سایر منابع:
سایر خبرها
...: ... اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ یَقِیناً... (1)، اولین لطمه به دین، سست شدنِ اعتقادات و ارزش هاست؛ پس برای اینکه با این خطر مواجه نشویم یا اگر مواجه شدیم بتوانیم مقاومت کنیم باید ایمانمان را تقویت کنیم. همه مردم موظف به این امر هستند. البته تکلیف همه یکسان نیست؛ چراکه پایه عقل و معرفت و امکانات کسب علوم و معارف برای همه یکسان نیست؛ ولی به هر حال هر کسی ...
شیوه و جهت جریان قدرت در نظام سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد. در محور اول نقش رهبری و مرکز تصمیم گیری است که از نظر علامه حاکم و رهبر جامعه در امور داخلی و خارجی نظام سیاسی تصمیم گیرنده نهایی است؛ ولی شور و مشورت با مردم قبل از تصمیم گیری جنبه الزام آوری دارد. محور دوم دامنه و قلمرو قدرت است که در دولت اسلامی فقط محدود به حوزه عمومی است و محور سوم شیوه و نوع جریان قدرت در نظام سیاسی است که از پایین به ...
حوزه و دانشگاه و محقق در موضوع عرفان های نوظهور تاکید کرد: برخی وقتی حرفی برای گفتن ندارند خلاف آن را طی می کنند، تمدن غربی وقتی ملاحظه کرد، پنبه مادی گرایی و لیبرالیسم زده شده است هژمونی فکری خود را در چارچوب های جریانات معنویت گرایانه قالب زد و به دیگران غالب کرد تا برای ارزش های سرمایه داری نه تنها توجیه بیاورد بلکه آن ها را به سر حد تقدس رساند. وی افزود: تمدن غرب در عرصه علمی به ...
اقتصادی تنها راه کاهش مصرف سوخت را استفاده از مکانیزم اصلاح قیمت دانست و افزود: 99 درصد راه اصلاح الگوی مصرف حامل های انرژی از طریق اصلاح قیمتی امکان پذیر است. **جایگاه عقل عملی در علوم انسانی نشست علمی جایگاه عقل عملی در علوم انسانی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. محمد فتحعلی خانی استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: موضوع علوم انسانی اسلامی در سال های اخیر اهمیت ویژه پیدا ...
معنای اول است، ازدیدگاه ابن تیمیه انسان در کسب معارف دینی با بودن کتاب و سنت و فطرت نیازی به عقل ندارد، و در صورت تعارض شرع و عقل، شرع مقدم است و سانی که به عقل در معارف توجه می کنند را در خطا می داند. علامه نیز معتقد است مراد از عقل در انسان عبارتست از نفس مدرک انسان و آن مبدئی است که تصدیقهای کلی و احکام عمومی بدان منتهی می شود، علامه دیدگاه افراطی که در آن عقل در دین شناسی کاملا خود بسنده است و ...
چکیده یکی از نظریه های توجیه معرفت که از دیرینه ای بلند برخوردار است، مبناگرایی حداکثری است. بیشتر فیلسوفان سنتی، از افلاطون و ارسطو در یونان تا فیلسوفان مسلمان و عقل گرایان و تجربه گرایان کلاسیک دوران جدید و شماری از فیلسوفان معاصر، آن را پذیرفته اند. ملاصدرا نیز در معرفت شناسی دیدگاهی مبناگرایانه دارد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که مبناگرایی در معرفت شناسی غربی بر اساس تمرکز ...
.... اما حکیمی قائل به عدم تساوی میان علوم فلسفی و عرفانی با معارف الهی است و در صورت تعارض میان عقل و ظواهر نصوص، تأویل را مطرح و حجیت عقل را به نقل نمی داند. عقل را ابزار ادراک و قائل به عقل فطری عقل خود بنیاد دینی می شود. البته نظرات آنان در روش بکارگیری عقل و حکمی که بر عقل بار می شود، متفاوت است. کلیدواژه ها: اصفهانی؛ حکیمی؛ مکتب تفکیک؛ عقل؛ نفس؛ علم نویسندگان: ...
نگاه هنرمند ایرانی در تجسم بخشی پیرامون خود می پردازد؛ نمونه های تصویری و نقل شده از کتاب های عرفانی در متن حاضر و تطابق آن با عناصر و کیفیات بصری حکایت از آگاهی هنرمند ایرانی در عرصه شناخت باطنی اجزا و ویژگی های تصویر دارد: نقطه نماینده وحدانیت، خط نماد عقل کل (طرح آفریش)، اشکال به مثابه پدیده های کائنات، رنگ تطبیق یافته با نظام های چندگانه هستی و مراتب شهود... و همگی یادآور کثرت در وحدت و کمال ...