سایر منابع:
سایر خبرها
جایشان مشخص نیست گاهی در ورودی یک پاساژ هستند و زمانی دیگر در کنار یک پل گاهی در کوچه ها می آیند و گاهی میان هیاهوی خیابان صدای هنرشان را به گوش مردم می رسانند. نوازندگان خیابانی چهره آشنا در بسیاری از نقاط پایتخت هستند. از مقابل پردیس های سینمایی تا پارک های کوچک و بزرگ. نوازندگانی که سازشان را برای رهگذرانی که در رفت و آمد زندگی و هیاهوی شهری غرق شده اند کوک می کنند و این گونه گوش گوشه ای کوچک ...
.... این در حالی است که او در شیوه ی نوازندگی می تواند با ساز خود علاوه بر نواختن ، آواز هم بخواند! آن زمان ها گروه معنا داشت. می شد درباره ی گروه بودن حرف زد. مثل حالا نبود که چند موزیسین دور هم جمع شوند و بعد از مدتی هر کدام – به هر دلیلی- بروند پی کارشان. شهناز در دهه ی 60 همراه بافرامرز پایور، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی گروه اساتید را تشکیل داد و کنسرت ...
تار را که تا سال گذشته کاملاً به استایل استاد شهناز ساز می زده، می خرد و طبیعتاً همان ذهنیت را درباره ی آن دارد؛ اما وقتی سی دی جدید را وارد دستگاه می کند، می بیند که همان هنرمند، خواننده پاپ شده است. ممکن است خیلی هم زیبا خوانده باشد و کارش با مخاطب بیشتری همراه شود، اما آن مخاطب سردرگم می شود. به اعتقاد من اگر ما بتوانیم برچسب درست و صادقانه روی کارمان بگذاریم، نیمی از مشکل مان حل می شود. من هیچ ...
در رادیو اصفهان را از سال 1328 آغاز کرد. در سال 1336 به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه های گوناگونی مانند گل ها ، ارکستر حسین یاحقی و ... به عنوان تک نواز و هم نواز به فعالیت پرداخت. او با بزرگان موسیقی که همشهری هایش هم بودند، مثل حسن کسایی، تاج اصفهانی و ... حشر و نشر داشت. در دهه ی 60 گروه اساتید موسیقی ایران را تشکیل داد. فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه ...
است که آموختن ساز سنتور را نزد استادانی چون رضا شفیعیان، پرویز مشکاتیان و مجید کیانی فراگرفته است. او موسس گروه موسیقی گاهان است که در سال 1380 انتشار مجموعه موسیقی مقام شور با صدای حمید هادی را منتشر کرده و در تدوین دایره المعارف سازهای ایران نوشته محمدرضا درویشی (بخش جداول آکوستیکی سازهای دستان دار) همکاری داشته است. منبع: موسیقی ما ...
گروه فرهنگی – الهام درفشی: یک استکان چای از پاتوق همیشگی می گیرم و به سمت خیابان ولیعصر و سروهایش می روم. هنوز چند قدمی بیشتر نرفته ام که صدایی حواسم را پرت می کند؛ صدای تار است. جوانی کنار جوب ولیعصر در سایه نشسته است و تار می نوازد. چند قدم آن طرف تر پسری دیگر با نوایی دیگر خیابان را نشاط می بخشد. این داستان هر روزه تهران است از میدان تجریش به سمت ونک که می رویم خوانندگان و نوازندگان مختلفی ...
اجرا می کرد. وی همچنین در نواختن سازهایی چون تنبک، سنتور، ویولون، سه تار و همچنین آواز دارای مهارتهای قابل توجهی گردید که نمونه های موجود از این آثار موید این مدعاست. جلیل شهناز در سال 1336 بر حسب علاقه وافری که به فعالیت در عرصه موسیقی داشت و به دعوت سازمان رادیو به پایتخت (تهران) آمد و به فعالیت های هنری پرداخت و به رادیو تهران که آن زمان تنها در حومه تهران شنونده داشت ، راه ...
بودند و با هم ساز زدند و با هم خندیدند؛ و تا یکی رفت، دیگری که خود بسیار مریض احوال بود و در بسترِ مرگ، وصالِ یارِ رفته را انتظار می کشید، یک سال و دو روز بیش تر طاقت نیاورد و سرانجام به همنوازِ دلنواز قدیمی خویش پیوست. امروز، بیست وششم خرداد ماه است؛ یک روز پس از چهارمین سالگرد درگذشت استاد حسن کسایی (25 خرداد 91) و یک روز مانده به سومین سالگرد درگذشت استاد جلیل شهناز (27 خرداد 92). ...
حالا که به اینجا رسیده ایم، در برنامه ای بتوانیم هر سال در این فستیوال حضور مستمر داشته باشیم. به اعتقاد من، به لحاظ توانایی کار هنری در دوره ای هستیم که فضا برای حضور هرچه بیشتر هنرمندان ایرانی فراهم است. از آنجا که من به توانایی نوازندگان ایرانی بسیار باور دارم، امیدوارم در سال های بعد، علاوه بر اجرای آنسامبل های اروپایی بتوانیم با نوازندگان ایرانی هم در این فستیوال شرکت کنیم. در این ...