سایر منابع:
سایر خبرها
دشمنان می خواهند در دوره پسا برجام در ایران نفوذ کنند
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین محمود مشایخ در خطبه های نماز جمعه این هفته افزود: این نفوذ حتی ممکن است از راه های دینی و عزاداری های محرم هم صورت بگیرد. وی اظهار داشت: مداحان و هیأت های مذهبی باید حواسشان باشد که خواست دشمنان از طریق آنان اعمال نشود و عملکردشان در مسیر صحیح اسلامی باشد. امام جمعه نوشهر یادآور شد: ممکن است آنها از راه تبادل استاد و دانشجو و افتتاح دفتر حافظ منافع ...
عزاداران حسینی تاسوعا را به سوگ نشستند
مراسم روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر از عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به یاد مظلومیت ایشان و هفتاد و دو تن از یاران شیهیدشان در نقاط مختلف کشورمان در حال برگزاری است. به گزارش ایسنا، حضور مردم سیاهپوش ایران اسلامی در تکایا، حسینیه ها، مساجد و تمامی اماکن مذهبی شهرها و روستاهای کشورمان که از روزهای نخست محرم آغاز شده بود در روز تاسوعای حسینی رنگ و بوی دیگری ...
مردم و انقلاب ایران نفوذ ناپذیرند
به گزارش سرمد: آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه های امروز نماز جمعه بوشهر با تسلیت به مناسبت ایام محرم، اظهار داشت: واقعه عاشورا مدرسه ولایت مداری و وفای به ولایت بود و همه ما باید از این واقعه بزرگ درس بگیریم. وی حضرت عباس (ع) را به عنوان نماد وفاداری و عهد و پیمان الهی دانست و افزود: زندگی حضرت عباس (ع) یک مدرسه عرشی، ولایتمداری و وفاداری به دین و عبودیت و ولایت است. ...
مکاتبه افشاگرانه و کوبنده امام حسین علیه السلام با معاویه
مروان بن حکم که در مدینه عامل و فرماندار معاویه بود، برای معاویه نوشت: عمرو بن عثمان می گوید: رجال عراق و بزرگان حجاز نزد حسین ابن علی رفت و آمد می کنند و از قیام حسین نمی توان در امان بود. من در این باره تحقیق کرده ام و این طور فهمیده ام که حسین فعلا در صدد مقام خلافت نیست ولی از اینکه مبادا بعدا فکر خلافت به سرش بزند مطمئن نیستم. اکنون تو نظر خود را برای من بنویس، و السّلام. معاویه در جوابش نوشت: نامه تو رسید و از مندرجاتش که در باره حسین بود اطلاع حاصل شد. مبادا درباره هیچ موضوعی متعرض حسین شوی. مادامی که حسین کاری با تو نداشته باشد تو نیز او را به حال خود بگذار. زیرا ما تا هنگامی که حسین به بیعت ما وفا کند(صلح امام حسن علیه السلام) و با پادشاهی ما مخالفت نکند، متعرض وی نخواهیم شد. مادامی که حسین مزاحم تو نشود تو خویش را از او پنهان بدار، و السّلام. *** سپس معاویه نامه ای برای امام حسین علیه السّلام نوشت که مضمون آن این بود: اموری در مورد تو به من رسیده است، اگر سخنانی که درباره تو گفته شده حقیقت داشته باشد، گمان می کنم به صلاح تو باشد که از آن کارها خود داری کنی. اگر این سخنانی که در مورد تو به گوش من رسیده باطل باشد که حتما هم باطل است، زیرا تو از این گونه سخنان برکناری، نفس خود را موعظه کن! متوجه خود باش! به عهد و پیمان خود وفا کن! زیرا اگر تو منکر من شوی من نیز منکر تو خواهم شد. اگر تو نسبت به من مکر و حیله کنی من هم در مورد تو این کار را خواهم کرد. بترس از اینکه ما بین این امت اختلاف ایجاد کنی و ایشان را به دست خود دچار فتنه و آشوب نمایی. تو که از بی وفایی این مردم خبر داری و آنان را امتحان کرده ای، پس مراقب خود و دین خود و امت محمّد باش! مبادا افراد سفیه و نادان تو را آلت دست قرار دهند. *** هنگامی که این نامه معاویه به امام حسین علیه السّلام رسید، در جوابش نوشت: نامه تو به من رسید، نوشته بودی: اخباری از من به تو رسیده که از آن ها بیزاری و من به نظر تو به غیر آن امور سزاوارم. کارهای نیک را نمی توان جز با راهنمایی و توفیق خدا انجام داد. اما اینکه نوشته بودی اخباری از من به تو رسیده است. این گونه سخنان را افراد سخن چین و متملق و فتنه انگیز برای تو گفته اند، زیرا من تصمیم به جنگ و مخالفت با تو ندارم. ولی به خدا قسم در عین حال من از اینکه با تو مبارزه نکنم می ترسم و گمان نمی کنم که خدا راضی باشد، من از جنگیدن با تو دست بردارم و عذر مرا در مورد ترک مبارزه با تو و این گروه ملحد که حزبی ستمکار و دوستان شیاطین هستند، بپذیرد. آیا تو همان معاویه ای نیستی که حجر ابن عدی را به همراه آن افرادی که اهل نماز و عبادت بوده و با ظلم و بدعت مخالف بودند و در راه خدا از هیچ گونه ملامتی باک نداشتند، شهید کردی؟ تو آنان را با ظلم و دشمنی در حالی کشتی که پیمان های محکمی با ایشان بسته بودی و امان های کامل به آنان داده بودی که ایشان را به خاطر حوادث قبلی که بین تو و آنان رخ داده بود و بغض و کینه ای که از ایشان در دل داشتی، مؤاخذه نکنی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که عمرو بن حمق را شهید کردی؟ در حالی که وی از اصحاب پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله به شمار می رفت و رنگش از کثرت عبادت زرد شده بود؟ تو این جنایت را وقتی انجام دادی که به وی امان داده بودی، تو عهد و پیمان و اطمینانی از طرف خدا به او داده بودی که اگر آن ها را به یک پرنده می دادی از سر کوه به نزد تو فرود می آمد. سپس او را با نامردی شهید نمودی و جرات پیدا کردی و با عهد و پیمان خدای تعالی مخالفت کرده و آن تعهد را ناچیز شمرده و نادیده گرفتی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که زنازاده ای چون زیاد را بر عراق و بصره مسلط کردی تا دست و پاهای مردم را قطع نماید، چشم های آنان را از کاسه درآورد، ایشان را بر فراز شاخه های درخت خرما به دار بزند. گویا، تو از این امت نیستی و آنان هم از تو نیستند. آیا تو همان معاویه ای نیستی که یار قبیله حضرمی ها بودی و زیاد بن سمیه برای تو نوشت: قبیله حضرمی ها متدین به دین حضرت علی بن ابی طالب علیه السّلام هستند و تو در جوابش نوشتی: هر کس را که به دین علی است به قتل برسان. زیاد به دستور تو آنان را شهید و مثله نمود، و حال آنکه به خدا قسم، دین علی همان دینی است که تو و پدرت به واسطه شمشیر آن مسلمان شدید. به واسطه دین علی است که تو در مقام خلافت آن جلوس کرده ای. اگر دین علی نبود، شرافت و شخصیت تو و پدرت همان مسافرت زمستانی و تابستانی بود که از مکه به شام می کردید و بدین وسیله خویش را از گرسنگی و بی نوایی نجات می دادید. اما اینکه نوشته بودی: من به خودم و دین حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و امت آن بزرگوار نظری کنم و از تفرقه این امت و اینکه به وسیله من دچار فتنه گردند بپرهیزم، من برای این امت فتنه ای بزرگ تر از این نمی بینم که تو خلیفه آنان باشی. من نظری را برای خودم و دینم و امت حضرت محمّد بهتر از این نمی بینم که با تو بجنگم؛ اگر من با تو جهاد کنم، قربهً الی اللّه تعالی جهاد می کنم و اگر جهاد با تو را ترک کنم، باید برای این گناه از پروردگارم طلب مغفرت کرده و از او بخواهم که مرا هدایت کند. اما اینکه نوشته بودی: اگر من منکر تو گردم تو نیز منکر من خواهی شد، تو هر مکر و حیله ای که به نظرت می رسد درباره من به کار ببر. من امیدوارم که مکر و حیله تو به من ضرری نخواهد رسانید. و ضرر آن برای تو از همه بیشتر خواهد بود، زیرا تو بر اسب جهالت خویش سوار و بر شکستن عهد و پیمان خویشتن حریص شده ای! به جان خودم قسم که تو به هیچ شرطی وفا و عمل ننموده ای! زیرا عهد و پیمان خود را شکستی و آن افرادی را که با آنان صلح نمودی بعد از آن همه قسم هایی که خوردی و تعهدهایی که کردی و اطمینان هایی که دادی شهید نمودی! تو آنان را بدون اینکه با کسی بجنگند شهید کردی، تو ایشان را بدین علت کشتی که فضایل و مناقب ما را نقل می کردند و حق ما را بزرگ می داشتند. ای معاویه! مواظب باش که از تو قصاص خواهد شد و یقین داشته باش که حساب تو را خواهند رسید. بدان! خدای تعالی نامه اعمالی ترتیب داده که هیچ گناه کبیره و صغیره ای نیست مگر اینکه آن را به حساب خواهد آورد. خدا این جنایات تو را فراموش نخواهد کرد. جنایاتی که به مردم ظنین می شوی، به دوستان خدا تهمت می زنی و آنان را می کشی، دوستان خدا را از خانه هاشان به دیار غربت تبعید می کنی، مردم را مجبور می کنی با پسرت که کودکی است نورس و شراب خوار و سگ باز بیعت کنند، من تو را این گونه می بینم که خود را دچار زیان خواهی کرد، و دین خود را از دست خواهی داد، با رعیت خویش حقه بازی خواهی نمود، در امانت خود خیانت خواهی کرد، گوش به سخن شخص سفیه و نادان می دهی و افراد پرهیزکار را به خاطر این گونه تبهکاران دچار ترس می کنی، و السّلام. *** هنگامی که معاویه نامه امام حسین علیه السّلام را خواند گفت: حقیقتاً که در سینه حسین بغض و کینه ای است که من آن را نمی شناسم! یزید به معاویه گفت: جوابی برای حسین بنویس که خود را کوچک ببیند و در این نامه حسین را از کارهای بدی که پدرش انجام داد آگاه کن. در همین موقع بود که عبد اللّه ابن عمرو بن عاص وارد شد. معاویه به او گفت: نامه ای را که حسین نوشته دیدی؟ گفت: مگر چه نوشته؟ وقتی معاویه آن نامه را برایش خواند، عبد اللّه به معاویه گفت: چه مانعی دارد تو جوابی برای حسین بنویسی که باعث شود به چشم حقارت به خود بنگرد؟ عبد اللّه این سخن را برای خوش آمد معاویه گفت. یزید به معاویه گفت: اکنون نظر من چطور است؟ معاویه خندید و به عبد اللّه گفت: یزید هم همین عقیده تو را دارد. عبد اللّه گفت: عقیده یزید صحیح است. معاویه گفت: نظر هر دوی شما خطا است. به نظر شما اگر من بخواهم عیوب علی را بگویم، مثلا چه می توانم بگویم؟ شخصی مثل من نباید عیبی را بگوید که در وجود کسی نباشد، یا اینکه نداند چه عیبی در وجود او است. اگر من عیب شخصی را بگویم که مردم آن را نمی دانند، باکی برای صاحب آن نخواهد بود و مردم به آن عیب اهمیتی نمی دهند، بلکه آن را تکذیب می کنند. من چگونه عیب حسین را بگویم، در صورتی که به خدا قسم عیبی در وجود او نیست. نظر من این بود که نامه ای به حسین بنویسم و او را تهدید کنم. سپس نظر خود را عوض کرده و تصمیم گرفتم که با وی لجاجت نکنم. (منبع: بحار الانوار ج 44 ص 212 به نقل از رجال کشّی) ...
چرا امام حسین(ع) در آغاز حرکت، از مدینه به مکّه رفتند؟
یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. با فرا رسیدن ایام عزای حسینی (ع) و همچنین برنامه سخت دشمنان اهل بیت (ع) برای شبهه افکنی و کم اثر جلوه دادن قیام عاشورا ، برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم .یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد. ماجرای بیعت یزد از امام حسین در نیمه دوم ماه رجب سال 60 هجری، یزید در نامه خود به ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) خواسته بود که حتماً از چند نفر مخالف خود که یکی از آنها امام حسین(ع) بود، بیعت گرفته شود و بدون بیعت رها نشوند.(1) اما بعد فخذ حسیناً و عبداللَّه بن عمر و عبداللَّه بن الزبیر بالبیعه اخذاً شدیداً لیست فیه رخصه حتی یبایعوا و السلام . ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) وقتی دستور یافت تا از امام حسین (علیه السلام) برای یزید بیعت بگیرد. حضرت فرمود ... یزید فردی است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون می ریزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بی گناه آلوده گردیده و شخصیتی همچون من با چنین مرد فاسدی بیعت نمی کند. ولید گرچه با خوی مسالمت جویانه خود حاضر به آغشته کردن دست خود به خون امام حسین(ع) نبود؛ (2) اما در مدینه افراد باند اموی به ویژه مروان بن حکم که ولید در موارد سخت و از جمله این مورد با او مشورت می کرد ،- او را به شدّت تحت فشار قرار می دادند تا خون امام(ع) را بریزد؛ چنان که در همان آغاز وصول نامه، وقتی ولید با مروان مشورت کرد، مروان گفت: نظر من آن است که در همین لحظه به دنبال این چند نفر فرستاده و آنان را ملزم به بیعت و اطاعت از یزید کنی و اگر مخالفت کردند، قبل از آنکه از مرگ معاویه مطلع شوند، سرهای آنها را از تن جدا کنی؛ زیرا اگر آنان از مرگ معاویه با خبر شوند، هر کدام به طرفی رفته و اظهار مخالفت کرده و مردم را به سوی خود دعوت می کنند.(2) وقتی مروان بن حکم بیعت با یزید را از حضرت درخواست کرد امام حسین(علیه السلام) فرمود: ای دشمن خدا! دور شو، من از رسول خدا شنیدم که فرمود : خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است. اگر معاویه را بر فراز منبر من دیدید او را بکشید. و امت او چنین دیدند و عمل نکردند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق گرفتار کرده است . امام حسین(علیه السلام) در شب 28 رجب سال 60 هجری همراه با بیشتر خاندان خویش و بعضی یاران، پس از وداع با جدش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از مدینه به طرف مکه حرکت کرد . بنابراین، امام حسین(ع) با توجه به نامناسب بودن شرایط مدینه برای اظهار مخالفت علنی و قیام و نیز در خطر بودن جان خود در این شهر بدون امکان حرکتی مؤثر، تصمیم به ترک آن گرفت و از آیه ای که در هنگام خروج از مدینه قرائت کرد، این نکته – که ترک این شهر به علّت عدم احساس امنیت بوده است – آشکار می شود. فخرج منها خائفاً یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین قصص (28)، آیه 21٫؛ موسی از شهر خارج شد، در حالی که ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه ای عرض کرد: پروردگارا! مرا از این قوم ظالم نجات بده . دلایل انتخاب سفرامام به مکه : هنوز مردم شهرهای مختلف از مرگ معاویه مطلع نشده بودند و تلاش های جدی مخالفان برای اظهار مخالفت با یزید آغاز نشده بود. هنوز امام حسین(ع) دعوتی از شهرهای دیگر و از جمله کوفه نداشت. امام(ع) باید مکانی را برای هجرت خود انتخاب می کرد که بتواند آزادانه و در کمال امنیّت در آنجا دیدگاه های خود را ابراز کند. طبق آیه صریح قرآن و من دخله کان آمناً آل عمران (3)، آیه 97٫ مکه حرم امن الهی بود. با توجه به سرازیر شدن مسلمانان از سرتاسر مملکت اسلامی برای انجام اعمال عمره و همچنین نزدیک شدن ایام حج تمتع و حضور مردم برای انجام مناسک حج ، امام حسین(ع) به خوبی می توانست با گروه های مختلف دیدار کرده و علّت مخالفت خود با دستگاه اموی و یزید را برای آنها تبیین کند و نیز گوشه هایی از معارف اسلامی را برای آنها بیان نماید. در ضمن با گروه های مختلف شهرهای اسلامی از جمله کوفه و بصره در ارتباط باشد. و در آخر امام حسین(علیه السلام) هدف خروج از مدینه را در وصیتنامه اش چنین بیان می کند : ... و جز این نیست که برای اصلاح در میان امت جدم خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده و به راه و روش جدم (رسول خدا) و پدرم علی (علیه السلام) رفتار نمایم . کسی که به سوی خدا دعوت کند عمل نیک انجام دهد و بگوید از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمی شود ... اگر در نوشتن نامه ات خیر مرا آرزو کرده ای، خدا پاداش تو را بدهد . امام(ع) شب جمعه سوم شعبان سال 60 ق وارد مکّه شد و تا هشتم ذی حجه همان سال، در این شهر به فعالیت مشغول بود.(4) ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 75: 2) ابن اعتم، الفتوح، ج 5، ص 12؛ وقعه الطف، ص 81٫ 3)وقعه الطف، ص 77٫ 4) همان، ص 88: فاقبل اهلها یختلفون الیه و یأتونه و من کان بها من المعتمرین و اهل الآفاق . ...
دلایل پیوند عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار ، در تطوّر حیات مکتب شیعه، دو نقطه عطف، محسوب می شوند و با همین دو مفهوم، بسیاری از مبانی، اصول و عقاید مذهب تشیع، مورد مطالعه قرارگرفته و از سایر فرقه ها و نحله های اسلامی، باز شناخته می شود. البته ما معتقدیم که اساس و مبنای تشیع، به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) گذاشته شده است و شخصیت هایی مانند حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسن (علیه السلام) برای نشو و نشر آن زحمات فراوانی کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند؛ اما حادثه عاشورا به عنوان انقلابی شناخته می شود که موجب شد بسیاری از زوایای تاریک و پنهان عملکرد خاندان اموی آشکار شود و اسلام حقیقی و نیز حقانیت ائمه (علیهم السلام)، عیان گردد. پس از واقعه کربلا و امامت ائمه بعدی (علیهم السلام)، جریان غیبت آخرین امام شیعیان، برجسته ترین موضوعی است که جزء اعتقادات اصلی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، به شمار می آید. این اعتقاد برخواسته از این اصل است که خداوند هیچ گاه، زمین را بدون حجت نمی گذارد. بر این اساس و با غایب شدن ظاهری حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرها، مفهوم انتظار متولد، و مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جزء مبانی فکری و عقیدتی واقع شد. بر اساس این مفهوم، اگر چه حجت خدا، در پسِ پرده غیبت به سر می برد، اما به صورت محسوس و غیر محسوس، جهانیان و خاصه، شیعیان را همواره از عنایات و توجهات خود، بهره مند می کند و لحظه ای از راهنمایی و ارشاد آنان، باز نمی ایستد. به دنبال پذیرش مسئله غیبت، این اعتقاد نیز تثبیت شد که با فراهم شدن شرایط ظهور، آن حضرت به اذن خداوند ظهور خواهد کرد و بساط ظلم و بیداد را برخواهد چید و جامعه را به سوی کمال و سعادت، هدایت خواهد کرد. هرچند که از عاشورا، به عنوان یک واقعه و حادثه یاد می شود و از انتظار، به عنوان یک اعتقاد؛ ولی بررسی و شناخت شخصیت های خالق این دو مفهوم و اهداف و برنامه های ایشان، این فرضیه را به دست می دهد که میان این دو عنصر اصلی اعتقادات شیعی، اتحاد و هم پوشانیِ کامل برقرار است. اما این ارتباط، چیست و چگونه این دو مفهوم، در یک قالب جای می گیرند و نهایتاً به هم می پیوندند؟ این، سوالی است که پاسخ به آن، هدف این نوشتار است. تحلیلی بر مفاهیم پیوند: در لغت به معنی خویشاوندی و نزدیکی نَسَبی و هم چنین به عمل فروبردن شاخه درختی به درخت دیگر گفته می شود.68 گاهی، پیوند و رابطه ای که میان دو چیز و یا دو کس برقرار می شود، آن دو را تا سر حدّ اتحاد پیش می برد؛ به گونه ای که میان آنان، هیچ فاصله و مرزی باقی نمی ماند. مراد از پیوند در عبارت پیوند عاشورا و انتظار ، به نوعی با هردوی این معانی سازگار است. عاشورا: در زبان عربی، به معنی دهمین روز ماه است. عاشورا از جمله روزهایی است که نزد مسلمانان و یهودیان، اهمیت داشته و دارد. به اعتقاد یهودیان، عاشورا یا کیپور ، روزی است که خداوند در آن، فرعونیان را در رودخانه نیل غرق کرد و حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل را از دست ایشان نجات داد؛ از این رو، روز دهم ماه تشرین را -که عید کیپور نامیده می شود- روزه می گیرند و آن را کفاره گوساله پرستی ِ بنی اسرائیل، می دانند. البته بسیاری از مورخان عرب، معتقدند که عاشورای مورد نظر یهودیان، با عاشورا ی مسلمانان، از لحاظ زمانی تفاوت دارد. به اعتقاد آنان، عاشورای یهود (کیپور)، روز دهم ماه تشرین (اولین ماه عبری) است. اما در نزد مسلمانان، این روز اعتبار دیگری دارد. بسیاری از اهل سنت، این روز را روزی مبارک و خجسته می دانند و بر این باورند که در این روز، خداوند، آدم و حوا را آفریده است؛ لذا روزه گرفتنِ در این روز را مستحب می دانند. ولی در نظر شیعیان، این روز، به جهت کشته شدن امام حسین (علیه السلام) در آن، شوم است؛ لذا این روز را روز حزن و اندوه قرار می دهند و در مساجد، برای امام حسین (علیه السلام)، نوحه سرایی و مرثیه خوانی می کنند.69 انتظار: در لغت، به معنی چشم به راه داشتن 70، و در اصطلاح چشم انتظاری برای فرا رسیدن ظهور موعود آخرالزمان است. هرچند که اعتقاد به مهدویت ، در بسیاری از ادیان و مذاهب وجود دارد، اما انتظار ، در فرهنگ شیعه، هویت یافته است. به اعتقاد مکتب شیعه، دوازدهمین وصی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، در پس پرده غیبت است و در زمانی که فقط خدا می داند، ظهور خواهد کرد؛ لذا اعمال و مناسکی را جهت تعجیل در فرج آن حضرت، انجام می دهند. عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین (علیه السلام) و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثه عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسه امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند. انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدا می کند؛ همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: اِنتظارُ الفَرج عِباده 71٫ پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد. شخصیتهای اصلی فرهنگ عاشورا و انتظار چنان چه گذشت، عاشورا و انتظار از حد یک واقعه و عقیده عبور کرده و تبدیل به دو فرهنگ قوی و بالنده شده اند که امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به عنوان قهرمانان و شخصیت های اصلی، در رأس آن ها قرار دارند. در واقعه کربلا، امام حسین (علیه السلام) مرکزیت جریان را بر عهده داشت. ایشان در تمام طول جریان کربلا- یعنی از زمانی که کاروان حسینی (علیه السلام)، به واسطه اجبار یزید بر اخذ بیعت، تصمیم به خروج از مدینه گرفت و در مسیر پر حادثه کربلا واقع شد، تا زمانی که حماسه خونین عاشورا به وقوع پیوست- محوریت اصلی را به دوش می کشید و تصمیمات به اراده ایشان، اتخاذ می شد. هر چند که در قیام عاشورا، خاندان آن حضرت، به ویژه حضرت زینب علیها السلام و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) نیز هنرنمایی کرده اند، اما جملگی آنان، تحت پرچمی گرد آمده بودند که امام حسین (علیه السلام) به اهتزاز درآورده بود. اما در فرهنگ انتظار، قهرمان و شخصیت اصلی، حضرت حجت بن الحسن (علیهما السلام) است. در این فرهنگ، همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، در جایگاه امامت، حماسه عاشورا را خلق کرد، حضرت حجت (علیه السلام) نیز از همان جایگاه، فرهنگ و عقیده انتظار را آفرید. پنهان شدن آن حضرت از نظرها، باعث شد که پیوسته شعله شور و اشتیاق به ظهور و دیدار آن حضرت، در قلوب منتظران و پیروان، زبانه کشد. در فرهنگ انتظار، همه عناصر، پیرامون شخصیت آن حضرت قرار می گیرد. سخن گفتن از تاریخ و فلسفه غیبت، دوران غیبت، مدت غیبت، ارتباط با نائبان خاص، شرایط و زمان ظهور، وظایف منتظران و هر موضوعی که در فرهنگ انتظار مطرح می شود، به صورت مستقیم به شخصیت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتبط است. بدین ترتیب، هنگامی که از پیوند عاشورا و انتظار سخن می گوییم، به نوعی از پیوند امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته ایم؛ چه آن که، عاشورا و انتظار با نام این دو شخصیت الهی، قابلیت طرح و معنا پیدا می کند و اگر برای یک لحظه نام امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از مفهوم عاشورا و انتظار جدا کنیم، برای این دو مفهوم، ماهیتی جز معنای لغوی، باقی نخواهد ماند. . منبع: تبیان مهدویت ...
آمریکا لغو تمام تحریمهاراامضاکند/اقتصادمقاومتی نسخه ماندگارایران
...> خطیب جمعه کرمانشاه افزود: به فرموده اهل بیت(ع) آمر به معروف و ناهی از منکر جانشین خداوند بر روی زمین است و اما نامه اخیر مقام معظم رهبری نیز به عنوان یک سند ماندگار در تاریخ حامل پیام امر به معروف و نهی از منکر است. وی حضرت عباس را شخصیتی نافذ البصیره و شجاع دانست و گفت: همه ما باید عاقبت اندیش بوده و مراقب زندگی خود و جوانان باشیم. ...
نگاهی به تاریخچه پیدایش هیئت های عزاداری
ماهیانه و دهگی، مجالس دعای کمیل و ندبه و سمات و زیارت عاشورا برگزار می گردد. نکته قابل ملاحظه دربارة اسماء هیئت ها این است که هر هیئتی نام خاص و پرچم و علامت ویژه انتخاب می کند. هیئت های عزاداری، گاهی متوسلین به یکی از ائمه علیهم السلام و یا گاهی به شهدای کربلا هستند. مانند هئیت علی اصغر، علی اکبر، امام سجاد علیه السّلام و... . نویسندة توانا و اهل قلم، حجة الاسلام جواد محدثی در کتاب خود راجع به ...
امام جمعه پلدختر: قیام امام حسین (ع) ایستادگی در برابر استکبار است
به گزارش خبرنگار ایرنا در پلدختر ، حجت الاسلام محمد سوری در خطبه های نماز جمعه پلدختر ،ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی افزود: درس کربلا استادگی در برابر ظلم و جور است تا آنجایی که امام حسین (ع) با پرچم هیهات من الذله جان خود و فرزندان و یاران با وفایش را در این راه فدا نمودند . وی گفت:گستردگی این قیام بزرگ در حدی است که نهضت امام حسین (ع) به حقیقتی جاودانه و عدل گستر در جهان تبدیل کرده است. وی ...
اساتید دانشگاه های ایران برای توسعه پایدار بوکان هم اندیشی کردند
به گزارش خبرنگار کردپرس، این همایش صبح روز پنج شنبه (30 مهرماه) با حضور حمزه ایلخانی زاده از سرمایه گذاران و کار آفرینان مطرح کشور، نادر صفر زاده معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی استانداری آذربایجان غربی ،تعدادی از مدیران کل این استان، مسئولین ادارات و جمع کثیری از نخبگان،صاحبان صنایع و مردم بوکان در محل سالن سیمرغ برگزار شد. بیکاری در بوکان 10 درصد بیشتر از میانیگن استانی است همایش ...
منظومه شمسی یا شنائی در بحر عرفان و طریقت موکریان/ عمر فاروقی
آغاز کرد مدتی برای تعلیم و ریاضت به هندوستان رفته و از دست مرشد زمان خودش، شاه عبدالله دهلوی قدس سره خرقه و فرمان خلافت و ارشاد گرفته و به کردستان بازگشته و پس از تعلیم حدود پنجاه نفر از علماء و عرفای زمان و صدور فرمان خلافت آنها به شهر دمشق پایتخت سوریه کنونی هجرت نموده و همانجا فوت کرده و مرقد او اکنون در آرامستان صالحیه زیارتگاه عموم مسلمانان است. یکی از خلفاء مولانا، حضرت پیر طریقت شیخ عثمان ...
اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی در بندرعباس برگزار شد
به گزارش ایرنا دهها هیات مذهبی به همراه هزاران نفر از مردم بندرعباس با حضور در اجتماع بزرگ عاشقان حسین (ع) و حضرت عباس قمی بنی هاشم(ع) در بوستان ساحلی این شهر عزاداری کردند. در این اجتماع بزرگ مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با ذکر گوشه هایی از صحنه های عاشورا و تاسوعای حسینی به خصوص گذشت و جوانمردی و ولایت پذیری قمربنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) پیروی از ولایت را بعنوان یکی ازاصول مذهب تشیع و ...
امام جمعه کرج: دشمنی آمریکا با ملت ایران ادامه دارد
...، در تلاش برای بی اثر کردن ارزش ها هستند . امام جمعه کرج گفت: نتیجه این رخنه و نفوذ در دستگاههای فرهنگی و سیاسی آثار بدی دارد که نمونه آن را در تاریخ اسلام و واقعه کربلا در کشتن حجت خدا دیدیم. نماینده ولی فقیه دراستان البرز افزود: دین است که درتمام دنیای مستکبران ایستاده و باید با بررسی تمام جوانب راه نفوذ دشمنان راکه توسط ایادی داخل انجام می شود، بست . حسینی همدانی گفت: به برکت اهل بیت عصمت ...
اقامه عزای حسینی در تاسوعای دروازه نجف
سیاه پوش شدن آیین عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزار کردند و در هنگام اذان ظهر به اقامه نماز پرداختند. کرمانشاهیان از دیرباز به عشق نوکری اباعبدالله الحسین (ع) و تدین و اعتقادات مذهبی زبانزد بوده اند. وجود حسینیه ها، زینبیه ها، تکایا، هیئت ها و مساجد متعدد در گوشه و کنار این دیار نشان از این دارد که بوی تربت حسین (ع) می آید و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت با فرارسیدن محرم با شور ...
مسئولان مواظب فکر نفوذ دشمن در کشور باشند
در برنامه کار خود قرار دهد. امام جمعه خلخال با اشاره به حادثه عظیم عاشورا و مصیبت خاندان اهل بیت (ع) گفت: عاشورا درسی بزرگ است که فرهنگ ایستادگی را در کنار درس بزرگ امر به معروف و نهی از منکر را همیشگی ساخته است. رشتبری در بخش دیگری از سخنان خود تلاش های نماینده ولی فقیه در استان در خصوص برپایی یک سری امکانات برای زائرین حرم حضرت امام حسین (ع) و همراهی مردم را در این امر ...
جنایت آمریکایی ها در ایران نابخشودنی است
مکتب امام حسین (ع)، یعنی هیچ گاه در مقابل شیطان و دشمنان اسلام تسلیم نشویم و با تکیه بر ایمان و امید به خدا در مقابل زیاده خواهی های آنان ایستادگی کنیم. صفری در ادامه سخنان خود با تشکر از هیئت های مذهبی و اماکن دینی برای برگزاری باشکوه عزاداری سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تصریح کرد: سعادت دنیا و آخرت درگرو چنگ زدن به ریسمان اللهی و پیمودن راه نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و عمل کردن به دستورات معصومین است. انتهای پیام/2448/ج20/ ...
حضرت ابوالفضل (ع) نافذالبصیرت بود / عده ای در کشور عینکشان عینک گاردین است
به گزارش آناج به نقل از فارس آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های سیاسی و عبادی نماز جمعه مشهد که همزمان با تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سیدالشهدا (ع) شخصیت شفاف حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به عنوان یک نماد درخشان و از نظر دلدادگی به ولی خدا به مردم دنیا نشان داد. امام جمعه مشهد افزود: اگر انسان در بین تمام دلدادگی های قلبی به یک حقیقتی دلداده شد و ...
پیش بینی 60 سال پیش جاسوسان انگلیسی درباره سوریه
به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک امروز (جمعه) به نقل یک روزنامه انگلیسی نوشت: سال 1957 میلادی سازمان اطلاعات بریتانیا، دخالت قطعی اتحاد شوروی در پاسخ به مداخله غرب برای تغییر حکومت در دمشق را پیش بینی کرده بود. بنا به این گزارش، روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز نوشته است:گزارش جمع بندی جاسوسان انگلیسی دربرگیرنده پیش بینی وقایع سوریه که از طبقه بندی محرمانه خارج شده است، سپتامبر 1957 برای ارائه به ...
نامه رهبری به رئیس جمهوری در ارتباط با الزامات برجام راه نفوذ دشمنان را بست
: فرامین قاطع رهبری در مورد فاجعه منا مصادیق مهم در این بخش به شمار می رود . نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در ادامه اجتماع باشکوه مردم زنجان در هشتم ماه محرم را نشان از دلدادگی و عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه قمربنی هاشم عنوان کرد و گفت: مردم قدر شناس استان بخاطر قدردانی و قدر شناسی و عرض ارادت به ساحت مقدس سردار سرافزار کربلا قمر بنی هاشم روز هشتم محرم که روز یوم العباس نام ...
شهدایی که در تاسوعای 89 از خاک به افلاک رسیدند/ تکفیر و تحجر شیعه و سنی نمی شناسد
پاک عاشقان ثارالله و ابوالفضل عباس در مقتلی که گوشه گوشه اش حال و هوای حسینی داشت.مگر گناهشان چه بود؟ آری محب اهل بیت بودن هزینه دارد، چهارده قرن است که پیروان ائمه اطهار(ع) مورد غضب و کین دشمنان قرار دارند. زخم وداغی که در تاسوعای 89 بر دل مردم چابهار نشانده هنوز التیام نیافته است، هنوز هم سایر حسینیان وعاشورائیان همچون شهید بزی ها و آسوده ها قربانی همان جهل وتروریسم می شوند که همچون ...
برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در زاهدان به روایت تصویر
به گزارش زاهدانه، در نهمین روز از ماه محرم مراسم عزاداری تاسوعای حسینی مصادف با شهادت قمر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس(ع) با حضور پر شور مردم در زاهدان برگزار شد. لازم به ذکر است که این مراسم از ابتدای میدان آزادی شروع و تا مصلی قدس زاهدان ادامه داشت که طی این مسیر مداحان اهل بیت (ع) به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند و حاضرین نیز در سوگ امام حسین(ع) و برادر باوفایش حضرت عباس(ع) به سینه زنی پرداخته و اشک ماتم ریختند. ...
شهادت 15 ایرانی در سوریه؟
منابع غیررسمی از شهادت 15 ایرانی در سوریه در روز گذشته خبر می دهند. به گزارش الف، عصرایران با انتشار این خبر، نوشت: هنوز منابع رسمی در این باره خبری منتشر نکرده اند. ایران قبل از این حضور شماری از نظامیان خود را به عنوان مشاور نظامی در سوریه تأیید کرده بود. علاوه بر این، شماری از ایرانیان نیز به عنوان نیروهای داوطلب برای حفاظت از حرم حضرت زینب (س) در جنوب دمشق پایتخت سوریه فعالیت می کنند. ...
آشنایی با "احرارالشام" و نقش آن در بحران سوریه +عکس و اسناد
به گزارش گروه "رسانه ها" خبرگزاری تسنیم ، با گذشت بیست روز از آغاز عملیات نظامی وسیع ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم در سوریه که با حملات کوبنده زمینی و هوایی به مواضع گروههای تروریستی تکفیری القاعده (جبهه النصره)، ارتش آزاد، داعش، جبهه اسلامی (احرارالشام، جیش الاسلام و صقور الشام) همراه بود، واکنش های کشورهای حامی تروریسم تکفیری علیه آن همچنان ادامه دارد. طی دو روز گذشته از رجب طیب ...
لزوم الگوگرفتن از انقلاب سرخ حسینی وحمایت از نیروهای مردمی
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الفرات، شیخ عبدالمهدی الکربلائی نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در کربلای معلی در خطبه های نماز جمعه در صحن مطهر حرم نورانی اباعبدالله الحسین(ع) خواستار بازنگری در مسئله پرداخت حقوق ها و اختصاص مبالغ مالی در بودجه نیروهای داوطلب مردمی و عشایر عراق شد. الکربلائی گفت فردا مصادف است با سالروز شهادت امام حسین(ع) و گروهی از اهل بیت(ع) و یاران ...
دشمن نمی تواند جامعه اسلامی را تحلیل کند
باید همواره به دور امام خود و رهبر معظم انقلاب اسلامی بگردیم و از ایشان دفاع کنیم. علاءالدینی تصریح کرد: به دلیل اینکه امروز دشمن نمی تواند جامعه اسلامی را تحلیل کند، متحیر مانده است که چگونه با جامعه اسلامی برخورد کند؛ برای دشمنان تعجب برانگیز است که امت اسلامی به گونه ای از رهبر خود پیروی می کنند که رهبرشان هرچه بگویند، اطاعت می شود. وی با اشاره به غنیمت گرفتن پرچم حضرت ...
آیت الله شبستری: مقام معظم رهبری با موافقت مشروط، راه شیطنت دشمن را بست/ جبهه مقاومت برای خاتمه دادن به ...
به وجود انسان هایی بصیر و فهمیده در کنار اصحاب سیدالشهدا (ع)، خاطرنشان کرد: این مؤمنین، تا آخر با امامشان همراه ماندند و در نهایت به فیض شهادت نائل شدند که برترین اصحاب امام حسین (ع) حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و با فضایل بی شمار خود، پرچم دار کربلا و حامی همیشگی امام خود بود. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به لزوم پیروی عملی از آموزه های سیدالشهدا (ع)، گفت: بایستی از ...
عزاداری ها از روح و محتوای سلحشوری خارج نشود
یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: قیام امام حسین(ع) تحولی در جهان ایجاد کرد و باعث بوجود آمدن دو جبهه حق و باطل شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، حجت الاسلام نیازی خرم آبادی در مجمع احلی من العسل نوجوانان حسینی شهرستان خرم آباد،با بیان این که امروز جوانان و نوجوانان مورد هجمه شبیخون دشمن هستند ، اظهار کرد: آن ها باید بتوانند با درک صحیح از شرایط زمان و ...
دشمن به استحاله نظام اسلامی دل بسته است
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش شرقی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، حجت الاسلام علی رضایی بیرجندی در خطبه های نماز جمعه بیرجند بر شور حسینی همراه باشعور حسینی در عزاداری ها تأکید کرد و بیان داشت: قدر تاسوعا و عاشورا را بدانیم و حسینی شویم. وی بابیان اینکه انسان مؤمن عفیف و دل سیر است، بیان کرد: عده ای به مال دنیا دل بسته اند. حجت الاسلام رضایی با اشاره به ...
فصل الخطاب رهبری برای برجام دفاع از عزت نظام بود
الهی در دست ماست که ما باید با بصیرت و آگاهی و پشتیبانی از ولایت فقیه پرچم این امانت را به دست حضرت ولی عصر (عج) برسانیم. وی با تاکید بر اینکه امروز متاسفانه برخی از جریانات داخلی و دشمنان خارجی در صدد هستند که مردم ایران را نسبت به انقلاب اسلامی دلسرد و مایوس کنند در حالی که امت اسلامی باید براساس درس هایی که از عاشورا می گیرند از ولایت، امامت، دین و اسلام ناب دفاع کنند. ...
امام جمعه شیراز :در اجرای برجام باید حفظ امنیت ملی مورد تاکید قرار گیرد
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ،آیت الله اسدالله ایمانی در نماز جمعه این هفته شیراز افزود: رهبر معظم انقلاب در شرایطی بسیار دشوار نامه ایی مرقوم فرمودند که فرازهای آن هدایتگر راه مسئولان در پذیرش اجرای برجام است . وی گفت :آمریکا همواره دشمنی خود با ایران را از یاد نبرده و مسئولان باید خطر بالفعل آمریکا را مدنظر داشته باشند و در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی مجدانه پیش روند. وی با اشاره به سفر ...