سایر منابع:
سایر خبرها
در اثبات تواتر قرآن
حدّ تواتر نیز گذشته است. رساترین دلیل برای اثبات اجماع، نقل آن به واسطه ی خبر شخص عادل است، بلکه گفته شده که راه علم یافتن به اجماع در زمانه ی ما فقط همین است. حال آنکه اجماع منقول به واسطه ی خبر شخص عادل حجت است، آیا درباره ی اجماع منقول از طریق این علمای اعلام، بلکه بیشتر علمای اسلام، تردیدی هست؟ مؤید این ادعا - یعنی قطعی بودن قرآن - سپس خواهد آمد؛ ان شاء الله. دوم - اقتضای بدیهی ...
جلوه های پایداری در شعر - برهان الدین العبوشی - شاعر معاصر فلسطینی
...، تجلّی ستیز با بدی و بیداد با سلاح قلم و کلمه است . (آل بویه لنگرودی، 1389: 3) صرف نظر از ویژگی های کلّی، وجه ممیزه ی ادبیّات پایداری از سایر مقوله های ادبی، در پیام و مضمون آن نهفته است؛ یعنی آثاری از این دست، اغلب آیینه ی دردها و مظلومیت های مردمی هستند که قربانی نظام های استبدادی شده اند. این آثار، ضمن القای امید به آینده و نوید دادن پیروزی موعود، دعوت به مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
که خدا از شما خواسته، عمل کنید و از معاصی اجتناب نمایید که آنچه می کنید را خدا و پیامبرش و مؤمنان می بینند. (25) از آن جا که رؤیت به عمل تعلق گرفته و عمل به دو گروهِ اعمال قلبی و اعمال جوارحی تقسیم می شود، پس لازم است خداوند سبحان و رسول و مؤمنان، آگاه به هر دو گونه آن باشند. (26) حرف س در عبارت فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ هم چنان که مفسران شیعه و اهل سنت بیان ...
آمکان معرفت یقینی و مطلق به گزاره های مهدوی
: مقصود شما چیست؟ خودتان بفرمایید! امام(ع) می فرماید: من آخرین جانشین پیامبر خدا هستم و خداوند به [برکت] من بلا را از خاندان و شیعیانم دور می کند (صدوق، 1395، ج2: 441). با توجه به سه روایت مذکور و روایات معتبر دیگری که بر شناخت امام تأکید فراوان دارد؛ بی تردید پیمودن جاده انتظار در عصر غیبت بدون شناخت صحیح پیشوای موعود و امام منتظَر ممکن نیست. پیمودن این طریق، ایمان قوی و راسخ و نیز استقامت ...
دنیاداری یا دنیاگرایی
آخرت مسأله تضاد دنیا و آخرت و دشمنی آنها با یکدیگر و اینکه این دو مانند دو قطب مخالف اند، از قبیل مشرق و مغرب اند که نزدیکی به هر یک مساوی است با دوری از دیگری، همه مربوط به این مطلب یعنی مربوط به جهان دل و ضمیر انسان و دلبستگی ها و عشقها و پرستشهای انسان است. خداوند به انسان دو دل نداده است ."ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه". [12] با یک دل نمی توان بیش از یک معشوق برگزید. امیرالمومنین ...
فهم احادیث تاریخی در اندیشه علامه مجلسی
حوزه ای مثل حوزه قم نوشته شده و مؤلفش متفکر دوران خودش بوده است و هدف را این گونه می گوید که تا قیامت، راهنمای همه دانش پژوهان باشد. یا خودش می گوید من فقط روایات صحیح را در این کتاب می آورم. این معیارها باعث می شود امتیاز این کتاب بالا برود. آنچه مشخص است علامه از کتاب هایی که اعتبار آن ها بیش تر است افزون تر نقل کرده و در نقل مطالب از کتاب هایی که اعتبار آن ها کم تر است، دقت کرده است. هر ...
هشتادمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی - قبسات - منتشر شد
نمی تواند به طور یک جانبه بر شرور غلبه کند. در پایان به نقد نظریه مذکور پرداخته شده و نتیجه گرفته می شود چنین رویکردی شاید بتواند پاسخی باشد به ملحدانی که شر را دستاویز انکار خدا قرار داده اند؛ اما این رویکرد دچار اشکال هایی جدی است مانند چاره ناپذیردانستن وقوع شرور، مفروض گرفتن تلازم منطقی میان برخورداری خداوند از قدرت قاهرانه و اِعمال آن در جهان، گرفتار تحویل گرایی شدن و سرانجام برداشتی از خداوند ...
مدح خداوند از کسی، دلیل بر رستگاری او نیست
...: قسمت چهاردهم درس تفسیر آیت الله سبحانی شامل تفسیر سوره ی احزاب آیات 28 تا 29 را در ادامه می خوانید. ﴿یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمیلاً﴾[1] خداوند در آیات قبل از جنگ احزاب سخن می گفت و از این آیه به بعد به سراغ همسران رسول خدا (ص) می رود. ...
شکسته شدن، شرط قبولی توبه
آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ایمان از همان امن و امان است و یکی از اسماء حسنای پروردگار عزیز، مؤمن است. با معانی مترتّب و درجاتی که برای این منظور می شود، خداوند متعال مؤمن است یعنی خدا خود را قبول دارد، به خودش ایمان دارد، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ [3] خداوند ...
روش قرآن در مناظره برانگیختن وجدان است
در قرآن کریم پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) را امر می کند که مشرکین را خطاب قرار می دهد، در آیه 24 سوره سبأ می فرماید: قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (بگو کیست که شما را از آسمان ها و زمین روزی می دهد بگو خدا و در حقیقت یا ما یا شما بر هدایت یا گمراهی آشکاریم) اعتراض پیامبر(ص) به مشرکین، اعتراض به رزق است ...
آیات حقوقی تورات
سیّم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند می گیرم. 6. و تا هزاره پشت بر آنانی که مرا دوست دارند و احکام مرا نگاه دارند رحمت می کنم. 7. نام یهوه خدای خود را به باطل مبر؛ زیرا خداوند کسی را که اسم او را به باطل برد بی گناه نخواهد شمرد. 8. روز سبت [- شبات] را یاد کن تا آن را تقدیس نمایی. 9. شش روز مشغول باش و همه ی کارهای خود را به جا آور. 10. اما روز هفتمین سبت یهوه خدای تو ...
ورع ؛ پرهیز از شبهات
[ او را به زشتکاری و ناپسند وا می دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هیچ کس از شما پاک نمی شد ولی ]این[ خداست که هر کس را بخواهد پاک می کند و خدا ]ست که[ شنوای داناست. (نور، آیه 21) خداوند در این آیه و آیات دیگر از جمله آیه 168 سوره بقره بر دوری از حریم حرمت ها تاکید دارد و از مردم می خواهد مثلا همواره دنبال حلال باشند تا با لقمه های حرام و شبهه ناک گرفتار عبور از خطوط قرمز نشوند ...