سایر منابع:
سایر خبرها
قرآن؛ نخستین مشوق مسلمانان در تمدن سازی
اگرچه تعلیم روایت حدیث در این حوزه در دوران خلیفه اول ممنوع شد و این ممنوعیت تا عصر عمر عبدالعزیز وجود داشت (و حتی به روایتی بعضا تا عصر بنی عباس برقرار بود) اما حضرت امیر و شیعیان ایشان، پنهان و آشکار به روایت احادیث می پرداختند و از این طریق تمدن اسلامی را بیشتر و بیشتر رشد و گسترش می دادند. احادیث منقول از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) که برگرفته و تفسیر و تبیین ...
دخل و خرج در سبک زندگی اسلامی
و اعمال از نظر اسلام اهمیت دارد و به مسایل جزیی و مصداقی زندگی انسان توجه چندانی ندارد حال آنکه انسان مسلمان نیازمند فهم نحوه رفتار خود در مصادیق و جزییات زندگی خود است؟ در طرف دیگر اقتصاد متعارف در مورد شئونی از زندگی انسان بحث می کند که نظام اسلامی در ظاهر توجه چندانی به آن ندارد. آیا تفاوت در این اهمیت میان دیدگاه اسلامی و غربی وجود دارد یا آنکه هر دو یک سخن را بیان می کنند و می توان آموزه های ...
قانون جذب چیست و چه اشکالات دینی دارد
خرافاتی که در سال های اخیر مطرح شده و به علت تکرار فراوان و جهان گیر شدنش، بزرگ ترین خرافه روزگار ما به شمار می آید، فرضیه ای است که با نام راز از آن یاد می شود. فرضیه راز به نوعی قانون جذب اشاره دارد و می گوید با تصور هر چیز و تقویت احساس مثبت نسبت به آن می توانید آن را جذب کنید و اگر وجود نداشته باشد، می توانید آن را خلق کنید . قانون جذب بزرگ ترین خرافه عصر ماست و ریشه های فلسفی آن به ...
حضرت زهرا(س)، حجتی برای حجج الهی/ زن؛ اساس سکونت و آرامش هستی
به گزارش خبرنگار مهر، حضرت ولی عصر فرمود ما حجج خداوند بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه زهرا(س) حجت و سند خداوند بر ماست و این معنایش جز این نیست که نسخه و سند مقبول برای انسان ها در جهت رشد و تکامل حقیقی تبعیت از نقشه وجودی ائمه علیهم السلام است و سند و مدرک علمی و عملی امامان معصوم نزد خدای متعال نیز وجود راضیه مرضیه، صدیقه طاهره سلام الله علیهاست. حجت الاسلام امیرحسن شکوری، پژوهشگر ...
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
در حال حاضر نزدیک به ده دیدگاه یا نظریه درباره علم دینی وجود دارد که نه تنها بنده مدافع همه این دیدگاه ها نیستم بلکه برخی از این دیدگاه ها را مضرّ قلمداد می کنم؛ من در گذشته نظریه خود تحت عنوان نظریه منطقه بندی علم را ارائه کرده ام و بدیهی است که رسالت خود را دفاع از همان نظریه تعریف می کنم، هرچند این نظریه مانند سایر نظریه ها در تکامل است و هر چه می گذرد به پختگی بیشتری می رسد. مطلب اول، پاسخگویی ...
پیوند اسلام و لیبرالیسم راهکار غلبه بر اختلاف سنت و مدرنیته
عنوان بیانی از سوی خداوند برای مردم که متناسب با شرایط مکانی و زمانی است، باید مسلم بدانیم که نواندیشی و اسلام دو روی یک سک هستند و یا حداقل تجدّد را باید یکی از مقومات ذاتی اسلام دانست که اگر به شکل صحیح تحقق یابد، اسلام به یک نظام فعال در دنیای انسانی تبدیل شده و اگر از عرصه زندگی مردم عقب بنشیند و تنها به انجام شعائر در مساجد و مقبره ها کفایت شود، اسلام نیز از پویایی خارج می شود. شیخ ...
توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب
.... عنوان کتاب دکارت گفتار در روش به کار بردن عقل بسیار معنی دار است، زیرا روش باید دست عقل را بگیرد و آن را راه ببرد و به کار اندازد. البته در فلسفه از ابتدا وجود یک عقل کل محیط بر نسبت های مذکور نیز تصدیق شده است . افلاطون در صدر تاریخ فلسفه و هگل در پایان این تاریخ هر دو به عقل متحقق قائل بودند. با این تفاوت که یکی عقل را پیش از همه چیز موجود می دانست و دیگری به تحقق عقل در پایان ...
کسانی که فهم مرزبندی ایدئولوژی ها را ندارند نباید در مورد علم دخالت کنند
.... این چنین انسانی در دوران انقلاب و امام هم بودند و به دنبال تجدد و پساتجدد می گشتند. کسانی که همه تعلق شان به تمدن غرب است البته این رویکرد آنها تصادفی نیست بلکه مهندسی شده است و کسانی کار را به دست گرفتند که در عهد اسلام همراه امام خمینی نبودند چرا که تعهد امام به اسلام در حد یک فرهنگ نبود بلکه امام مدعی عصر ظهور بود و به تمامیت عبور از مدرنیته اصرار داشت. وی تاکید کرد: از آنجا ...
کاش پدرم به جای فیلمسازی شهید می شد
هم می گفت که من از آنجا دیگر بی خوابی را یاد گرفتم که آدم نباید خیلی راحت بخوابد و از کنار مسائل راحت بگذرد. اینها می شود سررشته اینکه پدرم نسبت به همه چیز متعهد می شود؛ از آدم های اطراف تا زمانه، خاک و اعتقاداتش و دیگر نسبت به آنها بی خیال نیست و نمی تواند بگذرد. این مساله در آینده او به شدت تاثیر گذاشت. رسول ملاقلی پور اینکه می گویم وی بیش از آنکه سیاسی باشد، اجتماعی است به ...
علم دینی از راه های احیاء عصر دینی و مقدمه تمدن نوین اسلامی است
علم دینی وجود دارد که نه تنها بنده مدافع همه این دیدگاه ها نیستم بلکه برخی از این دیدگاه ها را مضر قلمداد می کنم؛ من در گذشته نظریه خود تحت عنوان نظریه منطقه بندی علم را ارائه کرده ام و بدیهی است که رسالت خود را دفاع از همان نظریه تعریف می کنم، هرچند این نظریه مانند سایر نظریه ها در تکامل است و هر چه می گذرد به پختگی بیشتری می رسد. چه نسبتی بین اسلام و علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد؟ ...