سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه علّامه طباطبایی درباره روایات عالم ذر
ای منافقانه اقرار به ربوبیت خداوند کردند و در باطن به خداوند کفر ورزیدند، نمی توان چنین موطنی را موطن ملکوت دانست؛ چراکه موطن ملکوت جای نفاق نیست و همه موجودات از جنبه ملکوتی خود نسبت به خداوند خاضع اند (همان)؛ 6. گرچه شهادت به معنای حضور و احضار است، این احضار نفس بر دو گونه است: گاه شهادت به امری است در درون آدمی (مانند اقرار به فقر و امکان انسان) و گاهی شهادت به امری خارج از نفس است ...
ادبیات و سیاست در ایران: 1919 – 1925
رد می کرد. در مقابل کرزن دولت بریتانیا را آگاه کرده بود که توافق نامه به هیچ وجه استقلال و خودمختاری ایران را تضعیف نمی کند. اما این ایده برخودار از نوعی نیروی اعتقاد مذهبی بود و هیچ بحث و استدلال و گواه و اطمینان بخشی ای باعث تغییر افکار عمومی سیاسی در ایران نشد. به هر روی این اندیشه [مخالفت با توافق] گسترش بیشتری یافت و ایجا بود که شاعران ناسیونالیست رمانتیکی مثل عشقی (1893- 1924 ...
تحلیل مقام خلیفةاللهی امام مهدی(عج)
غفلت از پروردگار را که ریشۀ همه شقاوت ها و سقوط های انسان است در همۀ ابعادش براندازند و آدمی را در مسیر توحید که منشأ همۀ سعادت ها و کمال های اوست، هدایت کنند؛ چون بشر که سرشته به توحید است (روم: 30) هرگز به نجات نمی رسد، جز آن که به قرب الهی نایل آید، بلکه اصلاح واقعی امور انسان ها جز در سایۀ قرب خداوند معنا و مفهوم نمی یابد، وگرنه انبیا نسخه ای دیگر برای اصلاح و نجات انسان، ارائه می کردند. ...
رویکرد عقلی بر ضرورت وجود امام
...، و این، همان حقیقت لطف و معنای سخن دانشمندان است که: ((التکالیف السمعیّة الطاف فی التکالیف العقلیة.(28))). به هر حال، اثبات ضرورت امامت، این گونه می شود که حالا که خداوند، تکالیفی را بر بندگان واجب کرده است، هدف و غرض امتثال، اطاعت و پیروی است تا انسان ها در سایه ی آن، به کمال و سعادت مطلوب برسند. حالا اگر این مهم (امتثال) بدون انجام دادن اموری [از جانب خداوند] (مثل نصب امام معصوم ...
معنا و جایگاه دحوالارض در نگاه شیعه
مقام رضا رسیده، به این لقب ملقب شده بلکه چون دیگران را به این مقام می رساند، ملقب به رضا شده است. ممکن است در بین آحاد امت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند. مانند پایان بخش سوره فجر که فرمود: یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیةً مَرضیة؛ مخصوص ائمه (ع) نیست و شامل سایر انسان های ملکوتی هم می شود. ممکن است در بین امت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل ...
مادر مریم (س) خدا را به خوبی شناخته است
...: دین الهی این است. هیچ پیغمبری بد دیگری را نمی گوید. ادیان رسمشان این نیست؛ ادیان مکمل یکدیگرند. این گونه است که عیسی، در انجیل های مختلف می گوید فکر نکنید من آمدم تورات را نسخ کنم، من آمدم تا آن را تکمیل کنم. اگر در تورات آمده زناکار مستوجب مجازات است، من می گویم اگر نگاه بد کردی، در دل زناکردی و مستوجب مجازات هستی. دیگر پیامبران عالم بیرونی را دیدند و من درون را؛ آن ها عالم مُلک را می ...
معنای دحوالارض و جایگاه این روز در نگاه شیعه
باران های سیلابی مداوم باریدند. ارتفاعات زمین را شستند و دره ها را گستردند. اندک اندک زمین مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد که مجموع این گسترده شدن، دحوالارض نامیده می شود. شاید به همین دلیل است که امیرالمومنین (ع) فرمودند: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در 25 ذی القعده بود. به نظر برخی از مفسرین، آیه 30 سوره نازعات وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا ...
آشنایی با زندگانی امام علی (ع)
من الناس. ای پیغمبر آنچه را که از جانب پروردگارت بتو نازل شده (بمردم) برسان و اگر (این کار را) نکنی رسالت او را نرسانیده ای و (بیم مدار که) خداوند ترا از (شر) مردم نگهمیدارد . پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور داد همه حجاج در آنجا اجتماع نمایند و منتظر شدند تا عقب ماندگان برسند و جلو رفتگان نیز باز گردند.مگر چه خبر است؟ هر کسی از دیگری می پرسید چه شده است که رسول خدا صلی الله ...
افراط و تفریط خانواده ها مانع جذب فرزندان به قرآن/ اهتمام به درک مفاهیم پیش از قرائت و حفظ
قاری یا حافظ می خواهد که فلان صفحه از فلان سوره را تلاوت کند این درخواست پسندیده نیست؛ بهتر آن است که از قاری یا حافظ خواسته شود تا سخنی کوتاه پیرامون قرآن و مفاهیم آن داشته باشد تا به این شیوه به پرسش هایی که در این زمینه برای برخی از افراد مطرح می شود پاسخ داده شود، پرسش هایی از این قبیل که چگونه می توان از سرقت و دزدی جلوگیری کرد؟ یا با چه شیوه ای مردم بهتر می توانند با قرآن مأنوس شوند؟ چگونه ...
"خانم زیبایی دستم را گرفت؛ رها کردم و گفتم: نه"
قبل این مطلب را بداند؛ پس این علم از جایی برای او مطرح شده که فراتر از ذهن انسان بوده است. وظیفه همه است که درباره دینشان تحقیق کنند، خداوند این اسلام های موروثی را نمی پذیرد. دسته دوم افرادی هستند که از روی احساس به اسلام و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی گرایش پیدا می کنند. نمی گویم که احساس این افراد اشتباه است، اما همیشه خطری آنها را تهدید می کند و آن خطر ، این است که اگر برای ...
راهبرد پیامبر اکرم (ص) در برابر فتنه ها
و مسلمانان فروگذاری نکردند. آنان برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان نیرنگ های فراوانی به کار می بردند؛ خارج از مدینه مشرکان را تحریک و تقویت می کردند و در داخل مدینه نیز، همگام با منافقان، علیه حکومت اسلامی توطئه می نمودند. آمار جنگ هایی که یهود به طور مستقیم و غیرمستقیم برای شکست اسلام به راه انداختند و نیز انبوه آیات قرآن که درباره آنها، به ویژه در سه سوره بقره، آل عمران و نساء، نازل شده است ...
مهمترین پیام مشترک پدیده های طبیعی تعبد است/ اعمال مستحبی روز دحو الارض
، پدید آمد چون سطح کره خاک را آب از همه جانب فرا گرفته بود و این خشکی که برجسته و از آب بیرون آمده، مانند جزیره است که از قعر دریا برجهد و بالا آید و به تدریج پهن و گسترده و بزرگ شود. طبیعیان امروز (بیش تر منظور دانشمندان زمین شناسی، زیست شناسی و جغرافیا است)، هم می گویند: آب به همه زمین احاطه داشت و خشکی به عللی از قعر آب برآمد و بر سطح زمین چین ها و شکنج ها هویدا شد . از معرفت به معنای ...
نسبت التقاط با نوآوری
حاصل کوشش انسانی بوده است، الوهیت از خویشتن خویش انبیا (که انسان هایی بودند مثل دیگران و در میان آنان) موج می زده، در تجربه های لطیف و معنوی آنها جلوه می کرده و از این طریق، متون دینی (مثل صحف ابراهیم، زبور داوود، تورات، گاث ها، انجیل و قرآن) به ثمر می رسیده است. متون دینی چیزی از نوع دیگر نبودند ... و بیرون از جریان زمان انسانی و تاریخ بشری و امری مقدس و فرا تاریخی نبوده اند. (حنفی، 1988: 4 / 191 ...
اسلام و مجازات مرتد
.... تا آنجا که رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) را می نگریم که از مردم مکه، پس از آن همه درگیری های خونبار به همین بسنده کرد که آنان در پیمان صلح حدیبیه متعهد شدند که آزادی عقیده و مراسم دینی را برای مسلمین بپذیرند. این نوع برخورد توأم با مدارا، نه تنها در آغاز بعثت و هجرت در قرآن مطرح است؛ بلکه در سورة مائده، یعنی آخرین سورة قرآن نیز ضمن آیات متعددی از اصالت الهی سه آئین اسلام و یهودیت ...
بررسی اصول و روش های تربیتی پیامبر(ص) در مواجهه با خاطیان نسبت به حقوق شخصی ایشان
؟ گفت: یا محمّد، این کار بهره ای برای من نداشت. می خواستم تو را بکشم، در حالی که تو معدن کرم و سید عرب و عجم هستی. از من در گذر! پیامبر نیز از او درگذشتند و سنگ را از گردن او آزاد نمود (مجلسی، 1403، ج 18، ص 65؛ ابن شهر آشوب، 1379، ج 1، ص 77). در این جریان نیز چون آن یهودی پس از مشاهدة معجزة پیامبر به شرافت و بزرگواری حضرت رسول اعتراف نمود و از پیامبر درخواست عفو و گذشت کرد، رسول خدا صلی ...