سایر منابع:
سایر خبرها
ارزش اجرای حدود الهی از نگاه پیامبر(ص)
و از بازگشت آن ها به دریا جلوگیری نموده و سپس روز یکشنبه به صید آن ها می پرداختند.[37] بنابراین به استناد سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ شریفۀ 64، این عمل یهود تجاوز به حدودالله است و مانع شمول فضل و رحمت خداوند می گردد. "ثم تولیتم من بعد ذلک فلولا فضل الله علیکم ورحمه للکنتم من الخاسرین". در سورۀ مبارکۀ اعراف نیز به این داستان اشاره شده است: "وسئلهم عن القریه التی کانت ...
بهترین کار بعد انجام واجبات و ترک محرمات چیست؟
آنها را تبدیل به اتحاد و وحدت و برادری کنم. وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ : با کمال فصاحت و بلاغت در این زمینه آیات قرآنی متعدد و روایات اهل بیت (ع) به حد استفاضه است (فراوان است) حضرت حق در سوره آل عمران می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ؛ همه شما متحد باشید به دامن وحدت و توحید چنگ زنید اهل ولایت، همه شان مشتی واحد در اجتماع هستند. اگر چنانچه تمام شیعه ...
عدالت؛ مهم ترین مقتضای سیاسی هدایت در قرآن
ایشان تعبیر می کند به ملاء یا قدرت های سیاسی، مترفین یا قدرت های اقتصادی که در تنعم نعمت داریی به سر می برند و سر کشی می کنند و احبار الرهبان که رهبراننی دینی هستند که می خواهند انسان ها بندگی آنها را بکنند. وی ادامه داد: مثلا در آیه 59 و 60 سوره اعراف خداوند می فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ إِنِّی ...
سیمای موعود در قرآن
سعید مقدس اشاره: سیمای درخشان ائمه هدی(ع) در قرآن کریم، همواره روشنگر راه شیعیان و پیروان ایشان بوده است و خواهد بود و در این میان آیات مربوط به موعود آخرالزمان(ع)، دریای نوری است که تلألؤ آن افق های آینده جامعه بشری را آشکار می کند و به قلب مؤمنان اطمینان می بخشد. در این رهاورد، قطره ای از این دریا را هدیه به پیشگاهش می کنیم. از هر جزء قرآن کریم (20-11) یک آیه که براساس روایات ...
اصول سیاست خارجی نظام اسلامی از نگاه قرآن
محمد رضا فراهانی حاکم اسلامی، خلیفهًْ الله و ولی الله نظام اسلامی، نظام ولایی است. به این معنا که حاکم اسلامی همان خلیفهًْ الله به معنای خاص است که دارای ولایت کلی و ماذون به تصرف در تکوین است. خداوند در آیات 30 تا 34 سوره بقره، انسان را خلیفهًْ الهی بر زمین دانسته است که بر کائنات و ما سوی الله و حتی فرشتگان حامل عرش به عنوان متاله و دارندگان همه صفات و اسمای الهی حکومت می کند. ...
ماشین تجسم ارواح:ادبیات ژانر و مردم ادبیات
سؤال بعدی به سفرهایی اشاره کند که همان سال ها به حاشیه کویر یا طالقان داشته و روستاها را، متأثر از جنون نفتی، همه خالی دیده است12، انگار کن که نسخه تازه ای از تک نگاری های اورازان یا گذری به حاشیه کویر به دست بدهد. پس چه جای شگفت، اگر به اشاره در نقدی در سال 1348 آل احمد را نه نوولیست ، که گزارش گر من خویش بخواند13، و 8 سال بعد شخصیت اصلی رمان خود، جلال امین، را راست به قواره جلال آل احمد دربیاورد ...
سنّت های مقیّد و مشروط
گیرد و یا اینکه این نوع آیات حتّی می توانند اشاره به لطف و مهربانی خداوند نسبت به بندگان خود دارا باشند، چراکه انسان ها را از انجام گناهی که آنها را مستوجب عذاب می کند، بر حذر می دارد و در واقعیت، زنگ خطر را برایشان به صدا درمی آورد. اسلام می خواهد آدم را در همین جهان مادّی بسازد که وی را با جهان نورانی بالا مربوط کند، نه اینکه جهانی دیگر بسازد و آدمی دیگر. همین آدم با تربیت قرآنی لازم ...
سنّت های مقیّد و مشروط
که به ندای هدایت گوش نداده اند (ر.ک؛ همان: 386). هر دو مفسّر در تفسیر آیات 94102 سوره اعراف6 به این نکته اشاره می کنند که در حقیقت، خداوند برای هر امّتی پس از آمدن پیامبری برای آنان، در صورت تکذیب پیامبرشان، در ابتدا بر آنان سختی و مصیبت وارد کرده تا تضرّع و زاری کنند و هدایت شوند و اگر بر سرکشی خود پافشاری کردند، این بار آنان را غرق در نعمت ها و شادی ها می کند تا اندک اندک به هلاکت و ...
مکرون بدهکار است نه طلبکار!/ از ایران دفاع کنید
نعمت توانگران و مرفّهان آن می افزاییم و آنان با سرمستی بندگی خدا را رها می کنند و در آن دیار به فسق و فجور می پردازند، در نتیجه آن سخن (وعده عذاب ) درباره آنان تحقق می یابد و آنجا را به کلّی نابود می کنیم. یا آنجا که امیرالمومنین(ع) در فرمان به مالک اشتر می فرماید: وَمَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَمَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَکانَ لِلَّهِ حَرْباً ...