مشیخه چیست و چه کتاب هایی مشیخه دارند؟ عبارت عدة من أصحابنا در سند روایات ...
سایر منابع:
سایر خبرها
رساله حقوق با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) منتشر شد
و دیگران است، حقوق در این مقام، صرفاً ناظر به حقوق واجب شرعی نیست، بلکه شامل احکام استحبابی، اخلاقی و عرفی نیز می شود، قدیمی ترین منابع حدیثی که این رساله را به طور کامل ثبت کرده اند، عبارتند از تحف العقول، حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی (متوفای 381ق) که در آن 50 حق از حقوق ثبت شده، اما سند رساله یاد نشده است(الخصال، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بابویه قمی (شیخ صدوق)، متوفای 382 ق من لا یحضره ...
جهل حاکم بر برخی از عالم نمایان بدتر از ویروس کرونا است
، دعا این است بحق یس و القرآن الکریم و بحق طه و القرآن العظیم یا من یقدر علی حوائج السائلین یا من یعلم ما فی الضمیر یا منفس عن المکروبین یا مفرج عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفل الصغیر یا من لا یحتاج الی التفسیر صل علی محمد و آل محمد و اکشف عنا هذه الغمۀ بحق محمد و آل محمد علیهم صلوات الله . در آغاز مباحث فقه در سال جدید شمسی ابتدا مطالبی را خدمت اعزه عرض می کنم ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایت زیر، تَوَشُّح را توضیح بدهید. محمّد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم عن أبی بصیر عن أبی عبد الله( علیه السلام ) قال: لَا یَنْبَغِی أَنْ تَتَوَشَّحَ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ وَ أَنْتَ تُصَلِّی وَ لَا تَتَّزِرْ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ إِذَا أَنْتَ صَلَّیْتَ فَإِنَّهُ مِنْ زِیِّ الْجَاهِلِیَّةِ . پاسخ ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
جمع کرده است. در سند این روایت؛ افراد ضعیف و غیر قابل اعتماد نیامده است و محتوای آن با اندکی توضیح و توجیه قابل پذیرش است. پاسخ تفصیلی روایتی در برخی از کتابهای روایی مرحوم شیخ صدوق از جمله عیون اخبار الرضا( علیه السلام ) [1] و کتاب معانی الاخبار [2] توسط ایشان نقل شده است. این روایت با یک سند و یک محتوا در هر دو کتاب آمده است و نشان از آن دارد که تک روایتی بوده که مرحوم صدوق در دو ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
علیهم السلام ، چاپ دوم، قم، 1385 ق . [2]. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ( علیه السلام ): الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ، فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 10، انتشارات رضی، ایران، قم ، چاپ اول، 1375 ش . [3]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ( علیه السلام ) قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 402- 403، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407.ق [8]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 270، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. عن سلیمان بن خالد عن أبی جعفر ( علیه السلام ) قال سألته عن المستضعفین فقال: البلهاء فی خدرها و الخادم- تقول لها صلی فتصلی لا تدری إلا ما قلت لها- و الجلیب الذی لا یدری إلا ما قلت له، و الکبیر الفانی و الصبی و الصغیر هؤلاء المستضعفون . ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
علینا واسطاً، أخبرنا عبید الله بن أحمد أبو أحمد الفرضی إجازة، حدثنا محمد بن عمرو بن البختری، حدثنا ابن أبی عوف البزوری سنة خمس وستین، حدثنا کثیر بن هشام حدثنا جعفر بن برقان قال: بلغنی أن عائشة کانت تقول: زینوا مجالسکم بذکر علی علیه السلام .[4] هر چند که تمام راویان موجود در سند این روایت از افراد برجسته نیستند، ولی قرائن و شواهد موجود، موجب اطمینان به متن این احادیث می شود. از جمله این قرائن می ...
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، اشاره ای شده است؟
.[2] ابن ابی الحدید نیز در شرح آن می گوید: شیعیان معتقدند که منظور امام علی( علیه السلام ) از این سخنان، حضرت مهدی منتظر است... بعید نیست منظور او همان قائم آل محمد باشد که در آخر الزمان قیام می کند.[3] 2. خطبه 150: بدانید آن کس از ما (حضرت مهدی عج ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشن گر در آن گام می نهد، و بر جای پای صالحان گام نهد (بر همان سیره و روش پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ...
بلای کرونا فرصتی برای بازگشت بشریت به خداوند و فطرت الهی است
. بمحمدٍ و آله الطاهرین. سید محمّد رضا مدرّسی یزدی پی نوشت: (1) سوره مبارکه الروم، آیه 41 (2) الکافی، ج 8، ص 58: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیهما السلام فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
شیعه نیوز : پرسش آیا حدیث قَالَ النَّبِیُّ فِی جَوَابِ شَمْعُونَ بْنِ لَاوَی بْنِ یَهُودَا مِنْ حَوَارِیِّی عِیسَی حَیْثُ قَالَ: أَخْبِرْنِی عَنِ الْعَقْلِ مَا هُوَ وَ کَیْفَ هُوَ وَ ... ، در کتاب تحف العقول حدیث یازدهم و کتاب بحار الانوار ص 117، جزو احادیث معتبر است؟ راوی این حدیث کیست؟ متنش را توضیح دهید. پاسخ اجمالی اصل روایت مذکور این گونه نقل شده است: شمعون راهب از ...
آیا فرشتگان نیز شادی و اندوه و گریه دارند؟
صفت فرشتگان هستند که آنها نیز در برابر مسائل تأثر انگیز، یا مسرت بخش اندوهگین و مسرور می شوند. [1]. کوفی، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، ص 654، مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی، تهران، چاپ اول، 1410ق. [2]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، النص، ص 69، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش . [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ...
متن کامل دعای احتجاب و همچنین سند آن چگونه است؟
، کور باد چشم ها، سنگین باد زبان هایشان. خدایا! خیرشان را در میان چشم هایشان قرار ده و شر آنها را در زیر پایشان بگذار. مُهر زد سلیمان بین کتف هایشان، پس به زودی خدا شرّ آنان را [به کشته شدن یا آوارگی از خانه و کاشانه ] دفع خواهد کرد و او شنوا و داناست و درود خداوند بر محمد( صلی الله علیه و آله و سلم ) و آل محمد. سند و محتوای دعا با تحقیق و جست وجویی که در کتاب های روایی انجام گرفت؛ این ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
شیعه نیوز : پرسش حدیثی از ابو هاشم داود بن قاسم جعفری در خصوص گواهی حضرت خضر( علیه السلام ) برای دوازده امام نقل شده است که نام آنها را ذکر می کند. این حدیث در این کتب موجود است: الکافی ، شیخ کلینی، الامامه طبرسی، کتاب الغیبه ، شیخ نعمانی، و کمال الدین ، شیخ صدوق. که همه اینها راویانی مانند این دارند: عن أحمد بن محمد البرقی، عن أبی هاشم داود بن القاسم الجعفری، عن أبی جعفر الثانی( علیه ...
روایاتی که در آنها ازدواج با برخی قبایل؛ مانند اهل سودان یا اکراد نهی شده است! منظور چیست؟
محمد مکی، مجهول بوده و هیچ اطلاعی از او در کتاب های رجالی ثبت نشده است، همان طور که خللی در آخر سند روایت است؛ یعنی شخص قبل از ابی ربیع شامی اصلاً مشخص نیست و معلوم نیست حسین بن خالد به واسطه چه کسی از ابی ربیع شامی نقل کرده است. [10]. سند روایت سوم: عدة من أصحابنا عن سهل بن زیاد عن موسی بن جعفر عن عمرو بن سعید عن محمد بن عبد الله الهاشمی عن أحمد بن یوسف عن علی بن داود الحداد عن أبی عبد ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، تتریب را توضیح دهید. 1. مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا( علیه السلام ) أَنَّهُ کَانَ یُتَرِّبُ الْکِتَابَ وَ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ . 2. عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ عَلِی بْنِ عَطِیةَ أَنَّهُ رَأَی کُتُباً لِأَبِی الْحَسَنِ مُتَرَّبَةً . 3. عَبْدُ ...
چرا ائمه(علیه السلام ) در پاسخ یک سؤال جواب های متفاوت ارائه می کردند؟
اللَّهُ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْمَدَنِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام ) قَالَ قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام ) هَلْ یَقْدِرُ رَبُّکَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَةٍ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُصَغِّرَ الدُّنْیَا أَوْ یُکَبِّرَ ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
وقار و متانت می کنند، نمایه پیاده روی از نگاه روایات ، سؤال 33760 مطالعه شود. [1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 295، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [2]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح: محدث، جلال الدین، ج 2، ص 377 ، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق. [3]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 11 ...
کنیه أبو عبدالله و أبو الحسن که در روایات وجود دارد، اشاره به کدام یک از ائمه( علیه السلام ) دارد؟
شیعه نیوز : پرسش منظور از أبی عبدالله أبو الحسن و ... اشاره به کدام ائمه دارد و اگر بدون قرینه باشد، حمل بر کدام امام می شود؟ پاسخ اجمالی 1. کنیه ابو عبدالله برای امام حسین( علیه السلام ) و امام جعفر صادق( علیه السلام ) استفاده شده است، ولی در بیشتر موارد موجود در روایات، مقصود از آن، امام صادق( علیه السلام ) است؛ مانند: محمّد بن یحیی العطار عن احمد بن ابی زاهر عن ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج 16، ص 17، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409ق. [5]. ر. ک: سم کین، گابریل مارسل، ترجمه، ملکیان، مصطفی، ص 40، به نقل از جوادی، محسن، امینی، علیرضا، معارف اسلامی، ج 2، ص 14، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، قم، 1383ش. [6]. وَ رَوَی مُحَمَّدُ بْنُ زِیَادٍ الْأَزْدِیُّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ ...
آیا کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی و مشایخ آن مورد تأیید است؟
آید واحد است که در آن علی بن ابراهیم از پدرش نقل می کند، اما در آیۀ و أنبئکم بما تأکلون و ما تدخرون فی بیوتکم [6] اسلوب بیان روایات تغییر می کند، و سند روایات این گونه بیان می شود: حدثنا أحمد بن محمد الهمدانی قال حدثنی جعفر بن عبد الله قال حدثنا کثیر بن عیاش عن زیاد بن المنذر أبی الجارود عن أبی جعفر محمد بن علی ( علیه السلام ).. همان طور که می دانیم این سند؛ همان سند مشهور علما به کتاب تفسیر ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به چه کسانی نفرین می کنند؟
در جوانی زنا مرتکب می شود وقتی به سن پیری رسید قوادی می کند(بین زن و مرد به حرام جمع می کند) این افراد واصله و موصله هستند. [1]. بقره، 159. [2]. بقره، 161. [3]. مائده، 78. [4]. مسد، 1. [5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 274، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [6]. همان، ج 6، ص 429. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی ...
آیا خطبه شقشقیه دارای سند صحیح بوده و آیا این خطبه دلالت بر غصب مقام خلافت امام علی(علیه السلام ) دارد؟
بودند که قبل از تولد پدر سید رضی می زیستند. ... بسیاری از این خطبه را در کتاب های أبو القاسم بلخی دیده ام و همچنین بسیاری از آن را نیز در کتاب إنصاف أبو جعفر بن قبة نیز یافته ام ... .[4] همچنین کتاب های حدیثی، سلسله سندی را نیز برای این خطبه آورده اند و دقیقاً گفته اند که این احادیث از چه کسانی نقل شده تا این که این سلسله سند را به ابن عباس از امیر المؤمنین علی(علیه السلام ) رسانده اند. این ...
محمد بن جمهور که بود؟ نظر دانشمندان رجالی درباره او چیست؟
( علیه السلام )[2] را تألیف کرده است. ایشان جزو معمرین بوده به طوری که؛ فرزندش؛ یعنی حسن بن محمد بن جمهور، در سن صد و ده سالگی پدرش؛ از او روایت نقل کرده است.[3] قطعه شعری را به او نسبت داده اند که در آن؛ حرام های خداوند را حلال شمرده است،[4] که البته، نسبت این گونه موارد به او ثابت نیست. شاید به همین دلیل، بزرگان دانش رجال؛ او را ضعیفِ در حدیث و دارای مذهب فاسد دانسته اند.[5] در کتاب ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
غَلَا فَهُوَ عَلَیْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَیْه ؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 267، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [5]. عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ( علیه السلام ) قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَکَّلَ بِالسِّعْرِ مَلَکاً یُدَبِّرُهُ بِأَمْرِهِ ؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 268. [6]. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ ...
آیا جواب سلام ندادن، گناهان فرد سلام گوینده را به فردی که پاسخ نداده منتقل می کند؟
.[3] با توجه به ظاهر این دو روایت؛ چنین فهمیده می شود که این حکم مربوط به همه انواع حق الناس می باشد. حال اگر پاسخ دادن به سلام را نیز نوعی حق الناس بدانیم، آن گاه این حکم شامل آن هم می شود؛ یعنی اگر کسی از روی تکبّر یا کینه، جواب سلام مؤمنی را ندهد، چنین عقوبتی در انتظارش خواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 644، دار ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
، ص 30، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 271، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 88، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة ...
مشورت در تعالیم و آموزههای دینی دارای چه جایگاهی است؟
. انسانهای حریص و طماع: وَ لَا حَرِیصاً یُزَیِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْر ؛[15] نیز افراد حریص را مشاور انتخاب نکن که آنها برای جمع آوری ثروت و یا کسب و مقام، ستمگری را در نظر تو جلوه می دهند. امام صادق( علیه السلام ) میفرماید: وَ لَا تُشَاوِرْ مَنْ لَا یُصَدِّقُهُ عَقْلُکَ وَ إِنْ کَانَ مَشْهُوراً بِالْعَقْلِ وَ الْوَرَعِ [16] با کسی که عقل و قلب تو نمی تواند او را تصدیق کند؛ مشورت مکن، اگر چه در ...
بهترین چیزی که پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به انسان ها هدیه داد، چیست؟
او برای انسان ها، که اصل همه معارف آسمانی و الهی است؛ بهترین و ارزشمندترین تحفه ای است که برای انسان به ارمغان آورده و آن چیزی جز کلمه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه نیست. امام رضا( علیه السلام ) این کلمه را دژ محکم و استوار خدا خوانده و با سند خود از اجداد معصومش از جناب جبرئیل چنین نقل می فرماید: جبرئیل می گوید: از خدای عزّ و جلّ شنیدم که فرمود: کلمه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه دژ محکم من است. هر کس وارد ...