سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی مدعای منتقدان قانون حجاب
معروف و نهی از منکر، در یک جامعه اسلامی، عمل اخلاقی محسوب نمی شود؟ و از آن بالاتر، آیا ظلم ستیزی (که نوعی اجبار نسبت به ظالم برای جلوگیری از ظلم او است) نزد شهودات اخلاقی تمام انسان ها یک فضیلت اخلاقی نیست؟ 7) از منظر دینی، امر به معروف و نهی از منکر، یک فضیلت اخلاقی است؛ و طبق بیانی که در فصل قبلی ارائه شد، عمل به هر توصیه دینی، در جامعه ای که به آن دین باور دارد، مصداق یک فعل اخلاقی است ...
مقایسه سنت نجف و قم در نوع مواجهه با حکومت/ عده ای می ترسند و می گویند فضای نجف باز نشود!
...، فقیه وقتی برخوردی می کند، دلیل نیست که همه کارها از بُعد ولایت فقیهی اوست، گاهی انسان و گاهی عاقل است و عقل دارد. او در مورد تمایز این بحث با سکولاریزم، گفت: ما گاهی وقت ها خیلی تنگ نظریم، یک حساسیت های الکی داریم، مثلا به کسی که کراوات می پوشد و ریش می تراشد، می گوییم فاسق است، نباید امور را سطحی بگیریم. اولا باید سکولاریز را تعریف کنیم، معنای آن جدا کردن دین از دولت و معنای آن ...
مروری بر کتاب الهیات تاریخی: پانن برگ اثر آلن گالووی
کتاب پانن برگ: الهیات تاریخی اثر آلن گالووی یکی از آثار مجموعهٔ متفکران دینی معاصر به ویراستاری پروفسور لویس است که هدف اصلی آن ارائه ارزیابی انتقادی آثار برخی متفکران برجستهٔ عصر حاضر است. در آثار پانن برگ نقاط بسیاری است که نیاز به توضیح و گفتگوی دقیق دارند و گالووی در این کتاب تلاش می کند توصیف فشرده ای از نظام الهیاتی او ارائه دهد. اگرچه آرای پانن برگ پیچیدگی زیادی دارد، گالووی در اثر خود آن ها را به خوبی صورت بندی کرده است، فهم مؤثری از چارچوب نظری این آرا ارائه می دهد و نقدهای دقیقی در مورد آن ها دارد. او در این اثر کوشیده است از ...
دومین پیش کرسی نظریه پردازی "نظریه چتری ارزش اخلاقی" برگزار شد
هنجاری به دنبال به دست آوردن این است که چه چیزی به فعل اخلاقی ارزش می دهد. عضو انجمن کلام اسلامی حوزه گفت: وقتی فعل اخلاقی انسان به میان می آید ناچاریم برای انجام آن وسع فاعل را در نظر بگیریم؛ البته وسع ها تفاوت دارد و ما از انسان های کم عقل تا انسان بسیار پر عقل و عقل کل داریم. وی بیان کرد: به دلیل متفاوت بودن این وسع ها آنچه می خواهیم نسبت بدهیم به انسان ها متفاوت است. ...
تنزیه محض ، همان تعطیل است
فعل اختیاری دیگران ، شناختن حقیقت چنین علمی را ممتنع می کند. لذا در خصوص علم الهی که ازلاً هیچ جهلی- حتی نسبت به افعال اختیاری انسان ها- در آن راه ندارد، باید تنها به گزاره های تنزیهی، نظیر لیس بجاهل و بی نیاز از معلوم اکتفا کنیم. فهمی بیش از این، فوق حدّ مخلوقی ، و ورای طاقت معرفتی بشری است. البتّه مبانیِ صدرایی، هیچ یک از دو اصل مهمّ تباین و تنزیهِ محض را نمی پذیرد؛ امّا دقّت عقلی در ...
دیدگاه امامیه در تفکیک صنع خالق از مخلوق
اختلافات عقیده بین امامیه و اشاعره در مسأله حسن و قبح عقلی، وارد بحث انتساب افعال به خداوند یا به اصطلاح توحید افعالی شده و رسماً فصلی تحت عنوان تفاوت بین صنع خالق و مخلوق باز می کند. وی در این باره از قرآن و روایات و اجماع و استدلالات عقلیه دلیل می آورد. از قرآن به آیات 88 سوره نمل و 103 سوره مائده و 3 سوره الملک، 7 سوره سجده و ... استدلال می کند. محور استدلال در این آیات، بر این است که ...
اگر فقه به قانون کمک نکند، قدرت هر دو تضعیف می شود/ نباید نص را در تنگنا قرار دهیم و نطقی محدود از آن ...
...، ظن شخصی فقیه نیز لازم است. مدلول روایت باید شخصا برای فقیه ایجاد ظن کند. برای این ادعا چند دلیل دارم: مشکل روایات جعلی، مشکل روایات دچار اشتباه نقل، مشکل بعضی روایات که موضوع تاریخی دارند، مشکل بعضی روایات که به اقتضای موضوع آن نمی توان به یک خبر اکتفا کرد، ظن شخصی فقیه را نیز ضروری می کند. قبح امری وجدانی است و شناخت قبیح عقلی است. عقل می تواند به ما بگوید حکم خداوند چه نبوده است. ...
حضرت مهدی (عج) در روایات شیعه
وقسطاً کما ملئت جوراً وظلمًا، کذلک سمعت رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله یقول(7). اگر از عمر این جهان تنها یک روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را طولانی می سازد تا مردی از فرزندان من ظهور کند و جهان را همانگونه که از ظلم و جور لبریز گشته است از عدالت پر سازد. این واقعیت را همین گونه پیامبر خدا صلّی اللّه علیه وآله فرمود. و نیز از آن حضرت نقل شده که فرمودند: 2 لو قام ...
مباحثه ایازی و نائینی/آیا بی حجابی مُنکر شرعی قلمداد می شود؟
قائل به لزوم امر به حجاب در جامعه بود. د ر مقابل، حجت الاسلام نائینی که می توان وی را به عنوان یک چهره سنت گرای حوزوی معرفی کرد، به رد نظرات ایازی پرداخته است. از نظر نائینی ملاک منکر و معروف بودن یک عمل، عُرف جامعه نیست بلکه اوامر و تکالیف الهی است. به نظر می رسد ریشه این بحث به مسئله معیار حسن و قبح افعال انسان باز می گردد. گزیده گفتار نائینی بدین شرح است: این فرمایشات مخالف با ضرورت ...
نگاهی اجمالی بر"کلام اسلامی" در یک اثر
نوشتار و در پایان جمع بندی و سؤالات آن درس آورده شده است. عنوان های هشت درس نخست کتاب علم کلام عبارتند از: درس اول: اثبات وجود خداوند متعال و قدرت او، درس دوم: عمومیت قدرت، درس سوم: صفات علم، حیات و اراده، صفات سمیع، بصیر، متکلم و باقی و نیت صفات زائد بر ذات، درس چهارم: عدال الهی، حسن و قبح، قدرت هدایت بر فعل قبیح، هدفمندی افعال خدا، درس پنجم:نفی اراده قبیح؛ جبر و اختیار، فعل متولد، قضا و ...
خداوند متعال را چگونه، و از چه چیزی باید تنزیه کرد؟
گیرد که فعل اختیاری تا قبل از انجام، برای ناظر بیرونی، به هیچ نحوی مشخص و معین نیست و لذا نمی تواند برای او معلوم واقع گردد. از طرف دیگر خداوند متعال، نسبت به هیچ چیز - حتی افعال اختیاری انسان ها- جاهل نیست. این جاست که به حکم عقل، علم خداوند، در ذات و گوهر خویش متباین با علوم بشری است؛ چه اینکه اگر کوچک ترین سنخیتی بین این دو وجود داشت، قطعا علم الهی نیز محکوم به همان نقص ذاتیِ علوم بشری ...
ضرورت پرداختن به فقه حکومتی برای اداره کشور
کردن مالک حقیقی مال عنوان کرد و گفت: بحث مهم این است که آیا ما قاعده عدالتی داریم که مختص مسائل مالی نباشد و در جمیع ابواب فقه بتوان آن را جاری کرد و ما به استناد اینکه چیزی ظلم است استنباط حرمت کنیم و به استناد اینکه چیزی از مصادیق عدل است، استنباط وجوب اتیان کنیم. ظلم حتی به دشمنان نیز روا نیست حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه حسن و قبح نمی تواند همیشه ذاتی باشد ...
مکتب نجف/ سید جواد خویی: نجف یک دانشگاه فکری آزاد است/ نجف اصلا ضد کسی نیست و می گوید به خصوصیت ما ...
، دلیل نیست که همه کارها از بُعد ولایت فقیهی اوست، گاهی انسان و گاهی عاقل است و عقل دارد. او در مورد تمایز این بحث با سکولاریزم، گفت: ما گاهی وقت ها خیلی تنگ نظریم، یک حساسیت های الکی داریم، مثلا به کسی که کراوات می پوشد و ریش می تراشد، می گوییم فاسق است، نباید امور را سطحی بگیریم. اولا باید سکولاریز را تعریف کنیم، معنای آن جدا کردن دین از دولت و معنای آن ضد دین می شود، در حال حاضر ...