سایر منابع:
سایر خبرها
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِ بْنِ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ قَالَ: حَدَّثَنَا جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص : زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب .[3] سند این حدیث بر طبق یکی از منابع اهل سنت چنین است: أخبرنا أبو أحمد عبد الوهاب بن محمد بن موسی الغندجانی رحمه الله قدم ...
ازدواج چه تأثیری بر روزی دارد؟ آیا زن روزی آور است؟
نیکو می گرداند، در رزق و روزی آنها وسعت و برکت ایجاد می کند، و مروّت و شهامت آنان را افزون می نماید.[3] راوی می گوید به امام صادق( علیه السلام ) گفتم: فدایت شوم، آیا شخص می تواند قرض کند و به حجّ برود؟ فرمود: آری. گفتم: می تواند قرض کند و ازدواج نماید؟ فرمود: آری، چه او هر روز و هر شب منتظر رسیدن روزیش از جانب خدا می باشد.[4] با توجه به آیه قرآن و روایاتی که در این موضوع وارد شده، به نظر ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جواب شمعون مسیحی، عقل را چگونه معرفی می کند؟
جنبه می تواند مورد توجه قرار گیرد، هرچند که در کتاب، سند آن بیان نشده باشد. همچنین برخی از عبارات این روایت را می توان در دیگر روایات مستند یافت: حسن بن جهم گوید: جمعی از یاران ما در حضور امام رضا( علیه السلام ) به گفت وگو پرداختند و ذکر عقل به میان آمد. امام رضا( علیه السلام ) فرمود: دینداری که عقل ندارد مورد اعتنا نباشد ، گفتم: قربانت، برخی از مردم که به آیین ما گروند و به نظر ما خوش عقیده ...
در روایتی از امام رضا( علیه السلام ) میان روایات مختلف درباره نوع میوه ممنوعه بهشتی حضرت آدم و حوا جمع ...
شیعه نیوز : پرسش آیا روایت زیر از لحاظ سند، متن و دلالت صحیح است یا ضعف دارد؟ عن ابن قتیبة، عن حمدان بن سلیمان، عن الهروی قال: قلت للرضا(علیه السلام): یا ابن رسول الله أخبرنی عن الشجرة التی أکل منها آدم وحواء ما کانت؟ فقد اختلف الناس فیها: فمنهم من یروی أنها الحنطة، و منهم من یروی أنها العنب، و منهم من یروی أنها شجرة الحسد، فقال: کل ذلک حق. قلت: فما معنی هذه الوجوه علی اختلافها؟ فقال ...
معنای تَوَشُّح که در روایات مربوط به نماز آمده، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایت زیر، تَوَشُّح را توضیح بدهید. محمّد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم عن أبی بصیر عن أبی عبد الله( علیه السلام ) قال: لَا یَنْبَغِی أَنْ تَتَوَشَّحَ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ وَ أَنْتَ تُصَلِّی وَ لَا تَتَّزِرْ بِإِزَارٍ فَوْقَ الْقَمِیصِ إِذَا أَنْتَ صَلَّیْتَ فَإِنَّهُ مِنْ زِیِّ الْجَاهِلِیَّةِ . پاسخ ...
ذکری ناب برای رسیدن به آرامش
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، خیلی از بزرگان در گرفتاری ها مردم را به گفتن ذکر یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ توصیه کرده اند. توصیه مرحوم کشمیری مرحوم کشمیری در باب توسل به حضرت ابوالفضل علیه السلام می فرماید: دو رکعت نماز حاجت خوانده شود و به حضرت ابوالفضل علیه السلام هدیه شود. سپس ...
آیا کتاب های تعبیر خواب موجود و تعابیری که از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبرند؟
شیعه نیوز : پرسش آیا کتاب های تعبیر خوابی که در بازار هستند و تعابیری را از امام صادق( علیه السلام ) نقل می کنند معتبر هستند و آیا واقعا امام صادق تعبیر خواب می کردند؟ پاسخ اجمالی آنچه در موضوع مورد پرسش می توان گفت؛ این است که در کتاب های معتبر شیعه نیز تعابیر خوابی از ائمه و امام صادق( علیه السلام ) نقل شده است؛ مانند: 1. إِسْمَاعِیلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ أَکْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْهُ قَالَ قُلْتُ هَؤُلَاءِ الْمُصَابُونَ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ فَقَالَ لِی لَا الَّذِینَ یَتَغَافَلُونَ عَمَّا یَکْرَهُونَ ؛[6] راوی می گوید از امام صادق( علیه السلام ) پرسیدم منظور از بُله در روایاتی که می گویند بیشتر مردم بهشت از بُله هستند، آیا منظور از آن دیوانگانی اند که دارای قدرت تعقل و تفکر نیستند؟! امام فرمود: نه ...
کنیه أبو عبدالله و أبو الحسن که در روایات وجود دارد، اشاره به کدام یک از ائمه( علیه السلام ) دارد؟
، مراد از آن، امام هادی( علیه السلام ) خواهد بود. مانند: الف. محمّد بن یحیی عن احمد بن ابی زاهر او غیره عن محمّد بن حمّاد عن أخیه احمد بن حمّاد عن ابراهیم عن ابیه عن ابی الحسن الاوّل( علیه السلام ) قال: َ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَخْبِرْنِی عَنِ النَّبِیِّ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَرِثَ النَّبِیِّینَ کُلَّهُمْ قَالَ نَعَم .[2] ب . عن عبد الرحمن بن الحجّاج قال: سألت عبد الرحمن فی ...
چکیده ای از ویژگی های کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر( علیه السلام ) بر امامت ائمه( علیه السلام ) را ...
شیعه نیوز : پرسش حدیثی از ابو هاشم داود بن قاسم جعفری در خصوص گواهی حضرت خضر( علیه السلام ) برای دوازده امام نقل شده است که نام آنها را ذکر می کند. این حدیث در این کتب موجود است: الکافی ، شیخ کلینی، الامامه طبرسی، کتاب الغیبه ، شیخ نعمانی، و کمال الدین ، شیخ صدوق. که همه اینها راویانی مانند این دارند: عن أحمد بن محمد البرقی، عن أبی هاشم داود بن القاسم الجعفری، عن أبی جعفر الثانی( علیه ...
آیا در روایات توصیه شده است هنگام گم کردن راه در بیابان، به سمت راست متمایل شوید؟
شیعه نیوز : پرسش تیامَنوا در این روایت به چه معنا است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیمُونٍ بِإِسْنَادِهِ یعْنِی عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِذَا ضَلَلْتُمُ الطَّرِیقَ فَتَیامَنُوا . پاسخ اجمالی در این روایت، امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر ...
مشیخه چیست و چه کتاب هایی مشیخه دارند؟ عبارت عدة من أصحابنا در سند روایات به چه معناست؟
صدوق و شیخ طوسی نیز اختلافاتی در زمینه جمع آوری احادیث وجود دارد. شیخ صدوق در کتاب خود؛ روایات را بدون سند ذکر کرده است؛ یعنی به راوی بلا واسطه از امام( علیه السلام ) را فقط ذکر کرده است. به این نمونه از اسناد در کتاب فقیه توجه کنید: سَأَلَ عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِیٍّ الْحَلَبِیُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام )... .[4] شیخ طوسی نیز در دو کتاب تهذیب و استبصار خود تقریباً این گونه ...
چرا در برخی روایات امام علی( علیه السلام ) را هاجر الهجرتین (انجام دهنده دو هجرت) توصیف کرده اند؟
...، قم، چاپ اول، 1418ق. [7]. بحار الأنوار، ج 45، ص 174. [8]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج 4، ص 168. [9]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 311، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله ، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال( مستدرک سیدة النساء إلی الإمام الجواد، محقق، مصحح، موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 17، ص 408، مؤسسة الإمام المهدی( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1413 ق . [10]. بحار الأنوار، ج 40، ص 11. ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به چه کسانی نفرین می کنند؟
برادر دینی اش در ارتباط با همسرش و کسی که برای رفع مشکل مردم از آنها رشوه درخواست نماید. 4. آدم کشان: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مَنْ أَحْدَثَ بِالْمَدِینَةِ حَدَثاً أَوْ آوَی مُحْدِثاً قُلْتُ مَا الْحَدَثُ قَالَ الْقَتْلُ ؛[8] امام صادق( علیه السلام ) می فرمود: رسول خدا لعنت کرد شخصی را که در مدینه ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
...، بلکه دانشی است که در خدمت دین و مردم باشد؛ علمی که در رشد معنوی و مادی مردم تأثیر داشته باشد، نه علمی که در خدمت ستمگران و حاکمان جور باشد و علیه مردم به کار گرفته شود. [1]. قَالَ عَلِیٍّ ( علیه السلام ): الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ الْحَلَالِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه ، ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی ، دعائم الإسلام، محقق، مصحح، فیضی، آصف ، ج 2، ص 15، مؤسسة آل البیت ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، تتریب را توضیح دهید. 1. مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا( علیه السلام ) أَنَّهُ کَانَ یُتَرِّبُ الْکِتَابَ وَ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ . 2. عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ عَلِی بْنِ عَطِیةَ أَنَّهُ رَأَی کُتُباً لِأَبِی الْحَسَنِ مُتَرَّبَةً . 3. عَبْدُ ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، نسل را توضیح دهید. 1. روی مُنذِر بن جَیفَر عن یحیی بن طلحة النَهدی قال: قال لنا أبو عبد الله( علیه السلام ) سِیرُوا وَ انْسَلُّوا فَإِنَّهُ أَخَفُّ عَلَیْکُم . 2. رُوِیَ أَنَّ قَوْماً مُشَاةً أَدْرَکَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فَشَکَوْا إِلَیْهِ شِدَّةَ الْمَشْیِ فَقَالَ لَهُمُ اسْتَعِینُوا بِالنَّسْل . 3. عن ابن مَحبوب عن ...
چرا قهقهه و خنده با صدای بلند مذمت شده و مورد نکوهش است؟
. کافی، ج 2، ص 132. [4]. مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لِعَلِیٍّ ( علیه السلام ) قَالَ: یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِر . شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل ...
آیا کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی و مشایخ آن مورد تأیید است؟
آید واحد است که در آن علی بن ابراهیم از پدرش نقل می کند، اما در آیۀ و أنبئکم بما تأکلون و ما تدخرون فی بیوتکم [6] اسلوب بیان روایات تغییر می کند، و سند روایات این گونه بیان می شود: حدثنا أحمد بن محمد الهمدانی قال حدثنی جعفر بن عبد الله قال حدثنا کثیر بن عیاش عن زیاد بن المنذر أبی الجارود عن أبی جعفر محمد بن علی ( علیه السلام ).. همان طور که می دانیم این سند؛ همان سند مشهور علما به کتاب تفسیر ...
آیا روایت مربوط به آداب قیام، رکوع و سجده در نماز صحیح است؟
، بلکه ران ها بر روی ساق ها و باسن بر روی قدم ها نشسته باشد، و در نتیجه آمادگی تشهد و دعای کافی را از دست بدهی . سند این روایت دارای پیچیدگی است به طوری که سه سند با هم ادغام شده است که به تفکیک نوشته می شود: سند اول: محمد بن یعقوب عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد بن عیسی عن حریز عن زراره عن ابی جعفر( علیه السلام ) قال: ... سند دوم: محمد بن یعقوب عن محمد بن إسماعیل عن الفضل بن ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
شیعه نیوز : پرسش چه چیزی در این روایت نهی شده است؟ آن را توضیح دهید: مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ ...
آیا در روایات، درباره چگونگی اعلام قیمت در کالای مزایده ای مطلبی نقل شده است؟
شیعه نیوز : پرسش لطفاً روایت زیر را توضیح فرمایید، و سند آن چگونه است: مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی بْنِ یقْطِینٍ عَنِ الْحُسَینِ بْنِ مَیاحٍ عَنْ أُمَیةَ بْنِ عَمْرٍو عن الشَّعِیرِی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) قَالَ کانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یقُولُ إِذَا نَادَی ...
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
و کشته نمی شوم مگر به دست شقی ترین امّت، همان طور که ناقه صالح را شقی ترین قوم ثمود پی کرد . زبیر بیرون آمد. امام علی( علیه السلام ) فرمود: طلحه کجاست؟ او هم خارج شود . طلحه هم بیرون آمد. سپس آن حضرت فرمود: شما را به خدا قسم می دهم، آیا شما دو نفر، و صاحبان علم از آل محمد و عایشه دختر ابو بکر، می دانید که: اصحاب جمل و اهل نهروان بر زبان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) لعنت شده هستند، و ...
چرا ائمه(علیه السلام ) در پاسخ یک سؤال جواب های متفاوت ارائه می کردند؟
دو پاسخ از یک امام(علیه السلام ) گزارش شده است، امّا با توجه به این که در روایت دوم پرسش گر (عبد اللَّه دیصانی) از توانایی بالایی برخوردار نیست تا حقیقت را درک کند و چه بسا امام(علیه السلام ) و مسلمانان را متهم می نمود؛ از این رو آن حضرت جواب اقناعی داده اند. در حقیقت امام(علیه السلام ) در این پاسخ در صدد بیان قدرت خداوند هستند تا توهم عجز خداوند نشود.[6] [1]. عَنْ أَبِی عَبْدِ ...
معنای کلمات جلال و جزار و قلائد در روایات چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، معنای جلال و جزار و قلائد چیست؟ مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ نَهَی رَسُولُ اللَّهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ) أَنْ یعْطَی الْجَزَّارُ مِنْ جُلُودِ الْهَدْی وَ جِلَالِهَا شَیئاً . وَ فِی رِوَایةِ مُعَاوِیةَ ...
پاسخ به سوالات رایج در موردام کلثوم دختر امام علی علیه السلام
...، تاریخ طبری (طبری)، تاریخ برگزیده (مستوفی قزوینی)، تاریخ یعقوبی (یعقوبی)، سیرت رسول الله (ابرقوه)، الطبقات الکبری (کاتب واقدی)، الکامل(ابن اثیر)، مروج الذهب (مسعودی)، مقاتل الطالبین (أبی الفرج اصفهانی)، فرزندان آل أبی طالب (جواد فاضل) و... . اما در مورد قسمت دوم سؤالتان: ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) در روایات زیادی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است که این ...
معنای لباس مُعلَم و لباس مُلحَم که در روایات آمده، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به روایات زیر، لباس معلم و لباس ملحم را توضیح دهید. مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ لَیثٍ الْمُرَادِی قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنِ الثَّوْبِ الْمُعْلَمِ هَلْ یحْرِمُ فِیهِ الرَّجُلُ قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا یحْرُمُ الْمُلْحَمُ ...
خلیفه دوم، نگارش حدیث را ممنوع کرد. کدام خلیفه بعد از او فرمان رسمی به لغو این ممنوعیت داد؟
، بَابُ اسْتِحْبَابِ تَعَلُّمِ الْکِتَابَةِ وَ الْحِسَابِ وَ آدَابِ الْکِتَابَةِ ، ص 258، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ مَا مَعْنَاهُ أَنَّهُ قَالَ قُلْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) لَا یُمْکِنُ إِلَّا أَنْ أَکْتُبَ مَا أَسْمَعُهُ مِنْکَ مِنَ الْأَحَادِیثِ لِئَلَّا أَنْسَاهُ فَقَالَ لَا بَأْسَ اکْتُبْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلَّمَ ...
ثواب کمک کردن به فامیل نیازمند بیشتر است یا به دیگران؟
تَعُولُ أُمَّکَ وَ أَبَاکَ وَ أُخْتَکَ وَ أَخَاکَ ثُمَّ أَدْنَاکَ فَأَدْنَاکَ وَ قَالَ لَا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاج ؛ شیخ مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 219، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم ، چاپ اول، 1413ق. [2]. عَنْ عَمْرِو بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ سُئِلَ عَنِ الصَّدَقَةِ عَلَی مَنْ یَسْأَلُ ...