سایر منابع:
سایر خبرها
کلمه رقیّه ، در اصل از ارتقاء به معنی صعود به طرف بالا و ترقّی است.
دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین ذکر کرده اند؛ اما علّامه ابن شهر آشوب ، و محمّدبن جریر طبری شیعی ، سه دختر به نامهای سکینه ، فاطمه و زینب را برای آن حضرت برشمرده اند. در میان محدّثان قدیم ، تنها علی بن عیسی اربلی صاحب کتاب کشف الغمّه (که این کتاب را در سال 687 ه.ق تألیف کرده است ) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین شش پسر و چهار دختر داشت ؛ ولی او نیز هنگام شمارش ...
ابن شهاب زهری و عداوت اهل بیت علیهم السلام
سال حافظ اسلام می دانست. ( عجاج، 494 و 499 ) و دیگری یادآور شد که کسی را ندیده است که بعد از پیامبر (ص) چون ابن شهاب جمع علم کرده باشد. و بزرگان آل عمر هر کس پرسشی داشت را به او ارجاع می دادند. ( ذهبی، سیر اعلام النبلاء، 335/5 و 337 ) در برابر این ستایش ها بعضی دانشمندان اهل تسنن چون مکحول، خارجة بن مصعب، محمدبن اشکاب و عمروبن عبید، زهری را به سبب خدمت به دستگاه مروانی، قبول هدایا و مسئولیت ...
امام حسین(ع) در کتاب مقدس مسیحیان+ سند
به گزارش اصفهان شرق ؛ در فصل پنجم مکاشفه یوحنا آیاتی آمده است که می گوید ذبیحی با خداوند معامله می کند با ویژگی هایی که این ویژگی ها بر امام حسین(ع) منطبق است. اما برخی از مسیحیان در دو اقدام به گونه ای عمل می کنند که چنین برداشتی به ذهن خواننده نیاید. حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی (کارشناس ادیان در شبکه ولایت): هنگامی که سر امام حسین علیه السلام را به دربار یزید بن معاویه لعنه الله ...
نشانه های ظهورحضرت مهدی(عج) چیست؟
است که به آن ها علائم حتمی گویند و به طور یقین واقع شدنی است، این علائم پنج گانه حتمی در روایات و اخبار از حضرات معصومین (ع) به حضرت امام علی، امام باقر و امام صادق (ع) مطرح شده است. حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: پنج علامت قبل از قیام قائم علیه السّلام است: یمانی، سفیانی، نداکننده ای که از آسمان ندا درمی دهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه. [2] 1 - صیحه آسمانی یکی ...
پاسخ به برخی شبهات پیرامون زیارت عاشورا
.... چرا به امام زمان(عج) امام منصور می گویند؟ در بین تمام اهل بیت(ع) دو معصوم بوده اند که توسط خداوند منصور به رعب (وحشت) هستند، یکی پیامبر اکرم(ص) و یکی حضرت مهدی(عج)، در مورد پیامبر(ص) قرآن می فرماید: در جنگ بدر و جنگ احزاب خداوند وحشت و الرعب را در قلوب کفار جای داد، به وسیله نزول سه هزار ملک در جنگ بدر، در آیه 124 آل عمران و سوره انفال آیه 65، امام صادق (ع)فرمودند ...
تأملی در موضوعات، صورت، ساخت و سبک شطحیات صوفیه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علیرضا اسدی (1) چکیده: شطحیات صوفیه، از تراث ادبیات عرفانی فارسی است که از قرن سوم با ماجرای بر دار کردن حسین بن منصور حلاج ( م. 309 ق ) و ممنوعیت یافتن چنین سخنانی، در معرکه ی آراء صوفیه قرار گرفت و رد یا پذیرش آن توسط فرق صوفیه، به نحوی نمادین خبر از مبانی معرفت شناسی آنها میداد. شطحیات صوفیه ...
متن کامل یک دهه سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) +PDF
شما را در دالان هدایت قرار می دهند. کتاب چیزی از جنس تفکر است و کتابی که در مورد شهدا نوشته شده باشد شما را به تفکر وا می دارد. امام (رحمت الله علیه) قریب به این مضمون داشتند که، هفتاد سال عبادت کردید یک بار هم وصیت نامه ی این شهدا را بخوانید. وصیت نامه شهدا شما را به تکان وا می دارد و اگر تأثیرگذار باشد در شما یک انقلابی ایجاد می کند نه یک انقلابی که احساساتی باشد ...
عبدالله بن عفیف ازدی؛ جانباز جمل و صفین، شهید راه حسین(ع)
به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در قرآن هم اشاراتی به نابینای ظاهری و نابینای باطنی شده است و خدا هر جا مثالی روشن بیان کرده است یا مطلبی را که از روی تخاصم گروهی نمی پذیرند را به نابینا تشبیه کرده است این در حالی است که خداوند در ابتدای سوره بقره تکلیف نابینا را از دیدگاه خودش روشن کرده و در سوره بقره آیه 7 به این گروه اشاره می کند: ختم الله علی قُلُوبِهِم ْ وَ عَلَی ...
صدها سال بعد، تاریخ بر رفتار و عمل مردم این زمان قضاوت خواهد کرد
عنوان دومین گفته حسین بن علی(ع) در دیدار با فرزندش یاد کرد و افزود: در زندگی حق را بگویید اگر چه تلخ باشد. وی در پایان مراسم، بخش سوم سخنان امام حسین(ع) را بیان کرد و گفت: امام حسین به فرزندشان فرمودند که ظلم به کسی که غریب است و متوجه کار هایش نیست، نباید صورت بگیرد و این نکته اصلی در این زمان است. ...
مفسر ژرف اندیش و خطیب مجاهد
طلبد و آن همه قهراً به طلب و درخواست اهدنا الصراط المستقیم... می انجامد و... به یاد دارم که وقتی در بحث از آیات اوایل سوره بقره، به مبحث کلیدی شفاعت که لغزشگاه بزرگ وهابیان است رسید، یک ماه یا بیشتر در این زمینه بحث کرد. نخست، همچون پژوهشگری بزرگ و تیزبین، آیات شفاعت را در قرآن کریم، تتبع و استقرا نموده، به دسته بندی و ارزیابی مفهوم آنها پرداخت و نشان داد که آیات در این زمینه چند دسته اند ...
مطالعه معماری و هنر تاریخی ایران گزارش تصویری و تحلیل فنی مسجد کرمانی
و جنوبی دارای پوشش نیم گنبدی بوده و وجود طاق و تویزه ، ایجاد گنبد بر روی آن ها را ممکن نموده است . در صفحه 42 کتاب آثار باستانی خراسان در مورد مسجد کرمانی چنین نوشته شده است : در طرف چپ ایوان متعلق به مسجدی است که مسجد کرمانی نامیده شده و این مسجد با این که کوچک است بسیار ارزنده و از نظر هنری شاهکار گرانقدری است . عرض مسجد تقریباٌ 6 متر و طول 9 مت و ارتفاعش نزدیک به هشت متر ...
حاج مهدی توکلی: سه ذکر طلایی در هنگام سختی
...: فَاصْبرِ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ 1 . پس [بر آزار و یاوه گویی این تیره بختان ] شکیبایی کن که یقیناً وعده خدا [در مورد یاری و پیروزی تو] حق است، و مبادا آنان که یقین [به وعده های حق و برپا شدن قیامت ] ندارند تو را به ناشکیبایی و سبک ساری وادارند . وعده های خداوند را باور کنید تا درود خدا بر شما باشد أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن ...
تأویل به مثابه تطبیق قرآن با عالم و آدم در تفسیر سیدحیدر آملی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عبدالله صلواتی (1) چکیده علامه سیدحیدر آملی، از علمای شیعی و ایرانی سده هشتم است. تفسیرالمحیط الاعظم از آثار اوست. در تفسیر او سخنان ائمه معصومین (ع) در جای جای کتاب المحیط الاعظم، مشهود است. تفسیر او توأم با تأویل است. ولایت، نگرش جامع ( مشتمل بر شریعت، طریقت و حقیقت ) و توحید صمدی، از ...
ویژگی های خلقت جن از منظر قرآن و روایات
افسانه ای نظیر جن و پری به چشم می خورد که نام آنها منهون (menehoune) است و در فرهنگ عامه ژاپنی قصه هایی در مورد موجودی به نام کاپا (kappa) وجود دارد. 3. سوره های انعام، اعراف، هود، حجر، اسراء، کهف، نمل، سجده، سبأ، صافات، فصلت، احقاف، ذاریات، الرحمن، جن و ناس 4. بحث جن در روایات در انتهای همین مقاله می آید. 5. دیو، اهریمن و جن شناسی، به دلیل ثنوی بودن مذهب زرتشتیان، نقشی اساسی در ...
- عبقات الأنوار - و علامه میرحامد حسین
.... در این مقاله، سعی می کنیم روش میرحامد حسین را در پاسخ به کتاب پیش گفته بررسی کنیم. درباره ی مؤلّف میرحامد حسین، در سال 1246 هجری در شهر میرتهه ، یکی از شهرهای هند، پا به عرصه ی گیتی گذاشت. از خاندان موسوی بود که از جانب پدرش، سیّدمحمّد قلی ( م 1260 ه ) با 27 واسطه به امام موسی بن جعفر می رسید. خاندانش همگی از اهل علم و زهد و تقوا بودند. اصالت این خاندان، از نیشابور ...