سایر منابع:
سایر خبرها
نامه تاریخی رهبری پرونده برجام را بست/شروط رهبری تجلی پیام عاشورا
حالی که وظیفه دولت جمهوری اسلامی دفاع از حقوق مردم است. عضو مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه این مسئله نباید به مرور زمان فراموش شود، گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند سازمان حج و وزارت خارجه باید این مسئله را دنبال کنند ولو سالها طول بکشد. سعودی ها لیاقت ندارند حج را اداره کنند و باید اداره حج به عهده جامعه اسلامی قرار گیرد. خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه های نماز
امام حسین(ع) و امر به معروف و نهی از منکر
فرمایشات امام حسین(ع) در تبیین فلسفه قیام عاشورا دیده می شود: انما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدی (انگیزه قیام من چیزی جز اصلاح طلبی در میان امت جدم نیست). در نتیجه امر به معروف و نهی از منکر و یا به تعبیری اصلاح طلبی، باید نوعی دفاع از حقیقت و بی تفاوت نبودن در برابر جنایاتی که به حقیقت می شود تلقی گردد (یادداشتهای استاد مطهری، دفتر 42) و اصل و اساس آن نیز به تعبیر استاد شهید نیکوکاری
دستور حکیمانه رهبری در هدایتگری برجام را بر چشم می نهیم
گناه کنیم هیچ ارتباطی با امام حسین (ع) نداریم و اشک بدون عمل هیچ فایده ای ندارد. این پژوهشگر مسائل اجتماعی و مشاوره خانواده گفت: روزانه 10 طلاق در اراک به ثبت می رسد، این شهر به دارالمومنین معروف است و در زمان های گذشته حتی یک طلاق هم در این منطقه وجود نداشته است. حجت الاسلام گیوی نهاوندی بیان کرد: افزایش طلاق ها به دلیل بی توجهی به خلق و خوهای اسلامی است و این هم رسالت اهالی فرهنگ را سنگین تر می کند.ک/2 3005/6013/
ریزش تئاترشهر تئاتر را به لرزه انداخت
نمایش اعلام کرد. سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد درباره ضعیت سالن اصلی تئاتر شهر تأکید کرد که در صورت توافق کارگردان نمایش ترور برای جمع آوری تمامی قطعات ماشینری صحنه، امنیت لازم برای اجرا فراهم می شود. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تاسف از خسارتی که با ریزش پیشانی سالن اصلی تئاتر شهر به این بنای تاریخی وارد شده، اعلام کرد نمی توان این مجموعه را برای
از یک شرکت آمریکایی پیشنهاد رشوه داشتم/ افزایش 93 درصدی واردات کالا به فارس
شیرازه - سرویس اقتصادی : سکینه سیاحی، تنها بانوی مدیرکل در حوزه اقتصادی استان فارس مانند همیشه ساده اما صمیمی در دفتر کار خود پذیرای هیأت تحریریه شیرازه شد و از راز موفقیت خود در کار و زندگی و چگونه مدیرکل شدنش سخن گفت. وی که سال 1362 در قالب اولین گروه بعد از انقلاب به استخدام گمرک درآمد یکی از دو نفری بود که با مدرک کار شناسی استخدام شد و سایرین مدرک دیپلم داشته اند، حدود هفت سال در اداره کل
ناگفته های فرهاد اصلانی از مختارنامه
بازیگر نقش ابن زیاد در مجموعه مختارنامه معتقد است سریال هایی نظیر مختارنامه یک اتفاق نادر در زندگی هر بازیگر ی هستند. مجموعه تلویزیونی مختارنامه تنها اثر فاخر تلویزیون با موضوع قیام سالار شهیدان امام حسین علیه السلام است که برای اولین بار در سال 90 به روی آنتن رفت و پس از آن هنوز به بهانه های مختلف از شبکه های مختلف پخش می شود و هنوز هم مخاطبان پر و پا قرص خود را دارد. در
جعفرزاده: جای رستاخیز در ایام سوگواری امام حسین(ع) خالی است
/> عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد باید در صدور مجوز ساخت و نمایش نهایت دقت و موارد مختلف را مد نظر داشته تا پس از صدور جرأت دفاع از اثر تولیدی خود را داشته باشند، اضافه کرد: اگرچه فیلم رستاخیر در دوران مدیران قبلی اجازه ساخت گرفته است، اما مدیران فعلی ارشاد باید ازحق و حقوق این فیلم دفاع کنند./
برقی کردن خط آهن گرمسار/ افزایش توان حرارتی نیروگاههای ایران
: مذاکرات طرف روسی با رئیس کل بانک مرکزی، منجر به ایجاد و توسعه روابط کارگزاری بین طرفین خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری و عضویت در بانک اورآسیا و مذاکره برای تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه را از نتایج مذاکرات طرف روسی با رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: تصمیم گرفته ایم و به زودی یک هیات مشترک از وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران به روسیه سفر کند. وی با اشاره
ساخت مصلّی ضرورتی برای یزد(2نظر)
برای مراجعین همة آحاد مردم با نگرش های مختلف سیاسی و فرهنگی می تواند الگوی به تمام معنا برای نسل امروزی و فرهنگ سازی با نگرش های جدید باشد و بی گمان آقای سلطانزاده از همراهان چنین مجموعه ای خواهند بود. بنابراین لازم و شایسته می باشد دفتر شورای سیاستگذاری ائمة جمعة کشور در یزد یا خانة مطبوعات طیّ جلسه ای با حضور خبرنگاران با حضرت آیت الله ناصری، نمایندة معزّز ولی فقیه و امام جمعة محترم یزد
بازخوانی هشت عقب نشینی غرب پس از هشت هشدار رهبر انقلاب
در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد کارشکنی ها و دشمنی های کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده ایم که برخی از این دشمنی ها و کارشکنی ها واکنش صریح و قاطعنامه مقام معظم رهبری را در پی داشته است، به طوری که پس از صراحت و قاطعیت رهبر معظم انقلاب شاهد عقب نشینی و تغییر رویه در سیاست های غرب بوده ایم. چنانکه شواهد تاریخی نشان می دهد همین واکنش های صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری باعث زوال رویه استعمارگرانه شده است. به عنوان مثال اخیراً، وقوع فاجعه منا و تعلل مقامات سعودی در تحویل به موقع پیکرهای جانباختگان ایرانی، مقام معظم رهبری واکنش صریح و قاطعانه ای را نشان دادند که پس از آن طرف عربی مواضعش تغییر کرد و از موضع خود عقب نشست. اما این اولین واکنش محکم مقام معظم رهبری نبود که با عقب نشینی طرف مقابل همراه شد بلکه در گذار تاریخ موارد بسیاری واکنش صریح رهبر معظم انقلاب، طرف مقابل را ناچار به عقب نشینی کرده که در نوشتار پیش رو به برخی از نمونه های آنها اشاره می شود: 1- عقب نشینی غرب در قضیه میکونوس پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اواخر تابستان 1371 یک عملیات تروریستی در رستوران میکونوس در مرکز شهر برلین با جوسازی رسانه های غربی به بحرانی علیه ایران بدل شد که موجبات جبهه گیری غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد. به دنبال این حادثه دادگاه برلین طی یک حکم مغرضانه و بدون استناد، ایران را مسئول مستقیم این تیراندازی خواند در حالی که هیچ سندی مبنی بر محکومیت ایران ارائه نکرد. به دنبال این جوسازی و به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، 12 کشور اروپایی سفرای خود را از ایران خارج کردند. این حرکت در اصل به منظور منزوی کردن ایران و با این تحلیل که جمهوری اسلامی دچار چالش شود صورت گرفت. در ظاهر همه چیز درحال به حاشیه راندن ایران بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک واکنش صریح، حجت را برای غربیان تمام کرده و فرمودند: در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهند که به ایران بیاید. بقیه هم که می خواهند به عنوان یک حرکت به اصطلاح آشتی جویانه برگردند، مانعی ندارد. خودشان رفته اند، خودشان هم برمی گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد. پس از این سخنرانی مقام معظم رهبری، کشورهای غربی که متوجه شکست سیاست خود شدند تصمیم گرفتند تا به منظور کاستن از رسوایی ماجرای میکونوس سفرای خود را به تهران بازگردانند اما جمهوری اسلامی ایران به فرمان رهبر معظم انقلاب با بازگشت سفیر آلمان به تهران به همراه سفرای دیگر کشورها مخالفت کرد. گرچه پس از واکنش رهبر انقلاب، سفرای غربی خواستار بازگشت به تهران شدند اما عواقب این رسوایی هرگز از دامن غرب پاک نشد. مقام معظم رهبری در سال 1377 در همین رابطه فرمودند: همه اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیه دادگاه میکونوس که بنده گفته بودم چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار کرده است و سفرا رفتند، اگر سفرای دیگر می خواهند بیایند، بیایند؛ ولی سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آنها برگردد؛ این حرف را از بین ببرند، که سفیر آلمان، اگر شده با یک نفر دیگر با هم بیایند. دولت و ملت ایران ایستادند... ما مجبور به رابطه نیستیم، بلکه ما بر روی مواضع سرشار از عزت خود که ناشی از اسلام و قدرت ملی و اسلامی ملت ایران است، می ایستیم، تا همه کسانی که بیگانه از ما هستند، احساس کنند که در مقابل این ملت، نمی شود با قلدری حرف زد . 2- شکست سیاست غرب پس از موضع گیری رهبر معظم انقلاب درباره مسائل هسته ای یکی از مسائلی که موضع گیری های صریح رهبر معظم انقلاب تاثیر ویژه ای در آن داشته و باعث عقب نشینی کشور های غربی شده، مسئله هسته ای است. موضع گیری های رهبر معظم انقلاب در طی 13 سال مناقشه هسته ای کشورمان با کشورهای گروه غرب راهگشای تیم های مختلف مذاکره کننده ایرانی بوده و این مسئله در مذاکرات دو سال اخیر ایران با 1+5 نمود ویژه ای داشته است. چرا که در این دور از مذاکرات، موضع گیری های رهبر معظم انقلاب به عنوان خط قرمزهای راهبردی، پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده محسوب می شد. این در حالی بود که هداف اصلی غرب توقف کامل برنامه هسته ای ایران بود. این مسئله در موضع گیری متعدد کشورهای غربی بارها تکرار می شد. به عنوان مثال در اواخر پاییز 92 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در رابطه با برنامه هسته ای ایران گفت: ما متعهدیم هر کاری که می توانیم برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران انجام دهیم . لذا غرب با راه اندازی سناریویی تلاش می کرد تا این مفهوم را به جهان القا کند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است لذا باید از هسته ای شدن ایران جلوگیری کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در فروردین 93 با تاکید بر این که فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست فرمودند: حرکت علمی هسته ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود. لذا پس از قاطعیت رهبر معظم انقلاب کسانی که برای مدت یک دهه صحبت از نابودی یا توقف کامل برنامه هسته ای ایران می کردند، از موضع خود عقب نشینی کرده و با موضع گیری های صریح رهبری مجبور به پذیرش حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران شدند. از این رو، نیکلاس برنز دیپلمات و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اعتراف کرد که غرب در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ناکام بوده است. 3- ترس غرب پس از ترسیم خطوط قرمز موشکی ایران توسط رهبر معظم انقلاب با توجه به تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و تهدیدات مداوم کشورمان توسط کشورهای گروه غرب، اتکا به توان موشکی از جایگاه ویژه ای در دکترین دفاعی ایران برخوردار بوده است. لذا غرب نیز همواره به اشکال مختلف در تلاش برای اعمال محدودیت در توانایی های موشکی ایران بوده است. به عنوان مثال جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ساعتی پس از پایان بی نتیجه مذاکرات وین 4 اعلام کرد موضوع موشک های بالستیک ایران باید جزو مباحث مذاکرات هسته ای برای توافق جامع باشد. وی تاکید کرد که موشک های بالستیک جزو مباحثی هستند که لازم است بخشی از توافق جامع درباره این چالش ها و اختلاف باشند. در چنین فضایی بود که مقام معظم رهبری فرمودند در رابطه با موشک های دفاعی خود حاضر به هیچگونه مذاکره ای نیستیم. با تاکید مقام معظم رهبری، این موضوع در مذاکرات هسته ای نیز بارها از سوی مقامات کشورمان به عنوان خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. شایان ذکر است کشورهای غربی درحالی به دنبال ایجاد محدودیت برنامه موشکی ایران بودند که خود به انواع موشک های میان برد و دوربرد مجهز هستند. اما غرب تلاش کرد تا با مطرح کردن موضوع موشک های ایران، پروسه مذاکرات را پیچیده کرده و آن را به بن بست بکشاند. مسئله ای که بار دیگر با واکنش شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مواجه شد. مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، توقع محدود شدن توان موشکی ایران از سوی غرب را احمقانه و ابلهانه توصیف کرده و فرمودند: آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است. بر این اساس با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع دسترسی ایران به موشک های بالیستیک قابل چانه زنی نبود چرا که این تسلیحات جنبه تدافعی دارد و نه تهاجمی. بدین ترتیب همین موضع به خط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای تبدیل شد. با ترسیم این خطوط قرمز توسط رهبر معظم انقلاب، غرب به این نتیجه رسید که ورود به بحث موشک های ایران برای دستیابی به توافق نهایی زیان آور خواهد بود. در همین رابطه گرگ تیلمن، تحلیلگر پیشین کمیته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه آمریکا و از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن در یادداشت خود قبل از جمع بندی نهایی مذاکرات، بررسی بحث موشک های بالستیک ایران در مذاکرات هسته ای را برای دستیابی به توافق نهایی با ایران مضر دانسته و از تیم مذاکره کننده آمریکایی خواست تا از ورود به بحث موشک های ایران خودداری کنند. 4- هشدار ولی امر مسلمین جهان به اسرائیل درمورد تهاجم نظامی به ایران و عقب نشینی اسرائیل در هفته های پایانی سال 1391، سران رژیم صهیونیستی تحت تاثیر حمایت کاخ سفید در ادامه تهمت های بی اساس درباره برنامه هسته ای نظامی ایران، بارها جمهوری اسلامی را به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای تهدید کرده و دامنه این تهدیدها را روز به روز گسترش می دادند. به دنبال این تهدیدهای بی پایه و اساس رژیم اشغال گر قدس مبنی بر حمله نظامی به ایران، رهبر معظم انقلاب ضمن یک سخنرانی در نوروز 1392 در مشهد مقدس، اسرائیل را در حد و اندازه های دشمنی با ایران ندانسته و فرمودند: رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می کنند؛ تهدید به حمله نظامی می کنند؛ اما به نظرم خودشان هم می دانند، و اگر نمی دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. یک روز پس از این سخنرانی، باراک اوباما متحد اصلی اسرائیل که در اردن به سر می برد در یک کنفرانس خبری در “امان” با بیان اینکه حل مسئله هسته ای ایران با کشورهای غربی از طرق غیرنظامی خواهد بود، صریحا بر عقب نشینی غرب از موضع نظامی اشاره کرد و گفت: بهترین راه در مقابل ایران، دیپلماسی است و ما به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامی ادامه می دهیم. اوباما که در آخرین روز زمستان 91 در سفر به سرزمین های اشغالی از مهم بودن امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا سخن گفته بود در مقابل قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی با رد نظریه نظامی، موضع ضعف آمریکا و اسرائیل را در قبال ایران آشکار کرد. 5- عقب نشینی غرب از موضع بازرسی از مراکز نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشاکش مذاکرات هسته ای طرف غربی که بی جهت به دنبال کش دادن روند مذاکرات بود در درخواستی نامعقول خواهان نظارت بر مراکز نظامی ایران شد. در همین رابطه ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه مذاکره و امضای توافق نامه را منوط به بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان و کارشناسان هسته ای ایران دانست و اذعان داشت: توافق ما بر این اصل استوار است که در صورت توافق نهایی، دسترسی هایی برای بازرسان آژانس ایجاد شود که این دسترسی ها شامل اماکن و افراد ایرانی خواهد شد. در زمینه دسترسی ها اگر به کف خواسته های خود نرسیم، توافق نامه ای را امضاء نخواهیم کرد. به دنبال این درخواست غیرمنطقی غرب، رهبر معظم انقلاب اسلامی بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی را اوج توطئه غرب دانسته و فرمودند: حالا در همین مذاکرات باز حرف های تازه ای می زنند. [مثلا] بازرسی ها، گفتیم که اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمی دهیم به حریم دانشمندان هسته ای ما و دانشمندان در هر رشته حسّاس و مهمّی، اندک اهانتی بشود... در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی دهد، هیچ دولتی اجازه نمی دهد؛ دانشمندانشان را مخفی می کنند، نمی گذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محقّقین ما گفتگو کنند، مذاکره کنند . درباره چه؟ درباره یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانی که منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه می شود، بدانند. مدتی پس از این تاکید قاطع مقام معظم رهبری در مورد عدم صدور اجازه به نظارت بر مراکز نظامی ایران از سوی غرب، چنانچه پایگاه صهیونیستی دبکا گزارش داد، واشنگتن در یک عقب نشینی آشکار پذیرفت که بازرسی از تاسیسات ایران پس از تصویب یک هیات ایرانی – آمریکایی میسر خواهد بود . بنا به گزارش این پایگاه، آمریکا با عقب نشینی از مفهوم هر وقت و مکان موافقت کرد در صورتی که بازرسان بین المللی خواستار بازدید از یک مرکز هسته ای ایرانی باشند، باید این مسئله را به اطلاع کمیته مشترک ایرانی آمریکایی برسانند و این کمیته نیز آن را مورد بررسی قرار دهد، مسئله ای که عملا به معنای شکل گیری پروسه ای چند ماهه برای انجام آن است زیرا انجام بازدید منوط به رای و نظر کمیته است که صلاحیت رد این درخواست را هم دارد. بدین ترتیب چنانچه مشاهده شد طرف غربی زمانی که با این واکنش مقام معظم رهبری مواجه شد از موضع خود عقب نشینی کرده و با عدول از درخواست خود در پای میز مذاکره با مقامات کشورمان حاضر شد. 6- عقب نشینی غرب در پی موضع مقتدر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سوریه از ابتدای سال 2011 آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم همواره و به طور جدی تهدید به حضور نظامی در خاک سوریه می کرد تا اینکه در تابستان همین سال اوباما با قاطعیت اعلام کرد زمان آن رسیده است که اسد برکنار شود . رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرودین 1392 در پیامی که توسط وزیر خارجه وقت، آقای صالحی به رئیس جمهور سوریه فرستاده بودند تاکید کردند که ایران با قدرت از بشار اسد و سوریه حمایت می کند . این پیام همبستگی و پشتیبانی فراگیر و نامحدود سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران را از سوریه، رهبری و ملت آن در برابر تکفیری ها، تروریست ها، اسرائیل، آمریکا و تمام کسانی که قصد تعدی به این کشور را دارند تاکید می کرد. رهبر معظم انقلاب همچنین با تشبیه منطقه به انبار باروت، هرگونه دخالت آمریکا را به زیان این کشور دانستند. به دنبال اعلام حمایت ایران از سوریه، در میان سیاستمداران آمریکایی نیز بر سر حمله نظامی به سوریه دو دستگی به وجود آمد. در نهایت غربی ها از سرنگونی اسد چشم پوشیده و به دوره انتقالی سوریه با مشارکت بشار اسد تن دادند و تاکید کردند که اوضاع سوریه باید توسط مردم آن کشور مشخص شود. در همین رابطه پس از قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و حمایت های مستمر ایران از سوریه، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان از آمادگی کشورش برای پذیرش ماندن بشار اسد در راس قدرت خبر داد و گفت: انگلستان حاضر است ماندن بشار اسد در قدرت در دوره کوتاه دولت انتقالی را تحت نظارت بین المللی بپذیرد. پس از این اعلام حمایت مکرر ایران از سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی که گویای چرخش آشکار در مواضع آمریکا نسبت به سوریه است، آمادگی کشورش را برای مذاکره با بشار اسد اعلام کرده و بر ضرورت آغاز مذاکرات برای حل بحران سوریه تأکید کرد . بدین ترتیب آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی شویکو، نابودی داعش را به عنوان هدف اصلی حضور آمریکا در سوریه عنوان و تصریح کرد که اسلحه ها تنها گروه تروریستی داعش را نشانه گرفته است و از جنگ با دولت سوریه اجتناب دارد. 7- عقب نشینی فوری آمریکا از تهدید نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت 1394، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور در یک اظهار نظر به مطرح بودن همه گزینه ها برای مقابله با ایران اشاره کردند. آمریکا قصد داشت تا با مطرح کردن گزینه های نظامی، با حربه تهدید، ایران را به موضع ضعف بکشاند اما مقام معظم رهبری ضمن یک سخنرانی در پاسخ به سخنان تهدیدآمیز آمریکا فرمودند: دشمن تهدید می کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیّت های خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمی فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را برنمی تابد. چرا تهدید می کنند؟ چرا غلط زیادی می کنند؟ می گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا آن وقت هم تهدید می کردند گفتم دوران بزن و در رو تمام شده، این جور نیست که شما بگویید می زنیم و درمی رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم. این جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد . ساعاتی پس از سخنان قاطع مقام معظم رهبری، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به میان خبرنگاران آمد و تهدیدات نظامی مقامات آمریکایی را پس گرفت. وی همچنین افزود من منعکس کننده دیدگاه رئیس جمهور آمریکا هستم و بهترین راه برای ما این است که مشغول دیپلماسی با ایران شویم. 8- عقب نشینی عربستان پس از نهیب مقام معظم رهبری مراسم حج امسال که ابتدا با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و شهادت 107 تن از مسلمانان آغاز شد، در روز عید قربان به یک فاجعه دیگر انجامید به گونه ای که در صحرای منا بر اثر سوءمدیریت حکام آل سعود بیش از پنج هزار نفر از مسلمانان که 465 تن از آنان ایرانی بودند به شهادت رسیدند. به دنبال این ماجرا رسیدگی به اوضاع حجاج ایرانی در دستور کار مسئولان ایرانی قرار گرفت اما با کارشکنی و عدم همکاری مقامات عربستانی مواجه شد. درحالی که سران حکومت ریاض بنای ناسازگاری با ایران را داشته و مسئولیتی در قبال شهدا نمی پذیرفتند واکنش صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، آنان را به خود آورد. ایشان طی صحبت های خود در جمع دانش آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مسئولین سعودی را مورد عتاب قرار داده و فرمودند: مسئولین کشور عربستان به وظایفشان عمل نمی کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایفشان عمل می کنند، موذیگری می کنند . اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت کننده و موذی عکس العمل نشان بدهد، اوضاع آن ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی ها بازتر است، توانایی های ما، امکانات ما از خیلی ها بیشتر است؛ می دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه ای حریف نمی شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می توانیم عکس العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العمل های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود . ... امروز ده ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّند؛ اندک بی احترامیِ به این ها، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ مراقب باشند به وظایفشان عمل کنند . ... اگر کسی بخواهد به حقّ ملّت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست درازی کند، می دانیم با او چه جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد می کنیم . بلافاصله پس از نهیب مقام معظم رهبری، مقامات رژیم سعودی که هیچگونه مسئولیتی را در قبال فاجعه منا نمی پذیرفتند در یک عقب نشینی آشکار، با وزیر بهداشت ایران دیدار کردند. در این دیدار خالد فالح به عنوان نماینده آل سعود تصریح کرد که مراقبت از مجروحان و شناسایی هویت قربانیان در دستور کار ریاض قرار خواهد گرفت. مسئولان سعودی همچنین پیام تسلیت ملک سلمان را به آیت الله العظمی خامنه ای تقدیم کرده و تصریح کردند که ریاض آمادگی هرگونه همکاری به منظور تحویل پیکر جانباختگان ایران را دارد. منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ...
کاش با رژیم سعوی هم اینگونه سخن می گفتید(1نظر)
و طعنه می گرفتید در مقابل رژیم سعودی هم به همین میزان که به ملت ایران ظلم روا داشتند و ملت های منطقه را به خاک و خون کشیده، شدیدتر رفتار می کردید. وی افزود: کاسب تحریم آنانند که در اوج تحریم ملت ایران مجوز صرافی گرفته اند و کلی از این محل عایدی نصیب شان شد. حال شریک نفتی شرکت هالیبرتون مدعی زیان علیه مردم ایران شده است؟ بذرپاش گفت که ملت ایران کاسبان را خوب می شناسد آن زمان که به رئیس
تکذیبیه بیمارستان گودرز در مورد یک خبر(7 نظر)
خون در مورخ 29 تیرماه در بیمارستان گودرز بدون داشتن دفترچه بیمه بستری می شود و اقدامات درمانی برای وی آغاز می شود ( بیمارستان در راستای تحقق شعار دولت وملت ، همدلی وهمزبانی هماهنگی لازم را برای صدور دفترچه بیمه سلامت با سازمان بیمه انجام می دهد ) . 31 تیرماه طبق مشاوره فوق تخصص ریه ABG بیمار چک می شود که غلظت اکسیژن خون وی 85 % بوده که به دستور پزشک معالج به بخش مراقبت های ویژه انتقال داده می شود
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
گریه فرشتگان هنوز ادامه دارد. بی تردید، این سخنان، نشان دهنده جایگاه والای گریستن بر شهیدان کربلا و مصایب اهل بیت(علیهم السلام)است. البته این گونه عزاداری به زمان و مکان ویژه ای محدود نمی گردد، بلکه امامان معصوم(علیهم السلام)هماره پیروان خود را به زنده نگه داشتن این سنت پسندیده، در هر شرایطی سفارش کرده اند تا فرهنگ مبارزه با ستم گران و یاد و خاطره جانبازی و رشادت همه شهیدان اسلام جاوید
آزموده را، آزمودن خطاست
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد هر ایرانی با شرایطی که در قانون مشخص شده می تواند در تمام انتخابات به عنوان انتخاب کننده یا انتخاب شونده شرکت کند مردم هم آزادانه پس از طی مراحل می توانند به کاندیداهای مورد نظر خود رای بدهند. معمولا در هر دوره ای افرادی از گروه ها و احزاب و انجمن ها نام عده ای از فعالان سیاسی را مطرح و یا ضمن سفر به شهرها و استان ها آنها را به شرکت در انتخابات تشویق می نمایند که در این زمینه فعالانه حضور داشته باشند در این شماره بر اساس ضرب المثل معروف آزموده را آزمودن پیشمانی آرد و آن طور که گفته اند: تباهی روزگار خود فزایم چو چیز آزموده آزمایم روان را رنج بیهوده نمایی که چندین آزموده آزمایی 1 نویسنده این سطور در نظر دارد با دهها شاهد و دلیل که در 9 سال اخیر بخش هایی از آن را در ستون انعکاس آیینه درج نموده، با عنایت به نزدیک شدن ایام انتخابات مجدداً بدان اشاره کند و آرزو نماید برای سومین بار خط و شیوه محمود احمدی نژاد و همفکرانش بر این سرزمین حکمرانی نکند و مردم را دیگر بار دچار بلیه دوران حکومت نهم و دهم ننماید. آیت ا... عبدا... جوادی آملی، با اشاره به موضوع اختلاس ها در کشور گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که اینها کمر نظام را شکسته اند. ایشان در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: بیت المال حسابش در قیامت معلوم است اما در این دنیا بنا به فرموده حضرت علی(ع) بیت المال یک مرتع سرسبز است که اگر در جایی غیر از خودش و خدمت به مردم مصرف شود بیماری و با می شود که آبروریز خواهد بود و همه از آن مطلع خواهند شد. مسئولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند و همین دادگاه اختلاس نفتی بیماریی شده است که آبروی نظام را خدشه دار کرده و اگر به این جمله گهربار حضرت علی(ع) گوش داده بودیم امروز آبروی ما در دنیا حفظ می شد و من از خداوند می خواهم که به ما آبرو عطا کند. آیت ا... جوادی آملی ادامه داد: ما در این کشور همه چیز داریم و خداوند نعمت خودش را برای ما قرار داده و این در حالی است که یک صدم جمعیت دنیا را داریم، 10 درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد ولی متأسفانه این اختلاس ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است. 2 سیاستمداری که سال ها در سمت های اداری و در رده های مختلف از قبیل شهرداری، استانداری، ریاست جمهوری فعالیت و مسئولیت داشته آیا نمی داند در یکی دو هفته آخر دوران مدیریتش نباید مجوز دانشگاه به نام خود و یاران نزدیکش صادر کند و یا از بیت المال وجه به حساب شخصی واریز ننماید تا در مظان اتهام قرار نگیرد. اگر سازمان ها و نهادهای نظارتی به هر دلیل با دولتی که خود را پاکترین دولت تاریخ و یا حکومت عدالت گستر می دانست در آن 8 سال مماشات نموده اند وقت آن است که بر اساس مدارک موجود به وظایف شرعی و قانونی عمل نمایند. گرچه شواهد امر حکایت از آن دارد که پرونده متخلفان و مفسدان اقتصادی، زمین و کوه و دریا و جنگل و گردنه خواران و غیره در حال رسیدگی است و باعث امیدواری مردم خواهد بود. دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری می دهد و می گوید: دانشگاه جامع ایرانیان یک دانشگاه غیر انتفاعی و خصوصی است که در دو هفته پایانی کار دولت قبل تاسیس شد و در صدور مجوز آن و تخصیص اعتبار از محل بودجه نهاد ریاست جمهوری، سوء جریان به وقوع پیوسته است. شاهد این مدعا روند زمانی شتاب زده تاسیس و شکل گیری این دانشگاه و تخصیص غیرقانونی اعتبار به عنوان سرمایه تاسیس از محل منابع نهاد ریاست جمهوری در دو هفته پایانی کار دولت است. مصوبه ای در دولت به منظور جواز کمک نهاد ریاست جمهوری به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی صادر می شود بدون آنکه در جلسه، ذکر نامی از دانشگاه جامع ایرانیان باشد. در حال حاضر پرونده این مصوبه که مبنای قانونی این اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. در نهایت مورخ 12/5/1392 و در آخرین روز کاری دولت قبل با امضای آقای ح. ب مبلغ 16 میلیارد تومان به حساب شخصی مشترک رییس جمهور وقت با وی، واریز می شود. البته با اشکال دیوان محاسبات کشور و پیگیری دولت یازدهم این وجوه مجددا به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شد. در تاریخ 5/6/1392 حسابرس کل هیات حسابرسی دیوان محاسبات کشور این امر را خلاف قانون ابلاغ کرده و بر بازگشت آن تاکید می کند و روز بعد از آن با اعلام دادسرای دیوان محاسبات کشور، حساب شخصی رییس جمهور سابق و آقای ح. ب مسدود می شود و با پیگیری های مکرر معاون کل محترم نهاد ریاست جمهوری در تاریخ 11/7/1392 این وجه به حساب نهاد باز می گردد. وی افزود: پرونده قضایی رسیدگی به دانشگاه ایرانیان مفتوح است، ضرورت دارد مرجع قضایی بررسی کند که چگونه طی کمتر از دو هفته پایانی کار دولت مجوز این دانشگاه صادر و شروع به کار می کند، بدون اینکه به ثبت رسمی برسد و از محل بودجه دولت به بهانه کمک به آن به حساب شخصی این افراد کارسازی شود. انتظارمان از دستگاه قضایی این است که این پرونده را با سرعت بیشتری رسیدگی کند. امیدواریم مسوولانی که در این رابطه نقش داشتند پاسخگوی عملکردشان باشند. 3 نه تنها اصلاح طلبان بلکه عده ای از اصول گرایان هم آرزو می کنند عموم مردم اجازه ندهند تفکر احمدی نژاد ی ها بار دیگر بر این سرزمین حاکم شود حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در فاصله شش ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بررسی فضای انتخاباتی حاکم بر جریان های سیاسی و افراد موثر در این دو انتخابات می پردازد و می گوید: دعا می کنم تفکر احمد ی نژاد دیگر هیچ گاه به ملت ایران تحمیل نشود. مدتی است که زمزمه هایی از فعالیت های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش شنیده می شود. از جلسات دفتر ولنجک رییس جمهور پیشین گرفته تا همایش های گاه و بیگاهی که احمدی نژادی ها برگزار می کنند و بازار سفرهای استانی هم داغ است. این فعالیت ها، شایعات زمینه چینی برای حضور مجدد احمدی نژاد در قدرت را قوت می بخشد. غرویان در این زمینه می گوید: من که شخصا دعا می کنم که هیچ وقت افکار و مشی آقای احمدی نژاد بار دیگر بر ملت ایران تحمیل نشود و این از دعاهای بنده است که این مصیبت ها بار دیگر در کشور ایران و ملت ایران توسط آن افکار و مشی ایشان حاکم نشود. البته حدس می زنم اکثریت ملت به خصوص فرهیختگان و آن ها که دانش بالاتری دارند متوجه شدند که واقعا چه مصیبت هایی بر ملت ما در این هشت سال وارد شد. وی می افزاید: توده مردم هم آگاه تر و متوجه تر شده اند. نخبگان باید تلاش کنند که توده مردم را آگاه تر کنند تا بار دیگر به آن طرز فکر رای داده نشود ولی در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است بیفتد. تلاش دولت سابق هم این است که باز قدرت را در دست بگیرد ولی ما امیدواریم و دعا هم می کنیم که چنین اتفاقی نیفتد و مردم را هم آگاه می کنیم که به چنین نمایندگانی با آن طرز تفکر و افراط گری ها و تندروی ها رای ندهند. در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد برخی از اصولگرایان او را به خاطر خانه نشینی 11 روزه و ارتباط با اسفندیار رحیم مشایی از جریان اصولگرایی خارج دانستند و حتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش از او برائت جستند. هر چند او هیچ گاه خود را وام دار گروه خاصی ندانست و حتی زنده شدن جریان اصولگرایی را از دم مسیحایی خود در انتخابات 84 می دانست... آقای احمدی نژاد هم به اعتبار این که دم از امام زمان(عج) و مدیریت امام زمانی می زند در دایره اصولگرایی گنجانده شده است. او خاطر نشان می کند: من خودم در یک سخنرانی 22 بهمن از احمدی نژاد شنیدم که در آخرش گفت که از نیروی انتظامی، استاندار و... تشکر می کنم، از امام زمان هم تشکر می کنم! انگار که امام زمان هم یکی مثل بقیه مسئولین است! طوری حرف زد که من تعجب کردم و انگار ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) دارد. این کارها برای عوام فریبی بود و بعضی ها این ها را شاخصه اصولگرایی می دانستند. 4 خبرها حکایت از آن دارد که احمدی نژاد قرار است به وقتش پاسخ لازم را بدهد مردم مومن و صبور و انقلابی ایران می دانند او سال ها ادعا می کرد اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب و کیف خود دارد گر چه هیچگاه نام آنها اعلام نگردید اما با کمال تاسف و تاثر باید گفت تنها یکی از کسانی که توانسته است با امکاناتی که در دولت احمدی نژاد برایش فراهم گردیده به آلاف و الوف دست یابد بابک زنجانی است که درباره ثروت کلان و نجومی وی می گویند: چنانچه ثروت دوباره مردم ایران از جیب های بابک زنجانی به بیت المال برگردد، می توان، هزاران کیلومتر مسیر آسفالتی برای تردد ایرانیان به سایر شهر های ایران ایجاد کرد، بیش از 100 بیمارستان تخصصی سرطان در سراسر کشور تاسیس کرد، ده ها هواپیما و کشتی برای بازرگانان و تاجران تهیه کرد، هزاران کیلومتر خط لوله آب رسانی کشاورزی و آشامیدنی به روستاها کشید، می توان هزاران مدرسه در سراسر کشور ساخت و بیش از 10 استان را به طور کامل آباد کرد و با تاسیس صد ها کارخانه تولیدی و شرکت های فرآورده های نفتی میلیون ها جوان متمدن، باهوش و تلاشمند را مشغول به کار و از کاهش بی رویه طلاق در کشور جلوگیری کرد. صد ها مرکز ترک اعتیاد، نگهداری از کودکان بدسرپرست و کودکان معلول راه اندازی کرد تا دیگر خانواده ای نگران مشکلات فرزند مریضش نباشد، و هزاران مورد دیگر می شود انجام داد به شرط آنکه پول های ملت عزیزمان از جیب های متهم بزرگ نفتی دوباره به بیت المال برگردد. 5 صد البته مردم، از درک و بینش سیاسی کارآمد و توانمندی برخور دارند و نیازی به هدایت جریانات سیاسی ندارند و مسایل و حوادث کشور را بخوبی تحلیل می کنند در گزینش و انتخاب خود بهترین ها را انتخاب خواهند کرد و از طرفی عهد و پیمانی با کسی ندارند و عقد اخوتی با کسی نبسته اند هرگاه تشخیص دهند که فرد اصلح کیست او را بر می گزینند و برای این تشخیص بهترین معیار عملکرد گذشته افراد است. بنابراین شایسته است که همه ما به خواست و اراده مردم تمکین کنیم و در برابر انتخابشان سر تسلیم فرود آوریم. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- امثال و حکم علامه علی اکبر دهخدا، جلد اول، صفحه 31 و 32، انتشارات امیرکبیر 2- خبرگزاری ایرنا، 19/7/94 3- روزنامه اعتماد، مورخ 19/7/94 4- خبرگزاری ایسنا، مورخ 15/6/94 5- روزنامه آرمان، مورخ 18/7/ ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
نگاهی به تاریخچه پیدایش هیئت های عزاداری
زمان به صورت منسجم درآمده است که ما شاهد عینی آن به صورت هیات های عزاداری امروزی می باشیم. پیدایش عزاداری رسمی و علنی بر امام حسین علیه السّلام از زمان آل بویه شکل گرفته است. آل بویه شیعه اثنی عشری بودند و خلفای عباسی که بغداد مقر آنان بود، سنی مذهب بودند. اوج قدرت آل بویه در زمان معزالدوله بود در حالی که در این زمان خلفای عباسی در ضعف کامل به سر می بردند. معزالدوله در سال 352 ه . ق دستور داد
منظومه شمسی یا شنائی در بحر عرفان و طریقت موکریان/ عمر فاروقی
آغاز کرد مدتی برای تعلیم و ریاضت به هندوستان رفته و از دست مرشد زمان خودش، شاه عبدالله دهلوی قدس سره خرقه و فرمان خلافت و ارشاد گرفته و به کردستان بازگشته و پس از تعلیم حدود پنجاه نفر از علماء و عرفای زمان و صدور فرمان خلافت آنها به شهر دمشق پایتخت سوریه کنونی هجرت نموده و همانجا فوت کرده و مرقد او اکنون در آرامستان صالحیه زیارتگاه عموم مسلمانان است. یکی از خلفاء مولانا، حضرت پیر طریقت شیخ عثمان
گزارشی از آغاز فعالیت رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان
پیدا کرده اولین استادی باشد که درس زبان کردی را در دانشگاه های ایران در کردستان آغاز می کند. او می گوید: در چهره دانشجویان شادمانی و هیجان خاصی دیده می شد و این نشانه ها در من بیشتر بود؛ چراکه برای اولین بار با مجوز رسمی و قانونی، رشته زبان و ادبیات کردی دایر شده و من کلاس درس را با عنوان رینوس کردی (آیین نگارش زبان کردی) آغاز کردم. وی می گوید: شوروحال ما و دانشجویان در آن روز قابل وصف نیست و با
گزارش عملیات 25 روزه مسکو در سوریه
همچنین پهپادها را در خاک این کشور برای مبارزه علیه تروریست ها به کار گرفته است. عملیات چند ماهه انتقال صدها تن تسلیحات و نیازهای جنگی روسیه به سوریه با هواپیماهای پهن پیکر روسی به ویژه روسلان و همچنین اعزام گروه کماندویی حرفه ای شیطان دریا برای محافظت از یگان های روسی و جنگنده ها در بی خبری کامل غرب انجام گرفت تا این که هفتم مهرماه پس از اخذ مجوز پارلمانی براساس درخواست رسمی دولت سوریه، عملیات بمباران ضد تروریستی با دستور پوتین آغاز شد. روسیه اعلام کرده است که این همکاری ها در چارچوب مقررات بین المللی و در اجرای قراردارد همکاری با دولت قانونی سوریه انجام و ادامه خواهد یافت. ...
هیأت هنر ؛ بزرگترین اتفاقِ هنریِ بدونِ پشتیبانِ دانشگاه هنر
بدهد. هیئتی که حداقل 110 میلیون خرج دارد. بعد حالا این پول را کی می دهد؟ بعد از عید نوروز به ما پول می دهند. وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، شهرداری تهران و.... کدام این ها کمک می کنند؟ هیچ کدام. هیچ کمک جدی وجود ندارد. امروز به من زنگ زدند و گفتند که اوقاف 5 میلیون برای شما در نظر گرفته است که به واسطه فعالیت یکی از بچه ها بوده است. ما بخشی از خرج های این گونه را با فروش محصولات خودمان به
ایده انتحاری نتانیاهو برای حمله به فردو تا اختلافات با اوباما
. محتوای این گفت و گوها بعدا به گوش اوباما هم رسید. اوباما بلافاصله بعد از رسیدن به ریاست جمهوری در سال 2009 تلاش کرد این نگرانی های اسرائیل را از بین ببرد. وی از جمله به پنتاگون دستور داد که آمادگی های نظامی برای حمله به تاسیسات هسته ای فردو را فراهم کند. وی همچنین از برنامه های تهیه شده در زمان دولت بوش برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران استقبال کرد و همکاری بین سازمان اطلاعات مرکزی و
مروری بر آلبوم های انتشار یافته با موضوع محرم
توسط شیعیان اجرا می شود و موسیقی عاشورایی خود به شاخه ها و دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر بخش از آن دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود بوده و بسته به نوع مراسم و حتی روزهای مختلف عاشورا با هم تفاوت شایان ذکری دارند. در ادامه این گزارش به آلبوم هایی کهبا موضوع محرم و عاشورا منتشر شده اند نگاهی کوتاه داشته ایم: وداع آلبوم "وداع" به دلیل مدت زمان مطلوب جهت تولید
قلب تپنده جهان تشیع در تاسوعای حسینی به سوگ نشست
معاون خدمات شهری شهرداری قم می گوید 120 ایستگاه صلواتی در هسته مرکزی شهر جانمایی شده و برای آنها مجوز صادر شده است. وی ادامه می دهد: در ساماندهی ایستگاه های صلواتی و صدور مجوز به نکات ایمنی و همچنین ترافیکی توجه شده است تا فعالیت این ایستگاه ها موجب بروز ترافیک نشود و توصیه های لازم نیز به مسئولان این ایستگاه ها ارائه شده است. معاون خدمات شهری شهرداری قم بیان می کند: در سطح
شهر کریمه اهل بیت(س) در تاسوعای حسینی غرق در ماتم است
تجمعی عاشورایی در مدرسه عالی حجتیه به عزاداری و مقتل خوانی پرداختند. شهرداری قم نیز با همکاری نهادهایی همچون استانداری، ستاد اقامه نماز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما فراخوان مسابقه بهترین عکس نماز ظهر عاشورا را اعلام کرده که علاقمندان می توانند با عکس گرفتن از نماز روز عاشورا آن را نشانه الکترونیکی aks.mardomi@gmail.com ارسال کنند. محدودیت های ترافیکی در روز تاسوعا
از کنفرانس مونیخ تا لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران/ دیپلماسی در هفته ای که گذشت
هفته ای که پشت سر گذاشتیم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان اتفاقات و رویداد های مهمی را شاهد بودیم از کنفرانس مونیخ در روزشنبه گرفته تا اجرای برجام و گزارش آژانس انرژی هسته ای درباره فعالیت های هسته ای ایران در این هفته اتفاق افتاد. به گزارش ایسکانیوز، برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در دفتر مطالعات سیاسی و امور بین المللی وزارت امور خارجه، نشست خبری محمد جواد ظریف و
عناوین تازه در مجموعه زندگینامه چهره های ماندگار
، انجام می شود. این مدیر نشر در ادامه گفت: بعد از آشنایی متولیان کار با چهره های ماندگار، تلاش می شود بیوگرافی و زندگینامه شان گردآوری و تدوین شود. در حال حاضر کتاب های مربوط به استاد علی معلم دامغانی، مهدی محقق و زنده یاد نصرالله مردانی و چند چهره دیگر از چهره های نامدار شعر و ادب معاصر در دست آماده سازی و چاپ هستند. شرفشاهی گفت: کتاب های مربوط به این چهره ها، آماده شده و به زودی برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد ارسال می شوند.
وزارت کشور: وضعیت عفاف و حجاب دفاتر خصوصی بررسی می شود
تکالیفی را تدوین کرد. وی افزود: پیگیری این امور ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده بود ولی بعد از گذشت دو سال از تصویب آن این مسئولیت پیگیری امور به وزارت کشور محول شد. وی بیان کرد: یکی از اقدامات برجسته این ستاد تدوین برنامه درون سازمانی برای کارکنان دولت بود که با این کار دولت می تواند کارکنان را در بخش عفاف و حجاب مدیریت کند. جانشین بازرسی ستاد مرکزی
گفت وگو با سید حامد قنادپور به بهانه فعالیت مجدد شورای راهبری بانکداری الکترونیکی
باشیم که فرضاً در وزارت اقتصاد باشد و یک شورای راهبری که در بانک مرکزی باشد؟ اصلاً ما برای این قضیه مصوبه داریم. مصوبه هیئت وزیران سال 86 که می گوید: “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین راهبردها و راهبری زیرساخت های نظام جامع پرداخت و بانکداری الکترونیکی را بر عهده دارد.” مهم این است که باید به این مقوله به جد پرداخته شود و هماهنگی در تعیین راهبردها و راهبری در همه ارکان اعم از
شهروندان علیه بازاریان/ رد پای اعضای شورای شهر در تجمع بازار/ همین هم برای سرگرمی و هیجان بود!
مردی سپید مو و چند نفر از بازاریان از صف آرایی عجیب بیرون زده است. صف آرایی که بعضی از منتقدان طرح ترافیک به عنوان یک مساله معمول شهری، تلاش می کنند با تاسی از مناسک محرم به جریان حق و باطل تبدیل کنند. سوال این است:شما برای برگزاری تجمع مجوز دارین؟ بازاری سپبد مو با اشاره به پرده های سیاه آویخته شده دور میدان شهرداری می گوید: مجوز؟ اربابمان حسین مگر با مجوز قیام کرد؟! ما هم مثل
نواهای صادق، مویان و با صلابت
از گذشته های دور. از همان زمان که موسیقی در تنگنا قرار گرفت و محروم شد و در پاره ای موارد حرام، این تعزیه خوانان بودند که پاسدار دستگاه ها و گوشه های موسیقی ایران بودند و اصلا تعدادی از آوازخوانانِ بزرگ، تعزیه خوان بوده اند که نمونه اش ابوالحسن خان اقبال آذر است. موسیقی محرم سرشار از نواهای سوزناک، نغمه های اندوه زا و ریتم های سنگین است که مویان و پرصلابت، صادقانه ترین نوای موسیقایی را به گوش