سایر خبرها
نگاه رهبر به موسیقی نگاه والایی است / از پتانسیل من، شجریان، ناظری استفاده نمی شود
تمام این ده روز صحبت این باشد که کدام کنسرت چقدر فروخت یا دستمزد فلانی چقدر بود. آنوقت جالب است همه بدون استثناء می گویند چقدر می دهی که در دهه فجر شرکت کنیم؟ و این اولین سؤالی است که پرسیده می شود! معنویات این ده روز کجاست؟ این استاد موسیقی ایرانی ضمن بیان این که در این ده سال اخیر یاد گرفتیم در مورد هرچیز می توانیم با تبلیغات جلو برویم، عنوان کرد: در شهرهایمان که نگاه کنیم می بینیم که ...
تسلیت به موزیسین های سنتی/ دلواپسان سالن های موسیقی را خالی کردند
موسیقی اصیلی که در ساز سه تار وجود دارد را نمی بینیم؛ اما در جایی هم استاد عبادی با سه تار، تک سیم می زند و فضای موسیقی ای که روی این ساز چندسیمی است را خلوت تر می کند و ملودی آن را مانند ماندولین اجرا می کند و با ناخن صدای شفافی در می آورد، اینجا فرهنگِ موسیقی دچار گسست نشده است. البته در مَثَل جای مناقشه نیست و به قول معروف: کار پاکان را قیاس از خود مگیر/گرچه ماند در نوشتن شیر، شیر من هم خودم را با ...
خداوندگارِ تار
ساز آوازی است ؛ برخلاف دیگر نوازنده ها که 80 درصد سازی می زنند و فقط 20 درصد آوازی! جلیل شهناز به بیان واقعی در نوازندگی تار رسیده است؛ چرا که در گیرودار ردیف و تقلید از دیگران نماند و مانند آبشاری خروشان در جریان است! شهناز هم البته درباره ی او گفته اند: آقای شجریان در انسانیت، در اخلاق و در هنر موسیقی در دنیا یکتاست. امیدوارم خدا همیشه ایشان را برای ما نگه دارد. همیشه زنده باشی و درکنار شما نفسی ...
آیا موسیقی سنتی ایران برای فرار از فراموشی به سمت پاپ شدن می رود؟
تار را که تا سال گذشته کاملاً به استایل استاد شهناز ساز می زده، می خرد و طبیعتاً همان ذهنیت را درباره ی آن دارد؛ اما وقتی سی دی جدید را وارد دستگاه می کند، می بیند که همان هنرمند، خواننده پاپ شده است. ممکن است خیلی هم زیبا خوانده باشد و کارش با مخاطب بیشتری همراه شود، اما آن مخاطب سردرگم می شود. به اعتقاد من اگر ما بتوانیم برچسب درست و صادقانه روی کارمان بگذاریم، نیمی از مشکل مان حل می شود. من هیچ ...
رونمایی از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری
برای دورهمی مسئولان میراث فرهنگی و علاقه مندان به آثار تاریخی شد. پیشوازی از نوع هنر برای جام زرین کلاردشت حضور آخرین خنیاگر مازندرانی و دوتار نوازی او در آیین رونمایی جام زرین کلاردشت، تلاشی برای نشان دادن همگرایی میان هنر نوازندگی استاد دوتار نواز بهشهری با فلزکاری هنرمندانه سه هزار سال پیش هنرمندان مازندران بود. استاد محمدرضا اسحاقی نوازنده دو تار که 80 سال از ...
استعدادیابی حرفه ای ها در کف خیابان ها
می خوانند یا ساز می زنند و مهارتی در این کار دارند را جذب کرده و ضمن تعلیم به آنها، به میزانی که درخیابان درآمد داشته اند، به آنها حقوق دهیم. تصمیم داریم استعدادهای این کودکان را شکوفاتر کنیم تا به نوعی برای آنها اشتغال زایی کنیم. البته طرح هایی چون معرفی این کودکان به گروه های موسیقی پس از پایان آموزش را هم در ذهن داریم که هنوز درحد ایده است. البته همان طور که حیدری گفته، این کار نمی ...
آلبوم اس ام اس - پیام کوتاه منتشر می شود
است که آموختن ساز سنتور را نزد استادانی چون رضا شفیعیان، پرویز مشکاتیان و مجید کیانی فراگرفته است. او موسس گروه موسیقی گاهان است که در سال 1380 انتشار مجموعه موسیقی مقام شور با صدای حمید هادی را منتشر کرده و در تدوین دایره المعارف سازهای ایران نوشته محمدرضا درویشی (بخش جداول آکوستیکی سازهای دستان دار) همکاری داشته است. منبع: موسیقی ما ...
چهره ها
کرد و در سال 1336 به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه های گوناگونی مانند برنامه گلها، ارکستر حسین یاحقی و... به عنوان تکنواز و همنواز به فعالیت پرداخت. وی همچنین در گروه یاران ثلاث (همراه با تاج اصفهانی و حسن کسایی) و گروه اساتید موسیقی ایران کنسرت های بسیاری را در داخل و حارج از ایران اجرا نمود. شهناز در برنامه های جشن هنر شیراز نیز حضوری فعال داشت . این نوازنده تار در طول ...
این سر و صدای دوست داشتنی
خواننده موسیقی ایرانی، که از سال 82 تا 85 معاون اجرایی خانه موسیقی بود در گفت و گو با ایسنا درباره مشکلات بیمه این هنرمندان گفت: زمانی که من به عنوان مشاور اجرایی و آقای کامبیز روشن روان با سمت مدیرعامل در خانه موسیقی حضور داشتیم، بحث نوازندگان خیابانی یکی از دغدغه های مان بود و دوست داشتیم، برای این هنرمندان کاری انجام دهیم. او ادامه داد: یک روز در خیابان با آقای روشن روان قدم می زدیم و ...
یادی از خداوندگار تار در سومین سالروز درگذشت استاد جلیل شهناز
با استاد تاج اصفهانی و استاد حسن کسائی)و همچنین گروه (اساتید موسیقی ایران) به سرپرستی استاد فرامرز پایور اشاره داشت. پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 و تعطیلی موسیقی رادیو و خانه نشینی اساتید موسیقی مدتی ساز شهناز بطور عمومی به گوش مردم نرسید. در این زمان به جز چند اجرای محدود در داخل و خارج از کشور بیشتر اهل دل و نزدیکان استاد شنونده ساز او در محافل اُنس و ادب بودند. آثار ...
یادی از - یاران زنده رود -
حسن آقا کسایی نیز به مانند یار دیرینش، استاد شهناز، اثرهای فراوانی بر سرنوشت ساز نی و شیوهٔ نوازندگی این ساز گذاشته است. استاد کسایی، در تاریخ نی کاری کرد که به حق می توان گفت تاریخ نوازندگی نی در صد و اندی سال اخیر به دو دوره تقسیم می شود: پیش از حسن کسایی و پس از حسن کسایی. استاد کسایی برای نخستین بار در سال 1329، ساز نی را به ارکستر آورد و با تلاش خویش کاری کرد که جای این سازِ به ظاهر ...
شهبازیان: از جغرافیای موسیقی ایران غافل شدیم
بهترین تک نوازان، بداهه نوازان و استادانی چون جلیل شهناز ، همایون خرم و امیرناصر افتتاح هنرنمایی کرده اند، به همین خاطر است که شهبازیان می گوید: کسانی که در سال های دهه 40 و 50 در برنامه های گل ها به خصوص برنامه گل های تازه و گلچین هفته به عنوان تهیه کننده در کنارشان بودم. البته به جز 12 اثری که بر روی 12 آواز موسیقی اصیل ایرانی با خلاقیت و اجرای بسیار زیبا، ساخته و پرداخته شده، در ابتدا شکل ظاهری ...