سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه میان فرهنگی قربانی کردن امکان قضاوت است
علامه طباطبائی تصریح کرد: شاید اولین کسی که این تفکر را مطرح کرد شوپنهاور بود که توانست در فضای هندی مدتی زندگی کرده و بر اساس اندیشه های هندی نگاهی به فلسفه غرب کند. او متوجه می شود که در این فلسفه خیلی از چیزها برخاسته از فضای فرهنگی غربی است، در حالی که فلسفه هندی برخاسته از فضای فرهنگی هند است. وی افزود: این آگاهی شوپنهاور این اندیشه را برای او مطرح کرد که ما چگونه می خواهیم بین دیدگاه ...
درهم آمیختگی دلالت های قرآن، برهان و عرفان در انقلاب/ باید به نوعی انبساط برسیم
به صورت عینی عمل می کنند و هیچ ارتباطی بین این دو نیست. انبساط وقتی حاصل می شود که دیالکتیکی وجود داشته باشد یعنی آن اثر بگذارد، اثر بگیرد و خودش یا روابط منطقی و انتزاعی اش را بسط بدهد. این می شود همان انبساطی که مدنظر من است. این انبساط دگرگونی، استحاله و فروپاشی نیست. این انبساط حفظ و بسط مبانی و زمان مند و مکان مند کردن آنهاست. فرق بسیاری بین استحاله و انبساط است، در استحاله مبانی حذف می شود ...
رزومه های خیالی
فرهنگ امروز/ عارف ششگلانی: پیاده شود مردم جنگجوی سوار آنک لاف آرد و گفت وگوی شود خار هر کس که بد ارجمند فرومایه را بخت گردد بلند سرآغاز هفته اخیر، دو پیام به غایت سخیف در مجازستان دریافت کردم که بعد متوجه شدم از جانب مدرس یکی از مؤسسات علمی کشور صادر شده است: یکی پیامی بود حاوی لنترانیِ سختْ بی نمکی، از جنس همین لودگی های هواداران تیم های فوتبال که چندی ست مرزهای اشمئزاز را درنورد ...
درباره تحول اندیشه داریوش شایگان؛ تقدم و تأخر شایگانی
سیدصادق حقیقت استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید شایگان متقدم شایگان در "ادیان و مکاتب فلسفی هند" و"آیین هندو و فلسفه اسلامی" و یا "هندویسم و تصوف" نشان می دهد که به چه میزان تحت تأثیر هانری کربن به فرهنگ شرقی علاقه دارد. هند به شکل خاص برای وی موضوعیت داشت. شایگان در دهه 50 با تأثیر گرفتن از محافل احمد فردید، غرب ستیز شد و رویارویی شرق و غرب را مطرح نمود. از جمله اندیشمندان غربی که در این دوره بر وی مؤثر بودند می توان به نیچه، هایدگر و یاسپرس اشاره کرد. کتاب "بت های ذهنی و خاطره ازلی " در سال 1355 سعی می کند تفاوت های شرق وغرب را بررسی کند. همچنین، کتاب "آسیا در برابر غرب" در سال 1356 به نیهیلیسم و تاثیر آن برتقدیر تاریخی تمدنهای آسیایی از یک سو، و به موقعیت تمدنهای آسیایی در برابر سیر تطور تفکرغربی از سویی دیگر می پردازد. به عقیده وی، تمدنهای آسیایی اسیر نیهیلیسم شده اند، اما از این وضعیت خ ...
نگاهی تحلیلی به وضعیت اسلام در چین
...، دریای زرد و دریای چین شرقی، از جنوب به دریای چین جنوبی، کشرو ویتنام، لائوس، میانمار(برمه)، هند، بوتان و نپال، از غرب به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، و از شمال غربی به کشور قزاقستان محدود است. بزرگترین آیین در چین بودیسم است و ادیان در چین در یک تقسیم عبارتند از: نیاپرستی؛ باستانی ترین نظام اعتقادی در چین همان ارج گذاری به نیاکان است . مذهب ...
ملاحظاتی درباره اسلامی شدن دانش تاریخ
؛ علم تاریخ برحسب شیوه پژوهش به انواع مختلفی چون تاریخ نقلی، تاریخ تحلیلی، فلسفه علم تاریخ و فلسفه نظری تاریخ تقسیم می شود. تاریخ نقلی: همان ضبط و ثبت سرگذشت افراد و اقوام و وقایع گذشته از طریق اسناد و گزارش های برجای مانده، بدون تحلیل است. مورّخ در اینجا فقط آنچه را که دیده یا شنیده است ثبت می کند و دیگر به شرایط و عوامل وقوع حادثه و امکان وقوع آن و یا راست گو بودن و وثاقت راوی نظر ندارد ...
بررسی دیه و ارث زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی
شود اما ارث رسیده از آسمان است و ماهیت ارث و دیه متفاوت است و نمی توان گفت همان گونه که ارث نصف است دیه نیز نصف است بنابراین کاری که قانون مجازات اسلامی 92 کرده گام خوبی است هرچند که باید تکمیل شود . از انجام دادن این کار نباید ترسید چنانچه در ماده 554 قانون مجازات اسلامی آمده است براساس نظر حکومتی مقام رهبری، دیه جنایت بر اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ...
چرا فلاسفه آه در بساط نداشتند؟
شهروندان بودند و بقیه برده و غیرشهروند محسوب می شدند. فلاسفه دوران باستان هم از همان بیست درصد جامعه بودند چرا که اساسا بردگان و غیرشهروندان فرصتی برای مطالعه و تفلسف نداشتند. به همین دلیل غالب فیلسوفان جهان باستان از رفاه و منزلت معقولی برخوردار بودند، حتی برخی از آن ها مانند افلاطون از طبق اشراف بودند اما این امر استثنا هم داشت. سقراط و شاگردان معنوی اش، کلبیون، که به فقری خودخواسته تن داده بودند ...
چالش لیبرالی علیه تجربۀ ولایت فقیه/ آغاز تاریخ سوژه ایرانی
و بنابراین غیرقابل انکار، بنابراین قابل پذیرش و بنابراین واقعیتی معقول خواهد بود. دراین معنا اتهام زدن به آن واقعاً از نظر عقلی دشوار می شود، زیرا چنین مطلقه بودنی، ریشه در جهان آگاهی و حوزۀ پدیدارهای ملموس و مدرَک ما ندارد بلکه یک ظهور ناخودآگاه و خودبخودی از اعماق لایشعر فرهنگ دین-محور ایرانی است؛ از آتشفشان چه ایرادی می توان گرفت؟! آن، پذیرفتنی و غیرقابل انکار است؛ سوء برداشت از آن دشوار و ...
در نشست کارنامه ژوکوفسکی مطرح شد: اگر واژه ای بمیرد، سوگی است بزرگ و فراگیر!
. نویسنده کتاب پارسا و ترسا توضیح داد: در رویه نوزده این کتاب درباره فعل های پیشوندی نوشته شده؛ تنها در اشعار عامیانه قدیمی بختیاری است که شواهدی از این افعال دیده می شود. در توجیح این افعال می توان دو فرضیه را مطرح کرد. نخست این که استعمال این افعال، تحت تاثیر سنت شعری فارسی است. دوم این که در بختیاری قدیم این افعال کاربرد داشته اند. اما امروزه دیگر منسوخ شده اند. من با این نگاه، همداستان ...