سایر منابع:
سایر خبرها
صحاح سته اهل سنت کدام اند و تا چه میزان معتبرند؟
در وصف خلفا، بویژه معاویه حدیث منزلتی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) جعل می کرد مورد لطف معاویه و...، قرار می گرفت، تا اواخر قرن دوم به کوشش جاعلان، حدیث منسوب به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فراوان شده بود و تعداد آن به ششصد یا هفتصد هزار می رسید، پس از این که عمر بن عبد العزیز به حکومت رسید به ابو بکر بن حزم نوشت: بنگر از حدیث پیامبر هر چه هست بنویس که بیم دارم علم از میان ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) تربیت شد و از همان کودکی عشق و علاقه به محمد و آل محمد در دل او جای گرفت. نوشته های او از همان زمان نگارش مورد توجه علما و بزرگان قرار گرفت. روایات او نیز در مجموعه های بزرگ روایی شیعه؛ مانند وسائل الشیعة و بحار الأنوار آمده است. شیخ حُرّ عاملی درباره ایشان می نویسد: ابو محمد، حسن بن علی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیث شناسی بزرگ است .[3] سخن ...
آیا برای نزول قرآن بر قلب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )، فرشتگانی آیات و سورهها را بدرقه و ...
وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا... [3] حدیثی یافت نشد،[4] امّا آیة الکرسی که درباره آن و تمام آیات سوره بقره یک حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است: رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: سوره بقره رکن قرآن و قلّه آن است، با هر آیه از آن هشتاد هزار فرشته نازل گشت، و "لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ" از زیر عرش بیرون آورده شد و به آن متصل گردید .[5] پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
لَمْ یکسُهُ . پاسخ اجمالی پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ ؛[1] نباید کسی از شما لباس شخص دیگری را که جزو خانواده او محسوب نمی شود، لمس کند و به آن دست بزند . این حدیث که در کتاب کافی ذکر شده، در سندش افرادی مثل محمد بن حسن شمون قرار دارد که مورد تضعیف و ذم قرار گرفته اند؛[2] لذا سند آن ضعیف است.[3] این ...
مدت حکومت امام مهدی ( عجه الله علیه و آله و سلم ) چه مقدار خواهد کرد؟
معادل هفتاد سال از سال های شما حکومت می کند.[4] ب. امام باقر( علیه السلام ) ضمن حدیث مفصلی فرموده است: چون قائم آل محمد قیام کند به کوفه می رود ... و هفت سال فرمانروایی او طول می کشد که هر سال آن معادل ده سال است.[5] برای آگاهی بیشتر: ویژگی های جامعه ی بعد از ظهور حضرت مهدی ( عجه الله علیه و آله و سلم )، 127 [1]. آنچه در منابع شیعی آمده از منابع اهل سنت گزارش شده است. [2 ...
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
محکم ردّ می کند و اینها را مجعول و ساختگی می داند. پاسخ تفصیلی در منابع روایی اهل سنت، چنین روایاتی وجود دارد؛ از جمله روایت عشره مبشّره که در آن آمده: رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ده نفر از اصحاب خود بشارت به بهشت را داده است لذا آنان را عشره مبشّره می نامند و آن افراد عبارتند از: ابوبکر، عمر، علی، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقّاص، عبد الرحمن بن عوف، سعید بن زید بن ...
شناخت مقام و منزلت امام حسین(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
گانهٴ یاد شده در سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به انضمام مصادیق کامل آن ها در محافل اهل بیت (علیهم السلام) به دست می آید. حسین بن علی (علیهما السلام) علوم سه گانه ای را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان فرمودند، در مناجات، خطبه ها و نامه های خود مبسوطاً بیان کرده است. بسیاری از فرازهای دعای عرفهٴ آن حضرت (علیه السلام) مربوط به آیات محکم یا سنن قائم است. آن حضرت ...
در صورتی که موهای زن پوشیده باشد، برآمدگی داشتن آنها اشکال دارد؟
.... [1]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق: بکری حیانی، صفوة السقا،ج 16، ص 392، ح 45063، مؤسسة الرسالة، بیروت، چاپ پنجم، 1401ق. [2]. قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلی رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم )(صحیح مسلم)، محقق: عبدالباقی، محمد فؤاد، چ 3، ص 1680، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا. [3]. ر. ک: رابطه و تأثیر متقابل حجاب و عفاف، 11077. ...
عبادة بن صامت که بود؟ آیا درست است که شیعیان او را توثیق نکردهاند و از انصار معاویه بود؟
...؛ معاویه هیچ تسلطی بر تو نخواهد داشت.[4] بنابر برخی از نقلها؛ عبادة بن صامت اولین مسلمانی بود که منصب قضاوت در فلسطین را بر عهده گرفت.[5] جایگاه عباده بن صامت در میان پیروان اهل بیت( علیه السلام ) شیخ طوسی در کتاب رجالش، شخصی به نام عبادة بن صامت را نام میبرد که از راویان و اصحاب رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) است.[6] کشّی نیز از قول فضل بن شاذان درباره عبادة بن صامت ...
ازدواج و نکاح از ابتدای خلقت وجود داشته پس چرا پیامبر ص آن را سنت خویش دانسته است؟
است؟ لطفاً مانند همیشه از راهنمایی تان مرا بهره مند گردانید. پاسخ اجمالی در روایتی از پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است: النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی ؛[1] ازدواج سنت من است و هر کس از سنتم روی گردان باشد، از من نیست. سنّت در لغت به روش در پیش گرفته شده و عادت شده در زندگی اطلاق می گردد. ولی سنّت در اصطلاح علم حدیث ...
معنای کلمات جلال و جزار و قلائد در روایات چیست؟
...، ص 204، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق. [4]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 3، ص 131، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. [5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 14، ص 173، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 9، ص 133، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [7]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 173 – 174، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق.a T ...
آیا منابع شیعی توصیه هایی برای ساخت مسجد و بیان آداب آن دارند؟
...؛ اما امروزه، شما را زیان نمی رساند. اگر عدل بر پا شود، خواهید دید در این باره چه خواهد کرد .[8] در منابع اهل سنت نیز روایاتی از سیره عملی پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده، که مشابه روایات شیعه است؛ مانند روایات زیر: مسجد [پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم )] در زمان پیامبر خدا با خشت بنا شده بود و سقفش از شاخه بی برگ نخل و ستون هایش تنه درخت خرما بود. ابو ...
آیا نگاه کردن به چهره عالم عبادت است؟
. در این فرصت به چند نمونه از احادیث اشاره می شود. 1. ... عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبَادَةٌ ؛[1] راوی از امام علی( علیه السلام ) نقل می کند که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: نگاه به چهره عالم از روی علاقه و محبت عبادت است. 2. رُوِیَ أَنَّ ...
این که در روایت نقل شده است؛ حضرت جبرئیل( علیه السلام ) به زمین می آید و گوهرهای گرانبهای انسانی را می ...
السخاء من قلوب الأغنیاء، و الثامن: أرفع الصبر عن الفقراء، و التاسع، أرفع الحکمة من قلوب الحکماء، العاشر: أرفع الإیمان من قلوب المؤمنین ؛[1] پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) از جناب جبرئیل پرسید: آیا بعد از من به زمین خواهی آمد؟ جبرئیل گفت: بله! ای رسول خدا، ده بار به زمین خواهم آمد و ده گوهر گرانبها را خواهم برد. پیامبر فرمود: این گوهرهای گرانبها کدام اند؟ جبرئیل گفت: اول: برکت؛ دوم: رحمت ...
آیا در روایات توصیه شده است هنگام گم کردن راه در بیابان، به سمت راست متمایل شوید؟
شیعه نیوز : پرسش تیامَنوا در این روایت به چه معنا است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیمُونٍ بِإِسْنَادِهِ یعْنِی عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِذَا ضَلَلْتُمُ الطَّرِیقَ فَتَیامَنُوا . پاسخ اجمالی در این روایت، امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر ...
آیا سرمه کشیدن نماز را باطل می کند؟ آیا درست است که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) همیشه سرمه در ...
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی سُرمه اگر فقط داخل چشم باشد مانع به شمار نمی آید. اما درباره قسمت دوم پرسش باید گفت؛ از سنت هایی که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) به آن سفارش نموده و خود نیز به آن عمل می کرده است، سرمه کشیدن بوده که برای آن، آداب و دستوراتی در روایات آمده است: روش پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) این بود که در چشم راست سه ...
آیا عبارت این الفاطمیون در روایات آمده است؟ آیا اساساً گروه هایی وجود دارند که در قیامت به صورت مستقل از ...
زُهْری -از علمای اهل سنت- پرسیدند: چرا همیشه به علی بن الحسین( علیه السلام )، زین العابدین می گویی؟ او گفت: زیرا ابن عباس از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده: روز قیامت صدا زده می شود: أَیْنَ زَیْنُ الْعَابِدِینَ؟ گویا می بینم که آن گاه فرزندم، علی بن الحسین بن علی، در بین صفوف راه می رود.[5] 4. زائران امام حسین( علیه السلام ): در بیان جایگاه والای زائران امام حسین( علیه السلام ) آمده ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
...> 2. از علی بن عطیّه نقل شده است: او نامه هایی از امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) دیده بود که بر مرکّب آن خاک افشانده بود .[2] 3. ترجمه روایت سوم نیز مانند روایت اول است. 4. امام رضا( علیه السلام ) از پدران خود از پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می فرماید: به دنبال نیازمندی های خود بامدادان بروید که آسان تر به دست می آید و نامه را خاک آلود کنید که حاجت بهتر روا می شود و ...
نسل در روایات مربوط به راه رفتن به چه معنا است؟
، ص 439، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [4]. المحاسن، ج 2، ص 377؛ وسائل الشیعة، ج 11، ص 439. [5]. همان. [6]. المحاسن، ج 2، ص 377. [7]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 438. [8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 276، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [9]. جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، محقق و مصحح: عطار ...
آیا در معاشرت با هم مثل برادر اما در معامله چون بیگانگان باشید حدیث است؟
: 518 ق)، احمد بن محمد، مجمع الأمثال، ج 1، ص 158، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، مشهد، 1407ق؛ شهاب الدین ابشهی(متوفی: 852)، محمد بن احمد، المستطرف فی کل فن مستطرف، ص 38، عالم الکتب، بیروت، چاپ اول، 1419ق؛ شیخ بهایی، محمد بن حسین، الکشکول ، ج 2، ص 67، اعلمی ، بیروت، چاپ اول، بی تا. [2]. بقره، 282؛ ر.ک: آداب و شرایط قرض الحسنه ، سؤال 15215. [3]. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 79 ...
آیا پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) اصحاب خود را تهدید نمود که در صورت عدم حضور در نماز جماعت، خانه ...
ننشستند و با آنان وصلت نکردند تا این که با مسلمانان در جماعت حاضر شدند. [4] ب. منابع اهل سنت 1. رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هیچ نمازی چون نماز صبح و عشاء بر منافقان گران نمی آید. و اگر می دانستند این دو نماز چه با خود دارند، با خزیدن هم که می بود برای گزاردن آنها می آمدند، تصمیم گرفتم تا دستور دهم نماز جماعت برپا شده، سپس دستور دهم فردی امامت جماعت را بر عهده گرفته و بعد ...
آیا می توانید حدیثی از کتاب های اهل سنت به من بدهید، که طبق آن پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ...
] گفتنی است که در سنن ابن ماجه و برخی از منابع دیگر اهل سنت این سخن پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در پاسخ به اعتراض خلیفه اول و دوم بیان شده است.[2] 2. گریه پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) بر امام حسین( علیه السلام ): زمانی که اصل گریه بر مردگان مورد تأیید پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) قرار گرفت، با آن استدلالی که در ذیل آن بیان شد، پس فرقی نمی کند که این گریه برای ...
آیا روایاتی از اهل سنت داریم که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا ائمه( علیه السلام ) مبیّن ...
شیعه نیوز : پرسش آیا روایتی از اهل سنت وجود دارد که گویای این باشد که پیامبر یا ائمه( علیه السلام )، به نام یا به وصف مبیّن قرآن یا حامل علم الهی هستند؟ پاسخ اجمالی آیاتی از قرآن کریم و روایاتی از شیعه و سنی وجود دارد که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) را مبیّن و روشن کننده قرآن، معارف آن، حاملان و معدن علم الهی معرفی می کند. در این ...
آیا این روایت نبوی که می فرماید: به زودی سخنان زیادی به دروغ به من نسبت داده خواهد شد، پس هر سخنی که به ...
أمره الله عز و جل به ؛[3] این سخن رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) به من رسید که هرگاه سخنی از من برای شما نقل شد، آن را با قرآن بسنجید، اگر موافق آن بود، آن سخن از من است و اگر مخالف آن بود، سخن من نیست. به هر صورت این که بعد از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) عده ای، روایاتی را ساختند و به پیامبر نسبت دادند، جای شک نیست و در منابع اهل سنت نیز به آن تصریح شده است؛ برای اطلاع بیشتر ...
مقصود از روایاتی که مردم مکه و مدینه را نکوهش می کند و مردم شام را بدتر از مردم روم می داند، چیست؟
، و اهل مدینه از اهل مکه خبیث ترند، هفتاد بار خبیث ترند . برای فهم و برداشت صحیح این روایت به نکاتی باید توجه داشت: 1. اگر به جریانات مردم مکه از زمان پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به بعد بنگریم؛ می یابیم که معمولاً اهل مکه همان طوری که بودند خود را نشان می دادند؛ یعنی اگر به خدا و پیامبر ایمان آورده بودند، همان را ابراز می کردند و اگر مشرک بودند، شرک می ورزیدند و عملکرد و ...
دیدگاه شیعه در مورد روایتی که، خلافت را به مدت 30 سال می داند و مجموع خلفا و سلاطین مسلمان را 12 نفر می ...
متن قابل بررسی است. الف. بررسی سندی: اولاً: این حدیث فقط از جانب سفینه که یکی از اصحاب به شمار می رود و نام اصلی اش مهران بن فروخ است و برخی نیز نامش را نجران یا رومان گفته اند،[2] از پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است؛ لذا این حدیث خبر واحد به شمار می رود و این موجب عدم حصول اطمینان به صحت روایت می شود. ثانیاً: در طبقه دوم سند این روایت شخصی به نام سعید بن جَمهان ...
تفسیر بکم فتح اللَّه و بکم یختم و بکم ینزّل الغیث ... در زیارت جامعه کبیره چیست؟
.... مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 15، ص 24، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [4]. همان، ج 54، ص 170. [5]. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: کوچه باغی، محسن بن عباسعلی، ج 1، ص 487، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [6]. ر.ک: کربلایی، جواد بن عباس، الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة، ج 5، ص 221 – 224، دار الحدیث، قم، بی تا. T ...
منظور از این روایت که؛ خداوند 99 اسم دارد که هرکس آنها را بر شمرد وارد بهشت می شود ، چیست؟
، صحیح ابن حبان، محقق: شعیب الأرنؤوط، ج 3، ص 87، مؤسسة الرسالة، بیروت، چاپ دوم، 1414ق؛ بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) و سننه و أیامه(صحیح بخاری)، محقق: الناصر، محمد زهیر بن ناصر، ج 7، ص 108، ح 2736، دار طوق النجاة، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [2]. شیخ صدوق، محمد بن علی، التوحید، محقق و مصحح: حسینی، هاشم، ص 194، دفتر انتشارات اسلامی ...
چه تفاوتی بین حدیث جابر و حدیث ثقلین وجود دارد؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی 1. حدیث ثقلین از طریق اهل سنت و شیعه به طور متواتر نقل شده است، از جمله کسانی که این حدیث را گزارش کرده جابر بن عبد الله است. امام باقر( علیه السلام ) می فرماید: نزد جابر بن عبد اللَّه رفتم و گفتم مرا از حجة الوداع خبر ده، جابر ضمن بیان حدیثی طولانی، گفت که رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: به راستی من در میان شما چیزی به جا می گذارم که بعد از ...