سایر منابع:
سایر خبرها
پرواداشتن از گناه بر اشرف آفریده ها شایسته است/پیامد تربیت دینی
انسان که اشرف آفریده هاست نیست! شاید هدف خدای حکیم، توان مند سازی عقل آدمی در تربیت دینی و رشد شناخت و معرفت او باشد. چرا که عقل به عنوان حجّت باطنی برای رشد خود به موضوعات متناسب با شأن و اهمّیت خود نیازمند است. اگر عقل رها شود، به همه چیز می پردازد و مشغول می شود، از این رو نباید آن را رها کرد. [span ][120] چون عقل، صاحب عقل را اداره می کند و خردمند نیز باید عقل را اداره کند و این هنری ...
گفتار چهل و ششم: نجوای نیازمندان به معبود (1)
و درواقع آن مولی، مالک کار و ثمرة فعالیت های آن بنده است و حق دارد از او بهره برداری کند، نه اینکه مالک ذات او باشد. برخی از عبادات چون نماز، حج و روزه برای باور این حقیقت وضع شده اند که خداوند، مولی و مالک همه چیز است. چه اینکه با این عبادت های خاص، انسان به راستی بندگی خدا را با عملش بروز می دهد. البته سایر اعمال حسنه و هر کاری که با قصد تقرب خدا انجام گیرد، نیز عبادت او به شمار می ...
فصل دوم: نزول قرآن
عنوان مثال، این توجیه را در نظر بگیرید: چون پیامبر فردی امیّ و غیر آشنا با خواندن و نوشتن بود، اگر قرآن دفعتاً نازل می شد، نه می توانست آیات را بنویسد و نه امکان حفظ آن به طور کامل وجود داشت و در این صورت، وحی الهی به طور کامل به مردم نمی رسید و پیامبر از سهو و خطا در رساندن وحی مصون نبود. نادرستی این تبیین در این است که مصونیت قرآن از تحریف در هنگام نزول و پس از آن، و عصمت نبی گرامی (صلی ...
فصل سوم: دلایل از سوی خدابودن قرآن
دربر دارد؛ غافل از آن که رحمن بر سعه رحمت الهی و شمول آن نسبت به همه انسان ها یا موجودات دلالت دارد و رحیم، رحمت دایمی و جاودانه خداوند را که ویژه نیکوکاران است بیان می کند؛ افزون بر آن، از یک سو مظاهر ربوبیت الهی را در وصف پیش نشان می دهد و از سوی دیگر، با واژه رحیم (رحمت خاصه) زمینه مطرح شدن وصف مالک یوم الدین را فراهم می سازد و از این رو حتی با وجود این دو وصف در آیه اوّل ( بسم اللّه الرّحمن ...
شهید بهشتی و دغدغه آزاداندیشی و آزادمنشی نسل جوان
...> خداوند نخواسته است، انسان با جبر و بی ارادگی به کار نیک روی آورد، و یا از روی ترس و تهدید از عقیده ای صرف نظر کند به همین دلیل او را انتخابگر قرار داده تا تلاش کند... (ایازی،1380، 24) و بر اساس آیات قرآن کریم به آثار منفی نفی آزادی اشاره کرده اند. ایشان نفی آزادی را موجب رواج سطحی نگری و ظاهرگرایی (در فهم و عقل جامعه)، آسیب پذیری جامعه در برابر هر اندیشه جدید، جایگزینی پدیده حذفِ رقیب ...
پیوند سیاست و فلسفه در اندیشه شیخ اشراق
را به عالم مافوق قمر متصل سازد. از آنجا که وی این جهان را نردبان ورود به عالم عقل و معنا تصور می کند، سیاست را به منزله ابزاری برای نیل به سعادت می نگرد. بر این اساس درصدد است تا با ارشاد خلق و هدایت آن ها برای رسیدن به عالم معنا، به رهبری حکیم متاله دست یابد. سهروردی، در بحث انسان شناسی به تعلقات انسان به جهان مادی اشاره می کند و زندگی دنیوی را با سه نوع معرفت همراه می داند؛ معرفت نفس، معرفت ...
چه مقطعی از زندگی حضرت مناسب فیلمنامه است
می شود. تحول شخصیت، حاصل تغییر شناخت و دیدگاه فرد نسبت به یک موضوع است. (مکی، 1380: 98). که احتمالاً در مورد معصوم مصداق ندارد در حالی که رشد به معنای ارتقاء مرتبت وجودی در مورد همه انسان ها صادق دارد. نباید از این نکته غفلت ورزید که توسعه ظرفیت های تکنیکی صرفاً بر عهده هنرمندان و نظریه پردازان حوزه هنر نیست بلکه مشارکت صاحب نظران سایر حوزه ها بخصوص صاحب نظران امور مذهبی در حل ...
جایگاه قرب الهی در تربیت اخلاقی
که به موضوعات مادی و جنبه دنیوی انسان میپردازند و چه آنها که به موضوعات فرامادی و جنبه اخروی انسان. سرانجام همه یک هدف نهایی مشترک دارند و آن رساندن انسان به سعادت حقیقی است. هرچند هدف عام هر علمی با دیگری متفاوت است. همه انسانها با هر گرایش فکری و سلیقه شخصی و گروهی، در طالب سعادت بودن، اشتراک نظر دارند؛ هرچند که در شناخت سعادت حقیقی و مسیر رسیدن به آن، اختلافات فراوانی به چشم می خورد ...
اسبقیان: تقویت قوای روحانی و جسمانی اهداف اصلی ورزش پهلوانی است / کریمیان: باید در ورزش پهلوانی، جزو سه ...
آن به جامعه نیز تسری می یابد. اسبقیان آنگاه به فضای معنوی زورخانه اشاره کرد و گفت: روح مردانگی ومروت در زورخانه مشاهده می شود وهمه صفات حسنه ای چون گذشت ٬مردانگی ٬ صداقت ٬ امانت داری ٬ نوع دوستی٬ افتادگی و دستگیری از حاجتمندان دراین فضا گردآمده است. وی افزود: پهلوان ورزشکاریست که علاوه بر تسلط بر فنون ورزشی ٬ بر نفس خویش نیز مسلط است و دربرابر مشکلات جامعه بی تفاوت نیست و ...