شده که موضوع کلی آن مدح حضرت ابوطالب پدر حضرت علی(ع) از زبان یک شاعر اهل تسنن است. شاعر علاوه بر بیان موضوع اصلی، مسائل مختلفی مطرح کرده، از جمله فضائل حضرت ابوطالب و پاسخ به شبهاتی، که درباره اسلام ایشان از گذشته ...
حضرت ابوطالب از نگاه برخی مستشرقان
دستور پیامبر اسلام بود نه جناب ابوطالب. البته حسادت سایر قریش از بنی هاشم هم جای تأمل و تحقیق بیشتری دارد. 4–3. تامس پاتریک هیوز[4] که "فرهنگ اصطلاحات اسلامی" وی (1885) در محافل اسلام شناسی غرب، به ویژه کشورهای انگلیسی زبان اثرگذار بوده است، در مدخل ابوطالب می نویسد که حضرت ابوطالب ایمان نیاورد. اما مدت چهل سال دوست صمیمی و حامی وی [پیامبر اکرم6] بود. [5] 4–4. رینولد نیکولسن ...
تقدیر و قضای الهی حتمی و غیر حتمی
مرحله مختلف دارد: مرحله اول، مرحله اصالت و استقلال علم کلام است که بعد از حضرت رسول اکرم(ص) تا حدود سال 450 را شامل می شود؛ مرحله دوم، مرحله رقابت و اختلاط است که از حدود سال 450 تا 850 را در بر می گیرد؛ مرحله سوم، مرحله ادغام و استحاله است که از حدود سال 850 شروع می شود و تا حدود سال 1300 پایان می یابد و مرحله چهارم، مرحله احیاء و نوسازی است که از سال 1300 آغاز می شود و تا حال حاضر ادامه دارد ...