سایر منابع:
سایر خبرها
... و همچنین موضوع حقوق شهروندی و مشارکت های مدنی جهت تعیین سرنوشت، و برقراری دموکراسی (مردم سالاری) و نیز تقویت و آموزش، بهداشت فردی و عمومی، کنترل جمعیت و مهاجرت ها، صلح داخلی و جهانی، حفظ محیط زیست، عدالت ورزی، مبارزه با ظلم، کمک به دیگران و به طور کل رسیدن به توسعه ی پایدار؛ همگی مقوله ها و فرصت هایی است؛ که می توان از جهانی شدن مطالبه، انتظار و پیگیری نمود. آموزش موارد مذکور باید ...
پل ریکور به درستی اشاره دارد که انسان مدرن نه می تواند از اسطوره خلاص شود و نه می تواند آن را در شکل ظاهری اش بپذیرد، اسطوره همواره با ما خواهد بود، اما باید همیشه بدان برخوردی انتقادی داشته باشیم. و مثال هایی که در این باب می زند قابل اعتناست: اسطورۀ قدرت مطلق در فرم فاشیسم و اسطورۀ بلاگردانی و قربانی در شکل سامی ستیزی و نژادپرستی. از این منظرِ اسطوره شناختی است که می توان به صحنه آوردن آیین ...
جنس عدل و ظلم است و نه فصل آنها تا مقوّم ذات عدل و ظلم باشد. اما چون استاد مصباح – همچون ابن سینا [5] – می پذیرند در جایی که محمولْ ذاتیِ موضوع است، لازم نیست که موضوع از ماهیات و دارای جنس و فصل باشد بلکه می تواند از مفاهیم غیر ماهوی نیز باشد – که در اینجا عدل از مفاهیم فلسفی و غیر ماهوی است – در این صورت می توان گفت اگر محمول جزء مفهوم موضوع باشد و از تحلیل مفهوم موضوع به دست می آید، ذاتیِ موضوع ...
فلسفه سیاسی باید از اندیشه سیاسی به طور کلی متمایز شود.در زمان ما، هر دو بکرات همسان تلقی شده اند.برخی تا آنجا پیش رفته اند که عنوان فلسفه را پست می شمارند و در باره فیلسوفان به عنوان دغل بازان مبتذل صحبت می کنند.منظور ما از اندیشه سیاسی تعمق در باره آراء سیاسی یا ارائه تفسیری از آنهاست؛و منظور از فکر سیاسی هر خیال، مفهوم، نوع، یا هر امر سیاسی بارز دیگری است که در موقع تفکّر در باره آن، ذهن به خدمت گرفته می شود و به اصول اساسی سیاسی می پردازد. ...
همراه باشد تا در نتیجه معرفت، معنویت و بصیرت اسلامی، رایحه مسیر تحقق حیات طیبه را در مدارس و جامعه ما جریان دهد از این رو، پرورش اسلامی در کنار تعلیم اسلامی جایگاهی والاتر دارد. آن جایگاه رفیعی که آموزش، معلم و یادگیرنده در جمهوری اسلامی دارد بدان دلیل است که مدرسه اسلامی، تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و تکوین و تعالی دهنده هویت دانش آموزان بر اساس معیارها و چارچوب فلسفه اسلامی باشد. بر این ...
جهت تسهیل زندگی و تامین حقوق بشر، تقسیم کار و تخصصی شدن روش ها و نهادهای اجتماعی در جهت حل مشکلات زندگی و پیشرفت مدنی و اقتصادی را در تعارض با اسلام نمی بینیم و معتقدیم که در چارچوب عقاید، اخلاق و احکام اسلام، می توان به سازماندهی مدرن زندگی، دست یافت و این امور، تعارضی با جوهر دین ندارند، در عین حال ما بمثابه “مسلمان”، با “مدرنیته” به مفهوم سکولاریزم، ترک ولایت خدا، اصالت دادن به لذّت و سود دنیوی ...
...> بعلاوه، مقولات ذهنی کانت، چگونه صددرصد ذهنی و ساخته ذهن اند و در عین حال، بر اشیاء خارجی، منطبق می شوند؟ و این ارتباط و انطباق چگونه میان امور ذهنی محض که به نظر او منشاء خارجی ندارند با واقعیات خارجی پیدا می شود؟! و در این صورت چه ارتباطی میان عالم و معلوم خواهد بود؟! همچنین اگر کانت معتقد است که ماده “علم”، در خارج از ذهن، وجود دارد و سپس با مفاهیم ذهنی، ترکیب می شوند پس لااقل در این ...
با یکدیگر ندارند و به اشتباه این دو را از یکدیگر جدا کرده اند. در واقع همة قرآن، همة اهل بیت (ع) و همة نبوت برای احیای عقل هستند. در مورد توسعة پایدار و توسعة موقت با مثالی توضیح می دهم و آن اینکه دو نوع می توان درخت کاشت؛ به این صورت که یک باغبان تعدادی درخت را در باغی می کارد و جوانی خود را صرف آنها می کند و سیر و فرآیند باغبانی را طی می کند و از دنیا می رود؛ ولی درختان باقی می مانند و ...