سایر منابع:
سایر خبرها
شاعره انقلابی؛ طاهره صفارزاده
قدرتمند مطرح شده، مورد انتقاد قرار می دهد و آن را هدف دولت های استعمارگر، برای از بین بردن کشورهای جهان سوم می داند. سلطه گران جهانی/ با لفظ های سرزده از طغیان / در وصف یکه تازی در میدان / رجز می پراکنند / جهانی سازی/ هم دستی توانگرها / در دفع و طرد حق تهیدست هاست (جلوه های جهانی) صفارزاده معتقد بود که کسانی که ادعای صلح و آزادی را مطرح می کنند؛ در عمل به شکل کشتارگران ظاهر می شوند ...
مراقبه، تمامی ندارد وتا آخر عمر باید در مراقبه بود
! این یک قاعده عجیب است! فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی دیگر متعلّق به پروردگار عالم، می شود، نه به جنّات کار دارد، نه به رضوان، می شود متعلق به خدا، خدا او را، برای خودش، انتخاب می کند. امّا اگر شیطان، مسلّط شد، این تسلط شیطان، او را گرفتار و بیچاره می کند، طبعاً تمام افعال و کردارش، تحت سیطره ی حزب شیطان در می آید. اصناف انسان ها شبیه به چهارپایان! وجود ...
اگر قسمت دوم فیلم محمد(ص) ساخته نشود هویت و حکمت منتقل نمی شود
یک جو فرهنگی به وجود می آمد که همه تلاش می کنند تا بهترین خود را ارائه کنند. اما وقتی در بیابان به یک لنگه کفش کهنه برسید، متأسفم که باید بگویم این راه به جایی نمی رسد. یک جریان سازی اتفاق نمی افتد. نگاه کنید به فیلمهای مثلا همان فیلمی که مثال زدید، سال 67 بود، خود من یک فیلمی در آن سالها ساختم که خیلی دوستش می دارم به نام دو فیلم با یک بلیط ، همان سال اجاره نشین ها هم بود، پرده آخر بود، آپارتمان ...
ابن شهاب زهری و عداوت اهل بیت علیهم السلام
وارد دربار شد و مسئولیت پذیرفت که از اهمیت علم، مقام عالم و از سویی رفتار مروانیان با عالمان بی اطلاع نبود. او مقابله ی حکومت با عالمان پارسا و فاصله گرفتن ایشان از دستگاه حکومت و سفارش به پرهیز از حاکمان را می دیدند و به این جهات توجهی نداشت. یکی از این عالمان پارسا سعیدبن مسیب، صحابی امام سجاد (ع)، داماد ابوهریره و استاد برتر ابن شهاب است. نقل است هنگامی که دربار مروانی قصد بیعت از مردم مدینه برای ...
بازتاب اندیشه های ابوالحسن دیلمی
و احسان پروردگار در حقّ اوست. انسان از نقطه نظر ذات انسانی، وجود و هستی ندارد. او بذاته نه وجود دارد و نه دوام وجود دارد، بلکه به واسطه ی خدا، انسان، وجود و استمرار می یابد. افزون بر این، خداوند است که صفت های انسان را کمال می بخشد. حال، اگر عارف ( شناسنده ) ذاتش را دوست بدارد و هستی ذاتش مستفاد از دیگری باشد، ضرورتاً به هر کسی که به او وجود بخشیده و سبب دوام وجود او می شود، عشق می ورزد. ( ر. ک ...
تقی زاده: درک صحیح نداشتن از دین عامل فحشا و منکرات
عبادت است. و َمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ و جنیان و آدمیان را نیافریدم مگر تا مرا [به یگانگی] بپرستند ، چرا که ثمره عبادت، عبودیت است. عبد خدا بودن صبغه ایی است که شئون مختلف زندگی انسان را به رنگ الهی مزین می سازد و ثمره آن در مهار شهوات و دستیابی به علم تؤام با تزکیه متبلور می گردد. کسب مقام عبودیت تنها در سایه تربیت صحیح محقق خواهد شد. رشد در بدن انسان و مهارتهای جسمانی ...
تأملی در موضوعات، صورت، ساخت و سبک شطحیات صوفیه
ثنا گفتند، نوری دیدم که سرای حق در میان بود چون به سرای حق رسیدم زانِ من هیچ نمانده بود ( همان، 218 ) - همو: روی به خدا باز کردم و گفتم: این یکی شخص بود که مرا به تو خواند و آن مصطفی بود- علیه السلام- چون از او فرو گذری همه ی خلق آسمان و زمین را من به تو خوانم ( همان، 226 ) ج: ادعای شفاعت خلق - خرقانی: خدای- تعالی روز قیامت گوید بندگان مرا شفاعت کن گویم رحمت زان توست ...
متن کامل یک دهه سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) +PDF
می شده و دور خود می چرخیده) که کلی بازی کرده ایم ولی هنوز همان جا، همان آدم قبلی هستیم. برخی اعتراضی سؤال می کنند می گویند: چرا خدا ما را با این همه بدبختی آفریده است؟ بدانید که در بیش از 99/99 درصد موارد این فرزندان در خانواده هایی تربیت شده است که مادرهای آن ها زبان به شکوه مبالغه آمیز باز می کنند آن ها موجب می شوند که بچه ها هم معترض بار آیند. اگر شاکرانه و قناعت آمیز رفتار کنند، فرد ...
تغییر در باورها مقدمه ای برای تغییر در سبک زندگی
کردن هرزگی به جامعه ی ایران دنبال نمی شود؟ به راستی به چه علت نوعی وحدت رویه در ترویج بی قیدی فرهنگی در تمامی این شبکه های مدعی ایرانی گرایی، که در ظاهر خود را در پیش چشمان من و شما در تضاد با هم تعریف می کنند، دیده می شود؟ به باور نگارنده، رسانه هایی چون من وتو و بی بی سی فارسی با ترویج این نگاه افراطی از لیبرالیسم، کاری کرده اند که این روزها به راحتی می توان ادعا کرد آن ها نه تنها ارزش ...
در اجرای برجام دقیق و حساب شده عمل نکنیم بازنده خواهیم بود
انسان می فهماند حفظ مرکزیت نظام چیزی است که فوق او چیزی وجود ندارد. صفارهرندی با بیان این که شهدای عاشورا اهل بصیرت و تمثیل اهل بصیرت هستند، گفت: شهدا نیز در عصر و زمان ما خوب فهمیدند که برای حفظ علم اسلام و سر و پا نگه داشتن آن جان ها فدیه شود و بدون چون و چرا انجام شود و محاسبه گری نکند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جوانان این مرزو بوم اعتقادشان این است که خود را شبیه ...
ابومسلم محمدبن بحر اصفهانی
آنجا که از محمدبن زید داعی (4) صاحب طبرستان و دیلم، برادر حسن بن زید (م- 270 ه ق) یاد کرده می گوید: ابومسلم محمدبن بحر اصفهانی، نویسنده ی معروف معتزلی، عالم به تفسیر و دیگر علوم و دانشها که از طرف مقتدر عباسی بعداً عامل اصفهان و فارس گردید، منصب کتابت و سرپرستی امور او را به عهده داشت. یاقوت حموی در معجم الادباء پس از نقل گفتار ابوعلی تنوخی به نقل از تاریخ اصفهان حمزه اصفهانی (م- قبل از 360 ...
علت این همه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست؟
علی(ع) با آن مقام و مرتبه ای که در پیشگاه خداوند متعال دارند، نیازی به چنین مراسم عزاداری ندارند و تأکید ائمه اطهار (ع) بر برپایی چنین مجالسی، به خاطر آثار و برکات این مجالس است که بعضی از آنها عبارتند از[4]: 1. ایجاد وحدت و یکپارچگی در بین صفوف پراکنده ی پیروان حضرت اباعبدالله (ع)؛ همان طوری که مراسم حج، وحدت و همدلی را در بین مذاهب و فرق اسلامی ایجاد می کند، این مجالس وحدت و همبستگی و ...
ویژگی های خلقت جن از منظر قرآن و روایات
) ولی در علم خدا از آنها نبود تا به سبب حمیت و تعصب، باطن خود را اظهار کرد و گفت: مرا از آتش آفریده ای و انسان را از خاک خلق نموده ای. ( کلینی، 1405: 2، 308 ) 3- مکلف بودن جن وجود دو سوره انسان و جن در قرآن نمایان گر اهمیت و ویژگی خاص این دو موجود و تمایز آنها از سایر مخلوقات الاهی است و آنچه این دو را متمایز ساخته، مسأله تکلیف است. طبق آیات سوره الرحمن، جن و انس، دو موجود ...
ابن فارض
به اشاره ی همان عارف به مصر بازگشت، تا آخر عمر در آنجا با همفکران خود- از جمله مهاجران ایرانی- و تنظیم دیوان خود، خصوصاً شاهکارش تائیه الکبری، مشغول بود تا در عالی ترین حالت وجد به دیدار خدا شتافت و در گورستان مقطّم قاهره مدفون شد. ابن فارض از زمان زندگی اش شهرت یافت و پس از مرگ، مشروح متعدد بر دیوان وی نگاشتند که چون شارحان از پیروان ابن عربی بودند ابن فارض را نیز همچون ابن عربی وحدت وجودی انگاشته ...
اگر با قرآن باشید، سیّاس و کیّاس می شوید
ناطق همان امام معصوم(ع) و ولایت است.این بزرگواران به قرآن حقیقی اتصال پیدا کردند. باور کند قرآن نسخه ای برای همه ازمنه است. این مفسر قرآن افزود: خدا گواه است اگر در زندگی فردی و اجتماعی خود به یکی از آیات قرآن عمل کنیم به قدری به ما عنایت می شود؛ و درهای بسته به روی ما گشوده می شود که به قوه مخیله ما وارد نمی شود. مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در ادامه گفت: اگر با قرآن باشید سیّاس و ...