سایر منابع:
سایر خبرها
آرزوی مفید از دیدگاه قرآن و احادیث
، اجتماعی و دینی قابل بررسی است. در مباحث ارائه شده، در چند بخش بدین رویکرد پرداخته می شود: منظور از آرزو چیست؟ دیدگاه قرآن و سنّت درباره آرزو و آرزومندی چیست؟ تفاوت آرزواندیشی با آرزومندی چیست؟ 1 معنای آرزو در لغت و اصطلاح دهخدا در معنای آرزو می نویسد: شهوت، اشتهاء، قوّت جذب ملایم، هوی، هوا... (دهخدا، 1364، ج 2: 71) و ذیل معنای امید چنین می ...
فضیلت علما از زبان علامه طهرانی
اینکه شما کتاب را تدریس می کنید، قرآن را تدریس می کنید؛ و به واسطۀ آنکه شما سر و کارتان و بحث و دراساتتان با قرآن و با مسائل عقلی و مسائل الهی است . عالم نباید مردم را به سوی خود دعوت کند بنابراین راه و ممشای حرکت کسی که به مقام علم می رسد این است که به هیچ وجه من الوجوه نمی تواند مردم را به خود بخواند و به خود دعوت کند، و امر و نهیی از ناحیۀ شخصی خود نسبت به آنها داشته باشد ...
پشت پرده پشیمانی اصلاح طلبان از فتنه88/ برنامه آمریکا برای ایران2025
...> نه اینکه الان پیر شده باشم اما در عصر شباب، در مجله ای سردبیر بودم. از همکاران، عزیزی برای ما یک گزارش تهیه کرده بود درباره این طرح همچنان محل بحث یکسان سازی مزار شهدا. خواندم تا اینکه رسیدم به این جمله؛ در همین رابطه یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، ضمن انتقاد از این طرح گفت... ! به این همکار عزیز گفتم: مگر طرف می خواسته اسرار هسته ای مملکت را بگوید که از فاش شدن نامش بیم داشته؟! و بعد با ...
- عفو - یا - مجازات - کدامیک رحمانی است
...> گذشته از بحث نسبیت که در فلسفه اخلاق مطرح است و براساس آن ارزش ها کلا تابع موضوعاتشان قلمداد می شوند، باید گفت، گاهی یک کار، مصداق چند عنوان واقع می شود. برای مثال، اگر در زمان طاغوت، از ما در مورد شخص مظلومی که از دست مأموران ساواک گریخته و به ما پناه آورده سؤال می شد که آیا او را دیده ایم یا نه، باید چه می گفتیم؟ آیا می بایست از آن جهت که دروغ گفتن خوب نیست، مخفی گاه آن شخص را نشان می دادیم، یا ...
وصیت و وصی امام صادق(ع)
که باید حرمت نمی نهاد، پس طبیعی است کسی را که از او می ترسد و از علاقه و احترام مردم بدو آگاه است آسوده نگذارد و تحمل نکند. ولی چنان که خواهیم دید، به ظاهر از رحلت آن امام بزرگوار دریغ می خورد. کلینی به اسناد خود از ابو ایوب روایت کند: نیم شبی منصور مرا خواست. چون بر او در آمدم، بر کرسی نشسته بود و شمعی پیش روی داشت و نامه ای می خواند و می گریست. بر او سلام کردم. نامه را به سوی من انداخت و ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
زیارت می رفتند و وقتی برمیگشتند حضرت به فراخور حالشان یک چیزی به آنها داده بود اگر مثلا به شکل حمار بود حضرت یک پالون رویش گذاشته بود، اگر کلب بود حضرت برایش یک قلاده گذاشته بود. یک مرحله بالاتر از این بدین صورت است که بعضی نزد امام رضا علیه السلام می روند و می گویند آقا می شود یک نظری به ما بکنید؟ می گویند فلانی نظر کرده ی امام است؛ یعنی تحت توجه و عنایت مستقیم امام قرار دارند. ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
...، خوارج دشمنان خود را خوارج می خوانند. مهم ترین صفات خوارج 1. التزام دینی قوی و ظاهری به نماز و روزه و قرائت قرآن که هیچ یک از این اعمال بر دل پلید آنان تأثیری ندارد. 2. غرور و بی حیایی بیش از حد و بدون حد و مرز. اینان که به مقام پیامبر و امام علی (علیه السلام) اهانت کردند چگونه با مردم عادی رفتار خواهند کرد. 3. تکفیری ها و خوارج عده ای بی دین و بی تقوا و صاحب یک ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
شویم که گفته است: سیاست در هیچ کاری رخنه نکرد مگر آن که آن را فاسد نمود. دو مقدمه: یکم: درباره ی بیداری 1. کنفرانس بیداری. اجازه دهید گفتارم را با بحث غفلت آغاز کنم. مسلمانان از سه آیه غفلت نموده اند، این آیات مهم ترین ضوابط فتوا را در بیداری امروزی بیان می کنند. قرآن کریم با این آیه، ما را به وحدت اسلامی دعوت می نماید: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
و بدعت و سنت و سماع موتی، در پی تناقض گوئی ها و سست بودن مبانی آنها است، و اینکه عقاید آنها شبیه خوارج است و نباید افکار و اعمال آنها را به حساب دین گذاشت چرا که مبنای اسلام بر پایه عطوفت و مهربانی است نه خشم و وحشی گری. مقدمه امروزه تقریباً در میان پژوهش گران درباره خاستگاه جریان های تکفیری و بازگشت آن ها به دعوت محمدبن عبدالوهاب (1703- 1792م) اختلافی وجود ندارد. محمدبن ...